Kysely: Onko ilkeä teko kaveria kohtaan?
Laittakaa peukku ylös jos teen mielestänne oikein ja peukku alas jos teen väärin.
Sain kutsun Helsinkiin erääseen mielenkiintoiseen tilaisuuteen, jota en nyt avaa tässä enempää, mutta kestää yhden illan, sisältää ruokailut ja kahvit sekä ohjelmaa. Tämän minulle tarjoaa eräs firma, joten eiköhän tapahtuma sisällä myös firman tuotteiden yms "propagandaa". Ei siinä, itse lähden oikeasti suurella mielenkiinnolla käymään tapahtumassa, en pelkästään "ilmaisen ruuan ja ohjelman takia".
Kutsussa sanottiin että saan tuoda yhden seuralaisen. Ensin meinasin lähteä yksin, mutta sitten mietin pyytäisikö sittenkin erästä kaveriani mukaan reissuun. Saataisiin viettää yksi päivä Helsingissä (tullaan böndeltä, eli ihan reissunakin jo mukava) ja illalla olisi ohjelmat ja ruuat talon puolesta. Kaverini lupautui lähtemään. Kaveriani tuskin kiinnostaisi itse ohjelma, mutta lähtisi mukaan siitä syystä että saataisiin viettää yhdessä päivä Helsingissä.
Noh pari päivää lupautumisen jälkeen kaverini alkoi jo selittää miten tällä on jotain Tinder-matchejä Helsingissä ja haluaisi nähdä näitä reissulla. Ei kuulemma aio varata matkalippuja kuin menosuuntaan, siltä varalta jos jääkin yöksi jonkun matchinsa luokse. En ole puhunut asiasta kaverilleni, mutta melko kurja olo tuli. Kuvittelin että tuosta reissusta tulisi meidän kesken mukava päivän mittainen reissu yhdessä, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Eipä tuo ole kuitenkaan kuin päivän reissu, matkat pois niin aikaa Helsingissä jää varmasti alle 12h. Tuosta pois vielä se tapahtuma mihin ollaan alunperin menossa, eli ei siinä vapaa-aikaa ole kuitenkaan yhtään liikaa. Sinne tapahtumaan pitää vielä ilmoittaa ihan seuralainenkin nimeineen, joten en kehtaisi ilmoittaa kaveriani mikäli on vaara sille, että "sori, lähenkin ennemmin tinder-treffeille".
Kysyn nyt teiltä, teenkö ilkeästi jos sanon kaverille etten pystykään ottamaan avecia mukaan tilaisuuteen? Mitään lippuja tai muita suurempia järjestelyjä ei olla vielä reissua varten tehty, kuten en ole ilmoittanutkaan vielä meitä kumpaakaan koko tilaisuuteen. Eli mitään haaveria ei pitäisi syntyä mikäli reissu vielä peruuntuu. Totuus on kuitenkin se, että lähden ennemmin yksin kuin kaverin kanssa, jolle reissun suurin kohokohta on Tinder. Tilaisuus on kuitenkin suht arvokas, eli minua hävettäisi jos kaverini keskittyisi enemmän Tinder-viestittelyyn kuin itse ohjelmaan.
Tietenkin tästä voisi keskustella, mutta kun kyseisen kaverin kanssa on ennenkin ollut kränää aiheesta. Eli historiaa löytyy kyllä siitä, miten on pitänyt alunperin lähteä viettämään yhdessä aikaa, mutta kaverini mielenkiinto on lopulta ollut etsiä itselleen seuraa. Ei ole kerta eikä kaksi kun on lähdetty yhdessä viihteelle, mutta jossain vaiheessa kaveri hankkiutuu minusta eroon kun saa jonkun vastakkaisen sukupuolen edustajan haaviinsa. Tästä on keskusteltu aiemminkin, ja kaverini mielipide on ollut että olen vain katkera. Sen takia en jaksaisi alkaa taas tässä tapauksessa tappelemaan samasta vanhasta asiasta, ennemmin valehtelen kuin käydään samat vanhat väännöt läpi.
Mitä mieltä olette? Teenkö ilkeästi jos ilmoitan etten voikaan ottaa seuralaista tapahtumaan? Voin tarkentaa joitakin yksityiskohtia tarvittaessa, varmaan jotain oleellista unohtui kuitenkin.
Kommentit (33)
Ettekö löytäisi kopromissia esim. että kaveri viettäisi suunnitelmien mukaan aikaa sun kanssa ja jäisi sitten sen jälkeen omalle reissulleen?
Vierailija kirjoitti:
Vähän hämmentää miksi olla ystäviä tälläisen tyypin kanssa.
Mua hämmentää miten se ystävä on vielä ystävät ap:n kanssa, katkera ja kontrolli friikki. Ap. haluaa että kaikki elää sen elämään, eikä mitään muuta. Toisekseen Satakunta on 3-4 tunnin päässä helsingistä. Joten ton kontrollifriikkeyden ymmärtää sillä.
"Minulla on ikävä kaveri, joka ei ota käytökseensä liittyvää palautetta. Hänen käytöksensä on jatkunut samanlaisena jo pitkään."
