Onnellisuus omassa elämässä
Onko täällä muita joissa näiden av-palstan viestien lukeminen herättää tyytyväisyyden omaan elämään? Tänään oon käynyt joitain viestejä läpi ja oikein yllättynyt ihmisten pinnallisuudesta, kateudesta, katkeruudesta ja suoranaisesta ilkeydestä. Kadehditaan muita kellä menee paremmin, toivotaan toisille pahaa, ollaan tyytymättömiä siihen mitä itsellä on.
Mulle tulee väkisinkin sellainen olo että vitsit mulla on käynyt hyvä tuuri elämässä! Oon löytänyt ihanan miehen jota rakastan, ympärillä on hyviä ystäviä (sekä sinkkuja että perheellisiä) jotka välittää musta, mahtava perhe sekä omalta että avomiehen puolelta ja koti jossa viihdyn (olkoonkin vuokra-asunto). Toki voisin kadehtia niitä joilla on lapsia, mutta ehkä meilläkin jonain päivänä tulee niitä olemaan. Voisin kadehtia niitä joilla on rahaa, mulla ja miehellä molemmilla tulot ovat noin 1000 € kuussa joten ei sillä nyt kaikkea osteta mitä haluaisi. Niitä jotka pääsevät lomamatkoille monta kertaa vuodessa, mutta paljon matkustaneena olen huomannut että lomasta voi nauttia missä tahansa kunhan on hyvässä seurassa. Niitä joilla on se iso omakotitalo, mutta me olemme onnellisia pelaillessamme ystävien kanssa lautapelejä tai katsellessamme elokuvia tässä pienessä vuokra-asunnossa. Niitä joilla on varaa harrastaa mitä haluavat, mä nautin yhteisistä kävelylenkeistä, kuntopiireistä ja hiihtoretkistä taukomajalle juomaan kuumaa mehua. Niitä joilla on hienot urat, itse olen jo yli 30 ja vasta valmistumassa toiveammattiini.
Ymmärrän että meitä ihmisiä on erilaisia ja me kaikki elämme elämämme erilailla. Toiset elävät perheelleen ja lapsilleen, toiset taas eivät lapsia edes halua. Toiset käyttävät kaiken rahansa vaatteisiin, toiset taas harrastuksiin, matkusteluun jne. Miksi tuhlata aikaa toisten ihmisten elämän arvosteluun ja vertailuun, eikö kaikkein tärkeintä ole se että olet itse onnellinen juuri omassa elämässäsi. Vaikkei se elämä olisi mitään suurta ja hienoa, vaan ihan pieniä arkisia asioita tärkeiden ihmisten kanssa?
Toivottavasti kaikki voisivat unohtaa kaiken negatiivisuuden ja toisten ihmisten haukkumisen ja olla onnellisia! Minä ainakin olen. Ihanaa kevättä!
Kommentit (2)
Mä oon ihan samoilla linjoilla! Ja oon huomannut että elämässä vanha tuttu "sitä saa mitä tilaa" pitää kyllä paikkansa. Kun kohtelet ihmisiä hyvin ja autat toisia, saat myös itse apua kun sitä tarvitset. :)
Mukavaa kevättä!
Nautinto ja kärsimys ovat usein aikaan ja paikkaan sidonnaisia tiloja, iloa ja surua voi kokea kenties pitempään, no entä onnellisuus? Se on yksilön subjektiivista "näkemystä" omasta elämästään, miten hän sen kokee, miltä se tuntuu ja miltä se maistuu.
Eli eri ihminen kokisi onnellisuuden eri tavoin hypoteettisesti täysin samanlaisessa elämäntilanteessa. Kel onni on, se onnen kätkeköön siis projisoituu subjektiiviseen taustaan ja oman elämäntilanteen kokemiseen oman elämänhistorian puitteissa.