Perätilavauva
Vauva on ollut perätilassa rv 26 alkaen,nyt sain ajan ä-polille raskausviikolle 37+4,eikö tämä ole kovin myöhään?? O.o Aikovatko yrittää käännöstä vielä tohon aikaan..Aiemmat lapset syntyneet 38+0,että vähän kyllä jännittää nyt.
Kommentit (18)
Mahdollisesti yrittävät kääntää,
riippuu toki siitäkin mitä mieltä itse olet käännösyrityksestä?
Aiotko yrittää synnyttää alateitse?
35. viikko alkoi nyt. En halua perätilasynnytystä ja toi kääntäminenki hirvittää.Toivon kyllä että ymmärtäis vielä itekseen pyörähtää..
Mulla perätilavauvaa yritettiin kääntää viikolla 36+5. Lääkäri "leipoi" mahaa muutaman kymmenen sek ja sanoi ettei se sieltä mihinkään käänny. Syntyi sitten 38+6 alateitse.
Ma en antanut koittaa kaantaa enaa rv 34 jalkeen, Suomi on harvoja maita jossa nain edes tehdaan. Se seka sattuu etta on riskialtista vauvalle.
En myoskaan halunnut peratilasynnytysta. Sektion aika oli varattu rv 38+5 mutta vauva paatti itse rv 38+3 tulla ja kun paasin sairaalaan kysyivat etta mita itse haluaisin ja kiireiseen sektioon paadyttiin. Kaikki meni hyvin ja olin tyytyvainen paatokseen. Tytolla tosin oli toki molemminpuolinen lonkkaluksaatio jota lastalla korjattiin seuraavat 6 viikkoa. Tama on atvallista pitkaan peratilassa olleille vauvoille. Itse pohdin etta varmasti lapsella on jokin syy olla siina asennossa kun kaksi aiempaa eivat olleet ja tulivat normi alatiesynnytyksina. Vakivalloin en antaisi vaannella lasta kohdussa.
Todennäköisesti yrittävät kääntää. Voit itse yrittää iltaisin seistä vähän nelinkontin niin että pylly ylempänä kuin hartiat, kyynärpäät lattiassa. Vaikka 15-25min. Joskus auttaa tämä asento asiaan. Jos et itse halua alakautta synnyttää perätilavauvaa niin sitten saat sectioajan. t kätilö
Jos kääntäminen hirvittää niin siihen ei ole pakko suostua. Ei voi tosiaan tietää vaikka vauva kääntyisi aivan loppuraskaudessa, näinkin käy aina silloin tällöin. Voit aivan hyvin halutessasi sopia esimerkiksi sektioajan ja sitten sektiopäivänähän vauvan tarjonta vielä tarkistetaan. Jos haluat perätilan alatiesynnytyksen niin muista vaatia kaikki vauvan kokoarviot ja tarkat kunnolliset lantion kuvaukset, vaikka kai ne tehdään nykyään automaattisesti.
Mulla lähes 4kg vauva kääntyi itse muutama tunti ennen käännösyritystä. Rv 36+6 joten aikaa on vielä.
Minulla kaksi perätilaa ,ensimmäistä ei voitu kääntää, istukka oli edessä.En olisi kyllä toivonutkaan kääntöä.
Alatie synnytys ei lonkkaluksaatiota,meni hyvin. Pelkäsin jos toinenkin on perätilassa, lääkärit vakuuttivat ettei niin käy.Kävipähän kuitenkin,jouduittiin sitten hätäsektioon , ei johtunut perätilasta ,napanuora vain toimi huonosti.
Minulla esikoinen oli perätilassa, yritettiin kääntää. Ei sattunut, eikä kääntynyt ja synnytyksessä epäiltiin lyhyen napanuoran olleen syy perätilaan. Synnytin alateitse.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähes 4kg vauva kääntyi itse muutama tunti ennen käännösyritystä. Rv 36+6 joten aikaa on vielä.
