Sain akneni kuriin
Iho-ongelmat on tosi raastavia; ne laskee itsetuntoa ja aiheuttaa harmaita hiuksia. Mulla on ollu akne 15 vuotta siis 12-vuotiaasta. Oon syöny antibioottikuureja, kokeillu lääkevoiteita, syöny sinkkiä, käynyt solariumis ja aika paljon muutakin, paitsi e-pillereitä en ole voinut perintötekijöiden takia syödä enkä oo halunnu Roaccutaniakaan testata. Pakko kyllä sanoa, et se olis ollu mun seuraava vaihtoehto.
Oon syöny nyt joitain viikkoja sinkkiä reilulla yliannostuksella, 90-15ug päivässä ja lisäks betalaroteenia tuplasti päiväsuosituksen. Mun iho paranee silmissä, paljon nopeammin kuin aikoinaan ab kuurin yhteydes.
No, lyhyestä virsi kaunis. Oli vaan pakko tulla kertomaan, jos joku muukin löytäis tästä keinon päästä aknest eroon tai ainakin helpottaa oireita. :)
Kommentit (28)
Minuakin auttoi vegaani-ruokavalio! Arvetkin parantuneet merkittävästi. <3
Ei mitään lääkkeitä tai vitamiinien yliannostuksia tarvita, kun käy säännöllisesti kasvohoidossa (Danné´-hoito). Minulla akne pysyi vuosia poissa Diane Novilla, mutta lopettamisen jälkeen iski jälleen. Onneksi kuulin ko.hoidosta ja päätin kokeilla vähän yli vuosi sitten. Vaatii toki kotihoitotuotteet, mutta meni niihin sekalaisiin purkkeihin ja purnukoihin ennenkin isot rahat. Nyt tarvitsen vain kolme tuotetta (puhdistusaine ja yhteen sekoitettavat kosteussuihke ja voide), enkä käytä mitään muita tuotteita. Hoitojen ja tuotteiden avulla olen saanut tulehtuneet finnit pois kokonaan. Toki ajoittain hormoneista kasvot menevät huonompaan kuntoon (esim. nyt loppusuoralla oleva raskaus), mutta perusylläpidolla olen saanut pidettyä kasvot kunnossa. Suosittelen!
Minulla ei ollut apua mistään muusta kuin ihotautilääkärin kirjoittamasta Roaccutanista. Tuli kokeiltua kaikenmaailman ruokavaliot ja lisäravinteet, rasvat, puhdistustuotteet, antibiootit ja muut.
Hei, haluan nyt siis mainita vielä erikseen tästä itsestäänselvyydestä, että sinkkiä ja betakaroteenia EI TIETENKÄÄN saa syödä jatkuvasti yliannostuksella, vaan kuuriluontoisesti. Eli siis syöpäriskiä en itse osaa pelätä, kun ei ole ajatellut koko loppuikää kiskoa tälläisiä määriä Toki syön parapähkinöitä lisäksi, vielä pienempi syövän riski. ;)
Ja tuosta Roaccutanista, niin en aio sitä kuuria syödä, kun iso paranee tällä tavoin oikein mallikkaasti. Toki, jos jossain kohtaa sinkki+betakaroteeni ei enää auta, niin sitten menen ihotautilääkärille. Tällä hetkellä on kuitenkin se, että naamassa on yks finni ja selässä toinen. Toki iho kiiltää vielä ja mustapäitä on, mutta rasvoittuminen on selvästi vähentynyt kasvoissa ja päänahassa. Ehkäpä mun pitkäkestoinen, vuosien mittainen akne johtui puutostilasta? Mene ja tiedä. Uskon, että kaikki lähtee sisältä päin ja luonnosta löytyy apua moneen vaivaan. Toki joillekkin Roa on varmasti se ainoa oikea vaihtoehto, mutta kyllä mun mielestä se kannattaa jättää väliin, jos avun saa itseään myrkyttämättä. Roa on kuitenkin todellinen rasitus elimistölle, esim. maksalle. :)
Kiitos kaikille keskuteluun osallistuneille ja vinkkejään jakaneille! Kohta voidaan perustaa joku "Elämäni siloposkena" -ryhmäkeskustelu... :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, ap, mutta mulle valitettavasti tuollainen sinkkikuuri ei auttanut. Ehkä pitäisi kokeilla betakaroteenin kanssa. Maitotuotteita on vaikea lopettaa kun en syö lihaa, mutta kai sitäkin voisi yrittää.
Söin aikanaan Roaccutan-kuurin ja samaan aikaan Diane Novaa, ja iho oli kuurin jälkeen täydellinen niin kauan kunnes lopetin DNovat. Ei se kuitenkaan yhtä huonoksi mennyt kuin teini-iässä, mutta kaukana hyvästä ihosta.
Hö, tosi inhottavaa, että pääsee jo eroon, mutta sitten akne palaa. Onko sulla tutkittu mahdollisuus esim PCO:hon, jos ainoastaan hormonivalmiste pitää aknen poissa? Kokeile ihmeessä sinkki+betakaroteeni-yhdistelmää, jos yhtään mieli tekee. Eipä tää näin talviaikaan ainakaan haitaks oo. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään lääkkeitä tai vitamiinien yliannostuksia tarvita, kun käy säännöllisesti kasvohoidossa (Danné´-hoito). Minulla akne pysyi vuosia poissa Diane Novilla, mutta lopettamisen jälkeen iski jälleen. Onneksi kuulin ko.hoidosta ja päätin kokeilla vähän yli vuosi sitten. Vaatii toki kotihoitotuotteet, mutta meni niihin sekalaisiin purkkeihin ja purnukoihin ennenkin isot rahat. Nyt tarvitsen vain kolme tuotetta (puhdistusaine ja yhteen sekoitettavat kosteussuihke ja voide), enkä käytä mitään muita tuotteita. Hoitojen ja tuotteiden avulla olen saanut tulehtuneet finnit pois kokonaan. Toki ajoittain hormoneista kasvot menevät huonompaan kuntoon (esim. nyt loppusuoralla oleva raskaus), mutta perusylläpidolla olen saanut pidettyä kasvot kunnossa. Suosittelen!
Paikallisakneen ko. hoidot varmasti auttavat, mutta esim. minä itse kärsin aknesta kasvoilla, kaulalla, dekolteella ja selän alueella sekä välillä olkapäät ja päänahka saivat osansa. Akne on kuitenkin sairaus, jota voi ulkoisesti hoitaa lähinnä oireita helpottamalla. :)
Ap
jaa. Mä oon nykyään ihan hyvä frendi mun aknen kaa. Kuin paita ja peppu.
Minä kerron. Ota oikeasti se roaccuttan/isotretinoin kuuri käyttöön. Ihotautilääkäri+lääke ehkä 150-200e yhteensä. Sillä lääkkeellä ne lähtee, niin lähti minullakin. Iho kuivuu ja saattaa vaikuttaa henkisesti, mutta jossain 3-6kk helpottaa ja ne lähtee.