Jos juon noin 12cl viiniä ruuan kanssa, voinko imettää samantien?
Olen nimittäin näin tehnyt, koska oletin, että ihan ok, mutta nyt sitten kuulin, että pitäisi kaksi tuntia odottaa ennen kuin imettää :/. Miksi näitä sääntöjä ei voida esim. neuvolassa selkeästi ilmoittaa!
Kommentit (16)
Joka aika sitten oli ketju, jossa oltiin melko pitkälti sitä mieltä että voi imettää vaikka heti, jos pystyy käsittelemään vauvaa turvallisesti ja että se alkoholin määrä maidossa on vähemmän kuin D-vitamiinitipoissa.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/04/imettajat-imetys-ja-alkoholi
no siis tuossa on, että yksi annos =2h. 12cl viiniä on yksi annos. ap
Mä haluaisin oikeasti nähdä sen asiantuntijan, jonka mukaan alle promillesta alkoholia on vauvalle vaaraa. Ja jos näin on, miksi vauvalle saa sitten antaa lääkkeitä, joiden alkoholipitoisuus on suurempi? Eikä piimääkään ole kielletty (kiinteitä syövällä vauvalla), vaikka siinäkin on alkoholia.
Ja mulle siis vaan sanottiin neuvolassa, että hyvin voin ruuan kanssa lasillisen juoda... En siis todellakaan kännäämään aiokaan, mutta tilkka viiniä nostaa aterian uudelle tasolle. ap
Miten ihmeessä se alkoholi sinne maitoon edes siirtyisi ainakaan välittömästi?
Alkoholi siirtyy ruuansulatuskanavistosta/vatsalaukusta verenkiertoon ja sieltä maksaan sillä maksassahan kaikki kehon näkökulmasta katsastellen myrkylliset ainesosat käsitellään.
Ovatko maksa/verenkierto niin suoraan kytköksissä rintamaidon tuotannon kanssa, että alkoholi siirtyy samantien rintamaitoon?
Sulle sanottiin neuvolassa oikein. Kyse on vauvan käsittelystä, ei siitä että olisi vauvalle haittaa.
Th
Miksi pitää juoda ruoan kanssa viiniä?Eikö maito tai vesi käy?Siksi että saa vedettyä pienen pöhnän?
Alkoholin haitoista ei ole edelleenkään kunnolla tutkittua tietoa,ei raskaus eikä imetysaikana!
Huomaa alkoholiton vaihtoehto!..löytyy viiniäkin!
Vierailija kirjoitti:
Olen nimittäin näin tehnyt, koska oletin, että ihan ok, mutta nyt sitten kuulin, että pitäisi kaksi tuntia odottaa ennen kuin imettää :/. Miksi näitä sääntöjä ei voida esim. neuvolassa selkeästi ilmoittaa!
No nimenomaan saman tien, koska alkoholi ei ole ehtinyt edes imeytyä. Tissi siis ipanan suuhun heti kun olet kulauttanut lasillisen kurkkuun. Mutta jos vähän odottelet, niin alkoholi on imeytynyt vereen ja siirtyy maitoonkin.
Parissa tunnissa sitten taas on alkoholi poistunut kokonaan elimistöstä.
Tuosta viinilasillisesta tosin veren ja maidon alkoholipitoisuus kohoaa ehkä jonhonkin 0,1-0,2 promilleen, eli alkoholia desissä maitoa olisi noin 0,01-0,02 grammaa, eli pisaran verran.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi siirtyy ruuansulatuskanavistosta/vatsalaukusta verenkiertoon ja sieltä maksaan sillä maksassahan kaikki kehon näkökulmasta katsastellen myrkylliset ainesosat käsitellään.
Ovatko maksa/verenkierto niin suoraan kytköksissä rintamaidon tuotannon kanssa, että alkoholi siirtyy samantien rintamaitoon?
Ei se alkoholi maksan kautta maitoon mene.
Kyllä maidontuotanto ja verenkierto todellakin ovat kytköksissä, eli mahasta vereen imeydyttyään alkoholi kulkeutuu myös maitorauhasiin ja maitoon kuin myös muihin elimiin ja kehonosiin. Kun alkoholi on päässä, on se myös maidossa. Veri kiertää maksan kautta ja maksa "polttaa" alkoholia hiljalleen verenkierrosta, jolloin se sitten poistuu sieltä maidostakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää juoda ruoan kanssa viiniä?Eikö maito tai vesi käy?Siksi että saa vedettyä pienen pöhnän?
Alkoholin haitoista ei ole edelleenkään kunnolla tutkittua tietoa,ei raskaus eikä imetysaikana!
Alkoholiton viini maistuu mehulta, ikävä kyllä. Mä en ole ollut moneen vuoteen humalassa, en varmaankaan edes pikku pöhnässä. Mut ruuan kanssa nyt tykkään vaan siitä tilkasta, ja mielelläni maistelen eri vuosikertoja. Ei nyt ihan harrastus, mutta melkein. Raskauden aikana en juonut. Nyt olen sen 12cl ottanut pari kertaa kuussa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se alkoholi maksan kautta maitoon mene.
Kyllä maidontuotanto ja verenkierto todellakin ovat kytköksissä, eli mahasta vereen imeydyttyään alkoholi kulkeutuu myös maitorauhasiin ja maitoon kuin myös muihin elimiin ja kehonosiin. Kun alkoholi on päässä, on se myös maidossa. Veri kiertää maksan kautta ja maksa "polttaa" alkoholia hiljalleen verenkierrosta, jolloin se sitten poistuu sieltä maidostakin.
K. Kiitos tyhjentävästä vastauksesta!
Etkö drinksun jälkeisessä imetyksessä sitten voi käyttää korviketta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiton viini maistuu mehulta, ikävä kyllä. Mä en ole ollut moneen vuoteen humalassa, en varmaankaan edes pikku pöhnässä. Mut ruuan kanssa nyt tykkään vaan siitä tilkasta, ja mielelläni maistelen eri vuosikertoja. Ei nyt ihan harrastus, mutta melkein. Raskauden aikana en juonut. Nyt olen sen 12cl ottanut pari kertaa kuussa.
ap
Ei maistu.Siellä on alkossa ihan tajuttoman upea vaikoima alkoholittomia viinejä ja upeita tuotteita!Sinne tutustumaan vaan.
Näkee alapeukutuksien määrästä tuossa kun ehdotin alkoholittomia että ainoa syy on vetää pikku pöhnä tilaisuuden tullen.
Litra kossua j sit imettämään...kaljapullosta
Voi imettää. Mistä kuulit, että pitäisi odottaa kaksi tuntia? Äidinmaidossa on alkoholia saman verran kuin veressä, eli promilleja. Tuon määrän juotuasi sulla on veressä alle promille, eli ei mitään.