Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiraihmiset APUA! Koiran lopetusko kohta edessä?

Vierailija
01.03.2016 |

Näin aluksi: alan olla aivan loppu, siis ihan todella loppu. Taustaa sen verran, että olen itse todella herkkäuninen/kärsin uniongelmista, jotka ovat perua jo lasten vauva-ajoilta. Eli herään pieneenkin risahdukseen ja jos herään yöllä, niin en saa enää välttämättä unta tai uni on todella katkonaista. Nukun parhaiten korvatulppien kanssa.

Sitten itse ongelmaan: meillä on puolentoista vuoden ikäinen narttukoira, joka pissaa usein. Se ei ole ongelma päivisin, mutta koira tahtoo pissata myös öisin 1-3 kertaa. Koira nukkuu yöt teinityttäreni huoneessa ja inisee, kun tahtoo ulos. Koiran käyttää pihalla joko teini tai minä. Usein minä, koska herään jo ekaan inahdukseen ja säälin unista teiniä (jonka kaveriksi koira otettiin). Esim. viime yönä koiraa täytyi käyttää yöllä kahdesti ja aamulla jo heti kuudelta. Itse en nukkunut silmäystäkään klo. kahden jälkeen ja olen taas kuin koomassa. Koira pääsee ulos päivässä lukuisia kertoja omalle pihalle ja sitä myös lenkitetään ja heitellään palloa yms. Vaikka koiraa käytetään ulkona viimeisen kerran yhdentoista maissa, niin sama ralli silti. Toisinaan voi olla myös hyvä yö, eli koira käy ulkona vain kerran tai jopa ei ollenkaan. Mutta jos koira inisee ja teini ei herää ja minulla on tulpat, niin koira tekee silloin yleensä sänkyyn.

Koiran pitäisi olla täysin terve. Se syö vain koirien märkäruokaa, koska kieltäytyy itsepintaisesti kuivamuonasta. Makupaloja olemme koettaneet karsia parheemme mukaan, jotta mistään ei tulisi ainakaan suolaa. En tiedä enää kohta mitä tehdä. En jaksa tällaista enää kauan, sillä uniongelmani pahenevat päivä päivältä ja arki töineen on jaksettava hoitaa. Lapset rakastavat koiraa, mutta tuntuu pahalta ajatella, että kohta meitä on kai jo kaksi uniongelmaista: minä ja teini, jos näin jatkuu. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa tai tietääkö joku mitä voisin koettaa tehdä. Kyseessä ei ole ensimmäinen koiramme. Ensimmäinen koira oli meillä iso uroskoira, jonka kanssa tällaisesta ongelmasta ei ollut tietoakaan ja koira eli 13-vuotiaaksi. Nyt tämän pienen koiratytön kanssa tämä yöpainajainen on tullut täytenä yllätyksenä. Kiitos jo etukäteen jos joku voi yrittää auttaa! Ja anteeksi sekava sepustus, mutta olen valvonut taas melkein koko yön:(

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäpä eläinlääkärissä. Mielestäni kuulostaa diabetekselta. Voidaan hoitaa päivittäisillä pistoksilla, helppo homma. Koiran käytös rauhoittuu ja saatte vielä yhteisiä vuosia. T. Diabetes-koiran kanssa teini-ikänsä elänyt

Vierailija
2/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ostitte koiratytön eikä poikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytäpä eläinlääkärissä. Mielestäni kuulostaa diabetekselta. Voidaan hoitaa päivittäisillä pistoksilla, helppo homma. Koiran käytös rauhoittuu ja saatte vielä yhteisiä vuosia. T. Diabetes-koiran kanssa teini-ikänsä elänyt

Voisiko kyse todella olla diabeteksesta? Vaikka koira näin nuori? Pakko kai tämäkin vaihtoehto on nyt ruveta selvittämään, joku tolkku tähän on tultava. Verikokeellako selviää?

ap

Vierailija
4/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koiralta suljettu pois virtsatieinfektio ja kohtutulehdus? Pystyttekö rajoittamaan vedenjuontia illalla? Et kertonut koirasi kokoa tai rotua. Olen ymmärtänyt, että pienet koirarodut ovat haastavampia.

Vierailija
5/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkäriin. Virtsatietulehdus tai diabetes voi olla kyseessä.

Meillä narttu pissaili sisälle kun oli virtsis, parani antibiooteilla.

Vierailija
6/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi ostitte koiratytön eikä poikaa.

