kerronko vanhemmille vai ei?
Juttu on siis tämä. Minulla on pikkusisko, täyttää pian 16v. Emme asu samassa taloudessa vaan hän on toisen vanhempani uudesta avioliitosta. Olemme kuitenkin melko läheisiä ja siskoni kertoo minulle paljon asioita, huolia yms. Nyt viime aikoina olen saanut kuulla siitä, että hän on kännännyt kavereittensa kanssa, mutta ovat olleet sisätiloissa, eivätkä hillumassa missään steissillä. Olen ajatellut, että olen itsekin juonut joskus samassa iässä, no big deal. Nyt on kuitenkin alkanut tulla sellaisia juttuja, kuten ovat kaverinsa kanssa lähteneet yökylästä kesken yötä käymään mäkkärissä (ilmeisesti eivät olleet juoneet) ja hengaavat porukassa steissillä.
Missä kohtaa minun kannattaa ottaa vanhempaani ja tämän puolisoon yhteyttä ja kertoa, mitä sisko puuhaa? En halua rikkoa luottamusta, mutta alan olla huolissani. En halua saada soittoa siitä, kun sisko on raiskattu jonnekin :( Toinen asia tähän tietysti liittyy on se, että kokeeko esim. vanhempani puoliso, että arvostelen ja puutun.. Mielestäni 15- vuotiaalla voisi olla tiukemmat rajat. En itse antaisi tuon ikäisen hengailla steissillä 23 aikaan yöllä :(
Neuvoja?
Kommentit (9)
Ehdottaisin, että otat asian itse puheeksi ensin siskon kanssa. Kerro, että sulla on hänestä huoli.
Jos tuollaisesta muodostuu tapa niin ilmottaisin vanhemmille, hitot siitä loukkaantuuko uusi puoliso tai meneekö pikkusiskon luottamus vähäksi aikaa. Kyllä hän sitten myöhemmin tajuaa, että toimit hänen parhaaksi.
No itse asuin jo 600km päässä kotoa tuossa iässä. Tosin mulla oli kyllä aina järki päässä, vaikka välillä otinkin alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin, että otat asian itse puheeksi ensin siskon kanssa. Kerro, että sulla on hänestä huoli.
Jos tuollaisesta muodostuu tapa niin ilmottaisin vanhemmille, hitot siitä loukkaantuuko uusi puoliso tai meneekö pikkusiskon luottamus vähäksi aikaa. Kyllä hän sitten myöhemmin tajuaa, että toimit hänen parhaaksi.
Siis siinä tapauksessa, että ryhtyy kännäämään usein/ulkona. Ja tosiaan, katsele myös siskon kavereita, minkälaista porukkaa?
Ja toiselle kommentoijalle: kyllä 16-vuotiaat on kuitenkin eri juttu kuin 18-vuotiaat. Ja jos kännääkin ympäripäissään kylillä kahden vuoden päästä, niin siinä suurempi syy olla aloittamatta nyt.
Jos jotain pahaa sattuu, vanhemmat tivaavat ap:ltä, että mikset kertonut.
Kuulemma maaseudulla nuoret rellestävät ja seurustelevat alaikäisinä ja sitä pidetään siellä normaalina. Kaupungissa se ei kuitenkaan ole tavallista. Vastaus on siis erilainen sen mukaan, oletteko kaupungissa vai maaseutupaikkakunnalla.
Mun sisko raiskattiin tuossa iässä. Olivat lähteneet tutun tutun jätkän mukaan bileisiin. Ja tytöt kännissä tietenkin. Kolme kundia (parikymppisiä) sitten raiskasivat molemmat tytöt. Ei silleen "big deal". Olisin se ikävä aikuinen ja kertoisin vanhemmille. Olisin myös reilu ja kertoisin tytölle, että aion kertoa vanhemmille. Vaikka tulis huutoa. Keskustelu vanhempien kanssa voi olla se, joka estää pahemmat vahingot. Ei se alkoholi niinkään ok oikeasti se ongelma vaan se mitä sitten humalapäissään tehdään.
Niin siis miten 16v on eri asia kuin 18v? Fyysisesti ehkä, mutta henkisesti? Miten 20v on eri asia kuin 22v?
Tarkoitan tällä, että ei siinä kahdessa vuodessa
ehdi suurta henkistä kasvua tapahtua.
Ja yleensä kun täysi-ikäiseksi tulee, niin suurinosa roikkuu baareissa pilkkuun asti, se nyt vaan sattuu olemaan fakta.
Mä oisin enemmän huolissani niistä sisätilsta kuin "steissistä". Suurin osa raiskauksista tapahtuu sisällä, eikä missään mäkkärillä, vaan kotona tai kaverin kotona, jonkun sellaisen timesta, jota uhri kuvitteli kaverikseen tai ystäväkseen.
Sanoisin sikolle: "Käyttäytymisesi on nyt niin edesvastuutonta, että mun on kerrottava vanhemmille. Onko sulla jotain syytä sekoiluille vai oletko vain ajautunut huonoon porukkaan? Mitä haluat tulevaisuudelta, mitkä ovat unelmasi?"
Mietippä, että jotkut muuttaa pois kotoansa 16 vuotiaana. Kuka silloin tarkkailee nukkuuko teini yöt, vai liikkuuko kylillä? Miten 16v eroaa 18 vuotiaasta henkisesti? Monet 18vuotiaat ovat täysin teini-ikäisen tasolla henkisesti ja toisinpäin. Jos huumeita eivät käytä ja koulunsa käyvät yms niin anna niiden olla. Jos alkaa näyttää siltä että porukka jossa liikkuu on huolestuttavaa (pikkurikollisia, nistejä, alkkiksia yms) niin sitten puutu tilanteeseen.
Kahden vuoden päästä pikkusiskosi kuitenkin rälläilee ympäripäissään kylillä klo 04, valitettavasti.
Ymmärrän toki huolesi, mutta itse näkisin sen vielä hieman aiheettomaksi. Ei sentään yksin kulje, vaan ystävän kanssa, mikä on hyvä juttu.
Näin pöndellä.