Kyllä köyhäkin saa haluta terveellisen lisäksi myös maukasta ruokaa
Lueskelin tossa jotain ketjua, jossa väitettiin, että köyhänkin on mahdollista syödä terveellisesti. Varmaan onkin ja ketjussa tuli paljon ihan hyviä vinkkejä edulliseen ja terveelliseen syömiseen. Kiinnitin kuitenkin huomiota siihen, että joidenkin mielestä köyhä ei saisi ostaa leivänpäälle esim. lauantaimakkaraa tai juustoa ja kritisoida niiden kalleutta. Meuhkattiin, että "mitä sellaista jätettä syöt" ja kehotettiin köyhää vaihtamaan nuo mainitut leivänpäälliset juureksiin ja raasteisiin. Ihan oikeasti nyt, kuka syö leivän päällä jotain h*mmetin raasteita? Siis veteleekö joku leipänsä päällä vaikkapa porkkanaraastetta tai lohkoo sille lanttua? Tai kuullostaako herkulliselta laittaa leivän päälle kermaviiliä tai kaalinlehti? En ole itse köyhä, mutta tykkään nuukailla ja täytyy sanoa, että nauroin ihan ääneen monesti noille "herkullisille" vinkeille. Kyllä kai leipä ihan pelkällä voilla on jo parempaa kuin että sille lintataan joku kitkerä ja kuivakas kaalinlehti. Kyllä köyhälläkin on makuaisti ja ihmisarvoinen syöminen ja jopa herkuttelu toisineen on köyhälle tärkeää. Ehkä jopa tärkeämpää kuin varakkaalle, sillä se ruoka voi olla niitä köyhän harvoja iloja. Silloin sen soisi myös olevan suht maukasta.
Kommentit (21)
Joo... totta kai saa haluta ihan mitä vain.
Kyse onkin siitä, mitä haluamisia yhteiskunta on valmis maksamaan.
Mutta täysin samaa mieltä näistä "herkkuvinkeistä". Mieluummin vedän makuelämyksenä lauantaimakkaraa kuin lantturaastetta.
No minä olen kyllä syönyt leivän päällä, tai välissä oikeammin, coleslawia ja raakaa sipulia jollain kastikkeella, ja on se oikeastaan ihan hyvää. Mutta kyllä jokaisen pitää saada joskus tonnaria ja jahtimakkaraakin. Ja miksei joskus kalliimpaakin leikkelettä. *haaveilee kylmäsavuporosta vielä joskus*
Olen elänyt todella pienellä rahalla, mutta syönyt siitä huolimatta terveellisiä ja maukkaita ruokia. Joutuu vaan näkemään ruokansa eteen vaivaa... Siis valmistaa kerralla suurempia annoksia ja tekee kaiken ns. alusta. Perusruokatarvikkeet eivät oikeasti ole kalliita ja maku tulee mausteista (ne pikkupurkit kestää useita kuukausia). Myös kannattaa miettiä mihin muuhun vähäistä rahaansa lykkää, kaikki "valmisherkku" ja prosessoitu ruoka on suhteessa monin kerroin kalliimpaa ja epäterveellisempää.
Jos olet niitä köyhiä ihmisiä, joilla on silti varaa tupakkaan, kaljaan ja eineksiin, köyhyytesi on suhteellista ja ansaitset lauantaimakkarasi. Priorisoi vähän ja voit yllättyä mihin kaikkeen rahasi oikeasti riittävät.
Olen köyhä. Se ei näy ruokapöydässä, aina olen saanut vatsani täyteen hyvää, halpaa ja terveellistä ruokaa. Ei tosiaan mitään --keleen lauantaimakkaraleipiä.
Kyllä ruoasta pitää nauttia, siinä olen samaa mieltä. Toiset vaan tykkäävät lauantaimakkarasta, toiset siitä salaatista. Ei se tulotasosta riipu.
Olen itse huomannut, että usein itse tekemällä alusta saakka saa sekä maukkaampaa että edullisempaa, joten köyhä voi laittaa vähän enemmän aikaa ja vaivaa saadakseen hyvää ruokaa ilman että kukkaro tyhjenee.
Jotkut ei aina ihan pysty samaistumaan köyhyyteen. Mitä merkitsee todellinen köyhyys. Jos koko kuukausi pitää selvitä 40-50€ ruokabudjetilla niin kyllä siinä jää moni asia hankkimatta. Ja mitään mielitekoja ei tosiaankaan sallita. Saahan sillä toki joka päivä kaurapuuroa, 1-2 viipaletta leipää, lasillisen maitoa ja vaikka euron hampurilaisen joka päivä. Joskus voi ostaa suklaapatukan eurolla. Kokeilkaa pari vuotta tota dieettiä. Sillä kyllä laihtuu. Menee ketoisiin...
...ja ketoisiin päästyäsi ei ruoka enää edes maistu. Lopulta menee vaan kaurapuuro ja ehkä mustikkakeitto ja banaani, kun elimistö ei enää pysty käsittelemään ruokaa jos sitä jostain sattuu saamaan. Elämänilokin katoaa. Ei televisiota, ei nettiä. Teet silti yli 40h töitä per viikko. Hyvin jaksaa... Vielä kävellä työmatkat, kun bussilippuun ei ole varaa. Soitellakaan ei tarvitse, kun on varaa ladata kymppi kuussa puheaikaa, kun normaali liittymä on liian kallis. Jep. Elin näin ja sain velat maksettua. Nyt ei ole velkaa ja ruokaakin on. Osaan tehdä sitä, syön terveellisesti ja halvasti, enkä KOSKAAN heitä ruokaa roskiin.
Minä olen ollut koko aikuisikäni köyhä, ja sanon tässä nyt suoraan että vaikka on täysin mahdollista kokata terveellistä, sesongin mukaista lähiruokaa edullisesti, niin on tasan yhtä mahdollista että jossain vaiheessa siihen KYLLÄSTYY. Minä kokkasin vuosia puuroja, keittoja, raasteita ym. kunnes iski täydellinen vittuuntuminen koko puuhaan. Aloin ostamaan eineksiä, puolivalmiita, hain joskus Herkusta ankan rintafilettä vaikka koko päivän ruokabudjetti menikin siinä. Ei vaan ihminen jaksa loputtomiin olla ihanteiden mukainen tässäkään asiassa!
Prosessoitu ruoka on kaukana maukkaasta 😂 jos ei oo tuhonnu makuaistiaan suolalla ja rasvalla, niin kyllä ne kasvikset on maukkaanpia kuin joku makkara.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut koko aikuisikäni köyhä, ja sanon tässä nyt suoraan että vaikka on täysin mahdollista kokata terveellistä, sesongin mukaista lähiruokaa edullisesti, niin on tasan yhtä mahdollista että jossain vaiheessa siihen KYLLÄSTYY. Minä kokkasin vuosia puuroja, keittoja, raasteita ym. kunnes iski täydellinen vittuuntuminen koko puuhaan. Aloin ostamaan eineksiä, puolivalmiita, hain joskus Herkusta ankan rintafilettä vaikka koko päivän ruokabudjetti menikin siinä. Ei vaan ihminen jaksa loputtomiin olla ihanteiden mukainen tässäkään asiassa!
Ei se ole mitään ihanteiden mukaista olemista syödä halvalla ja hyvin. Se on halua syödä maukasta ruokaa edullisesti.
Tietenkin, jos moskasta tykkää, niin eihän se silloin sovi.
Kyllä köyhä saa syödä mitä haluaa. Miks ei siihen olisi oikeus? Tiedän köyhiä, jotka syö myös mäkkärissä ja ostaa limua alkukuusta, loppukuusta ei syö juuri mitään. Tiedän köyhiä, jotka käyttää lähes kaikki rahat pilveen ja syö sitten tosi vähän ja yksipuolisesti. Ei se terveellistä ole enkä toivo että lähimmäiseni viettävät epätervettä elämää, mutta jos joku tekee noin ja haluaa tehdä niin mieluummin kuin kokkailla juureksista, niin mitä sitten? Köyhä voi käyttää ne vähät rahansa ei-järkevästi jos haluaa. Kaikki rikkaatkaan ei taida hankintojaan tehdä aina mahdollisimman hienoin perustein. Eihän kenenkään kannata syödä prosessoitua, lisäaineista ruokaa, silti sitä myydään. Rikkaitahan voisi myös neuvoa, että he eivät saa ostaa mitään epäeettistä kuten tonnikalaa, koska heillä on mahdollisuus parempiin valintoihin kuin köyhällä. Vai onko todella niin, että vain keskiluokkaisilla ja varakkailla on oikeus tehdä itsenäisiä valintoja, kun taas köyhää tyhmää saa ja pitääkin neuvoa? Ne tutut, jotka käyttävät rahansa huonosti - ei kukaan niistä ole valittanut, että ei ole varaa syödä terveellisesti. Toteavat vaan sitten kun rahat on käytetty, että ei oo rahaa enää ja sit kituuttelevat ja se siitä.
Tarjouksesta saa esim porsaan sisäfilettä hinnalla 9,90 €, on paljon halvempaa kuin leikkeleet. Paistaa sen ja viipaloi leikkeleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarjouksesta saa esim porsaan sisäfilettä hinnalla 9,90 €, on paljon halvempaa kuin leikkeleet. Paistaa sen ja viipaloi leikkeleeksi.
Sianniskaa saa neljällä eurolla/kilo. Parempaa tavaraa kuin file noin ravinnollisesti.
Köyhänkin kannattaa kyllä ostaa kilon lauantaipötkön sijaan pieni määrä metukkaa tai kylmäsavupaistia tai jotain muuta lihapitoista....jos siis haluaa syödä teveellisesti ja maukasta.
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin tossa jotain ketjua, jossa väitettiin, että köyhänkin on mahdollista syödä terveellisesti. Varmaan onkin ja ketjussa tuli paljon ihan hyviä vinkkejä edulliseen ja terveelliseen syömiseen. Kiinnitin kuitenkin huomiota siihen, että joidenkin mielestä köyhä ei saisi ostaa leivänpäälle esim. lauantaimakkaraa tai juustoa ja kritisoida niiden kalleutta. Meuhkattiin, että "mitä sellaista jätettä syöt" ja kehotettiin köyhää vaihtamaan nuo mainitut leivänpäälliset juureksiin ja raasteisiin. Ihan oikeasti nyt, kuka syö leivän päällä jotain h*mmetin raasteita? Siis veteleekö joku leipänsä päällä vaikkapa porkkanaraastetta tai lohkoo sille lanttua? Tai kuullostaako herkulliselta laittaa leivän päälle kermaviiliä tai kaalinlehti? En ole itse köyhä, mutta tykkään nuukailla ja täytyy sanoa, että nauroin ihan ääneen monesti noille "herkullisille" vinkeille. Kyllä kai leipä ihan pelkällä voilla on jo parempaa kuin että sille lintataan joku kitkerä ja kuivakas kaalinlehti. Kyllä köyhälläkin on makuaisti ja ihmisarvoinen syöminen ja jopa herkuttelu toisineen on köyhälle tärkeää. Ehkä jopa tärkeämpää kuin varakkaalle, sillä se ruoka voi olla niitä köyhän harvoja iloja. Silloin sen soisi myös olevan suht maukasta.
Minä ainakin ehdotin porkkanaraasteen lisäämistä siihen leipätaikinaan... Kun siihen leipään itseensä voi leipoa eri makuja terveellisesti, niin ei tarvitse enää sitä epäterveellistä lauantaimakkaraa maun vuoksi. Se on toki eri asia, jos tykkää enemmän lauantaimakkarasta, mutta silloin on turha valittaa, ettei ole varaa syödä terveellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhänkin kannattaa kyllä ostaa kilon lauantaipötkön sijaan pieni määrä metukkaa tai kylmäsavupaistia tai jotain muuta lihapitoista....jos siis haluaa syödä teveellisesti ja maukasta.
Hyvä se on että joku syö sen kamaran ja muun vähäarvoisemman ruhonosan.
Enpä tiedä tuosta lihaa 9,90/kg, paistaessa tulee kuitenkin hävikkiä. Saahan niitä halvimpia leikkeleitä tarjouksesta parilla eurolla kilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä se on että joku syö sen kamaran ja muun vähäarvoisemman ruhonosan.
Enpä tiedä tuosta lihaa 9,90/kg, paistaessa tulee kuitenkin hävikkiä. Saahan niitä halvimpia leikkeleitä tarjouksesta parilla eurolla kilo.
Ei tietenkään kannata ostaa hyvää lihaa, jos samalla rahalla tai halvemmalla saa vehnäjauho-lisäainemössöä, onhan se nyt ihan eritavalla maukasta kuin kokoliha! Linki tuolta toisesta ketjusta:
http://www.taloussanomat.fi/myynti/2011/05/05/testi-naissa-makkaroissa-…
Haluaisin tietää, mitä köyhät söisivät jos olisi varaa. Kertokaas!
Porkkanaraaste, joka on maustettu esim. puristetulla applesiinimehulla, paahdetulla seesamöljyllä ja mustapippurilla paahdetun maalaisleivän päällä, on mun mielestä todella herkullista. Hummus on ihana leivänpäällinen/ dippi ja, jos kikherneet ostaa kuivattuina ja esikäsittelee pussin ohjeen mukaan, todella halpa ja terveellinen. Vaiva on olematon. Coleslaw on hieno leivänpäällinen ja halpa ja hyvä salaatti talvella kun keräsalaatti on kallista, tomaatit kalliita ja pahoja jne. Haudutettua punakaalia voi syödä muutenkin kuin joulukinkun kanssa. Ja maustamismahdollisuuksillahan ei ole kattoa.
Mutta avaus muistutti mua siitä, miten usein tällä palstalla puhutaan terveellisestä ruuasta (rasvaton lähinnä), mutta unohdetaan, että ruuan monipuolisuus, maku ja syömisen nautinto ovat myös terveystekijöitä. Ne eivät maksa paljon, mutta vaativat jonkinnäköistä viitseläisyyttä ja harrastusta (joka itsessään on hauskaa). Pitää siis oppia tekemään muutakin kalasoppaa kuin se valkoinen lohikeitto, pilkkomaan perunoita ja sipuleita silakkalaatikkoon ja hauduttamaan sitä pitempään ja maukkaammaksi kuin pakasteista saa. Mikä on halvempaa kuin ranskalainen sipulikeitto, köyhien ihmisten ruoka?
Pitää tajuta vuodenaikojen ja sitä kautta raaka-aineiden kierto, opetella erilaiset ruhon osat ja mitä niistä saa, opetella keittämään luista ja jämistä liemiä, pitää löytää erilaiset kuivatut pavut, linssit ja kikherneet, joita voi käyttää vaikka mihin. Pitää opetella maustamaan; moneen ruokaan riittää hyvä suola ja vastajauhettu mustapippuri. Vähällä viitseliäisyydellä saa itselleen monipuolista, tyydyttävää, terveellistä ja halpaa ruokaa. Sen jälkeen riittää rahaa siihen lauantaimakkaraankin, jos se sattuu olemaan intohimo. :)
Kyllähän köyhäkin saa haluta ihan mitä vaan, vaikka Mersun ja kartanon. Sitä kuitenkin hankitaan, mihin on varaa.