Lisään. Mä en usko mihinkään homppäjuttuihin, mutta olin vähän epätoivoinen. Saunassa hieroin mahaa kaksi käsin "pyörittäen" samaan suuntaan. Olin jostain lukenut että se voisi stimuloida vauvaa kääntymään. Sitten makasin selällään sohvalla. Sitten kääntyi ja sen kyllä tunsi. Hetkelliseti oli todella ahdasta meillä.
Kandee kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään. Mä en usko mihinkään homppäjuttuihin, mutta olin vähän epätoivoinen. Saunassa hieroin mahaa kaksi käsin "pyörittäen" samaan suuntaan. Olin jostain lukenut että se voisi stimuloida vauvaa kääntymään. Sitten makasin selällään sohvalla. Sitten kääntyi ja sen kyllä tunsi. Hetkelliseti oli todella ahdasta meillä.
Kandee kokeilla.
Yksi tuttu sanoi, että hänelläkin vauva oli kääntynyt isoilla viikoilla itsekseen, kun oli maannut tietynlaisessa epäsymmetrisessä asennossa, jonka joku oli neuvonut. Kannattaa googlailla.
Pakko sanoa siihen kokoarvioon että mulla kun synnytys alkoi niin tarkistettiin vielä vauvan koko ultralla. Painoarvio n. 3400g. todellisuudessa kuitenki 4100g.
-4
Oksettavaa yrittää kääntää vauvaa. Kaikista turvallisinta tuossa tilanteessa päätyä sektioon.
Ehkä se synnytyksen käynnistyminen itsestään on se mitä nyt jännitän,olis ollu kiva saada toi aika edes vähän aiemmaksi. Mut näillä mennään..
Anteeksi mutta säikähdin otsikkoa.... luulin että puhutte jostain auton takakontista! :-o Kauheeta...
Ei se käännösyritys mulla mikään brutaali toimenpide ollut, tunti ennen ja tunti jälkeen päin piti maata käyrillä ja hyvin tiheään ultrailivat toimenpiteen aikana seuraten sikiön vointia. Eikä se mitään runnomista ollut. Ainoa mikä siinä on niin ei todennäköisesti onnistu :( Mullakin jäi yritykseen, ei kääntynyt ei.
Lääkärit yritti kovasti markkinoida alatiesynnytystä sektion sijaan ja ihan oikeasti harkitsin asiaa. Tuttuni kertoi kuinka itsellään oli alatiesynnytyksessä juuttunut 3,5kg vauva puolitiehen ja nippanappa saanut aivovaurion kun oli pitkään ilman happea. Toisaalta onhan sitä monella alatiesynnytyskin mennyt nappiin perätilasta huolimatta. Itse kyllä säikähdin sen verran kauhutarinoita että menin sektioon. Ja iso jäntevä vauva tuli, ei lonkkaluksaatiota tai mitään, vaikka istui siellä päättäväisesti Rv 40+5.
Alatiesynnytys (kätilö + loppuvaiheessa lääkäri) tulee sairaalalle halvemmaksi kuin sektio missä on ihan useamman henkilön leikkaustiimi, sen takia ilmeisesti "kannustetaan" synnyttämään. Niin ja mulle sanottiin että ei kannata mennä googlaamaan ettei tule väärää infoa, tietysti ensimmäisenä menin googleen :)
Mulla siis oli sektio varattu, mutta kun spontaanisti lähti ennen sitä syntymään niin ajattelin että kokeillaan nyt sitten :)
Mutta toisaalta mulla jo useampi synnytys takana ja niissä yksi keskivertoa suurempi vauva tullut ilman ongelmia.
-4
Millä viikoilla olet nyt? Vauva voi kääntyä vielä hyvinki itsestään, ihan syntymäpäivänäänkin vielä, jos ei ole jo ns.kiinnittynyt. Omani kääntyi viikolla 38, syntyi sitten kaksi päivää myöhemmin.