Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko näin nuorella olla reumaa tms?

Vierailija
25.02.2016 |

Eli olen 20 vuotias ja mulla on n. 6kk kestäny nivelkipuja. Pahin kipu on ranteissa ja sormenpäissä. Kipua kuvailisin säryksi ja kolotukseksi, joskus jopa vihloo. Kipua esiintyy ranteiden lisäksi polvissa, nilkoissa ja lonkassa. Välillä sattuu useampaan paikkaan kerralla, ja välillä tiettyyn kohtaan. Esimerkiksi eilen oikeaa rannetta särki monta tuntia ja se oli turvoksissa.

Kävin syksyllä yksityisellä lääkärillä, ja sillä reissulla kuvattiinkin lonkka. Ei näkyvää alkavaa selkärankareumaa ja jalkojen pituusero oli vain 1mm. (Aiemmin on luultu lonkkakipujen johtuva jalkojen pituuserosta.) Eli ei siis ollut lonkassa mitään näkyvää syytä siihen miksi sattuu. Labroihin en mennyt, koska ensinnäkin olisivat maksaneet n. 300e ja silloisena osa-aikatyöntekijänä en halunnut laittaa rahojani labroihin , kun olin varma että ei se ole mitään vakavaa. (Ajattelin jopa,että mitä jos vain kuvittelen kivun ,koska miten voi sattua oletetusti tervettä nuorta näin moneen paikkaan?)

Varasin ensi viikon tiistaille lääkäriajan ja pyydän päästä labroihin, tällä kertaa olen valmis maksamaan mitä tarvitseekaan. Halusin vain teiltä kysyä mitä mieltä te olette,mikä minulla voisi olla? En jotenkaan usko reumaan koska mitä netistä selasin niin täytyisi olla aamujäykkyyttä, ja mulla on vain lievää kankeutta. Päkiätkään eivät ole olleet kipeät, ja luin että usein nivelreuman alussa olisi etenkin ranteet/sormet/päkiät arkoja?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oon huomannut sen, että jos oon esim kylmässä niin särky alkaa ja jos särky on jo päällä, niin se vaan pahenee kylmässä. (Esim. kaupassa käynti epämukavaa ja pakasteet ohitan nopeesti.) Kerrostalossa asumisen hyviä puolia on ,että meillä on kiinteä vesilasku, joten istun melkein joka ilta suihkun lattialla kuumassa suihkussa. Se helpottaa ain hetkeks. Ap

Vierailija
22/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kynsissä ei sen ihmeempää paitsi mulla on 7kk aikana ollut 3 kynsivallintulehdusta. Kesällä oli oikeessa isossa varpaassa ja nyt tammikuussa leikattiin molemmista isoista varpaista. Pää nahka on kyllä kutissu ja semmosta "talmaa" irtoo (poikaystävä mainitsi muutama päivä asiasta kun hiero mun päätä.) Oon siis itekin huomannu sen "talman" olemassa olon, mut oon vaa ajatellu sen olevan kuivashampoota (vaik on sitä talmaa kyl ollu putipuhtaiski hiuksis). Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumahan on siitä "hauska" sairaus, että mistään kirjasta et voi lukea, että nämä oireet on oltava. Itselläni on nivelreuma, parhaalla ystävälläni myös, toisella ystävällä selkärankareuma ja työkaverilla fibromyalgia. Heidän lisäkseen kaikki, joiden kanssa olen asiasta puhunut, ovat kertoneet eri oireita ja eri tapoja, joilla oireet alkoivat. Eli reuma ei lue oppikirjaa.

Itse kävin yksityisellä reumalääkärillä, joka ei juuri tutkinut, verikoetulokset vain vilkaisi ja kehotti käymään lenkillä. Olen kuitenkin siis aktiivinen liikkuja ja oikeasti hyvässä kunnossa. Varasin ajan työterveyslääkärilleni ja kysyin, voisiko hän kirjoittaa minulle lähetteen julkiselle puolelle reumapolille. Menin julkiselle ja siellä oli todella upea lääkäri, joka kyseli pitkään, tutki pitkään, tulkitsi mulle jokaisen pilkunkin verikoetuloksista, kertoi diagnoosin, hoitosuunnitelman ja tarjosi nenäliinoja kun itkuunkin pillahdin helpottuneena siitä, että sain apua. Joten eipä se lääkärin ammattitaidosta mitään kerro, työskenteleekö hän yksityisellä vai julkisella.

Toivottavasti ap saat pian apua! Epätietoisuuskin on ikävä vaiva. Tsemppiä!

Vierailija
24/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja päänahka on yhdyssana :D ap

Vierailija
25/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei reuma katso ikää. Itse sairastuin 31-vuotiaana reilu vuosi sitten. Onko sulla mahdollisuutta päästä työterveyshuollon kautta verikokeisiin. Itse sain sitä kautta lähetteen reumapolille, kun ensin otettiin verikokeet työterveyshuollossa?

Vierailija
26/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oon huomannut sen, että jos oon esim kylmässä niin särky alkaa ja jos särky on jo päällä, niin se vaan pahenee kylmässä. (Esim. kaupassa käynti epämukavaa ja pakasteet ohitan nopeesti.) Kerrostalossa asumisen hyviä puolia on ,että meillä on kiinteä vesilasku, joten istun melkein joka ilta suihkun lattialla kuumassa suihkussa. Se helpottaa ain hetkeks. Ap

Kuulostaa vähän samalta kuin mulla, sairastan siis fibromyalgiaa. Reagoin kivulla matalapaineeseen, kosteaan ja kylmään. Kipu tuntuu ikään kuin olisi nivelissä, mutta on pehmytkudoksessa eli siinä nivelen lähettyvillä.

Sairastan myös psoriaasia, joka on nyt myöhemmin mennyt jänteisiin ja sitä luulin myös ensin nivelkivuiksi, mutta kipu onkin jänteissä ja ne naksuvat.

Erilaisia reumataudeiksi laskettavia diagnooseja on paljon. Eikä se oma arvio "nivelkivuista" aina olekaan paikkansa pitävä, kuten mulla.

Tärkeintä on tutkituttaa asia, ja hoitaa oireita siihen asti kun diagnoosi löytyy ja saa sen mukaista hoitoa.

Vierailija
27/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kyllä päänahasta irronnut talmaa, mutta pieniltä alueilta lähes kauraryynin kokoisia hilseen kappaleita. Lisäksi kynsissä alkoi ensiksi näkyä valkoisia laikkuja, myöhemmin kynnet alkoivat liuskoittua ja halkeilla. Onko muuten suvussa ollut reumasairauksia?

Vierailija
28/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin puolelta tietääkseni ei, mutta isän puolelta en ole varma sillä isä on adoptoitu ja vaikka onkin tekemisissä biologisen tätinsä kanssa , ni isä on sanonu vaa et ei pitäis olla mitään syöpiä/sydänsairauksia, mutta reumasta yms ei ole tietoa. Ap

Vierailija
29/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei reumasärky välttämättä ole jatkuvaa, eikä reuma välttämättä näy veressä.

30/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä elämä siihen lopu vaikka olisikin jokin reumasairaus. Nykyään on niin hyviä lääkkeitä, että haitat pystytään pitämään hyvin kurissa. Tosin oikean lääkkeen löytymimen saattaa viedä aikaa, mutta ennemmin tai myöhemmin sellainen varmasti löytyy. Minulla tehosi yhdeksäs lääke, älä suostu ottamaan kortisonia ellet halua näyttää porsaalta, sitä sinulle ehkä jossakin vaiheessa tarjotaan.

31/33 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä voi olla vahva D-vitamiinin imeytymishäiriö tai puutostila. Käy mittauttamassa jossain labrassa D-vitamiini -tasosi. Mittaus ei vaadi lääkärin lähdettä ja testi on edullinen.

Tunnen yhden tapauksen, jonka taustalla oli erittäin suuri D-vitamiin puutostila. Tätä ennen oli käyty kaikissa mahdollisissa labrakokeissa ja mm. reumakokeissa, eikä mitään ollut selvinnyt.

Vierailija
32/33 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites borrelioosi??

Vierailija
33/33 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut reumalääkäri passitti endokrinologille, kuulemma kilpirauhasen vajaatoimintaan saattaa liittyä myös reuman kaltaisia oireita. Googletin kyseisen vaivan ja huomasin minulla olevan paljon samoja oireita hajuaistin heikkenemisineen ja palelemisineen. Arvot olivat kuitenkin hyvät eikä endokrinologi ollut vähääkään kiinnostunut oireistani eikä suostunut ehdotukseeni koelääkityksen aloittamisesta.