Ahdistus perhetyöntekijästä
En tiedä oikein mitä tähän kirjoittaisi kun en halua tulla mitenkään tunnistetuks... Mutta siis oli tarkoitus että saataisiin perhetyöntekijältä apua tähän tilanteeseen, mm. esikoisen mustasukkaisuuden takia, on muutenkin haasteita tämän lapsen kanssa vaikkei siis mikään erikoislapsi sinällään ole ja siis itse olen vähän tilanteeseen uupunut.
Eli siis neuvolan kautta haettiin apua ja ekaks sain jutella, en nyt tiedä hänen nimitystään, mutta sitä kautta päädyttiin tähän että perhetyöntekijä tulee käymään. Hän on siis tosi mukava ihminen ja tuntu hyvältä jutella hänen kanssaan.
No kumminkin, niinkuin arvelin esikoinen oli hyvinkin vieraskorea ja näytti lähinnä parhaat puolensa ja ilmeisesti sitten tämä perhetyöntekijä ei voi auttaa kun ei oo näkemässä näitä tilanteita. Ilmeisesti oli yrittänyt luoda tilanteita missä näkis näitä mutta ei se lapsi nyt välttämättä toimi noin vain ku tilauksesta.
Sitten oisin halunnut puhua näistä vaikeista asioista mutta joka kerran tuli lähinnä vähättelevä tunne, esim. se kuuluu ikään, hän vaikuttaa ihan normaalilta..tai arvostelua siitä miten perheenä on tapana hoitaa asioita. Mutta siis se missä keitti yli liittyi tähän mustasukkaisuus tilanteeseen:
me ollaan siis koitettu tehdä parhaamme ja yritetty sitä sun tätä, annettu huomiota ja kerrottu miten ollaan nätisti pikkusisaruksen kanssa, mutta aina vaan esikoinen on kimpussa ja siitä ollaan sanottu yli vuoden miljoona kertaa tiukasti että niin ei tehdä mitä lie teki tai oli tekemässä. Ja jos ehti tehdä jotain otettiin esikoinen tilanteesta.
Mutta siis jossain vaiheessa aloin ottamaan tämän pienemmän syliin mukaan kun piti tehdä jotain, ja näin ei ilmeisesti ois saanut tehdä? Täh? Kai mun nyt on parempi pitää toinen turvassa ennen kuin edes tapahtuu? Ja ilmeisesti sekin oli väärin istua lattialla vahtimassa ettei käy mitään, häh? Mitä mun ois pitäny tehdä? Ja että hänelle tulee nyt paha mieli että esikoinen on se paha tässä? Että anteeksi mitä.
Just haen tukea ja apua tähän koska haluan esikoisen parasta. Tämä osu ja upposi niin arkaan paikkaan että on tuntunut että tukehdun ahdistukseeni tuosta hetkestä, joka kerta on tuntunut enemmän pahalle ku hyvälle nähdä tuo perhetyöntekijä ja nyt mulle kyllä riitti. En vain tiedä miten päästä ahdistuksestani, tunteesta että olen niin yksin nyt tämän tilanteen kanssa. Tekisi vain mieli soitella sille henkilölle kenen kanssa tuli ensimmäisenä juteltua...
Kommentit (48)
Ymmärrän hyvin, että ahdistuit. Minäkin olisin ottanut pienemmän syliin, jos tilanne vaatii. Hae apua jotain muuta kautta, tuo työntekijä ei selvästi sovi teidän avuksenne.
Vierailija kirjoitti:
Ei kellään muulla kokemuksia tällaisesta, että tulee ennemmin ahdistus kuin helpottunut ja hyvä olo näistä käynneistään?
aika monilla tulee pelkkä ahdistus...
Opettele sanomaan "kommenttisi loukkasi", hän varmasti osaa selittää parempin mitä on ajatellut sanoillaan.
Ota vaikka kännykällä video kuvaa lapsen kiukuttelusta.
Yleensä lapset ovat vieraskoreita ja on täysin normaalia että lapsi on mustasukkainen.
Oletko harkinnut laittaa vanhempaa lasta vaikka päiväkerhoon tai päiväkotiin, se toisi isommalle virikkeitä ja rauhoittaa päivää.
Ulkoilua paljon, vauva päiväunille vaunuihin, ja siuntaatte leikkipuistoon tai omaan pihaan, lapselle sama leikkipaikka on aina yhtä mieluinen, vaikka se aikuisesta oisi tylsä, ulkona lapsi joutuu käyttämään mielikuvitusta keksiäkseen leikkiä ja se vie paljon energiaa.
Anna isomman lapsen osallistua päivän töihin kanssasi, lapsi voi hyvin järjestää keittiön kaapit lattialle kun laitat ruokaa, kattilat ja padat ei siitä pilaannu.
Lapsi osaa laittaa kansaasi likapyykkiä koneeseen ja ottaa puhdas pois.
Osta hänelle oma leikki imuri ja voitte siivota yhdessä.
Lapsi osaa auttaa vaipanvaihdossa, anna kaataa vaikka talkkia vauvan peppuun.
Kun vauva syö ota isompi lapsi lähellesi, lukekaa vaikka kirjaa samalla tai laulakaa ja kuunnelkaa lastenlauluja.
Mulla on samoja kokemuksia. 'Auttajissa' on eroja ja silloin ei mene oikein, jos käynnit enemmän ahdistaa kuin helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole pakottanut lukemaan tätä ja onko ihan pakko vastata jos ei oo mitään rakentavaa tai hyvää sanottavaa? Ei kaikki oo niin hyviä ilmaisemaan itseään kirjallisesti, ei se silti kerro siitä miten toimin arjessa lasten kamssa. Ei kukaan täydellinen ole.
Ap
Ap, ymmärrän sua täysin. Usein tulee esiin, että ihmiset hakevat palstalta 'viihdettä' ja tulevat tänne provoilemaan ja purkamaan pahaa oloaan. Luulen, että juuri siksi saat niin ku****isiä kommentteja.
On tosi inhimillistä tuntea kuten tunnet. Kuten sanoit itsekin, olet yrittänyt parhaasi. Enempää ei voi kukaan tehdä.
Mitä jos videoisit niitä vaikeampia tilanteita ja näyttäisit sille työntekijälle?
Siis käykö teillä edelleen perhetyöntekijä? Jos sille on edelleen tarvetta niin sinuna pyytäisin sitä aiempaa työntekijää jonka kanssa synkkasi paremmin. Jos ei ole tarvetta niin en näe mikä ongelma tässä on.