Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikooko kaikki kustantaa lapsellensa ajokortin ja vieläpä heti kun 18v mittarissa?

Vierailija
24.02.2016 |

Minä en näe koko ajokorttia ylipäänsä erityisen tarpeellisena, pk-seudulla asutaan ja julkiset toimii, lisäksi perheessä on isä jolla kortti ja auto jota käytämme. Lisäksi poika 99,9% varmasti asuu kotona vielä 18-20v iässä, käy lukiota, menee armeijaan, jatkaa opiskeluja niin eihän se siinäkään mielessä ajokorttia vielä silloin tarvitse..

Mitä ajokortin hankkiminen muuten maksaa nykyisin?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Emme asu pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
2/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika kävi lukion jossa oli mahdollisuus suorittaa autokoulu ts yhteistyössä lukion kanssa 17 v aloitti. Olen nk yhteishuoltolainen ja maksoin autokoulun pyytämättä exältä euroakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika kävi lukion jossa oli mahdollisuus suorittaa autokoulu ts yhteistyössä lukion kanssa 17 v aloitti. Olen nk yhteishuoltolainen ja maksoin autokoulun pyytämättä exältä euroakaan. 

asutaan Hgissä

Vierailija
4/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on opettanut ja opettaa itse. Työn kannalta saattaa olla hyödyllinen jatkossa

Vierailija
5/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aiota. Meidänkään mielestä ajokortti ei ole mikään automaattinen oikeus, joka kaikilla pitää olla. Päättäköön lapset itse haluavatko kortin vai eivät, ja sitten katsotaan tilanteen mukaan, miten paljon siinä autetaan.

Vierailija
6/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi ei ole tarvinnut. Vanhin ei halunnut ajokortti. Kaksi seuraavaa on ammattikoulussa linjalla, jossa ajetaan kaikki kirjaimet ajokorttiin. Ei tarvitse maksaa kuin viranomaismaksut.

Katsotaan sitten lapsi kerrallaan nuo nuoremmat, onko haluja ajamiseen. Asutaan pääkaupunkiseudulla, joten mikään välttämättömyys ajokortti ei ole.

Vierailija
7/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti kyllä. Minullekin on kortti maksettu vanhempien puolelta.

Vierailija
8/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset kustantavat itse korttinsa. Opetan nuoresta alkaen mukuloille, että raha ei vain tupsahda jostakin, vaan sen eteen pitää nähdä vaivaa ja säästeliäisyys on hyve. Opiskelut ja asumisen kustannan täysin, mutta ajokortti on tienattava omilla kesätöillä sun muilla ahkeroinneilla. Eipähän mene rahaa kaiken maailman jonnin joutavaan.

Vierailija
9/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin saanut ajokortin heti 18v täytettyäni, ja kyllä, tarpeeseen on tullut. 

-Töissä ajokortti välttämätön (olin siis samaisena kesänä jo samoissa hommissa)

-Asun myös PK-seudulla, mutta julkisilla työmatka 2h suuntaansa. (ja tähän kun laskee vielä 14h vuoron, niin aikaa levolle ja omalle toimille jää 6h)

- "Joutunut" olemaan kuskina myös vanhemmilleni, jotka sen muoviläpyskän kustansi.

No, miinuspuolia ei olekkaan vielä oikeastaan tullut vastaan..?

Vierailija
10/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset saavat 18-vuotislahjaksi ajokortin ja auton. Kallistahan se tietysti on, mutta helpottaa kummasti liikkumista. Mitä pk-seudun julkiseen liikenteeseen tulee, niin senkin toimivuus riippuu aika paljon siitä mistä ja mihin kulkee ja mihin aikaan. Oma koulumatkani siellä kesti julkisilla reilusti yli tunnin kahdella vaihdolla, omalla autolla taas puolisen tuntia.

Vierailija
11/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, asumme yli 100 000 asukkaan kaupungissa ja bussillakin pääsee ihan ok, mutta tuskinpa nuorella tuota on varaa myöhemminkään suorittaa. Sainhan myös itse tuon vanhemmiltani, miksi en omille lapsilleni vastaavasti kustantaisi??

Vierailija
12/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me sponsoroimme puolet, nuori maksaa itse loput. 

Vierailija
13/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kustannettiin kaikille neljälle lapselle ajokortit, ei tullut edes mieleen ettei oltaisi.

Vierailija
14/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, asutaan maalla, bussi kulkee 2kertaa päivässä arkisin. Auto on täällä välttämättömyys ja jos perheessä on useampi ajokortillinen niin sen parempi. Itse kuljin kouluun ja takaisin autolla, kun sain kortin 18v ja kuskasin sisarukset samalla.

Vierailija
15/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle eivät vanhemmat anna ajokortin hankkimiseen minkäänlaista avustusta, ja ymmärrän sen sillä heilläkään ei ole varaa pitää edes omaa autoa.

