Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos raskausaikana ei syö ravintolisiä niin miten vauvalle voi käydä?

Vierailija
07.03.2016 |

En muista joka päivä ottaa kaikkia tabletteja joita suositellaan otettavaksi (foolihappo yms). Voiko vauvalle tulla jotain ongelmia tästä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kyllä ottaa tarvitsemansa.

Foolihappoa pitäisi ottaa ennen raskautta, jotta (harvinaiselta) selkärankahalkiolta vältytään.

Jollei ota esim. kalkkia, niin äidiltä lähtee kyllä hampaatkin suusta.

Vierailija
2/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain vuosi sitten lapseni ja silloin ei vielä edes ollut tuota foolihapposuositusta, pelkällä d-vitamiinilla mentiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foolihapon puute voi aiheuttaa jotain selkärankaan, en muista mitä. Mutta jos nyt kuitenkin sitä otat niin ei varmaan mitään hätään.

Mulle lääkäri ehdotti foolihappolisää kolmannen keskenmenon jälkeen. Silloin ei vielä ollut yleisesti niin puhuttu juttu. Neljäs raskaus onnistui.

Vierailija
4/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ottanut kummankaan raskauden aikana, enkä muutenkaan, mitään lisäravinteita. Ei ole mitään käynyt. Eihän suurinta osaa ihmiskunnan historiasta mitään vitamiinipillereitä ole ollut olemassakaan ja niin vaan on terveitä lapsia syntynyt.

Mutta toki jos on erityisiä ongelmia, esim. imeytymishäiriöitä, tai syö hyvin yksipuolisesti, niin lisiä on hyvä käyttää.

Vierailija
5/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi syntyä silti ihan terve vauva!

Vierailija
6/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä todennäköisimmin saa terveen täysaikaisen vauvan.

Vierailija
7/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain vuosi sitten lapseni ja silloin ei vielä edes ollut tuota foolihapposuositusta, pelkällä d-vitamiinilla mentiin.

Foolihapposuositus oli kyllä ainakin jo vuonna 2010-2011 kun minä olin raskaana.

Vierailija
8/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ottanut foolihappoa enkä lisäkalkkia, ja hampaat on suussa ja lapset terveitä.

Vierailija
9/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutukset toki voivat olla hyvinkin ikäviä joko sikiölle tai äidille, mutta joku päivä unohdat ottaa vitamiinit, ei siinä vielä mitään tapahdu. Esimerkiksi foolihapossa olisi hyvä saada äidin foolihappovarastot kuntoon jo ennen raskautta, eikä siten taas yksittäisenä päivänä tabletin unohtaminen vaikuta suuntaan eikä toiseen mitään. Jos on hankaluuksia muistaa, tarkasta lääkäriltä onko mitään haittaa, jos ottaa useamman tabun kerralla, kun muistaa. Elimistöön varastoituvissa vitamiineissa ja hivenaineissa kokonaisuudella on väliä, ei sillä tuleeko just joka päivä otettua. Laita vaikka seinään kalenteri, johon ruksit minkä päivän annos on otettu, niin ei tule otettua myöskään liikaa.

Vierailija
10/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka raskaudessa mulla meni totaalisen ohi koko kapselit ja ravintolisät. Lapsi syntyi ja erityisen fiksulta vaikuttanut toistaiseksi; Oppi lukemaan neljävuotiaana ja muutenkin on mainio tapaus. Minulla tosin tukka tippui tukoittain lapsen syntymän jälkeen ja harveni aivan valtavasti moneksi vuodeksi.

Toista odotellessa olin tietoinen näistä kapseleista ja söin niitä läpi raskauden. Ihan saman oloinen mukula on kakkonen kuin sisarensakin. Joskin terveempänä pysynyt (ykkösellä oli korvatulehduskierre, mutta minun mielestä todennäköisin syy sille on ahtaat korvakäytävät).

Toisen raskauden jälkeen jatkoin monivitamiini+hivenainetablettien syömistä ja hiukset eivät tippuneet samaan malliin. Parissa vuodessa olen saanut lapojen alle ulottuvat paksut hiukseni takaisin.

Sitä aina sanotaan, että kyllä vauva omansa ottaa, vaikka äidin kustannuksella. Eli luultavammin noista lisävitamiineista on ollut enemmän hyötyä minulle, kuin lapselle.

Vierailija
11/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole ottanut kummankaan raskauden aikana, enkä muutenkaan, mitään lisäravinteita. Ei ole mitään käynyt. Eihän suurinta osaa ihmiskunnan historiasta mitään vitamiinipillereitä ole ollut olemassakaan ja niin vaan on terveitä lapsia syntynyt.

Mutta toki jos on erityisiä ongelmia, esim. imeytymishäiriöitä, tai syö hyvin yksipuolisesti, niin lisiä on hyvä käyttää.

No esim suomalaisten ihmiskunnan historia on metsästäjä keräilijä painoitteinen, kunnes rannikolle n. 2-3 tuhattavuotta sitten alkoi levitä viljan viljelys ja muualle suomeen vasta 1500 luvulla.

Jyrkin muutos suomalaisten ravinnossa on tapahtunut 1900 luvun puoilivälin jälkeen, kun teollisesti valmistettu ruoka alkoi saada jalansijaa kotitalouksien ruokapöydässä.

Eli geneettisessä mielessä suomalaisten suolistossa vilistää nykyisin hyvin paljon vieraslajikkeita, joihin elimistömme koittaa vaihtelevalla menestyksellä sopeutua.

Vierailija
12/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva kyllä ottaa tarvitsemansa.

Foolihappoa pitäisi ottaa ennen raskautta, jotta (harvinaiselta) selkärankahalkiolta vältytään.

Jollei ota esim. kalkkia, niin äidiltä lähtee kyllä hampaatkin suusta.

Ai. Kyllä mulla on kaikki hampaat suussa, ja terveinäkin vielä, vaikken elämässäni ole syönyt mitään ravintolisiä. En edes tiedä mitä on foolihappo. Kolme tervettä lasta, nuorin 5v. Edes rautatabletteja en odotusaikana syönyt, kun ei ollut tarvetta.

Naiset on saaneet täysin terveitä lapsia esim. sota-aikoinakin puutteen alaisina, ei tuommoiset lisät perusterveelle ihmiselle mitään pakollisia ole.

Vierailija
13/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä. En syönyt mitään ja terve lapsi syntyi. Hieno juttu ja hyvää tuuria, foolihappovarastot ovat olleet varmasti riittävät.

Alkuraskaudessa foolihapon puute aiheuttaa hermostoputken sulkeutumishäiriön, mikä johtaa keskenmenoon. Kaikki raskaudet eivät mene kesken vaan 8/10000 syntyvästä lapsesta kärsii vaurioista. Seulontaultrissa ilmenevä anenkefalia eli aivottomuus, johtuu foolihapon puutteesta.

Vierailija
14/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suurin todennäköisyys ja lähtökohta on se, että ilman ravintolisiäkin syntyy normaaleja terveitä lapsia ja jos valmiiksi on lähes oppikirjamainen ruokavalio, niin sitä suuremmalla syyllä ravintolisiä ei tarvita. Sitten taas tietyillä aineilla kuten foolihapolla, voidaan ennaltaehkäistä harvinaisia mutta tappaviakin alkuraskaudessa tapahtuvia kehityshäiriöitä. Jonkun vauvan kohdalla sekin riski realisoituu, joten itse kyllä otin foolihappoa varmuuden varaksi, haittaakaan kun siitä ei kuitenkaan pitäisi olla. Toki foolihappokin on sellainen että sitä kannattaa syödä jo ennen raskautta tai aloittaa aloittaa mahdollisimman pian tai heti kun raskaus selviää.

Itse en esim. syö myöskään juuri yhtään kalaa, joka on sikiön aivojen ja näön kehitykselle tärkeää raskauden puolivälin jälkeen, joten otan omega-3:sta purkista.

Vierailija
15/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tästä foolihaposta puhuttu vähintään viimeiset 10v.

Vierailija
16/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että ootte saaneet terveitä lapsia. Vitamiinien syömistä suositellaan kasvun ja kehityksen turvaamiseksi. Samoin kuin kehotetaan välttämään alkoholia ja tupakkaa. Jos tuurilla saat terveen lapsen, vaikka poltat askin päivässä, ei se tarkoita sitä, että niin KANNATTAISI tehdä.

Mutta jos ruokavalio muuten on kunnossa, ei vitamiinin unohtaminen silloin tällöin ole haitaksi lapselle.

Vierailija
17/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat 10v, 6v. ja 1kk eikä esim. neuvolassa koskaan puhuttu mistään foolihaposta yhdenkään lapsen kohdalla. Ainoastaan sanottiin, että d-vitamiinia olisi hyvä syödä koko raskauden ajan. Ja lisärautaa tietysti suositeltiin jos hemoglobiini laskee kauhean alas.

Mutta joo, en siis ole koskaan foolihappoa syönyt.

Vierailija
19/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain tyttäreni 2010, eikä mulle puhuttu moisesta sanaakaan. Ainoa mitä suositeltiin, oli rautalisä, mitä en sitten kuitenkaan syönyt, kun hemoglobiinini oli niin korkea jo valmiiksi. Terve tyttö tuli.

Vierailija
20/21 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että ootte saaneet terveitä lapsia. Vitamiinien syömistä suositellaan kasvun ja kehityksen turvaamiseksi. Samoin kuin kehotetaan välttämään alkoholia ja tupakkaa. Jos tuurilla saat terveen lapsen, vaikka poltat askin päivässä, ei se tarkoita sitä, että niin KANNATTAISI tehdä.

Mutta jos ruokavalio muuten on kunnossa, ei vitamiinin unohtaminen silloin tällöin ole haitaksi lapselle.

Tätähän ei kysytty, vaan että mitä haittaa on, jos unohtaa raskausaikana ravintolisät. Vastaus; ei mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän