mun elämäni on ohi, ihan sama vaikka kuolisin.
Ei ole mihinkään enää varaa koskaan. Olen osakuntoutustuella ja sain päätöksen siitä. Tuki on vähän yli 600€/kk ja en saa tienata yli 1300€(mukaanlukien lomarahat) Teen siis osa-aikaista työtä ja en pääse näköjään kesälomalle edes. Tienaan tällä hetkellä vähän päälle 1000€/kk ja siitä pitäisi maksaa asuntolaina ja ruuat. =/ Joudumme muuttamaan perheen kanssa pienempään asuntoon ja myymään tämän. Ihan kuin sairastuminen olisi oma vikani.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mihinkään enää varaa koskaan. Olen osakuntoutustuella ja sain päätöksen siitä. Tuki on vähän yli 600€/kk ja en saa tienata yli 1300€(mukaanlukien lomarahat) Teen siis osa-aikaista työtä ja en pääse näköjään kesälomalle edes. Tienaan tällä hetkellä vähän päälle 1000€/kk ja siitä pitäisi maksaa asuntolaina ja ruuat. =/ Joudumme muuttamaan perheen kanssa pienempään asuntoon ja myymään tämän. Ihan kuin sairastuminen olisi oma vikani.
En ymmärrä miten tähän liittyy se onko sairastuminen on vika vai ei.
Ihania aina kommentoijat, kun yksi tulee kertomaan ongelmistaan. Niin kasa kommentoijia hyökkää päälle, että eihän sulla voi huonosti mennä, kehtaatkin valittaa kun mulla menee vielä huonommin. Eiköhän ongelmat ole aika henkilökohtasia, eikä niitä voi verrata. Mikä on toiselle pieni asia voi murentaa toisen maailman. Mutta samaa mieltä siinä, että niin kauan kuin ongelmat liittyvät rahaan niin kai ihan ok kuitenkin menee.
Mulle jää käteen tällä hetkellä noin 270e kuussa ja aiemmat vuodet on jäänyt noin 200e. Luultavasti on vielä vuosia edessä tätä samaa, arvaa olenko voinut lomailla viiteen vuoteen yhtään missään.
Mutta ymmärrän kyllä ketutuksen jos tilanne on jäämässä tuollaiseksi. Itse en ole varma mihin suuntaan tässä mennään, vakava masennus ja hoidon saamisen vaikeus on vaikuttanut opintojen venymiseen ja keskeytymiseen. Valtion heikot tulevaisuudennäkymätkään eivät varsinaisesti motivoi.
Jos joku haluaa taustaa niin mt-ongelmien syytä kaikki on. Sairastuin ihan äkkiseltään ja diagnoosi psykoottinen masennus. Tuli kuin kirkkaalta taivaalta sairastuminen. Osittain käsittelemätön koulukiusaaminen syynä. Eli itse en ole syypää. Harmittaa että lapset tuli hankittua tähän kurjuuteen ennen sairastumista. He eivät ole syypäitä myöskään. Nyt en hankkisi lapsia.
Ja se n jännä että tänne mielipidepalstalle ei saa huonoja kokemuksia tai kohtaloita laittaa. Ahdistaa ihmisiä kun ei tiedä koska ja kuka seuraavaksi.
ap
Lomat kertyy ja ne pidetään. Silloin saa palkkaa. Lomarahat maksetaan aina kesällä. Loman pitämisellä ei ole niihin merkitystä.
Mahdollisesti et siis saa tukea, kun lomarahat maksetaan. Ei niitä voi hajauttaa, vaikka loma hajautettaisiin
Ymmärrätkö
Vierailija kirjoitti:
Lomat kertyy ja ne pidetään. Silloin saa palkkaa. Lomarahat maksetaan aina kesällä. Loman pitämisellä ei ole niihin merkitystä.
Mahdollisesti et siis saa tukea, kun lomarahat maksetaan. Ei niitä voi hajauttaa, vaikka loma hajautettaisiinYmmärrätkö
ymmärän, se selvittely ja selittely ei vaan innosta. Eli voidaanko koko tuki evätä muiltakin kuukausilta jos saan joku kuukausi lomarahaa?
ap
Soita kelaan. Kait tuossa on joku kohtuullistamispykälä. Kun kumminkin sulta jää rajan alle tulot kuussa. Jos se lasketaan koko vuoden tulot könttänä.
Etkö voi sopia pitäväsi lomarahavapaata? Enemmän lomaa, ei lomarahoja viemässä tukia.
Rfxvgtyh kirjoitti:
Soita kelaan. Kait tuossa on joku kohtuullistamispykälä. Kun kumminkin sulta jää rajan alle tulot kuussa. Jos se lasketaan koko vuoden tulot könttänä.
Siis nyt en tajua. saan tulevaisuudessa kuussa 1600€ noin ja siitä miinustetaan verot. En usko että Kelasta mitään enää saa. Saan siis osakuntoutustukea tuon vähän yli 600€/kk ja Keva maksajana. Työnantaja maksaa tuon 1000€ palkkaa/kk. Lomia on pitämättä sairastumisen takia. Nyt niitä pitäisi pitää pois. En tiedä mitä teen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi sopia pitäväsi lomarahavapaata? Enemmän lomaa, ei lomarahoja viemässä tukia.
tuo olikin hyvä idis, pitää miettiä
ap
Vierailija kirjoitti:
Rfxvgtyh kirjoitti:
Siis nyt en tajua. saan tulevaisuudessa kuussa 1600€ noin ja siitä miinustetaan verot. En usko että Kelasta mitään enää saa. Saan siis osakuntoutustukea tuon vähän yli 600€/kk ja Keva maksajana. Työnantaja maksaa tuon 1000€ palkkaa/kk. Lomia on pitämättä sairastumisen takia. Nyt niitä pitäisi pitää pois. En tiedä mitä teen.
ap
Pidät lomat
Se ei vaikuta lomarahaan, joka maksetaan kesällä. Jos kyseessä on vanhat lomat, on niistä jo lomarahat maksettu.
Muihin kuukausiin se ei vaikuta
Olet kuitenkin monta kertaa paremmassa työmarkkina-asemassa kuin monet muut. Nyt hankkimallasi työkokemuksella voit hakea hommia, joissa olisi muutaman satasen parempi palkka tai enemmän tunteja ja menet hakiessa vielä kaikkien työttömen edelle.