Miksi "vain" lähihoitaja?
Lähihoitaja taitaa olla ammattikouluista aliarvostetuin ammatti, vaikka lähihoitajan työhön kuuluu paljon vastuuta. Jokaiseen ammattikuntaan kuuluu muutamia mätämunia, mutta esimerkiksi monissa laitoksissa lähihoitajat tekevät yövuorot ja näin ollen yksi lähihoitaja saattaa vastata yöaikaan yksin jopa yli 30 ihmisen hoidosta ja turvallisuudesta. Aivan oikeutetustikin sairaanhoitajan ammattia arvostetaan, mutta lähihoitajia usein vähätellään.
Koskaan ei puhuta "vain" kokeista, "vain" maalareista tai "vain" hierojista, mutta lähihoitajat tuntuvat olen "vain" lähihoitajia. Se on hieman surullista, koska suurin osa tuntemistani lähihoitajista ovat fiksuja ja työssään taitavia ihmisiä.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja taitaa olla ammattikouluista aliarvostetuin ammatti, vaikka lähihoitajan työhön kuuluu paljon vastuuta. Jokaiseen ammattikuntaan kuuluu muutamia mätämunia, mutta esimerkiksi monissa laitoksissa lähihoitajat tekevät yövuorot ja näin ollen yksi lähihoitaja saattaa vastata yöaikaan yksin jopa yli 30 ihmisen hoidosta ja turvallisuudesta. Aivan oikeutetustikin sairaanhoitajan ammattia arvostetaan, mutta lähihoitajia usein vähätellään.
Koskaan ei puhuta "vain" kokeista, "vain" maalareista tai "vain" hierojista, mutta lähihoitajat tuntuvat olen "vain" lähihoitajia. Se on hieman surullista, koska suurin osa tuntemistani lähihoitajista ovat fiksuja ja työssään taitavia ihmisiä.
Mites autonasentajat, putkiasentajat, sähköasentajat. Kaikissa ammateissa on vastuuta. Kaikissa ammateissa voidaan tunaroida niin, että joku kuolee.
Liittyisikö arvostus koulutuksen pituuteen. (enpä ole muualla lähihoitajia huomannut vähäteltävän kuin anonyymeillä keskustelupalstoilla)
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole häävi. Ja varmaan yksi aloista johon pääsee kehnoimmilla papereilla. Osa ihmisistä on todella hyviä, mutta olen nähnyt kyllä joitakin "älyn jättiläisiä" joille lääkelaskut opiskelun aikana oli hepreaa vaikka tuttavapiirissä rautalangasta yritettiin vääntää apua ihan lukiopohjalta.
Saako lähihoitajat edes annostella lääkkeitä potilaille saati titrata liuoksia.
Itselläni ainakin se mielikuva muodostuu niistä ihmisistä, jotka ovat lähihoitajiksi opiskelleet... Valitettavasti niistä n. 90% on sellaisia, että toivon etten joudu koskaan heidän potilaakseen. Opiskelumotivaatiot alhaalla ja kaikesta mennään sieltä mistä aita on matalin.
On muuten totta, että kaikista ammattikoululaisista vain lähihoitajiin liitetään "vain".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole häävi. Ja varmaan yksi aloista johon pääsee kehnoimmilla papereilla. Osa ihmisistä on todella hyviä, mutta olen nähnyt kyllä joitakin "älyn jättiläisiä" joille lääkelaskut opiskelun aikana oli hepreaa vaikka tuttavapiirissä rautalangasta yritettiin vääntää apua ihan lukiopohjalta.
Saako lähihoitajat edes annostella lääkkeitä potilaille saati titrata liuoksia.
Eiku ne opiskelee kolme vuotta vaan perseen pesua.... Tollo.
Vain johtuu minustakin siitä, että yleensä sinne hakee tytöt, jotka ei pääse muualle. Näin taas kerran, kun seuraan tyttöni luokan yhteishakua. Ihan yleisesti puhuvat, että pitää lähteä lähäriksi, kun ei muualle pääse kutosen keskiarvolla. Siksi hirvittääkin, että nykyajan lähärit on vastuussa yöllä yksin ja lääkkeistä, kun taso on tätä.
Kun muistelen omaa lapsuuttani ja nuoruuttani, niin iso osa sen aikaisista tutuista, jotka eivät pärjänneet koulussa, ovat nyt lähihoitajia. Pari ala-asteella luokalleen jäänyttä tyttöä, noin esimerkkinä. Nyt aikuisiässä olen toki tavannut fiksujakin lähihoitajia.