Opiskelijat ketkä asutte yksin
Kuinka suuri vuokra? Kuinka saat rahasi riittämään? Käytkö töissä vai elätkö pelkällä tuella? Onko asuntosi mitä kokoa?
Ihan mielenkiinnosta kyselen. Mitä mieltä olette, kannattaako jossain elämänvaiheessa asua yksin? Olen opiskelija, mutta aina asunut kämppiksien kanssa.
Kommentit (40)
Vuokra 500 ja vesi 24 per kk, sähkön maksan erikseen. KELAlta tulee 500 kuussa plus isä avustaa 350 eurolla kuussa vuokran kanssa. Tiukkaa tekee mutta ei voi mitään. Asunto on 50 neliön kaksio. Hinnaltaan edullinen ja yksiöt pyörivät suurimmalta osin samoissa hinnoissa, joten mielummin asun vähän syrjässä ja on tilaa reilusti.
Olen koko opiskeluajan asunut yksin ja aion asua vastaisuudessakin. Vuokra hieman alle 400 ja neliöitä 40. Elän opintotuella ja -lainalla. Aina on vähän tiukkaa rahasta, mutta kyllä sen kestää.
En pystyisi asumaan solussa tai kämppiksen kanssa, koska kaipaan paljon omaa rauhaa. Ahdistava ajatella, että täällä pyörisi joku muu mun lisäksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka opiskelija muka saa sossusta rahaa? Aikuisopiskelijat joo, mutta kuka muu?
Opintolainaa ottanut?
Perusopiskelija ei ole oikeutettu MIHINKÄÄN sossutukeen. Ei, vaikka olisi laina otettuna. Pitää olla luottotiedot menny.
Minulla on luottotiedot kunnossa ja silti olen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa ottanut?
Perusopiskelija ei ole oikeutettu MIHINKÄÄN sossutukeen. Ei, vaikka olisi laina otettuna. Pitää olla luottotiedot menny.
Kyllä on, jos lainankaan jälkeen käteen ei jää tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa ottanut?
Minulla on luottotiedot kunnossa ja silti olen saanut.
Höpönlöpön. Jos suoritat ensimmäistä tutkintoa niin saat asumis+opintotuen+lainan=800euroa. Sen jälkeen ei tipu eikä lirise.
Asun yksin kalliissa kämpässä. Nostan turt ja lainat ja saan sossusta. En käy töissä mutta valmistun n. 1,5 vuotta etukäteen koska oikeasti opiskelen ahkerasti. Yhteensä käteen 1200 e + pakolliset laskut ja lääkkeet ja matkat.
Hei! Opiskelijat ovat oikeutettuja toimeentulotukeen ihan kuin muutkin, mutta opintolaina pitää nostaa!
Meillä on asiakkaana lukuisia opiskelijoita, joita tuetaan vuokrassa, matkoissa, kirjoissa, lääkkeissä jne.
-sossu
Yksiö 34 neliötä 390e (netti ja vesi kuuluu hintaan). Kesäisin olin aina 4kk töissä, joista säästin rahaa talveen. Koiriakin omistan kaksi kappaletta ja niiden kanssa harrastettiin. Hyvin pärjäsin pelkällä tuella enkä nostanut lainaa. Valmistuin nyt joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Opiskelijat ovat oikeutettuja toimeentulotukeen ihan kuin muutkin, mutta opintolaina pitää nostaa!
Meillä on asiakkaana lukuisia opiskelijoita, joita tuetaan vuokrassa, matkoissa, kirjoissa, lääkkeissä jne.
-sossu
Sitten tiedät varmaan senkin, että opintolainaa ei ole pakko nostaa, mutta lainan osuus huomiodaan silti laskelmissa.
Tottakai tiedän että vaikka lainaa ei nostaisi se huomioidaan silti tulona. Ja vaikka sen nostaisi kerralla se huomioidaan kuukausittain.
Kaikki yli 18-vuotiaat voivat hakea toimeentulotukea, kunhan ensisijaiset etuudet on ensin haettu. Kotona asuvakin on oikeutettu toimeentulotukeen, jos opiskelee lukiossa tai vanhemmat ovat toimeentulotuen saajia, jolloin ei velvoiteta nostamaa lainaa.
- sossu
Vielä kertaus: jokaisen, riippumatta siitä opiskeleeko, on saatava tietty elintaso ja siihen kuuluu 485,50 e perusosa + kohtuulinen vuokra (riippuu kaupungista, vaihtelee 500-700 e välillä) + sähkö + kotivakuutus + lääkkeet + lääkärimaksut (julkisella) + koulumatkat jne.
Ja näihin ei usein opintoetuudet ja laina riitä ja silloin saa toimeentulotukea.
-sossu
Vuokra heiman vajaa 400e, tukia saan 300e. Töitä teen, eipä noilla tuilla kukaan täällä elele.... :/
Nyt kun mies muutti tänne niin eri tilanne, mutta ennen sitä näin:
Helsingissä asun, vuokra 440 e. 23 neliöinen yksiö, sähkö ja vesi kuuluu hintaan.
Käyn töissä, eli tuki on vajaa 500 euroa ja palkka keskimäärin 300-400 per kuu.
Hyvin pärjään, syön aika halvalla (ei jugurtteja, lihaa) ja en paljoa juo tai baareile.
Yksin asuminen varsinkin avoliiton jälkeen oli ihanaa, mutta ei se kaikille sovi. Hyvin taas viihdyn vaikka on avomies taas.
Vuokra 570, asunto 33neliötä. Nostan lainaa sekä käyn osa-aikaisesti töissä. Ei kroonista rahapulaa, mutta velkaa tosiaan on.
31 neliön yksiössä asustelen, 500 e/kk johon sisältyy vesi ja netti. tuilla ja lainalla vuokran maksan, eihän tässä mitään luksuselämää eletä, mutta kyllä pärjää mielestäni ihan hyvin.
450 e vuokra joka sisältää netin, sähköt ja veden.
Kela maksaa n.470e opintotukea ja asumistukea.
Käyn töissä kun pystyn opinnoiltani ja tienaan noin 200-300e kuussa.
Eli elän hyvänä kuukautena 320e kuussa. (Tosin tästä menee sitten puhelinlasku, vakuutukset yms.).
Onnistuu koska en juo, syön vähän ja dyykkaan (esim. löysin itselleni talvikengät syksyllä roskiksesta).
Vuokrayksiö vajaa 30 neliöö, 470€ sis. vesi. Opintotuki n. 500€/kk, työskentelen loma-aikoina. Ruoka ja muut pakolliset kulut kustannan tuen opintotuesta jäävän 30€:n lisäksi kesätöistä säästämillä varoillani. Ja siis 19-v. yliopisto-opiskelija, sinkku. Lainaa en uskalla nostaa, jos ei pakko ole, koska työllistyminen epävarmaa ja valmistumiseen aikaa.
Asuin TOAS:in yksiössä, joka tuntui kaksiolta, koska siinä oli erikseen makkari ja sitä hieman isompi tupakeittiö. Oli oikein mukava asua siinä. Tosin piti kolme vuotta olla jonossa, ennen kuin sen sain. Sitä ennen asuin solussa. Nostin opintorahaa ja asumislisää. Niillä pärjäsin, kun nuukasti elin.
Kyllä minä ainakin olen saanut.