Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan tosi. Kala ON lihaa.

29.02.2016 |

Kalat kuuluvat eläinkuntaan. Ne (useimmiten) tapetaan ennen ravinnoksi päätymistä. Ei ole olemassa kasvissyöjää, joka syö kalaa. Jos syö kalaa, on tuo pesko-joku-mikälie. Itse olen semivegetaristi näköjään, eli en ole puritaani tässäkään asiassa, mutta olen siirtymässä täys kasvissyöjäksi hiljalleen.

Pointti oli siis se, että kala on eläin. Kun se on lautasella kuolleena, se on edelleen eläin, ei kasvis.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, ei kasvissyöjä todellakaan syö kalaa. Mutta kun ihan jokaiselle dieetille ei ole lyhyttä ja näppärää nimeä, niin termejä käytetään melko summittaisesti. En jaksa asiasta verenpainettani nostaa.

Vierailija
2/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja niin on kanakin. Puhutaan aina erikseen liha ja kana. Lihaa yhtäkaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ykkönen sanoi. On helpompaa sanoa olevansa kasvissyöjä joka syö kalaa ja äyriäisiä, kuin sanoa olevansa sekasyöjä joka ei syö nisäkkäiden- eikä lintujen lihaa, puhumattakaan tuosta viittaamastasi pesco-lako-ovo-vegetaristista (jossa itseasiassa tässäkin termissä on määrittely tehty tyyliä kasvissyöjä + kala+muna+maitotuotteet)

Vierailija
4/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on aina kysymässä "syötkö edes kalaa?", kun tulee ilmi että olen kasvissyöjä.

Kymmenen vuoden jälkeenkin jopa omat vanhemmat kysyy sitä lähes joka kerta kun käyn kylässä. Eivät ole edes mitään vanhuudenhöperöitä, vasta viiskymppisiä.

Ei, kalat ja linnut eivät ole kasviksia :)

Vierailija
5/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstapsyko kirjoitti:

Kalat kuuluvat eläinkuntaan. Ne (useimmiten) tapetaan ennen ravinnoksi päätymistä. Ei ole olemassa kasvissyöjää, joka syö kalaa. Jos syö kalaa, on tuo pesko-joku-mikälie. Itse olen semivegetaristi näköjään, eli en ole puritaani tässäkään asiassa, mutta olen siirtymässä täys kasvissyöjäksi hiljalleen.

Pointti oli siis se, että kala on eläin. Kun se on lautasella kuolleena, se on edelleen eläin, ei kasvis.

Tästä päästäänkin mielenkiintoiseen tilanteeseen.

Se kala joka on lautasella syötävänä on kuollut kala, (aasiassa joskus vielä elävä) mutta ne kasvikset jotka ovat lautasellasi voivat vielä olla elossa, mikäli et ole niitä kypsentänyt.

Vierailija
6/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kuuluvat eläinkuntaan. Kaikki ihmisen osat eivät ole lihaa. Samaa tapaa myös laajemmin eläinkunnassa.

Vierailija
7/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kunnon vege syödä hedelmälihaa?

Vierailija
8/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä mä olen, kun syön kalaa ja kananmunia, mutta en muuta lihaa?

Vierailija
9/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten ykkönen sanoi. On helpompaa sanoa olevansa kasvissyöjä joka syö kalaa ja äyriäisiä, kuin sanoa olevansa sekasyöjä joka ei syö nisäkkäiden- eikä lintujen lihaa, puhumattakaan tuosta viittaamastasi pesco-lako-ovo-vegetaristista (jossa itseasiassa tässäkin termissä on määrittely tehty tyyliä kasvissyöjä + kala+muna+maitotuotteet)

Mä sanon, että mulla on kasvis- ja kalaruokavalio. Ei se kovin vaikeaa ole.

Vierailija
10/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala on ruokaa. Orgaanista ainetta, joka sopii erinomaisesti ihmisen ravinnoksi.

Ei ole pakko syödä, jos ei maistu. Minulle maistuu. Ja erityisen hyvälle kala maistuu itse pyydystettynä ja valmistettuna.

Madetta talvella, haukea ympäri vuoden, lahnaa kevätkesällä, ahventa ja kuhaa kesällä, muikkua syksyllä ja jalokaloja silloin kun niitä pyydyksiin osuu...!  

Vierailija
11/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pescovege (Pesco-lakto-ovo-vege)

Vierailija
12/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellä jo todettiinkin, että kaikille dieeteille ei ole luontevaa nimeä. Nuo latinalaisista nimistä kasatut pitkät ketjut (lakto-ovo-vege -tyyliin) ovat lähinnä hupaisia. Eihän sekasyöjilläkään ole termiä kaikille ruokavalioille.

Vierailija
13/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LIHA ON KALAA

HAUKI ON KALA

Vierailija
14/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet pescovege, niin miten siitä voi tietää että lakto ja ovokin kelpaavat?

Vierailija
15/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Mikä siis on tarinan opetus? 

Olen itse pesco-vege, mutta mukavuussyistä yleensä esittelen itseni kasvissyöjäksi (koska kaikki eivät tiedä eroja vegetarismin, veganismin, lakto-ovon jne. välillä), ja tarvittaessa mainitsen myös syöväni kalaa. Minulla ei ole mitään kuvitelmia siitä, että kala olisi kasvis tai mikään muukaan, kuin elävä olento. 

En koe tarpeen selitellä muille, miksi syön tällä tavalla kuin syön, tai kantaa syyllisyyttä siitä, että jollekulle vegaanille tarjoillaan kalaa siksi, että joku muu kasvissyöjä syö kalaa. Jokainen saa ihan itse selvitellä ruokarajoitteensa sen, mitä tarvitsee.

Vierailija
16/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet pescovege, niin miten siitä voi tietää että lakto ja ovokin kelpaavat?

Mitä enemmän rajoitteita, sen enemmän on itse vastuussa siitä, että ilmaisee itseään selkeästi. 

Vierailija
17/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala on ihan  terveellistä ruokaa. En ole kuullut kenenkään lääkärin moittivan sen syömistä, tai esittävän että kansanterveydellisistä syistä sen syömistä olisi syytä rajoittaa,tai että terveydellisistä syistä sen syömisestä tulisi luopua.

Söin eilenkin lohta,perunaa,porkkanaa,sipulia ja salaattia +tomaatin.

Tänään on vuorossa pinaattikeittoa+ kananmuna,ylihuomiseksi pakastevihanneksia riisin kera  "Uncle Ben's" kastikkeella ja papupurkki sekaan.

Pidän ruokavaliotani tällä linjalla omasta mielestäni terveellisenä.

Syön  lisäksi kaikentyyppisiä hedelmiä ja puuroja.

Pääsääntöisesti kasvissyöjänä itseäni kuitenkin pidän,koska en syö missään muodossa mitään ns.punaista lihaa, enkä myöskään siipikarjan-, tai muutakaan linnunlihaa.

Vierailija
18/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LIHA ON KALAA

HAUKI ON KALA

Hauki on roska.

19/19 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjoh. Inspiroiduin tekemään aloituksen, koska täällä näyttää olevan samaa liikkeelä, kuin oikeassakin elämässä.. ettei oikeasti tajuta kalan olevan eläin ja liharuokaa.

Avauduin jo aiheesta ketjussa, jossa kyseltiin yllättävintä asiaa, jota joku ei ole tiennyt. Mulla on oikeasti tuttava, joka ei tiennyt kalan ja kanan olevan lihaa.. ja näköjään sellaisia on muitakin :D