Paljonko teillä on sisällä lämmintä?
Meillä nyt 19, ei ole koskaan yli 20. 21 astetta pukkaa mulle jo hien pintaan :) tuli vaan mieleen, kun tuossa yhdessä ketjussa joku sanoi, että lämpötilan pitää sisällä olla semmoinen että tarkenee maata sohvalla t- paita päällä palelematta. Eli silloin 23 astetta ois sopiva.
Mun mielestä sopiva lämpötila on semmoinen, että jaksan hikoilematta imuroida, pyykätä ja laittaa ruokaa. Jos katon telkkaria tai muuten palelee laitan villatakin ja villasukat! Peiton alla luen kirjaa.
Miten teillä?
Kommentit (39)
16-17. Tykätään viileästä, pidän talvellakin ikkunoita usein auki. Villasukat jalkaan niin ei palele. Yli 20 jos olisi, hikoilisin koko ajan. Kesällä onkin sitten välillä 25-30, tuskaa!
Keittiössä ja olohuoneessa 22, makuuhuoneessa 18.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko se nyt oikeasti säästää jos nyt lasken lämpöä vaikka 22 sinne 20 eli 2 astetta? Ei varmaan paljoa ja sitten palelee! Meillä talo 120 neliötä.
Motivan mukaan karkea laskusääntö on 5% säästöä per lämpöaste.
Vierailija kirjoitti:
23.6, omakotitalo, kun päivät on ulkotöissä, niin sisällä pitää olla lämmintä.
20 astettakin on lämmintä jos on ollut ulkona töissä.
Hengitykselle paljon parempi on 19-20 ast ja vaatetta päällä sen verran että on hyvä. Makuuhuoneessa 17-18.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko se nyt oikeasti säästää jos nyt lasken lämpöä vaikka 22 sinne 20 eli 2 astetta? Ei varmaan paljoa ja sitten palelee! Meillä talo 120 neliötä.
http://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/nain_saastat_energiaa/lammonsaast…
"Nyrkkisäännön mukaan: 1 ºC huonelämpötilassa = 5 % lämmityskuluissa."
Normaali huonekorkeus on 2,5m, joten teillä lämmitetään noin 300m3 ilmaa. Kyllä siinä määrässä jo astekin vaikuttaa lämmityskustannuksiin.
Meilla termostaatti on saadetty 21 asteeseeo, koska haluamme rajoittaa sahkolaskua, todellisuudessa on kai hieman kylmempaa. Mielellani ruuvaisin lampotilan vaikka 23 asteeseen koska palelen helposti. Makuuhuoneen, eteisen ja kylpparin patterit ovat ruuvattu kiinni, ja oisin termostaatti alas. Mies tykkaa rynkyttaa ikkunoita auki ja kiinni joka yo, mielestani tuo on lammon tuhlausta.
Suomessa kaydessa asunnot tuntuvat ihan saunoilta, kauhean korkeat sisalampotilat.
1970-luvun kerrostalo, ylin kerros.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17,5C ikkuna ollu auki koko yön, ja vieläkin
Toivottavasti asut omakotitalossa, että maksat itse lämmityksesi. Kerrostalossa muut maksavat harakoille menneen lämmön. Tuulettaa pitäisi nopeasti. Kyllä patterit hönkivät, kun jatkuvasti pidät ikkunaa auki talvella.
Luuletko että pidän patteria päällä kun tuuletan? Haloo. Uudet talot ainakin ovat niin kuumia että pidän pattereita päällä lähinnä kun ulkona pakkasta yli 15 astetta. Muuten patterit kiinni ja lämmönsäätely onnistuu vain ikkunoilla. Ikkunat kiinni ja patterit kiinni lämmöt nousee heti varmaan 23 asteeseen.
21,8c näyttää mittari tällä hetkellä. Saisi olla muutaman asteen lämpöisempi, mutta en ole vielä laittanut tulta hellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin talvella 17-18, paitsi tulisijojen läheisyydessä. Osa yläkerran oleskelutiloista on siinä 16 asteessa (ei juuri käytetä).
Vierashuoneessa sähköpatteri oli jäänyt lämpimämmälle vieraiden jälkeen, ja 20 astetta tosiaan nosti hien pintaan.
Totuttelimme viileämpään talvisin, sähkölaskut pysyvät kurissa kun lämmitämme myös tulisijoja.
Viime vuoden sähkönkulutus oli n. 12.500kWh, tilaa 170 neliötä. Tänä vuonna hiukan enemmän, kun tammikuu oli kylmä.