Lukio päättyi noin vuosi sitten. Olen joka kesä paiskinut töitä, viime kesänä 60h/viikko ja koulunkin ohella syksyt, talvet ja keväät ansainnut omaa rahaa töitä tehden. Nämä sekä ylioppilaslahjarahat ovat kuluneet ruokaan, vuokraan, pyörän hankintaan sekä julkisilla kulkemiseen. En käy ulkona juhlimassa (koska olen aina töissä tai opiskelen) enkä ole koskaan elämässäni käynyt ulkomailla.

Saan todella usein kuulla kaiken ikäsiltä ihmisiltä motkotusta siitä, ettei minulla ole ajokorttia. Anteeksi nyt vain, mutta mistä ihmeestä minun olisi kuulunut repäistä se 3000e? Aina kun vastaan näille ihmisille takaisin, että kukas sinun ajokorttisi maksoi niin vastaus on lähes poikeuksetta ollut vanhemmat. Kerran oli vanhemmat vain puolet maksaneet.

Ymmärtävätkö nuoret ollenkaan sitä kuinka suuri apu tuosta vanhempien hankkimasta ajokortista on heille? Ettei heidän tarvitse 20-30 vuoden iässä stressata joka päivä, että mistä sitä rahaa saa nyt säästöön ja pitääkö hankkia lainaa tätä varten kun ei voi tehdä sitä eikä tuota työtä ilman korttia. Minä voin hankkia korttini itse vasta varmaankin juuri siinä ennen kuin täytän 30 vuotta, jolloin olen saanut yliopisto-opiskelut päätökseen.

Vähän ohitan aihetta tällä, mutta opettakaa niitä nuorianne arvostamaan teidän ajokortin kustannusta etteivät he sitten katso alapäin niitä, jotka joutuvat yksin kamppailemaan 10 vuosien säästelyiden kanssa kunnes saavat oman korttinsa.

Vierailija
16/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä lahja! 

Vierailija
17/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin, jos haluaa kortin ajaa.

Vierailija
18/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuskin on tulevaisuudessa varaa maksaa lapsille korttia eikä sillä juuri mitään teekään kaupungissa. Itsekin sain kortin kun säästin itse ja sama juttu miehellä.

Ei ajokortti ole eikä saa olla mikään itsestäänselvyys nuorille. Niinkuin nyt näyttää olevan lapsille ja vanhemmille.

Vierailija
19/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustannan. Kesällä 18-vuotta täyttävä esikoinen ei halua ajokorttia, käyttää mielummin yleisiä. Sopii mulle, hänen valintansa.

Vierailija
20/47 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ystävä tsemppiä sinulle! Mulla oli ihan samanlainen nuoruus. Nyt on kortti ja olen työelämässä ihan hyvässä asemassa. Toivon kyllä, että pystyisin auttamaan omia lapsia elämän alkuun enemmän kuin minua autettiin. PS opiskelethan jotain, mikä johtaa hyväpalkkaiseen työllistymiseen? Kirjallisuuden ja folkloristiikan opinnot kannattaa jättää perijättärille ;)

Vierailija kirjoitti:

Minulle eivät vanhemmat anna ajokortin hankkimiseen minkäänlaista avustusta, ja ymmärrän sen sillä heilläkään ei ole varaa pitää edes omaa autoa.

Lukio päättyi noin vuosi sitten. Olen joka kesä paiskinut töitä, viime kesänä 60h/viikko ja koulunkin ohella syksyt, talvet ja keväät ansainnut omaa rahaa töitä tehden. Nämä sekä ylioppilaslahjarahat ovat kuluneet ruokaan, vuokraan, pyörän hankintaan sekä julkisilla kulkemiseen. En käy ulkona juhlimassa (koska olen aina töissä tai opiskelen) enkä ole koskaan elämässäni käynyt ulkomailla.

Saan todella usein kuulla kaiken ikäsiltä ihmisiltä motkotusta siitä, ettei minulla ole ajokorttia. Anteeksi nyt vain, mutta mistä ihmeestä minun olisi kuulunut repäistä se 3000e? Aina kun vastaan näille ihmisille takaisin, että kukas sinun ajokorttisi maksoi niin vastaus on lähes poikeuksetta ollut vanhemmat. Kerran oli vanhemmat vain puolet maksaneet.

Ymmärtävätkö nuoret ollenkaan sitä kuinka suuri apu tuosta vanhempien hankkimasta ajokortista on heille? Ettei heidän tarvitse 20-30 vuoden iässä stressata joka päivä, että mistä sitä rahaa saa nyt säästöön ja pitääkö hankkia lainaa tätä varten kun ei voi tehdä sitä eikä tuota työtä ilman korttia. Minä voin hankkia korttini itse vasta varmaankin juuri siinä ennen kuin täytän 30 vuotta, jolloin olen saanut yliopisto-opiskelut päätökseen.

Vähän ohitan aihetta tällä, mutta opettakaa niitä nuorianne arvostamaan teidän ajokortin kustannusta etteivät he sitten katso alapäin niitä, jotka joutuvat yksin kamppailemaan 10 vuosien säästelyiden kanssa kunnes saavat oman korttinsa.