Paljonko viikossa voi lihoa?
Laihdutan parhaillani, ja olen jo tulosta saanut. Vielä on viimeiset 5 kg jäljellä. Nyt alkavalla hiihtolomalla olemme kuitenkin lähdössä lomamatkalle. Jos syön ja herkuttelen vapaasti, kuinka paljon voin lihoa viikossa? Tiedän että keho kerää nesteitä, jotka sitten lähtevät palatessa kevyempään syömiseen. Mutta paljonko sitä rasvakudosta kerkeää viikossa syntyä?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt? Et kai ole ollut kuurilla? Lihot kaiken ja enemmänkin takaisin, jos olet välillä kuurilla ja välillä lomalla.
Ei toimi.
Kokemusta on.
Millä kuurilla? Olen syönyt terveellistä ja monipuolista ruokaa alle kulutukseni, n. 1500-1800 kcal päivän aktiivisuudesta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt? Et kai ole ollut kuurilla? Lihot kaiken ja enemmänkin takaisin, jos olet välillä kuurilla ja välillä lomalla.
Ei toimi.
Kokemusta on.Millä kuurilla? Olen syönyt terveellistä ja monipuolista ruokaa alle kulutukseni, n. 1500-1800 kcal päivän aktiivisuudesta riippuen.
Niin, miksi et jatka samalla tavalla lomalla?
1 kg rasvaa on reilut 7000 kcal. Jos viikon ajan syöt 1000 kcal/pv enemmän kuin kulutat, niin paino nousee kilon. Jos syöt 2000 extrakaloria/pv, niin logot 2 kg. Tuohon saa jo herkutella aika paljon, mutta jos vetää rasvaa, sokeria ja alkoholia niin ei se mikään mahdottomuus ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi.
Kokemusta on.Millä kuurilla? Olen syönyt terveellistä ja monipuolista ruokaa alle kulutukseni, n. 1500-1800 kcal päivän aktiivisuudesta riippuen.
Koska haluaisin herkutella vapaammin ja nauttia myös alkoholia lomalla. Ja kysymys on, tuhoaako se laihdutukseni. Paljonko viikossa on suunnilleen mahdollista lihoa?
Vierailija kirjoitti:
1 kg rasvaa on reilut 7000 kcal. Jos viikon ajan syöt 1000 kcal/pv enemmän kuin kulutat, niin paino nousee kilon. Jos syöt 2000 extrakaloria/pv, niin logot 2 kg. Tuohon saa jo herkutella aika paljon, mutta jos vetää rasvaa, sokeria ja alkoholia niin ei se mikään mahdottomuus ole.
logot = lihot
Sanon nyt suoraan, ettei kannata syödä kaikkea mitä tekee mieli ja herkutella vapaasti koko viikon aikana. Toki voi syödä pienen herkun päivässä tai pitää pari herkkupäivää. Kyllä sitä voi ihan muutamankin kilon lihoa. Onko se sitten sen arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi.
Koska haluaisin herkutella vapaammin ja nauttia myös alkoholia lomalla. Ja kysymys on, tuhoaako se laihdutukseni. Paljonko viikossa on suunnilleen mahdollista lihoa?
No hauskaa lomaa nyt kuitenkin. Et ole paljon pysyvästä painonhallinnasta oppinut. Ja niinkuin edellinen vastaaja totesi, niin pari kiloa silkkaa ihraa ja toiset pari turvotusta. 4kg lomakiloja on ihan realistinen arvio.
Vierailija kirjoitti:
Näin. Tosin jostain muistelisin lukeneeni, että kropan kyky kerryttää rasvavarastoja ei ole rajaton, eli jos vaikka jollain ihmeen konstilla onnistuisi vetäisemään joka päivä 10 000 kcal ylimääräistä, niin todennäköisesti ei lihoisi kymmentä kiloa.
Joka tapauksessa vaaka ei kerro koko totuutta, osa painonlisäyksestä selittyy nesteen kertymisellä ja sillä, että suolistossa on liikaa tavaraa.
Jos olisin ap, niin en stressaisi turhia mutta en myöskään lähtisi lomalle sillä ajatuksella että nyt vedetään totaaliöverit. Söisin sitä mitä mieli tekee, mutta yrittäisin kuunnella kehoani niin että määrät pysyisivät kohtuullisina. Mutta tosiaan, holtittomallakaan mässäyksellä paino ei voi viikon aikana nousta kilotolkulla.
Jos olet valmis jatkamaan työtä, senkun syöt. Se on sen hinta
Jos vaikka syöt kulutuksen päälle pizzan ja juot pullon viiniä, niin lihot sen 1-2 kg. Vähän rennommin ottaminen laihduttamiseen verrattuna varmaan tarkoittaa, että syöt suurin piirtein saman verran kuin kulutat.
Paljon tietysti riippuu siitä, minkälainen loma on tulossa, löhöily-,kaupunki- vai urheiluloma ja mikä kulutuksesi silloin on. Itse pyrin olemaan mahdollisimman aktiivinen lomaillessakin. Aamiaisella yritän olla kohtuullinen ja lounaalla syön usein salaatin. Silti yleensä mukaan lähtee ainakin se ykai lomakilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Tosin jostain muistelisin lukeneeni, että kropan kyky kerryttää rasvavarastoja ei ole rajaton, eli jos vaikka jollain ihmeen konstilla onnistuisi vetäisemään joka päivä 10 000 kcal ylimääräistä, niin todennäköisesti ei lihoisi kymmentä kiloa.
Joka tapauksessa vaaka ei kerro koko totuutta, osa painonlisäyksestä selittyy nesteen kertymisellä ja sillä, että suolistossa on liikaa tavaraa.
Jos olisin ap, niin en stressaisi turhia mutta en myöskään lähtisi lomalle sillä ajatuksella että nyt vedetään totaaliöverit. Söisin sitä mitä mieli tekee, mutta yrittäisin kuunnella kehoani niin että määrät pysyisivät kohtuullisina. Mutta tosiaan, holtittomallakaan mässäyksellä paino ei voi viikon aikana nousta kilotolkulla.
Laihdutuksen jälkeen tilanne on valitettavasti juuri päinvastainen. Kun on pudotettu painoa, ja sitten kaloreita taas tuleekin enemmän, elimistö oikein RYYSTÄÄ ne talteen. Kehomme elää valitettavasti kivikaudella ja kokee laihduttamisen vaaralliseksi. Keho ei tiedä, että kyseessä ei olekaan hautaan näivettävä nälänhätä, vaan tarpeellinen painonpudotus.
Nro 2
Tuttu muija väitti lihoneensa 3 kiloa viikonlopun aikana. En usko sitä vieläkään. Paino voi nousta sen verran mutta että lihoisi? Suurin osa siitä minkä syö menee läpi. Että oikeasti lihoisi kolme kiloa viikonlopussa pitäsi syödä todella paljon ja raskaita ruokia.
Tuolla teorialla 10 kg voisi lihoa viikossa. Nesteen kertyminen voi nostaa painoa nopeasti mutta läskin kertyminen ottaa jotain aikaa. Mielenkiintoinen kysymys sinänsä kuinka nopeasti voi lihoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi.
Ymmärrätkö sä ollenkaan, että ei sitä voi enää koskaan herkutella "vapaammin" jos haluaa olla normaalipainoinen/hoikka. Ei siis sillä tavalla, millä tavalla se ylipaino on tullut hankittua. Ei enää ikinä voi vetää kaksin käsin karkkia, sipsiä, pitsaa, limpparia.. Ei edes lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi.
Ymmärrätkö sä ollenkaan, että ei sitä voi enää koskaan herkutella "vapaammin" jos haluaa olla normaalipainoinen/hoikka. Ei siis sillä tavalla, millä tavalla se ylipaino on tullut hankittua. Ei enää ikinä voi vetää kaksin käsin karkkia, sipsiä, pitsaa, limpparia.. Ei edes lomalla.
Olen väärässä. Jos on löytänyt järkevän tavan syödä ja liikkua, ei sitä yksi viikonloppu tai edes viikko hetkauta mihinkään. Minä voisin vetää sokeria, sipsiä ja ranuja naamaani niin paljon kuin haluaisin, mutta jossain vaiheessa ei tee enää mieli.
T. 20 kg jo kuudeksi vuodeksi pudottanut, joka ei niuhota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi.
Olen väärässä. Jos on löytänyt järkevän tavan syödä ja liikkua, ei sitä yksi viikonloppu tai edes viikko hetkauta mihinkään. Minä voisin vetää sokeria, sipsiä ja ranuja naamaani niin paljon kuin haluaisin, mutta jossain vaiheessa ei tee enää mieli.
T. 20 kg jo kuudeksi vuodeksi pudottanut, joka ei niuhota
*Olet väärässä
(hahahahaha)
Miksi pilata hyvin alkanut elämänmuutos rysäyttämällä kaikki läskiksi? Lomasta saa enemmän irti kun panostaa terveelliseen syömiseen ja korkeintaan pieneen herkutteluun. Kilojen tuijottaminen on myös aika älytöntä.
Ei viikossa voi lihoa paljon mitään, max 1 kilon ehkä jos mässytät kunnolla. Muutaman kilon turvotus voi kyllä tulla jos vedät normaalia enemmän hiilareita, sokeria ja suolaa.
Itse olen hyvin hoikka mutta lähes viikottaiset ahmimisviikonloput (4000 kaloria/pv) ei ole mua lihottaneet, arkena yritän syödä vain kulutukseni verran tai hieman alle.
Kiitos vastauksista! 1-2 kg ei maailmaa kaada, kun tiedän sen jälkeen pääseväni takaisin ruotuun. Mutta kyllä tarkoitus on muutakin tehdä, kuin pelkästään syödä ;)
Mulla on ollut 2 työmatkaa pitkine illallisineen ja lounaineen tälläviikolla ja kilo tuli. No, se on poissa ensviikon lopulla kun palaa normiruokiin:) Mitä sitä säilömään
Ei toimi.
Kokemusta on.