Latasin muokkausohjelman "jota kaikki käyttää" ja olen järkyttynyt
Kyse on siis nuorten suosimasta ohjelmasta nimeltään YouCam Perfect, vastaavia jopa kehittyneempiä on varmasti satoja mutta mulle nyt suositeltiin tätä. Appissa siis otat joko itsestäsi kuvan tai valitset valmiiksi otetun. Pääset lisäilemään kuvaan filttereitä ja omaksi kauhukseni - pääset muokkaamaan omat kasvosi ihan eri näköisiksi parilla sipaisulla. Kasvoja voi kaventaa, voit laittaa itsesi hymyilemään, suurentaa silmiäsi ja korjata ihoasi ihan muutamalla vedolla. Kyllähän nuo samat ja enempikin on ennenkin voinut tehdä photoshopilla, mutta jotenkin tämä helppous hämää minua. Itseään voi muokata ihan eri ihmiseksi, pääset oikein näkemään muokkauksen tulokset.
Ja en valehtele, kyllähän se kuva näyttää paljon paremmalta käsittelyn jälkeen jos entiseen vertaan. Omatkin toivottoman isot leukaperäni sain virtaviivaisiksi, mutta kappas kumma peilistä katsoi edelleen se sama pullanaama kuin ennenkin. Kun vertailin alkuperäistä kuvaani muokkaamaani kuvaan, aloin oikeasti tuntea itseni vähän huonoksi koska en todellakaan näytä niin hyvältä. Jos minä, aikuinen ihminen reagoin näin, niin kuvitelkaa missä jatkuvassa kriisissä nuoret ovat?
Kun me oltiin nuoria niin malleja kyllä meikattiin. He oli hoikkia, osa varmasti käytti kirurgiaa. Nykyajan nuorten esikuva ovat ehkä terveempiä painonsa puolesta, mutta eikö se nyt ole ihan vinoutunutta että nämä nuoret yrittävät jatkuvasti vastata sellaisiin ihanteisiin jotka eivät missään tapauksessa ole realistisia? Otan esimerkiksi Kylie Jennerin. On instakuvissaan ihan eri näköinen kuin arkielämässä, puhumattakaan ajasta ennen kauneusleikkauksia. Hänen jokainen instakuva on loppuun asti muokattu ja laitettu ammattilaisten toimesta. Nyt nuorten täytyy jo itsensäkin alkaa muokkaamaan kuvistaan viehättävämmän näköisiä sopiakseen joukkoon.
Missä maailmassa me eletään? Mitä me on opetettu lapsillemme? Tätäkö se tulevaisuus on?
Elämä eletään täysin netin ja sosiaalisen median kautta. Se, miltä näytät arjessasi on toissijaista. Päiviesi sisällöllä ei ole mitään merkitystä, kunhan somessa on kivoja kuvia kavereiden kanssa. Mitään muuta sisältöä ei tunnu olevan.
Ja mitä me vanhemmat tehdään? "Hei olkaapa nyt hetki kunnolla niin otetaan teistä kuva faceen..". Postaillaan päivityksiä meidän täydellisestä elämästä. Kannustetaan lapsia samaan, merkkaillaan niitä pahimmillaan "ihana päivä kaupungilla" -päivityksiin vaikka olisi tapeltu koko aika. Kunhan näyttää hyvältä? Kehutaan niitä lasten muokattuja kuvia, kehutaanko muuten ollenkaan?
Mä olen niin pöyristynyt tuon sovelluksen helppoudesta ja niistä saatesanoista jotka sain sen käyttöön. "Siis kaikki tätä käyttää". Kaikki. Kyllä mä tiesin että kuviin laitetaan filttereitä, mutta kokeilkaapa tekin ihan huviksenne millaista jälkeä tuolla tulee.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ihan oikeasti miettiä miten käyttää itse siellä somessa. Tarviiko sinne maalailla jotain kuvaa omasta täydellisestä perheestä. Voisko keskittyä vaan olemaan siinä omassa elämässä läsnä, jättää somen päivittelyt kokonaan pois. Vaikka onhan se kiva esittää että kaikki on hyvin.
Ihan vaan ohiksena: kun läheiset on levinneet useaan maahan ja mantereelle, niin kyllä se some vaan on näppärä tapa olla yhteydessä. Eikä sinne tarvitse myöskään maalailla mitääntäydellisyyttä, vaan niiden puistopiknik-kuvien rinnalla jengi kertoo myös esim. vakavistakin sairauksista, yt-neuvotteluista jne.
Kyllä on kätevä, mutta kannattaa opettaa lasta käyttämään sitä. Elämän ei ole tarkoitus olla täydellistä.
Lapsellista. Miksi sinua kiinnostaa tuollainen?
Vierailija kirjoitti:
Lapsellista. Miksi sinua kiinnostaa tuollainen?
Anteeksi, mikä on lapsellista?
Vierailija kirjoitti:
http://aijaa.com/xJaUFR
Mammalle meikit
mamman alaripset lähtevät kasvamaan sieltä alaluomien sisäpinnalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammalle meikitmamman alaripset lähtevät kasvamaan sieltä alaluomien sisäpinnalta?
Ai, tässä arvosteltiinkin mun kuvanmuokkaustaitoja. Sehän se tän ketjun pointti oli.
Hyvin hoksattu.
Mammalle meikit