Usein mietin lasten leluja...
Nytkin tässä keittiössä nelivuotias leikkii leikkiä, jossa pääosassa on litistynyt jugurttipurkki, josta on kuminauhan avulla tehty hattu, kaksi Duplon palomiessetissä olevaa muovista liekkiä sekä n. 20 cm pätkä pyöreää puurimaa. Missähän vaiheessa ne lelut nousevat hirveän tärkeiksi, että pitää olla sitä ja tätä (en osaa sanoa, mitkä nyt ovat pikkupoikien villityksiä, kun meillä ei niitä vielä ole)? Leluja meiltä kyllä löytyy, mutta monesti mietin, olisiko tämäkään määrä tarpeellinen.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Älä pingota. Lapsi ei siitä vahingoitu, jos leikkii muotileluilla tai niitä on paljon. Lelujen ei tarvitse olla myöskään puuta ja luomumaaleilla maalattuja. Jos johonkin haluat panostaa ja josta on todella hyötyä kielen kehitykselle ja itsensä ilmaisemiselle sanallisesti, mielikuvituksen kehittämiselle, niin lue ääneen. Joka päivä.
Mä en nyt ihan ymmärrä, miten tämä liittyi avaukseeni...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pingota. Lapsi ei siitä vahingoitu, jos leikkii muotileluilla tai niitä on paljon. Lelujen ei tarvitse olla myöskään puuta ja luomumaaleilla maalattuja. Jos johonkin haluat panostaa ja josta on todella hyötyä kielen kehitykselle ja itsensä ilmaisemiselle sanallisesti, mielikuvituksen kehittämiselle, niin lue ääneen. Joka päivä.
Ap
Siten, että tunnut olevan huolissasi "liioista" leluista. Älä ole. Lapsi leikkii aikansa kävyillä ja vaikka Transformers-ukkeleilla ja sitten leikit jäävät. Jo haluat edistää hänen ihanteellista kehitystään, se ei mielestäni liity leluihin. Kehoitin lukemaan ja olemaan läsnä, siitä on todella hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siten, että tunnut olevan huolissasi "liioista" leluista. Älä ole. Lapsi leikkii aikansa kävyillä ja vaikka Transformers-ukkeleilla ja sitten leikit jäävät. Jo haluat edistää hänen ihanteellista kehitystään, se ei mielestäni liity leluihin. Kehoitin lukemaan ja olemaan läsnä, siitä on todella hyötyä.
Huolissani? Mä vain pohdin sitä, että kun lapsi leikkii niin paljon kaikella muulla kuin leluilla, mikä lelujen rooli mahtaa olla ja miksi niitä niin paljon ostetaan. En myöskään pohtinut asiaa lapsen kielellisen tai mielikuvituksen kehityksen kannalta. Et muuten kysynyt, luenko lapsilleni joka päivä, mutta voin kertoa, että luen ja paljon.
Ap
Jep. Jatka sitten vain pohdintojasi. Usein.
Hmm. Mikä on lelun funktio? Mikä on lelun rooli?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jatka sitten vain pohdintojasi. Usein.
Joo, mä olen huomannut, että pohtiminen ei ole tällä palstalla kauhean muodikasta. Jos pohtii jotain, monet haluavat pohtimisen sijaan tulla kertomaan, mitä heidän mielestään pitäisi tehdä, vaikka aloittaja ei olisikaan neuvoa kysynyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Mikä on lelun funktio? Mikä on lelun rooli?
Tarkoitan lähinnä sitä, että kun meidän kulttuuriimme kuuluu se, että leluja on paljon. Mutta onko niitä kotona siksi, että lapset tarvitsevat niitä, vai siksi, että markkinamiehet ovat niin taitavia niitä myymään.
Ap
Meillä lelut on alkaneet kiinnostaa enempi noin 3-vuotiaana. Silloin lapset ovat alkaneet leikkiä enemmän ns. roolileikkejä. Lelut ovat vaihtuneet lapsen kasvaessa erilaisiksi. Aluksi oli nuket ja niiden tarvikkeet sekä hellat astiat jne. mieluisimpia leluja. 5-vuotiaana vauvanuket vaihtuivat enemmän barbeihin, petshoppeihin ja nukkekotiin. Nyt 9v alkaa jo karsia leluja huoneestaan. 9v leikkii vielä jonkin verran mutta enemmän aikaa menee harrastuksissa, askartelussa ja lukemisessa.
Meillä on ollut paljon leluja. Myös ns. poikienleluja tytöillä. Ne on jääneet kyllä valitettavasti tosi vähälle käytölle. Muistan hyvin tuon ajan, kun leluiksi riitti lähinnä muovikuoppi ja kauha keittiönkaapista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lelut on alkaneet kiinnostaa enempi noin 3-vuotiaana. Silloin lapset ovat alkaneet leikkiä enemmän ns. roolileikkejä. Lelut ovat vaihtuneet lapsen kasvaessa erilaisiksi. Aluksi oli nuket ja niiden tarvikkeet sekä hellat astiat jne. mieluisimpia leluja. 5-vuotiaana vauvanuket vaihtuivat enemmän barbeihin, petshoppeihin ja nukkekotiin. Nyt 9v alkaa jo karsia leluja huoneestaan. 9v leikkii vielä jonkin verran mutta enemmän aikaa menee harrastuksissa, askartelussa ja lukemisessa.
Meillä on ollut paljon leluja. Myös ns. poikienleluja tytöillä. Ne on jääneet kyllä valitettavasti tosi vähälle käytölle. Muistan hyvin tuon ajan, kun leluiksi riitti lähinnä muovikuoppi ja kauha keittiönkaapista.
Kyllä tuo munkin esikoinen (joka muuten on 4) leikkii leluilla, mutta usein noissa lennokkaimmissa mielikuvitusleikeissä on satunnaisia tavaroita tai leluja ihan eri funktioissa. Itse asiassa meillä kuopus (alle 2) leikkii leluilla paljon enemmän ns. oikein.
Ap
Lapsille ostetaan paljon leluja samasta syystä kuin tykätään antaa lahjoja läheisille. Lapset sattuvat pitämään leluista. Tietty määrä leluja/leluiksi kelpaavaa materiaalia (vaikka niitä keppejä ja käpyjä) on hyvä olla, että lapsella on puuhaan. Lapsi voi leikkiä yksin tai toisten kanssa ja kummallakin on oma paikkansa lapsen kehityksessä. Toki lapsi voisi tuijottaa muumeja aamusta iltaan leluilla leikkimisen sijaan. Tai tutkia ympäristöään repimällä ja maistelemalla, jos ei ole mitään leluja osoitettu. Aikuisetkin tykkäävät leikkiä ja viettää aikaa muiden kanssa. Ei kukaan vaan tuijota seinää ja nuku.
Olen miettinyt samaa, sillä meidän lapsilla on aivan älyttömästi leluja - kiitos isovanhempien. Mielestäni vähempikin riittäisi ja joskus tuntuu, että "valmiiksi keksityt" lelut tappavat luovuuden. en tiedä onko näin, mutta tämäkin on käynyt mielessä.