Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat ja vanhemmat, pysykää aikatauluissa kiitos!

Vierailija
07.03.2016 |

Rasitti kyllä taas niin, kun meillä oli vanhempainvartit. Opettaja laittoi nettiin ajat ja niitä oli tyyliin kahtena viikkona muutama aika aamuisin ja kaikki muut ajat keskellä päivää. Yritimme miehen kanssa sumplia ajoista kaikkein parhaimman, kun halusimme molemmat päästä juttelemaan opettajan kanssa. Ajat ovat todella lyhyitä, kuten nimikin sanoo. Valitsimme jäljellä olevista aamuajoista yhden meille sopivan, ja katsoin vielä, että aika loppuu tyyliin 9:00, ehdin vielä bussiin joka lähtee 9:10 ja kokoukseen, joka alkaa 10:00. Seuraavalla bussilla en enää olisi ehtinyt. Tulimme paikalla ajoissa ja siellä oli vielä edellinen keskutelu menossa. Odottelimme siinä, ja meidän aikamme olisi pitänyt jo alkaa, mutta siellä vain jatkoivat juttelua. Menimme lähemmäs vähän sen näköisinä, että josko pääsisimme, mutta ei, edelliset vain puhua papattivat. Lopulta oli pakko koputtaa lasiin, kun olivat jo lähes 10 min yli oman aikansa (meidän ajasta tässä vaiheessa enää puolet jäljellä). Sitten alkoivat hiljakseen nousta ylös ja yhä vain suu kävi ja jatkoivat juttua. Pääsimme siinä vaiheessa sisään, kun meidän ajastamme oli enää reilu 5 min jäljellä. Olisi ollut ihan asiaakin, ja olimme ihan varta vasten poissa aamun ekoista palavereista molemmat, että pääsimme juttelemaan. Mun oli pakko lähteä kun meidän aikamme loppui, ja siinä jäi paljon asioita kuulematta. Oikeasti rasittaa, miten itsekästä porukka on!

Kun nuo joka tapauksessa ovat keskellä päivää, merkitsee tuo suurimmalle osalle poissaoloa töistä. Kaikki eivät myöskään liiku töihin autolla, joten minuuttiakaan ei voi myöhästyä, tai jäät bussista. Ärsytystä lisäsi, että tuo äiti, joka siellä puhua papatti on kotiäiti/iltatöissä, eli näkee opettajaa joka iltapäivä kun hakee lapsensa, ja varmasti muitakin tilaisuuksia on rupatteluun, kuin toisten ajalla puhuminen. En tajua miksei opettaja itse katso kelloa kun ajat on selkeästi varattu minuutin tarkkuudella.

Otti siis ihan kunnolla päähän, ja vetoankin kaikkiin vanhempiin, lopettakaa juttelu ajoissa että seuraava vanhempi ei myöhästy töistä, ja saa puhua itselleen varatun ajan, jota varten on paikalle saapunut varta vasten! Kaikki eivät ole vapaita kotiäitejä!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nykyäänkö vartit pidetään koulupäivän aikana?

Eikös opeille makseta oppitunnit plus oppituntien ulkopuolisesta ajasta koska vanhempiin kuluu niiin paljon aikaa?

Nytkö se vanhempainaika ryöstetään oppitunnista? Palkanalennus koska työtuntien määrä selvästi pienenee.

Vierailija
2/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten voi olla noin törppö ope, ettei lopeta tapaamista, jos seuraava on sovittu alkavaksi? Varmaan ei olisi niin paha asia esim open myöhästyä oppitunnilta tms, mutta se, että vanhemmat ovat matkustaneet kesken työpäivänsä ties kuinka pitkältä lapsen koululle ja ovat poissa kenties kokouksista sen takia, ja sitten saat siitä 20 min ajasta käyttää lopulta vain 5 minuuttia koska edelliset eivät lopettaneet puhumista! Kyllä todella ottais muakin päähän! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös opeille makseta oppitunnit plus oppituntien ulkopuolisesta ajasta koska vanhempiin kuluu niiin paljon aikaa?

Nytkö se vanhempainaika ryöstetään oppitunnista? Palkanalennus koska työtuntien määrä selvästi pienenee.

Opettajien palkkauksesta samaa mieltä, ihan yhtä raskasta on kaikilla muillakin aloilla, eikä kukaan muukaan saa 2,5 kk kesälomia :D Uskaltaisin jopa väittää että työni 150-200 matkapäivää (välillä isot aikaerot myös) vaativissa asiantuntijatehtävissä vaihtuvilla asiakkailla paineineen ja dediksineeen ovat varmasti yhtä stressaavia kuin opettajan työpäivät.

Oli miten oli, niin meillä muilla on viikkotunteja virallisesti 40, minulla esim käytännössä hyvänä viikkona vain 60, huonona jopa 80. En laske niitä, koska soppariini kuuluvat ylityöt. Vähän joskus ihmetyttää, kun opettajalla on opetustunnit n. 20 ja valmisteluille/oheishommille varattu n. 20 h viikossa... Mulla siis tuon 60-80 tunnin lisäksi on ne valmistelut ja oheishommat :D Eipä ole joka kesä mahdollisuutta pitää edes sitä neljää viikkoa, välillä on niin kiireistä, että pidän vain yhden viikon vuodessa, ja sitäkin jenkkipomo pitää paljona. No, en nyt viitsi edes sanoa mitä ajattelen siitä, että opet kokevat ansainneensa sen 2,5 kk lomaa.

Nuo vanhempainvarttiajat ovat kuitenkin mun käsittääkseni koulupäivän ulkopuolella, en tosin ole ihan varma. Aikoja oli parina aamuna 8:30 tai 9:00 aikoihin, loput ajat tyyliin 13:00 tai 14:00, ihan mahdoton työssäkäyvälle, jollei satu olemaan vuorotyöläinen tms. Ei nyt lomapäivää viitsisi tuota varten ottaa (kun mulla niitä joinain vuosina on esim se max 10, loput pakko ottaa rahana). 

Vierailija
4/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevinhän se olis, jos ope vois venyä siihen, että ajat olisivat iltaisin, esim 18 maissa, tai edes klo 16 jälkeen. Mutta ehkä ope ei muista omassa opekuplassaan että useimmat ihmiset eivät tee sitä 20 tunnin viikkoa? :D Ei pahalla, opettajien työtä kyllä kovasti arvostan, mutta OAJ:ta en. 

Vierailija
5/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa joku jos olen väärässä mutta ymmärtääkseni ope saa palkan vaan 15- 20 min noista vanhempain varteista. Ja kaippa sen täytyy ne omatkin muksut hoidosta hakea...

Vierailija
6/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ettet ollut minun jälkeeni. Jos kaikki on mennyt hyvin, niin saan kyllä todella keksiä puhuttavaa edes 15 minuutiksi. Nekin vanhemmat edelläsi mahtoivat puhua loopuajan ihan puuta heinää, joka ei liity mitenkään itse aiheeseen.

Vierailija
7/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhimmalla lapsella oli 3-6 lk:lla ope, joka ajasti kännykkänsä kellon soimaan kun keskustelu alkoi. Kun kännykkä pärähti, oli aika loppu. Aloitetun lauseen sai sanoa loppuun, mutta sitten ulos ja seuraava sisään. Pysyi aikatauluissa. Tarviiko sanoa, että miesope oli kyseessä.

Vierailija
8/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vertailun vuoksi vielä tämä. Kävin päiväkodissa eskariopen kanssa keskustelun, joka kesti syksyllä 45 minuuttia ja nyt keväällä tulossa vielä toinen. Sain rauhassa jutella mieltä askarruttavista asioista ja kuulin mitä eskarissa tehdään pitkin vuotta. Sain vielä keskustelusta kirjallisen kiteytyksen. Ja näin luulen, että kevään keskustelustakin tulossa, vai olikohan se menossa tulevaan kouluun.

Ekaluokkalaisellani oli vanhempainvartti, johon oli varattu 20minuuttia, mutta pääsin myöhässä sisään ja itse vartti sitten oli pikavartti 10min. Opettaja ei vissiin edes kirjoittanut mitään muistiin vaikka paria asiaa toivoin, että otettaisiin huomioon lapseni kohdalla.

Tässä asiassa propsini menevät kyllä lastentarhanopettajille.

Vierailija
9/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on valitettavasti joka open painajainen :( Mieti jatkossa vähän vähemmän omaa napaasi ja enemmän lapsesti tarpeita. Et mitenkään voi tietää millaisia asioita siinä edellisessä tapaamisessa on käsitelty ja miksi tapaaminen on meni yliajalle. Ei ope sitä varmasti tahallaan tehnyt.

Todella huolestuttavalta kuulostaa, jos vanhempainvarttiin osallistuminen on kymmenestä minuutista kiinni. Miten lie lapsen tarpeisiin vastaaminen kotona, jos päivän aikataulu on noin tiukka?

Vierailija
10/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä vartin aikana selvitellään koulukiusaamista tai muuta vakavampaa, niin ymmärrän, että aika saattaa ylittyä. Sellaista elämä on.

Vierailija
11/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien palkkauksesta samaa mieltä, ihan yhtä raskasta on kaikilla muillakin aloilla, eikä kukaan muukaan saa 2,5 kk kesälomia :D Uskaltaisin jopa väittää että työni 150-200 matkapäivää (välillä isot aikaerot myös) vaativissa asiantuntijatehtävissä vaihtuvilla asiakkailla paineineen ja dediksineeen ovat varmasti yhtä stressaavia kuin opettajan työpäivät.

Oli miten oli, niin meillä muilla on viikkotunteja virallisesti 40, minulla esim käytännössä hyvänä viikkona vain 60, huonona jopa 80. En laske niitä, koska soppariini kuuluvat ylityöt. Vähän joskus ihmetyttää, kun opettajalla on opetustunnit n. 20 ja valmisteluille/oheishommille varattu n. 20 h viikossa... Mulla siis tuon 60-80 tunnin lisäksi on ne valmistelut ja oheishommat :D Eipä ole joka kesä mahdollisuutta pitää edes sitä neljää viikkoa, välillä on niin kiireistä, että pidän vain yhden viikon vuodessa, ja sitäkin jenkkipomo pitää paljona. No, en nyt viitsi edes sanoa mitä ajattelen siitä, että opet kokevat ansainneensa sen 2,5 kk lomaa.

Nuo vanhempainvarttiajat ovat kuitenkin mun käsittääkseni koulupäivän ulkopuolella, en tosin ole ihan varma. Aikoja oli parina aamuna 8:30 tai 9:00 aikoihin, loput ajat tyyliin 13:00 tai 14:00, ihan mahdoton työssäkäyvälle, jollei satu olemaan vuorotyöläinen tms. Ei nyt lomapäivää viitsisi tuota varten ottaa (kun mulla niitä joinain vuosina on esim se max 10, loput pakko ottaa rahana). 

Käsittääkseni opettajilla ei ole kesälomaa 2,5kk vaan ovat lomautettuna tuon ajan.

Tai ainakin moni mun tuttu jotka ovat opettajia, tekevät kesällä muita hommia. Ja lomailevat ihan normaalin kuukauden joskus ei sitäkään.

Vierailija
12/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanvalvoja ei saa palkkaa vanhempainvarteista. Luokanvalvojuudesta maksetaan joko 1 tai 1,6 tunnin palkka viikossa riippuen siitä onko se osa opetusvelvollisuutta vai sen päälle.

Tuo korvaus kattaa kaiken mikä luokanvalvojuuteen kuuluu, viesteistä palavereihin ja kolmiportaisen papereihin.

Omassa kunnassa saa sopia niitä vartteja tunneille, joita vapautuu työharjoitteluviikoilla. Tämä talvi poikkeus: nyt piti käyttää vapautuva aika opetussuunnitelmatyöhön.

Vierailija
13/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoitanut kaksi vanhempainvarttia wilmassa. Asiat tuli varmaan paljon paremmin selvitettyä kuin teennäisellä 15 minuutin juttelulla. Kysyin reilusti opettajalta, että käykö tällainen, koska en pääse millään koulupäivän aikana koululle. Opettaja oli erittäin ilahtunut ja käski kirjoittaa mieltäni vaivaavat asiat. Kirjoitin pitkän sepustuksen ja seuraavana päivänä tuli jo vastaus ja opettajan havainnot lapsestani. Muutama viesti siinä viikon aikana tuli kirjoitettua ja opettajakin sanoi, että voi kun muillekin tällainen kävisi, koska hänelle sopi, että sai vastata sitten kotona, kun oli aikaa ja vartit eivät olleet kouluopetuksesta pois tai pitkittäneet hänen päivää.

Vierailija
14/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa ei saa pitää vartteja illalla, kun ei ole ketään muita töissä. Tämä sääntö on jouduttu tekemään turvallisuussyistä. Palkkaa varteilta ei erikseen saa ja pidän vartit suoraan opetuspäivän jälkeen tai ennen kuin tuntini alkavat.

Vierailija
15/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siinä vartin aikana selvitellään koulukiusaamista tai muuta vakavampaa, niin ymmärrän, että aika saattaa ylittyä. Sellaista elämä on.

Tämmösiin asioihin voisi varmaan varata sitten ihan erillisen, pidemmän keskusteluajan?

Vierailija
16/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten alakoulussa homma hoidetaan. Olen yläkoulun ope. Saan valvontaluokastani korvausta ns. yhden vuosiviikkotunnin. Laskennallisesti siis maksetaan siitä, että hoidan tunnin viikossa valvontaluokan asioita. Luokallani on 24 oppilasta. Pidän jokaiselle perhepalaverin, joka tapauksesta riippuen kestää 30-45 min. Joillekin perheille joudun tietysti pitämään useita palavereja vuoden aikana. Perhepalavereista kirjataan koulussamme lomakkeet arkistoon. Muuten luokan asioiden hoitoon kuuluu luokan tapaaminen kerran viikossa 15 min, kaikenlaisten juoksevien asioiden hoitaminen, kiusaamisten selvittely, poissaolojen kirjaaminen, vanhemmille soittelu, oppimissuunnitelmien ja muiden tukiasiakirjojen pitäminen ajan tasalla, oppilashuoltopalavereissa istuminen yms. On ihan tuuripeliä, että riittääkö se yhden viikkotunnin korvaus, harvoin riittää. Joskus sattuu joku helppohoitoinen ongelmaton unelmaporukka, jonka asioista ei paljon tarvitse huolehtia. Usein kuitenkin on niin, että joutuu setvimään vaikka mitä huoltajien perheriitaa, johon ei todellakaan haluaisi sekaantua. Ai niin, minäkin mielelläni kävisin lääkärillä, kampaajalla, pankissa ja kaikki muutkin asiat hoitamassa sen jälkeen, kun itse olen päässyt töistä. Harmi, että joskus joutuu joustamaan.

Vierailija
17/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien palkkaan lasketaan opetusvelvollisuuden (24h) lisäksi 3 tuntia yt-aikaa viikossa. Tähän kolmeen tuntiin viikossa sisältyy mm. kaikki yhteydenpito koteihin, yhteistyö, projektit ja esimerkiksi juuri nuo vanhempainvartit. Voit laskea kuinka tunnit paukkuvat yli kun ope pitää "vartit" esimerkiksi 25 oppilaan vanhemmille. Toki tunnit joillakin opettajilla vuoden aikana tasoittuvat, jos työt hoidetaan vähän sieltä mistä aita on matalin.. Itse voin kyllä rehellisesti sanoa että käytän työhöni vähintään sen 40h/vk.

En oikein myöskään ymmärrä tuota opettajien pitkistä lomista vouhkaamista. Voisin ihan hyvin tehdä töitä koululla sen 1,5kk kesällä, kunhan palkkakin päivitettäisiin vastaamaan samaa työaikajärjestelmää. Nyt tämä aika on opetuksetonta aikaa, ja palkka tienataan työvuoden aikana. Muutamissa kunnissahan on opettajilla kokeiltu myös kokonaistyöaikaa, mutta kokeilut on haudattu vähin äänin kun on huomattu ylityön määrä. Harmittaa että ne laiskahkot ovenkahvapedagogiikkaa noudattavat opet saavat niin suuren kateuden muissa ihmisissä aikaan että joka vuosi meuhkataan samoista asioista. Jokainen voi lähteä opiskelemaan opeksi jos siltä tuntuu!

Vierailija
18/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa joku jos olen väärässä mutta ymmärtääkseni ope saa palkan vaan 15- 20 min noista vanhempain varteista. Ja kaippa sen täytyy ne omatkin muksut hoidosta hakea...

Joo täytyy, mutta kyse on kuitenkin vain noin kahdesta viikosta keväisin (meillä näitä ei pidetty syksyllä, varmaan olisi pitänyt mutta ope oli muutenkin vähän "ei niin justiinsa"). Eli jos nyt kahtena viikkona pystyisi järjestämään niin, että mies hakee lapset hoidosta, jos tämä opevaimo ne kaikkina muina aikoina vuodessa hakee. Ja joo, opeissa on yksinhuoltajia yms myös, mutta kaikki opet eivät kuitenkaan ole. 

ja ps. Meidän open lapset ovat jo yläkouluikäisiä, eli lasten hakuun vedoten ei olisi ongelmaa pitää ilta-aikoja. 

Vierailija
19/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi. Miksi open pitäisi tehdä työnsä illalla. En ymmärrä. Itsekin menen omien lasten vanhempainvartteihin päivällä, palkattomasti tietenkin, enkä rutise, että juuri Minun Lasteni opettajien pitäisi ajatella Minua ja pitää vartit illalla.

Vierailija
20/36 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo täytyy, mutta kyse on kuitenkin vain noin kahdesta viikosta keväisin (meillä näitä ei pidetty syksyllä, varmaan olisi pitänyt mutta ope oli muutenkin vähän "ei niin justiinsa"). Eli jos nyt kahtena viikkona pystyisi järjestämään niin, että mies hakee lapset hoidosta, jos tämä opevaimo ne kaikkina muina aikoina vuodessa hakee. Ja joo, opeissa on yksinhuoltajia yms myös, mutta kaikki opet eivät kuitenkaan ole. 

ja ps. Meidän open lapset ovat jo yläkouluikäisiä, eli lasten hakuun vedoten ei olisi ongelmaa pitää ilta-aikoja. 

Luuletko tosiaan, että olisi niin yksinkertaista? Iltaisin ihmiset vasta kiireisiä ovatkin. Ensinnäkin kaikki eivät tee 8-16 töitä. Moni siis pääsee töiden puolesta ihan hyvin päivällä koululle. Mutta sitten ne muut jutut. On sitä ja tätä harrastusta ja treeniä ja kerhoa. Ei ne tapaamiset järjesty helposti illallakaan. Ja näin opena voin kertoa, että kyllä vituttaa, kun on odottanut siellä koululla ensin pari tuntia, että oppilaan perhe saapuu paikalla, ja sitten ei kukaan tulekaan. Ehkä seuraavana päivänä joku muistaa laittaa viestin, että sori me unohdettiin, kun oli niin kiire siinä jäähallilta tanssikoululle ajaessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän