Vauva heräsi juuri päiväunilta. Auttakaa!
7kk herää ennen kuutta, pari yötä sitten oli ihan virkeänä klo 3! Ollaan vähennetty päiväuniakin, ja säädetty nukkumaanmenoajankin kanssa. Olen vitun väsynyt. Antakaa vinkkejä! Ei syö enää maitoa öisin. Mitä teen
Kommentit (22)
Moni lapsi on aamuvirkku, mutta tuo voi olla vaan ohimenevä vaihekin. Meidän kuopuksella oli tuon ikäisenä samanlainen vaihe. Itsekin jouduin menemään ysin jälkeen nukkumaan, että jaksoi herätä aamulla vauvan kans
Et mene sinne kun herää. Odotat vartin. Jatkaa sit uniaan.
Menetkö sinne viihdyttämään? Ei ihme, että luulee olevan aika herätä. Oma huone/sänky
Vierailija kirjoitti:
Moneltako menee nukkumaan? Monetko päiväunet nukkuu ja kuinka pitkät? Moneltako syö iltapalan?
Menee nukkumaan 20-21 nukkuu 3 päiväunet n 30 min -1h. Juuri ennen unia syö ison annoksen puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsi on aamuvirkku, mutta tuo voi olla vaan ohimenevä vaihekin. Meidän kuopuksella oli tuon ikäisenä samanlainen vaihe. Itsekin jouduin menemään ysin jälkeen nukkumaan, että jaksoi herätä aamulla vauvan kans
Toivon todella, että on ohimenevää. Kuinka kauan teillä kesti?
Vierailija kirjoitti:
Menetkö sinne viihdyttämään? Ei ihme, että luulee olevan aika herätä. Oma huone/sänky
Lapsi nukkuu samassa huoneessa, enkä ole häntä esikoisen huoneeseen siirtämässä, sehän ikävää olisi jos hänkin joutuisi niin aikaisin heräämään. En viihdytä, vauva herää tyytyväisenä jokeltelemaan, laitan vaan tutin suuhun ja yritän silitellä uneen. Enkä todellakaab huudata vauvaani, siitä ei hyödy kukaan
En osaa auttaa, sillä esikoinen oli samanlainen, meni ysiltä unille ja heräsi 5.30, ekat päiväunet nukkui 9-10, seuraavat sitten 12-14, viimeiset vielä 17-17.30. Muutos tähän tapahtui vasta puolentoista vuoden iässä. Vasta teininä rupesi nukkumaan aamuisin pidemään :D.
Vierailija kirjoitti:
En osaa auttaa, sillä esikoinen oli samanlainen, meni ysiltä unille ja heräsi 5.30, ekat päiväunet nukkui 9-10, seuraavat sitten 12-14, viimeiset vielä 17-17.30. Muutos tähän tapahtui vasta puolentoista vuoden iässä. Vasta teininä rupesi nukkumaan aamuisin pidemään :D.
Tässä taitaakin sitten olla syy odotella teini-ikää :D
Niin tuttua! Meillä oli aamuvirkku vauva. Herätys aamul kuudelta. Ekoilla päikkäreillä oltiin jo yhdeksältä. Mulla yleensä yökkäri viel pällä ja kahvikuppi kädes ku työntelin vaunuja postilaatikolle :)
Oli aamuvirkku pitkään. Nyt viis vuotias ja jo nukkuu mielellään myöhempään. Nyt taas pitäis herätä aikasin kun hoitopäivä yms
Eli toi aamuvirkkuus oli ihan kätevä kaks vuotiaalla kun piti lähteä hoitoon jo ennen seittemää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi nukkuu samassa huoneessa, enkä ole häntä esikoisen huoneeseen siirtämässä, sehän ikävää olisi jos hänkin joutuisi niin aikaisin heräämään. En viihdytä, vauva herää tyytyväisenä jokeltelemaan, laitan vaan tutin suuhun ja yritän silitellä uneen. Enkä todellakaab huudata vauvaani, siitä ei hyödy kukaan
On jos mitään ei voi tehdä, sitten sopeudut sinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jos mitään ei voi tehdä, sitten sopeudut sinä
Joo. En ole niin itsekäs, että edes pystyisin nukkumaan jos vauvani itkee! Kysyin ennemminkin vinkkejä siihen vauvan nukkumiseen, en huudamiseen
Mym kirjoitti:
Niin tuttua! Meillä oli aamuvirkku vauva. Herätys aamul kuudelta. Ekoilla päikkäreillä oltiin jo yhdeksältä. Mulla yleensä yökkäri viel pällä ja kahvikuppi kädes ku työntelin vaunuja postilaatikolle :)
Oli aamuvirkku pitkään. Nyt viis vuotias ja jo nukkuu mielellään myöhempään. Nyt taas pitäis herätä aikasin kun hoitopäivä yms
Eli toi aamuvirkkuus oli ihan kätevä kaks vuotiaalla kun piti lähteä hoitoon jo ennen seittemää
Totta tuokin. Olen kuitenkin vasta kesällä menossa töihin. No ainakin ehdin tottua aamuherätyksiin :D
Nukkuisi vaan edes yöt kunnolla niin olisi helpompaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että on ohimenevää. Kuinka kauan teillä kesti?
Kuukauden kaks, onneksi ei kauempaa
Mä olen aktiivisesti opettanut ettei herätä. Jos lapsi pyrki heräämään ennen seitsemää, otin viereen köllimään ja juomaan rintaa. Kun pimeässä makasi ilman muita virikkeitä niin yleensä nukahtivat uudestaan. Sitten vähän isommat lapset, viereen sai tulla. Nyt 4 ja 8 v tietävät, että jos heräävät niin saavat hiljaisesti leikkiä.
Omilla lapsillani toi unien säätely oli aina tie katastrofiin. Jos nukkuivat hyvin päivällä, niin nukkuivat hyvin yöllä. Toki jollain vauvalla voi toimiakin.
7kk ikäiseltä ei vielä todellakaan vähennetä päiväunia.
Moneltako itse menet nukkumaan? Et voi olettaa että vauva nukkuu sun rytmin mukaan, vaan sun täytyy säädellä omaa rytmiä.
Valittelet, että "nukkuisi edes yöt kunnolla" ja tunnut selviävän yhdellä herätyksellä, jolloin vauva on täysin hyväntuulinen, ei itke..? Onko sulla hajuakaan, että kuinka monesti tuon ikäinen saattaa herättää?
Jos on hyväntuulinen, mikset anna hänen puuhastella itsekseen omassa sängyssä? Sanot että et mene viihdyttämään, mutta kyllä vaan menet. Kyllähän sä siihen menet häiritsemään, jos antaisit olla niin toinen saisi nukahtaa.
Meillä yöheräilyt loppu kun oli 9kk. Samal loppu imetys, vauvan päätöksellä. Sen jälkeen ne aikaset aamutkin oli helpompi kestää. Reilu kaks vuotiaana lasta alko kiinnostaa piirretyt joten ne pyörimään hiljasella ja itse jatkoin unia.
Onneks meillä oli yks ystävä jolle saattoi mennä aamullajo yhdeksält kun heilläkin se oli ihan normaali ulkoiluaika taaperoiässä. Sit oltiinkin päikkäreillä joskus 11aikaan.
"Mitä mä teen" Katsot peiliin pitkään ja hartaasti ja mietit omaa äitiyttäsi. Kun valitettavasti vaikuttaisi, että sinusta ei sellaiseen nyt ole.
Meillä oli tossa vaiheessa vauvan unet klo 21-4.30. Siinäkin välissä herätyksiä 3-10. Päivällä nukkui yhdet tai kahdet puolen tunnin päiväunet. Kaikki muu aika viihtyi vaan sylissä. Ei ole kauheesti muistikuvia tuosta ajasta. Vasta 2vuotiaana alkoi nukkumaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
7kk ikäiseltä ei vielä todellakaan vähennetä päiväunia.
Moneltako itse menet nukkumaan? Et voi olettaa että vauva nukkuu sun rytmin mukaan, vaan sun täytyy säädellä omaa rytmiä.
Valittelet, että "nukkuisi edes yöt kunnolla" ja tunnut selviävän yhdellä herätyksellä, jolloin vauva on täysin hyväntuulinen, ei itke..? Onko sulla hajuakaan, että kuinka monesti tuon ikäinen saattaa herättää?
Jos on hyväntuulinen, mikset anna hänen puuhastella itsekseen omassa sängyssä? Sanot että et mene viihdyttämään, mutta kyllä vaan menet. Kyllähän sä siihen menet häiritsemään, jos antaisit olla niin toinen saisi nukahtaa.
No se hyväntuulisuus vaihtuu parkuun jollei mene. Ja vauva herää 2 tunnin välein sen lisäksi että herää aikaisin. En vaan valita siitä koska tiedän että ainakin se menee ohi. Enkä tietenkään valvota turhaan päivisinkään, mutta olen yrittänyt viihdyttämällä enemmän pidentää hereilläoloaikoja, ja se onkin onnistunut ongelmitta/paruitta.
Meillä esikoinen oppi unikoulun yhteydessä noin 7kk iässä nukkumaan yöt läpi omassa sängyssään, mutta 11-kuisena alkoi heräillä monta kertaa yössä. Aamut alkoivat aina viimeistään kuudelta. Siirryimme heräilyyn uupuneina takaisin perhepetiin, ja kas: yöheräilyt loppuivat täysin, ja aamuisin tyttö malttoi nukkua jopa seitsemään. Heräily taisi siis meidän pienokaisen tapauksessa olla turvan ja läheisyyden kaipuuta. Jos viereen ottaminen ei pilaa omia unia lapsen levottoman heilumisen vuoksi niin suosittelen kokeilemaan.
Moneltako menee nukkumaan? Monetko päiväunet nukkuu ja kuinka pitkät? Moneltako syö iltapalan?