Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamuihmiset, te tuhoatte mut.

Vierailija
07.03.2016 |

En tajua, miksi yhteiskunta pyörii teidän pillin mukaan. Miksi työ pitää aloittaa silloin, kun keho haluaisi vielä nukkua? Miksi nukkumaan pitäisi mennä jo kymmeneltä, kun ei vielä väsytä? Miksei töitä voisi porrastaa niin, että te aamuvirkut aloittaisitte klo 8 ja me normaalit ihmiset voisimme tehdä vaikka 11-19 töitä? Saisi nukkua pitkään ja mennä nukkumaan vasta sitten, kun väsyttää.

Terveisiä töistä. En saa mitään aikaiseksi ennen lounasta, koska aivot eivät pelaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh... Olen myös iltavirkku aamuntorkku. Oishan tuo kivaa, paitsi että sitten pitäisi kerralla rukata yhteiskunnan toimintaa iltapainotteisempaan suuntaan.

Kun lapset kumminkin vielä menevät kouluun klo 8-10, joudun joka tapauksessa nousemaan varhain heidän takiaan. Palvelut toimivat monet vielä virastoaikataululla klo 8-16, ja aukioloaikojen venytäminen MAKSAA. On tehokasta pitää esim. viraston työvoima paikalla yhtä aikaa, on helpompi jakaa töitä ja kokoustaa kuin jos puolet sakista olisi myöhäisemmässä vuorossa.

Teen itse vuorotyötä, jossa voi osua iltavuoroviikkoja, jolloin menen töihin klo 13/14 ja pääsen töistä klo 21/22. Huomaan hyvin silloin, miten kurjaa on elää eri rytmissä kuin muut. Aamulla en kumminkaan saa nukkua pitkään, kun pitää nousta laittamaan muksut kouluun ja illalla en näe lapsia kuin hetken töistä tultuani, kodin pyörittäminen jää normityöaikaa tekevän mieheni niskoille.

Vierailija
2/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisi uudelleen valita, olisin jättänyt perheen perustamatta ja alkanut tekemään vain yötöitä. Luonteeltani olen erakko, niin hyvin olisi sosiaaliseksi suhteiksi riittänyt sosiaalinen media ja hyvin satunnaiset tapaamiset perheen/kavereiden kesken.

Nyt väkisin yritetään selvitä näistä lapset herää jo kuudelta päivistä... Teini-ikää odotellessa, että koko perhe nukkuu puoleen päivään :D mieheni siis ihan samaa sorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas tuntuu, että juuri kukaan ei nykyisin ole aamuihminen. Ja aamuihmisellä tarkoitan henkilöä, joka ilman herätyskelloakin herää virkeänä ja energisenä joka aamu ennen kuutta. Mä herään joka aamu viideltä ja olen onnekseni löytänyt työpaikan, jossa voin aloittaa jo klo 6 ja työkaverit liukuvat sitten miten haluavat aina klo 11 asti. Vastaavasti minä lopettelen työt iltapäivällä kahdelta, työkaverit jatkavat siitä pidempään. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
4/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas on tuskaa, jos joudun oleen töissä 16.00 jälkeen. Työteho laskee puoleen. En ees vois kuvitella olevani töissä kaupassa, sairaalassa, tehtaassa missä ois myöhäsiä iltavuoroja.

Eli aina joku kärsii...

Vierailija
5/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen ei herää itsestään kuudelta. 

Vierailija
6/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mene vuorotyöhön ja tee pelkästään iltavuoroja? Tunnen erään sellaisen ihmisen, joka on tehnyt jo kymmenen vuotta iltavuoroa. Monelle muulle illalla työskenteleminen on tuskaa. Minusta päivä menee pilalle ja unirytmi kärsii, jos työaika venyy iltakymmeneen.

Vierailija
7/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit näppärästi siirtää nukkumaanmenoaikasi ja heräämisesi tarvittavaan ajankohtaan kirkasvalolampun avulla. Lamppu naaman viereen aamiaisen ajaksi joka päivä, ja muutaman kuukauden kuluttua rytmisi on sopivalla kohdalla.

Vierailija
8/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh... Olen myös iltavirkku aamuntorkku. Oishan tuo kivaa, paitsi että sitten pitäisi kerralla rukata yhteiskunnan toimintaa iltapainotteisempaan suuntaan.

Kun lapset kumminkin vielä menevät kouluun klo 8-10, joudun joka tapauksessa nousemaan varhain heidän takiaan. Palvelut toimivat monet vielä virastoaikataululla klo 8-16, ja aukioloaikojen venytäminen MAKSAA. On tehokasta pitää esim. viraston työvoima paikalla yhtä aikaa, on helpompi jakaa töitä ja kokoustaa kuin jos puolet sakista olisi myöhäisemmässä vuorossa.

Teen itse vuorotyötä, jossa voi osua iltavuoroviikkoja, jolloin menen töihin klo 13/14 ja pääsen töistä klo 21/22. Huomaan hyvin silloin, miten kurjaa on elää eri rytmissä kuin muut. Aamulla en kumminkaan saa nukkua pitkään, kun pitää nousta laittamaan muksut kouluun ja illalla en näe lapsia kuin hetken töistä tultuani, kodin pyörittäminen jää normityöaikaa tekevän mieheni niskoille.

Miksi lastenkaan pitää mennä kouluun klo 8? Koko koulu- ja opiskeluajan kärsin noista aamuherätyksistä, vaikka illalla tuli mentyä ajoissa nukkumaan. Ei ole mitään hyötyä yrittää opiskella, jos aivot ovat unessa.

Vierailija
9/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lastenkaan pitää mennä kouluun klo 8? Koko koulu- ja opiskeluajan kärsin noista aamuherätyksistä, vaikka illalla tuli mentyä ajoissa nukkumaan. Ei ole mitään hyötyä yrittää opiskella, jos aivot ovat unessa.

Joo, olen itsekin sitä mieltä, että varsinkin noille teineikle kahdeksan aamut ovat myrkkyä. Sitä ovat unitutkijat tutkineet, että heille pitäisi sallia vähän pidempään nukkuminen. Meidän esikoisen yläkoulussa alkaa se varhaisinkin päivä klo 8.30, puoli tuntiakin armonaikaa aamulla on hyvä juttu.

Mutta sitten taas pitäisi siirtää myös harrastuksia, joista monet alkavat kolmelta, neljältä iltapäivällä.

Opettajilla puolestaan monilla on pieniä lapsia, ja jos he olisivat töissä vaikkapa nyt klo 11- 17, kasvaisi kysyntä vuoropäivähoidolle, kuten laajemminkin kaikilla aloilla, jos työaikoja siirretään kohti iltaa. Vuoropäivähoitoa on nykytarjonnalla vaikea saada ja sen lisääminen on kallista, kustannukset ovat korkeammat kuin päivä-päivähoidolla.

En nyt siis ollenkaan kinaa vastaan, minustakin olisi mahtavaa, jos elämää saisi elää myös myöhäisemmällä rytmillä halutessaan.

Kerron vaan tässä, että se olisi käytännössä hankala ja kallis järjestää. Virastoissa ja yrityksissä tehdään yleensä tiimityötä, jota on hankalampi järjestää, jos työaikaa porrastetaan voimakkaasti. Onko Suomen kokoisella maalla varaa järjestää palveluita kovin laajalla aikahaitarilla? Jo nyt puhutaan esim. siitä, miten kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen nostaa kustannuksia, mikä jollakin aikavälillä alkaa näkyä hinnoissa - ja ketjujen ulkopuolisia kauppiaita ajautuu konkurssiin.

Toisin sanoen, kiva ajatus, mutta hankalampi toteuttaa.

1

Vierailija
10/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukuva työaika on ihan jees. Aamuliukuma 6-10, ilta 15-22. 

Vierailija
11/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen it-alalla ja teen liukuvaa työaikaa ja pääosin etänä kotoa käsin. Aloitan työpäivän yleensä klo 11-12 aikaan päivällä (herään yhdentoista aikoihin) ja lopetan 19-20 aikoihin. Joskus teen myöhemmänkin päivän, esim. klo 15-23, ihan miten milloinkin huvittaa.

Muistan sen ainaisen unettomuuden ja väsymyksen, kun olin töissä paikassa jonne piti mennä aamuisin klo 9:ksi. En vaan saanut ennen klo 1-3 yöllä nukuttua, vaikka kuinka pakotin itseni heräämään 6:50. Univelka vaan kasvoi viikon kuluessa ja torstaina ja perjantaina olin jo ihan zombi. Ja ennen puoltapäivää tosiaan en töissä pystynyt tekemään juuri mitään. Odotin vain ruokataukoa, join kahvia ja energiajuomia ja yritin pysyä hereillä. 

Onni on työpaikka, joka sopii omaan luonnolliseen vuorokausirytmiin :)

Vierailija
12/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille kuuden tunnin työpäivä, ja virastoihin yms kaksi vuoroa, 8-14 ja 14-20. Aukioloajat pitenee. Ruokatauot pois, vain 1 kahvitauko päivässä niin vähän kustannukset tasaantuu.

Vierailija
13/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön tästä syystä... En saa mitään aikaiseksi puoleenpäivään asti. Kaikki energia, luovuus ja vireys ja muu herää eloon vasta illalla. Harmi, kun mun alalla ei ole iltavuoromahdollisuutta...

Vierailija
14/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuskasi ap. Onneksi teen vuorotyötä, niin saa olla välillä illat tai yöt töissä. Joku neropatti sanoi, että kyllä aamuherätyksiin tottuu. Ei totu. En tottunut 9 vuoden peruskoulun aikana, en missään muussakaan koulussa, en työssä...  Nyt alkaa kohta iltavuoro ja heräsin 9:45. Sopii mulle. Huominen aamuvuoro ahdistaa jo etukäteen....

Vierailija
15/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen it-alalla ja teen liukuvaa työaikaa ja pääosin etänä kotoa käsin. Aloitan työpäivän yleensä klo 11-12 aikaan päivällä (herään yhdentoista aikoihin) ja lopetan 19-20 aikoihin. Joskus teen myöhemmänkin päivän, esim. klo 15-23, ihan miten milloinkin huvittaa.

Muistan sen ainaisen unettomuuden ja väsymyksen, kun olin töissä paikassa jonne piti mennä aamuisin klo 9:ksi. En vaan saanut ennen klo 1-3 yöllä nukuttua, vaikka kuinka pakotin itseni heräämään 6:50. Univelka vaan kasvoi viikon kuluessa ja torstaina ja perjantaina olin jo ihan zombi. Ja ennen puoltapäivää tosiaan en töissä pystynyt tekemään juuri mitään. Odotin vain ruokataukoa, join kahvia ja energiajuomia ja yritin pysyä hereillä. 

Onni on työpaikka, joka sopii omaan luonnolliseen vuorokausirytmiin :)

Tuollainen olisi kyllä todella hyvä, mutta näin perheellisenä aika epäreilua perhettä kohtaan. Kaikki se muun perheen vapaa-aika menisi itsellä töitä tehden. Lapset ei koskaan saisi ns. äidin aikaa, kun äiti (minä) olisi illat töissä. Jos vielä mies olisi siihen normaaliin aikaan töissä, niin joutuisi työpäivän jälkeen hoitamaan yksin kaiken. Jos taas mieskin tekisi iltapainoitteista työtä, niin kuka hoitaisi lapset...

Olisi kyllä ihan unelma tuollainen työ minulle noin muuten.

Vierailija
16/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että meidän iltavirkkujen aamu-unisten sisäinen kello jätättää.

Minä huomaan, että sisäinen kelloni ei elä 24 h vuorokauden mukaan. Minun vuorokauteni on pitempi. Siksi nukahtaminen siirtyy koko ajan myöhäisemmäksi ja samoin herääminen aamulla. Tarvitsen vähentään 8h unet. Mutta valveaikani on paljon pidempi kuin 24-8 eli 16h. Tästä johtuen nukahtaminen siirtyy ja siirtyy illalla.

Nyt työttömänä tämä ei ole ongelma, mutta työelämässä tämä on iso pulma. Olen tuottava työssä vasta iltapäivällä.

Vierailija
17/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle armeijassa pahinta ei ollut fyysisyys kuntoa tarvittiin hämmästyttävän vähän, mutta pakko rytmi kassaulla kymmeneltä petiin ja kuudelta ylös.

Ehkä miehet kestävät näitä pakkorytmejä paremmin kun heistä kaikki käyvät intin ja sanon suoraan että jos jättää intin väliin niin ei tarvitse puhua itsestään miehenä, voiko joku nainen lisääntyä pojan kanssa joka ei ole inttiä käynyt.

Vierailija
18/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit näppärästi siirtää nukkumaanmenoaikasi ja heräämisesi tarvittavaan ajankohtaan kirkasvalolampun avulla. Lamppu naaman viereen aamiaisen ajaksi joka päivä, ja muutaman kuukauden kuluttua rytmisi on sopivalla kohdalla.

Miksei tämä neuvo kelpaa? Saattaisi ratkaista ongelman pysyvästi ja sitten ei enää olisi mitään kivaa valittelemisen aihetta?

Vierailija
19/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää herätä joka toinen viikko aamuvuoroon 03.30. Olen zombi, vaikka tätä on jatkunut useita vuosia. Luojan kiitos joka toinen viikko on iltavuoroa!

Vierailija
20/32 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä neuvo kelpaa? Saattaisi ratkaista ongelman pysyvästi ja sitten ei enää olisi mitään kivaa valittelemisen aihetta?

Hei pliis, arkena joudun syömään aamiaiseni klo 4.00 ja silloinkin kiirehtien. En usko että yksi lamppu kirkastaa elämäni säkkipimeässä Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme