Lasten ikäero 1v 10kk - millaiset vaunut?
Heippa!
Meille on ensi kesänä syntymässä toinen lapsi, jolloin esikoinen on 1v 10kk. Mietin kuumeisesti, millaiset vaunut tarvitsemme. Todennäköisesti kaksosrattaat; hinnat vain ovat aika suolaiset... Nykyiset vaunut ovat Teutonian Mistral Sport -malliset, enkä edes tiedä, onko niihin mahdollista saada kuljetuslautaa vanhemmalle lapselle. Ja olisiko laudasta varsinaisesti apuakaan, sillä alle kaksivuotias ei varmaankaan jaksa kauhean paljon siinä seisoskella. Miten te muut olette vaunuongelman ratkaisseet?
Kommentit (14)
Meille on tulossa kakkonen samalla ikäerolla. Ajankohtaista tämä on tosin vasta lokakuun alussa. Päädyimme kuitenkin siihen, että emme hanki uusia rattaita/vaunuja, vaan nykyisiin Brion Combeihimme ostamme sen sisarusistuimen.
Tuplat ne kai olisi parhaat olleet mutta en raaskinut ostaa. Hommattiin TEUTONIAN malliin sopiva seisomalauta joka käy myös meidän vaunuihin, hinta 80 euroa mut ilmarenkailla.
Pienet matkat on menny alusta asti hyvin. Käy kyllä jos esikoinen on rauhallista sorttia kuten meillä. Kaupungillakin olen käynyt itsekseni, mutta korostan siis että meillä ei tuo poika ole mikään elohiiri.
Tuplien käyttöikä on niin kamalan lyhyt etten niitä tosiaan hennonnut ostaa. Seisomalauta on meillä siis toiminut. Toisinaan on vauva kantoliinassa ja esikoinen vaunuissa (yhdistelmät).
Olen kiinnostunut kyseisistä x-adventuren tuplista. Ovat kai aika kapoiset (mikä sinänsä on hyvä juttu!), joten mietinkin mahtuuko niihin vauvan koppa tai joku pussi jota ehdottomasti tarvittais? Entä miten onnistuu työntää kahta lasta niin että heitä ei näe, siinähän ei kai saa vaihdettua työntösuuntaa? Kehu ja hauku rattaat niin katsotaan hankitaanko ne. :)
halvat Marco Marathon Twin tuplat. Olivat ihan näpsäkät liikutella. Nyt jos olisi tarvetta niin ostaisin Marco Twin Got. Pikkuiset kalliimmat mutta pyörivä eturengas. Kaikilla ei ole varaa sijoittaa 600-700 euroa tupliin (varsinkaan, jos on esikoiselle ostettu kalliit vaunut). Seisomalauta tai sisaristuin ei meillä tullut kyseeseen, koska vaunuja tarvittiin lenkkeilyyn ja pitkille matkoille yleensäkin. Sisaristuimia sitä paitsi saa aika huonosti, kaiketi ovat poistumassa kokonaan.
Mistraleihin menee varmasti Teutonian oma seisomalauta, kannattaa ostaa ilmakumipyörällinen malli.
Sen lisäksi suosittelisin myös kaksostenrattaita, esim. peräkkäin istuttavat tai muut helposti mukaan otettavat. Mistraleista ei kannata missään nimessä luopua: yksöstenrattaat kun tarvitset joka tapauksessa.
Kaksostenrattaillakin saattaa olla pitkä käyttöikä: meillä ainakin vielä 4v. istuu reissuilla sateenvarjorattaissa eli kaksostenrattailla saattaa teilläkin olla käyttöikää vielä parikin vuotta.
Ostin huutonetistä yksillä kaksosilla olleet Emmaljungat, mutta kalliit olivat silti joo. Esikoisen käytettyihin ikivanhoihin Emmaljungiin ei enää hommattu seisomalautaa, ajattelin että jos näyttää olevan tarpeen niin saahan sen laudan tupliinkin kiinni. Sisaristuin ei meille sopinut, kun esikko on vilkasta mallia ja varmaan kaataisi vaunut.
Kaupoissa nämä isot vaunut on hankalat, mutta lumikeleillä ja lenkeillä ihanat. Kunhan esikoinen alkaa kävellä vähän reippaammin ja kakkonen (s. 10/05) oppii istumaan, niin vaihdan varmaan takaisin yhdenistuttaviin seisomalaudalla.
Tuplarattaita suosittelen!
Minä ostin käytetyt emmaljungat , hinta 200 euroa. Eivät kovin kummoiset, mutta ostosta en ole silti katunut! Käytetty on ja paljon. Nyt pienemmät yleensä rattaissa ja vanhin pulkas tai polkee pyörällä.
Kannattaa tosiaan miettiä ennenostoa, et missä ja miten paljon rattaita tarvitsee. Kuten myös se että mahtuuko autoon ja kaupankassalle..Meidän rattaat kapeampaa mallia ja päästy on joka paikkaan.
Mutta laittaisin jos paljon tarvii niin esim.ABC-design vierekkäin/juoksutuplat..edulliset ja vaikuttaa ok!
Yritimme peräkkäisillä ja se oli vihonviimeinen kulkupeli!
menosuuntaan päin sillä kurkistusluukusta näki vauvan. Loppujen lopuksi jäivät tosi vähälle käytölle kun ei ihan hirveitä matkoja kuljeta. Nyt nuorempi vuoden vanha ja ei olla koko talvena käytetty rattaita kuin viisi kertaa ja vauvankin nukutan matkarattaissa kun en viitsi nukutuslenkillä työnnellä puolityhjiä rattaita. Hiukan harmittaa että myytiin hyvät kuomurattaamme pois ja ostettiin tuplat sillä olisi kyllä pärjätty ilman.
tuplat ois varmaan hyvät kun esikoinen on hieman villi ja nyt jo juoksentelee karkuun. Mulla laskettuaika on vasta syyskuussa, mutta silti jo rattaita mietin.
Ongelmana on meidän kapea hissi. Se on niin pieni ettei sinne mitkään markkinoilla olevat tuplat mene. Ja meillä ei täällä ole mitään ulkoväline varastoa minne rattaat voisi viedä.
Harkinnassa oon ihan vaan yhdistelmät joihin seisomalauta, mutta esikko tuskin siinä paikallaan pysyy. Ja ulkoillaan ja käydään kaupoissa aika paljon.
Tää ei nyt asiaan ihan liittynyt.
Öttis
Onneli06:
Olen kiinnostunut kyseisistä x-adventuren tuplista. Ovat kai aika kapoiset (mikä sinänsä on hyvä juttu!), joten mietinkin mahtuuko niihin vauvan koppa tai joku pussi jota ehdottomasti tarvittais? Entä miten onnistuu työntää kahta lasta niin että heitä ei näe, siinähän ei kai saa vaihdettua työntösuuntaa? Kehu ja hauku rattaat niin katsotaan hankitaanko ne. :)
Joo rattaat on aika kapeat, mutta meillä oli aluksi aikoinaan emmljungan kumurattaisiin hankittu kovapohjainen, mutta pehmeäreunainen kantokassi siellä sisällä ja hyvin mahtu. Loppujen lopuksi sisäosa siis se istumaosa on tuplista suurimpia. Nyt meillä on siellä sellanen paksu lämpöpussi, saatiin meinaan ristiäislahjaksi, niin ei sitä koppaa ole tarvittu....
Aluksi mäkin vähän mietin, kun ei muksuja nää, eikä ole ole edes kurkistusluukkua, mutta hyvin on toiminu.Kun tää isompi huutelee jotain ni käyn kurkkaamassa, että mitä oli asiaa...Mä olisin halunnut sellaset vaunut, missä voisi koppia kääntää, mutta olivat vieläkin kalliimpia kuin nämä niin en raaskinu hankkia. Niin ja pienempi on kans niin piilossa ni on ihan sama kiertää kattomaan kun ei sitä muutenkaan näkis vaikka nenän alla olis.
Mä käytän rattaita päivittäin ja oon tyytyväinen, kun ne mahtuu hyvin kauppoihin ja ne kääntyy helposti pienessäkin tilassa. Ja ovat kevyet työntää vaikka molemmat olis kyydissä.
Jos haittapuolia pitäis ettiä niin ehkä yhtenäinen jalkaosa ja kuomu ovat ne suurimmat epäkohdat. Aluksi piti miettiä kuinka laittaa jotain suojaa vauvan päälle peittämättä toisen muksun näkyvyyttä...Hyvinhän se sitten sujui kun laitoin harson suoraan kantokassin päälle ja saahan niitä kaikenlaisia klipsejä, jolla viritellä tuulensuojaa.
Mä kyl olen tykännyt noista rattaista.Ja uskon, että niillä on myös myyntiarvoa kun niiistä haluaa eroon.
Jos haluut jotain vielä tietää ni vastailen mielellään
T:Tintti ja Ronja
Meillä on pärjätty ihan ilman tuplia. Ja ilman vaunuja. Esikoinen matkustaa rattaissa(matka) silloin kun ei itse kävele tai on menossa väärään suuntaan ja pitää äkkiä päästä pois. Kuopus taas on ollut syntymästään lähtien liina/ kantoreppukyydissä ulkoillessa, näin talvella tietenkin minun takin alla. Nyt kun vauva on jo iso (9kk) niin kantoreppu on ohittanut kantoliinan meidän käytössä.
Todella kätevää, vauvalle ei tarvi pukea hirveästi vaatteita ja myös tuon isomman lapsen kanssa pystyy rymyämään paremmin kun ei ole vaunuja/rattaita ulkoillessa raahattavana.
Mainittakoon, että kuljemme autolla kaikki pidemmät matkat (ja kauppareissut yleensä), joten ylipäätänsä myös noille tavallisille rattaille on tosi vähän käyttöä.
Vaihtoehto jota kannattaa harkita!
Meillä ikäero 1v 9kk, esikoinen alkoi tyytyväisenä käyttää seisomalautaa heti kun kuopus syntyi. Jos kuopus ei ollut mukana, istui esikoinen pienempänä mielellään vaunuissa. Joskus koko perheen kanssa ulkoillessa oli matkarattaat/pulkka esikoiselle mukana (pulkkaa käytin myös muuten kuopuksen ollessa vaunuissa). Esikoiselle seisomalauta oli hyvä juttu, oppi pian reippaaksi kävelijäksi ja vähän alle 3v jätti laudan käytön kokonaan pois (jakso kävellä 15-20min yhteen suntaan ja välillä istuttuaan saman matkan takasin). Onneksi emme tuhlanneet rahaa kaksoisvaunuhin kun jo yhdet vaunut oli olemassa.
Meillä lasten ikä ero on 1v8kk ja päädyttiin kaksostenrattaisiin. me ostettiin xadventure merkkiset rattaat ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Kannattaa kattoa josko ulkomailta sais hiukan halvemmalla noita rattaita.