Noh, olisiko mitään jos tämän tyypin kanssa ei enää yritä viettää keskinäistä aikaa?
ap. Kuulostaa mustasukkaiselle akalle. Oletko ap. kenties lesbo?
Luuletko sä Minna etten mä lue tätä palstaa. Haista vittu.
T: Sari
Vierailija kirjoitti:
ap. Kuulostaa mustasukkaiselle akalle. Oletko ap. kenties lesbo?
Sinä taas kuulostat idiootille. Oletko kenties puutteessa oleva peräkammarinpoika?
Terveisin En-ole-AP
Vierailija kirjoitti:
jos tämä oli totta, niin ongelma ratkaistu :)
Ap:n "kaveri" on selkeä hyväksikäyttäjä, ajattelee vain omaa etuaan. Sanoisin kaverille suoraan, että lähdet yksin. Kaveri hoitakoon deittailunsa omalla kustannuksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Haista itse. Olet typerä ja lapsellinen.
T: ohis
Vierailija kirjoitti:
No tästä on puhuttu vuosien varrella monesti. Ei nyt varsinaisesti Tinderistä, mutta baarissa tuohon on tullut törmättyä usein. Tälle kaverille on ihan normaalia, että kun lähdetään porukalla juhlimaan baariin (esim. jonkun syntymäpäivät), niin tämä samainen kaveri saattaa jo ensimmäisten juomien jälkeen kadota porukasta, istuskelemaan vieraissa pöydissä ja tekemässä tuttavuutta kaikkiin muihin paitsi itse juhlakaluun. Eikä sekään ole tavatonta, että kun ennen reissua sovitaan miten tullaan samalla taksilla kaikki kotiin, niin pilkun aikaan kaveria ei näy missään baarissa ja puhelimeen ei vastata.
Muuten ihan mukava ihminen, mutta siinä mielessä rasittava että kaikenmaailman satunnaispanot menevät aina kaverien edelle.
t: AP
Ootteko suurin osa parisuhteessa? Ymmärrän, että tuollainen on rasittavaa, jos ollaan kahdestaan liikenteessä, mutta mitä pahaa tuossa on, jos ollaan porukassa matkalla. Itsellä on tollaisia kavereita ja ei mua tollainen haittaa, jos ei ohareita tehä baarissa, kun ollaan kahdestaan. Mun mielestä aivan typerää toisen turhaa kontrollointia kieltää toista lähestymästä miehiä baarissa. Ettei vaan olis pientä kateellisuutta tai katkeruutta myös mukana?
"Eikä sekään ole tavatonta, että kun ennen reissua sovitaan miten tullaan samalla taksilla kaikki kotiin, niin pilkun aikaan kaveria ei näy missään baarissa ja puhelimeen ei vastata."
Tätä en tajua? Eikö jokainen aikuinen ihminen saa mennä kotiin millä haluaa ja tehdä elämällään mitä haluaa. Ei musta kenenkään velvollisuus ole kieltäytyä esimerkiksi yhden illan jutusta vain koska on sovittu tulla kavereiden kanssa samalla taksilla kotiin. Emmä jaksaisi tollasella vaivata päätäni.
Etkö voisi jutella kaverisi kanssa, että voi mennä Tinder-treffeilleen sitten, kun teidän yhteinen aika on ohi? Sano, että susta olisi kiva viettää kaverisi kanssa aikaa ilman, että sulle tulee olo, että jäät toiseksi miesten vuoksi.
Oletko itse parisuhteessa? Tee kaverille samalla mitalla takaisin niin ehkä hänkin oppia ymmärtämään sua. Sano vaikka että sulla onkin treffit Helsingissä ja haluatkin mahd mennä tän treffit kanssa sinne tilaisuuteen. Tai sun mies haluaakin lähteä tosi paljon ja nähdä samalla reissulla kaveriaan. Eihän kaveri voi suuttua, vai onko se vaan katkera? ;)
Ymmärrän sinua hyvin! Itsellä myös kaveri, jolle miehet tulee ensin. Kerran olimme pidemmällä reissussa pari yötä yhdessä ja jäi kyllä viimeiseksi reissuksi. Ollaan myös lapsuudenystäviä, itse olen parisuhteessa ja reissun aikaan tuo kaveri hetki sitten eronnut muutaman vuoden suhteestaan.
Ensimmäisen illan sain viettää yksin baarissa, sillä ihailijoita kaverillani riitti. Yksi tunki meidän väliin, sabotoi karaokeamme vaikka kaveri teki hänelle selväksi ettei kiinnosta. Yhtäkkiä alkoikin kiinnostaa ja itse tosiaan loppu illan angstasin, kun tarkoitus oli yhdessä viettää aikaa. Seuraavan illan hän selasi Tinderiä useita tunteja ja viestitteli miesten kanssa. Tuon reissun jälkeen tein päätöksen, että mieheni on ainoa matkakumppanini, sillä haluamme ainakin samoja asioita reissussa ja hän sentään arvostaa seuraani.
Kaverisi käyttää sua ilmaisena matkalippuna. Ei ole kiinnostunut seurastasi.