Eristäkää talonne. Meillä 260 neliötä + 50 neliöinen lämmin autotalli kuluttivat viime vuonna 13t kWh. Sisällä 23 astetta ja tallissa saman verran kuin teillä on asunnossa...
Mikä lämmitysmuoto teillä on?
Meillä on 18-20, vähän pakkasten mukaan kun räppänöitä on pakko pitää ilmanvaihdon vuoksi auki säällä kuin säällä. Yhteen on ostettu Mobair-lämmitin, mutta se maksaa 250 rahaa, joten ei niitä viitsi ostaa 10 kpl. Pakkasilla kyllä lämmitetään sitten takkaa, sähkölämmitys on muutenkin niin kallista, ettei sitä viitsi paljon lisäillä. Makkarissa menee joskus alle 17, mutta sitten otetaan toinen peitto.
Naurattaa kaikki sähkönsäästövinkit, missä huonelämpötila käsketään laskea 22:een.
Kesällä valitettavasti nousee välillä 26:een, mikä on ihan liikaa näin karaistuneelle luonteelle. Tavallisena kesänä se 21-24 on ihan ok, mutta 26-27 on mun raja sille, että kykenen vielä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Noin 10% säästyisi tuolla muutoksella.
Ikkunan vieressä oleva mittari näyttää 19 astetta, mutta uskoisin että keskemmällä asuntoa on 21 asteen pintaan. Juuri sopiva näin, en tykkää kylmemmästä enkä lämpimämmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin talvella 17-18, paitsi tulisijojen läheisyydessä. Osa yläkerran oleskelutiloista on siinä 16 asteessa (ei juuri käytetä).
Vierashuoneessa sähköpatteri oli jäänyt lämpimämmälle vieraiden jälkeen, ja 20 astetta tosiaan nosti hien pintaan.
Totuttelimme viileämpään talvisin, sähkölaskut pysyvät kurissa kun lämmitämme myös tulisijoja.
Viime vuoden sähkönkulutus oli n. 12.500kWh, tilaa 170 neliötä. Tänä vuonna hiukan enemmän, kun tammikuu oli kylmä.
Eristäkää talonne. Meillä 260 neliötä + 50 neliöinen lämmin autotalli kuluttivat viime vuonna 13t kWh. Sisällä 23 astetta ja tallissa saman verran kuin teillä on asunnossa...
Mikä lämmitysmuoto teillä on?
Maalämpö. Ainoa järkevä tapa lämmittää isohkoja taloja.
Mulla on aina asunnossa 24-25 astetta ja tiedän, että se on paljon, mutta mun normaali ruumiinlämpö on aika alhainen ja palelen tosi helposti kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Nukun siltikin neljän peiton alla talvisin.
En ymmärrä, miten kukaan pystyy olemaan jossain 18-asteisessa kodissa, kuulostaa kamalalta!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina asunnossa 24-25 astetta ja tiedän, että se on paljon, mutta mun normaali ruumiinlämpö on aika alhainen ja palelen tosi helposti kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Nukun siltikin neljän peiton alla talvisin.
En ymmärrä, miten kukaan pystyy olemaan jossain 18-asteisessa kodissa, kuulostaa kamalalta!
Sama. vastasinkin tuolla aiemmin että meillä on 25. Minulla myös kilpparin vajaatoiminta ja tarvitsen vähintään 23 astetta. Pelotta jos joudun joskus muuttamaan johonkin kylmään asuntoon. Vaikka olisi vaatteita päällä niin nennänpää olisi silti jäässä.
21 astetta. Se on mulle just sopiva.
Nukutaan hiukan viilemmässä, on paremmat unet, ja muuten hikoilis öisin.
Mun mielestä outoo että pitää olla talvella t-paidassa.
Se on tietysti jos ei itse maksa erikseen lämmityksestä kuten isoin osa av-mammoista niin - who cares?
24 astetta. Villasukat jalassa ja neule ja huppari. Jalat, kädet ja nenänpää ihan kylmät. Olen terve ja normaalipainoinen, mutta siedän tosi huonosti kylmää. Ulkomailla lomaillessa olen huomannut, että minulle sellainen 30 asteen lämpötila sopii kaikkein parhaiten. Suomessa asuminen on raskasta, kun ulos mennessä ei mitkään vaatteet riitä :(
Siksi, että on ihana nukkua raittiissa ja viileässä huoneessa.