Vanhempiemme sukupolven hassuja kiertoilmauksia?
Tuli tuosta mielisairaala-keskustelusta mieleen, että mitä muita asioita lapsuudessanne vanhemmat puhuivat kaunistellen, kuin esim. tuo Niemeen joutuminen? Omasta lapsuudestani muistan, että vanhemmat puhuivat joistakin asioista eufemismein, koska asiat olivat tabuja. Kuka esimerkiksi muistaa, mitä tarkoittavat au-lapsi ja jos joku on gravidi? Tai jollakin on a-ongelma?
Kommentit (12)
Gravidi on ainakin raskaana. Munkin vanhemmat käytti tätä ja nykyään tuntuu hassulta ettei voi sanoa, että raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai minä muistan nuo. En kyllä ole ajatellut, että se olisi ollut kaunistelua.
Vm 68
No ehkä se oli vaan ajan tapa puhua, mutta kyllä pikkukylässä uskonnollisessa ilmapiirissä oli paljon tabuja ja niistä puhuttiin juuri noin, kierrellen. Ap
Olin teini-ikäinen kun äiti kysyi tarvitsenko kaupasta "tulppia"? Vastasin tuohon että en minä mikään auto ole mutta voisitko tuoda tamponeja :D
N31
Äitini ei koskaan kertonut mitään seksistä eikä kuukautisista. Kun ensimmäisen kerran aloin seurustelemaan, hän sanoi että "katso sitten eteesi, ettei mitään tapahdu". Ensimmäisten kuukautisteni alkamisesta hän oli aivan hämillään. Onneksi oli ystävät, joilta sain kaiken tarpeellisen tiedon asioista. Olen 50-nainen.
onko nuo kiertoilmaisuja, au-lapsi tai a-ongelma, lyhenteitä. Kyllähän tuossa ihan suoraan on puhuttu, jos lapsena ei ymmärrä ei sille mitään voi.
Ehkä tuo au-lapsi on jo itsessään nykyaikana täysin vanhentunut nimitys, oli kiertoilmaus tai ei. Suuri osa lapsista syntyy nykyään avioliiton ulkopuolella, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Isäni puhui poikaystävälleni, siis nykyiselle miehelleni varmuusvälineistä. Vasta keskustelun lopussa tajusi mistä puhutaan. Luuli että kyse oli turvavöistä tms. Kondomeja siis isäni tarkoitti ja muutenkin keskustelu oli mennyt niin kryptisesti ettei mies heti hoksannut mistä puhutaan.
Naapurin nuori rouva ei tullut yrityksistä huolimatta raskaaksi. Äitini sanoi, että ei paljon poljettu polku ruohoa kasva.( en sitä lapsena ymmärtänyt).
Sama äiti sanoi erään pariskunnan avio-ongelmista, että rouva ei ole antanut nuolettaa palaa alakiveltä:DDDDD
Äitini olisi jo yli 100 vuotias, jos eläisi.
Raskaana olemisesta nyt ainakin omat vanhempani käyttävät termejä pieniin päin, pullat uunissa, siunatussa tilassa jne. Omasta kuolemastaan taas puhuvat: Sitten kun pukkaan päivänkakkaraa...
Onhan tuo "odottaa vauvaa" tai "odottava äitikin" kiertoilmaisu, jota yhä nykypäivänäkin käytetään. Ikään kuin se vauva tuotaisiin jostain ulkopuolelta, odotetaan vissiin haikaran tuomaa lähetystä.
Olin unohtanut tuon "varmuusväline"-sanan.Juu,sitä käytettiin ihan mainoksissa,kun olin lapsi ja nuori,olen 56.Mutta toisaalta,varmuusväline on suomea,kondomi ei.Mikä on suomenkielinen muu vastine,no ehkäisyväline.Vauvan odottaminenhan on ihan järkevä ilmaisu.Odotetaanhan sitä 9 kuukautta.Mistään kiven nuolemisista en ole ikinä kuullut,ja minunkin äitini täyttäisi ensi vuonna 100.Hän puhui kyllä ihan normaalia kieltä,mutta ei tuollaisista asioista.Ei puututellut muiden lapsen hankkimisiin.
Eiköhän tuo "olla linnassa" ole sekin kiertoilmaisu vankilassa olosta.Ainakin minä en pikkumuksuna moista tajunnut,ehken senkään takia kun kukaan tutuistani ei ollut linnassa.Oli yksi sitten,joka joutui linnaan ratista.Ihmettelin,että mihin kuninkaanlinnaan se on päässyt.Kyllä sen sitten vanhemmat selitti.
Kuukautiset olivat "ne päivät".Nyt ne on "menkat".
Totta kai minä muistan nuo. En kyllä ole ajatellut, että se olisi ollut kaunistelua.
Vm 68