Koska pentueessa oli vain tyttöjä ja ajattelin, ettei sukupuolella ole väliä. Miten niin?

ap

Vierailija
7/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes tuli mullakin heti mieleen.

Kannattaa käydä eläinlääkärissä ja puhua tästä jatkuvasta hädästä. Ei ole normaalia käytöstä koiralta, ei edes pieneltä koiratytöltä.

Vierailija
8/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koiralta suljettu pois virtsatieinfektio ja kohtutulehdus? Pystyttekö rajoittamaan vedenjuontia illalla? Et kertonut koirasi kokoa tai rotua. Olen ymmärtänyt, että pienet koirarodut ovat haastavampia.

Virtsatieinfektiosta on keskusteltu eläinlääkärin kanssa, mutta se on epätodennäköinen, koska koira pärjää työ- ja koulupäivän kotona pissaamatta. Koira on kääpiövillakoira ja painaa vain muutaman kilon. Pienikokoinen tyttö siis kyseessä. En ole uskaltanut ruveta vedensaantia rajoittelemaan. Se tuntuu jotenkin väärältä.

ap

Vierailija
9/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin ensimmäisenä eläinlääkärissä ja sulkisin sairaudet pois. Sen jälkeen aloittaisin varmaan uudelleen tapakoulutuksen, koska kuullostaa siltä että koira on oppinut siihen että aina ulisemmalla saa tahtonsa läpi ja teidät hereille.--> Pääsee ulos. Sulkisin koiran yöksi kylpyhuoneeseen tai suurempaan häkkiin, koska ei ole normaalia saatika mukavaa kenellekään jos koira käy kuseskelemassa sänkyyn etc. Nämä on todella yleisiä varsinkin pienien koirarotujen ongelmia.

Joillakin koirilla saattaa olla myös vahva vartiointivietti, joten yöksi tilan rajaaminen voi auttaa. Moni koira kokee olonsa silloin paljon turvallisemmaksi. Oma chihuahuani aikoinaan ei enää suostunut muualla nukkumaankaan kuin omassa kuljetuskopassaan.

Vierailija
10/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vesikuppi kokonaan pois yöksi, eikä mielellään illallakaan enää myöhään vettä.

Vierailija
11/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyhuoneeseen yöksi lämpimän maton kanssa. Taitaa olla nimittäin niin, että on oppinut kivan tavan saada seuraa tylsänä yönä... koirahan nukkuu lähes koko päivän kun on yksin kotona, niin voi sitten yöllä kukkua ja seurustella ;)

Eli koiraneiti pois lapsen huoneesta yöksi ja todellakin se vesikuppi pois vaikka iltakuuden maissa. Sitten vielä iltapisulle ja sen jälkeen yksin kylppäriin nukkumaan. Jos viikonkin kokeilisitte näin? Ja jos silloin pissaa sisään kylppäriin niin näette onko vain tapa (jolloin siis lopettaa kun ei saa seuraa ja huomiota öisin) vai onko jokin sairaus, joka pakottaa pissaamaan.

Vierailija
12/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisin ensimmäisenä eläinlääkärissä ja sulkisin sairaudet pois. Sen jälkeen aloittaisin varmaan uudelleen tapakoulutuksen, koska kuullostaa siltä että koira on oppinut siihen että aina ulisemmalla saa tahtonsa läpi ja teidät hereille.--> Pääsee ulos. Sulkisin koiran yöksi kylpyhuoneeseen tai suurempaan häkkiin, koska ei ole normaalia saatika mukavaa kenellekään jos koira käy kuseskelemassa sänkyyn etc. Nämä on todella yleisiä varsinkin pienien koirarotujen ongelmia.

Joillakin koirilla saattaa olla myös vahva vartiointivietti, joten yöksi tilan rajaaminen voi auttaa. Moni koira kokee olonsa silloin paljon turvallisemmaksi. Oma chihuahuani aikoinaan ei enää suostunut muualla nukkumaankaan kuin omassa kuljetuskopassaan.

Myönnän syyllisyyteni, että olen ollut aika lepsu ja koiraa on tullut hemmoteltua ja annettua periksi. Se siis todella ilmaisee tahtoaan eri asioissa inisemällä, töykkimällä kuonolla jne. Koira on myös henkisesti todella riippuvainen perheemme muista jäsenistä siten, että se esim. ulkoillessa arkailee autoja, variksia yms.  ja hakee lenkittäjästä "henkistä tukea" usein katsekontaktilla, jotta rohkenee jatkaa. Mieluiten koira ulkoilisi omalla pihalla, jos saisi itse päättää, mutta lenkittäjälle olisi kivempi heittää pidempiäkin lenkkejä. Asumme maalla. Voiko tämä olla jotain opittua tapaa tai turvattomuutta tms?

ap

Vierailija
13/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttökoirat oppivat poikia nopeammin sisäsiisteiksi. Käytä lääkärissä:vti, diabetes..juoksujen aikaan omani, täysin sisäsiisti tpykkä lirauttanut pari kertaa sisälle. Tuskin lopetukseen on tarvetta.

Vierailija
14/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivesikuppia pois!!! Käytä eläinlääkärillä nyt ekaks, ei tämmösestä asiasta eläintä lopettamaan. Mullakin pieni villis ja niin tavattoman rakas :( voi olla et on myös tottunu tohon.. mitä se sit tekee jos jätätte vaan huomiotta? Pissaako lattialle?

Vierailija
15/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo siis käynyt eläinlääkärissä, kun sanoit ettei eläinlääkäri epäile pissatulehdusta, vai vaan jutellut? Kannattaa kunnolla tutkituttaa koira. Ei ole tarkoitus kuulostaa saarnaavalta, mutta kun koiran ottaa niin mielestäni on velvollisuus tutkituttaa ja hoidattaa se kuntoon, vaikka rahaa kuluis. Ja jos koira ei hoidosta huolimatta voi elää elämisen arvoista koiran elämää on oltava valmis lopettamaan rakas ystävä. Mutta kunnon tutkimukset kehiin ensin. Tsemppiä teille!

Vierailija
16/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylpyhuoneeseen yöksi lämpimän maton kanssa. Taitaa olla nimittäin niin, että on oppinut kivan tavan saada seuraa tylsänä yönä... koirahan nukkuu lähes koko päivän kun on yksin kotona, niin voi sitten yöllä kukkua ja seurustella ;)

Eli koiraneiti pois lapsen huoneesta yöksi ja todellakin se vesikuppi pois vaikka iltakuuden maissa. Sitten vielä iltapisulle ja sen jälkeen yksin kylppäriin nukkumaan. Jos viikonkin kokeilisitte näin? Ja jos silloin pissaa sisään kylppäriin niin näette onko vain tapa (jolloin siis lopettaa kun ei saa seuraa ja huomiota öisin) vai onko jokin sairaus, joka pakottaa pissaamaan.

Kai tätäkin voi koettaa, mutta koira taatusti möykkää kylppärissä erittäin kimeällä äänellään. Onko sitä vaan hampaita kiristellen kuunneltava periksi antamatta?

ap

Vierailija
17/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkisin ensin sairaudet ja sitten pyytäsin ongelmakoirakouluttaja käymään. Meillä samanlainen uroskoira:vinkuu ja pissaa herkästi sisälle. Tilan rajaaminen ja huomioimattomuus auttoi meillä..

Vierailija
18/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 tässä vielä lisää, että jos on sairaidet poissuljettu, niin hyviä koulutus/opetus vinkkejä tulikin jo. En tarkoittanut että piikille samantien. Toivottavasti saatte apua!

Vierailija
19/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ensin pitää ne sairaudet poissulkea. Onko tehny tätä ihan pennusta saakka? Ehdottaisin et koira johki toiseen huoneeseen nukkumaan. Ei kuitenkaan pieneen kylpyhuoneeseen joka varmasti alkaa ahdistaa. Matot vaan pois huoneesta ja katotte aamulla onko tullu vahinkoja

Vierailija
20/68 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivesikuppia pois!!! Käytä eläinlääkärillä nyt ekaks, ei tämmösestä asiasta eläintä lopettamaan. Mullakin pieni villis ja niin tavattoman rakas :( voi olla et on myös tottunu tohon.. mitä se sit tekee jos jätätte vaan huomiotta? Pissaako lattialle?

Täytyy soittaa eläinlääkäriaika. Jos yöllä ei huomioi, niin pissaa siis teinin sänkyyn tai omaan petiinsä (nukkuu molemmissa tahtonsa mukaan). Päivällä olen aina huomioinut, mutta pitää nyt koettaa, että mitä tapahtuu, kun lopettaa reagoimasta joka vininään (paitsi selkeään pissatukseen tai isompaan hätään). Kyllä lopetus minullekin on miltei täysin mahdoton vaihtoehto, mutta näissä ajatuksissa konkretisoituu kai jo oma univelkani ja vuosikausien uniongelmah*evetti. Oma jaksaminen alkaa olla loppu:(

ap