opinto-ohjaajaksi opiskelu
Haavenani ollut joskus olla opinto-ohjaaja, mutta taitaa haaveeksi jäädä, jos kerta pitää olla eka opettaja? Olen viimeiset 10v ollut opintosihteeri, ei siis opetustaustaa. Nyt opiskelen avoimessa kasvatustieteiden perusteita. Onko mitään saumaa, että voisi opiskella opinto-ohjaajaksi ilman opettajakoulutusta??
Kommentit (3)
nmn kirjoitti:
Haavenani ollut joskus olla opinto-ohjaaja, mutta taitaa haaveeksi jäädä, jos kerta pitää olla eka opettaja? Olen viimeiset 10v ollut opintosihteeri, ei siis opetustaustaa. Nyt opiskelen avoimessa kasvatustieteiden perusteita. Onko mitään saumaa, että voisi opiskella opinto-ohjaajaksi ilman opettajakoulutusta??
Erittäin pienet. Itä-Suomen yliopistoon opinto-ohjauksen maisteriohjelmaan voi hakea, kun on kandi + kasvatustieteestä perus- ja aineopinnot, mutta paikkoja taitaa olla aika vähän ja muutenkin vaikea päästä sisään, uskoisin. Kantsii siis tehdä ne opettajan pedagogiset, niitä on erillisinä opintoinakin. Sen jälkeen kun on opettajan pätevyys, on ehkä enemmän mahdollisuuksia (Jyväskylä myös, lisäksi ammatilliset, en tiedä vaatiiko ne opettajakokemusta myös).
Jos haet varsinaiseksi opiskelijaksi Jyväskylään tai Joensuuhun, voit päästä opoksi sitä kautta. Samalla saat kasvatustieteen maisterin paperit ja opettajan pedagogisen pätevyyden, joka kuuluu osaksi opintoja.
Mutta jos haluat pääosin opiskella työn ohessa pikkuhiljaa, niin pitäisi ensin suorittaa open pedagogiset ja sitä varten pitää olla suoritettu yliopistotasoiset opinnot aineista, joita sitten opettajana opettaisit. Käytännössä opettajan pedagogisiin ja opo-opintoihin erillisinä opintoina on todella vaikea päästä, koska hakijoita on paljon. Hakukriteereistä tärkeimpänä ammatillisen opon opintoihin on erityisesti alaan liittyvää työkokemus. Jos asut kaukana kaikista pätevöittävistä oppilaitoksista, on pieni mahdollisuus, että saisit opon paikan epäpätevänä (jos päteviä ei kerta kaikkiaan löydy) ja sitä kautta muutaman vuoden työkokemuksella niitä tarvittavia pisteitä. Lisäksi pisteitä saa yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja pedagogisesta kehittämisestä jne. Kannattaa tsekata pääsykriteerit, jotta voi alkaa miettiä, onko mitään mahdollisuuksia.
Eli et itse jaksa opiskella, mutta koet olevasi soveltuva ohjaamaan muiden opiskelua? Asia selvä.