ja Höhöhö, mies sähläsi :-)
Meillä on kaksi kuumemittaria, toinen taaperolle ja toinen meille. Taaperolta mitataan tietty takapuolesta ja me mittaamme omallamme kielen alta lämmön. Arvatkaa vaan, kumpi oli äsken miehen kielen alla kun kävelin huoneeseen :-). Aloin nauraa ja mies oli ihmettelevän näköinen. Sitten sen ilme muuttui, se sylkäisi mittarin pois suustaan ja totesi vain, voi saatanan saatana. Siinä vaiheessa minä jo ulvoin. Heheee!
Kommentit (13)
Me ollaan aina mitattu. Ooo. Kainalostako sitten? Se on jotenkin niin epävarma tapa. Korvamittari taas näyttää mitä sattuu.
Taas oppii uusia asioita :-)
Mieskään ei enää syljeskele.
mutta aika moni mittaa kuumeen näin, kun asuin kotona niin kuume mitattiin aina meillä näin, kun muutin pois niin rupesin mittaamaan kainalosta koska kieleen rupesi aina sattumaan
Kyllä se on ihan tarpeeksi luotettava tapa
ainakin digimittarilla. Onko teidänkin korvamittarit outoja? Siis toisesta korvasta tulee eri lämpö kun toisesta. Onko tämä tavallista? (Tai sitten käyn kuumana toiselta puolelta kalloa!)
esin hiusväri pakkauksessa olevista hanskoista saat 10 suojusta mittarille kun leikkaa sormet irti, hygieenistä.
sillä pitää vain opetella se oikea tapa mitata.
se, että toisesta korvasta tulee korkeampi luku voi johtua erinäisistä syistä: korvassa on vaikkua tai mittari on väärässä asennossa, olet juuri puhunut puhelimessa sillä korvalla / korva ollut tyynyä / kättä vasten.
Paras tapa mitata korvamittarilla on se, että mittaa kummastakin korvasta pariin kertaan - tämä toimitus kestää vähemmän aikaa kuin esim. digitaalisella suusta tai kainalosta mittaaminen.
Korvamittari on tarkka, harvemmin lääkäri mittaa vastaanotolla lämpöä jos kertoo, että kotona mitattu korvamittarilla.
Korvamittarin hyviin puoliin kuuluu myös se, että esim nukkuvalta lapselta voi mitata kuumeen nopeasti ilman, että lapsen uni häiriintyy.
Ei niitä parin kymmenesosan tarkkuudella tarvitse tietääkään.
Jos tunnen itseni kipeäksi, olen kipeä. Jos minulla on kuumetta tunnen sen kyllä ilman mittariakin. On aivan yksi hailea onko minulla 37,5 vai 38,5 astetta, omat tuntemuksenihan sen ratkaisee olenko kipeä vai en.
Koskaan ei vielä ole käynyt niin että olisin vahingossa pahasti kipeä enkä huomaisi sitä koska kuume on mittaamatta.
Lasten kohdalla on tietty eri juttu kun he eivät osaa kertoa olostaan. Mutta näin aikuisena en edes muista koska olen viimeks mitannut kuumettani.
Aivan sairasta lapsen kidutusta. Jos mittari ei pysy kainalossa, niin sitten pitää ostaa kunnollinen korvakuumemittari ja opetella käyttämään sitä.
Aivan kuten suppojakaan ei kauaa käytetty. Jos lapsi tarvii lääkitystä, niin nestemäistä panadolia, ei suppoja.
Ja kuumeen mittaamme otsamittarilla, vauvana käytössä oli tuttikuumemittari.
yksi kuumemittari riittää perheeseen. Eipähän tule tuollaisia sekaannuksia... ;)