Yökasteluun apua
Meidän kohta 4 vuotias on alkanut uudestaan pissalla yöllä sänkyyn. Syykin on melko selvä, kuukauden päästä pitäisi syntyä pikkusisko ja tämä vanhempi neiti on aiemminkin muutoksiin reagoinut vahvasti, juurikin vessakäyttäytymisellä.
Nyt jo herätetään pissalle yöllä kerran ja tekee isot pissat silloin. Silti 1-3 aikaan joko herää tai ei herää uudestaan pissalle. Aiemmin riitti tuo yksi kerta yössä ja joskus ei tullut pissaa silloinkaan. Mies on sellaisissa töissä, että ei pysty yöllä heräämään tuohon aikavälin pissattamaan ja itselläni nostokielto. Ei ole ongelmaa nousta tytön kanssa pissalle, jos itse herättää että on pissahätä, mutta jos ei itse herää, niin on niin sikeässä unessa, että ei saa hereille millään. _kaikkea on testattu_ joten nostaminen ja kantaminen olisi ainoa vaihtoehto saada yöllä potalle.
Illalla ei anneta paljoa juotavaa, käydään pissalla ja tosiaan vielä ennen omaa nukkumaan menoa pissatetaan. Joskus saattaa tosin pissata unissaan jo yhdeksän aikaan, vaikka on nukahtanut kahdeksalta :(
Onko mitään neuvoa kellään? Ei ole tulehduksesta tms. kyse ja on ollut kuivana jo kaksi vuotta, muutostiloja lukuunottamatta. Auttaako aika vain? Ei vaan tässä tilassa kauheasti ole voimia joka yö lakanoiden vaihtoon ja vaippaan tyttö ei suostu, enkä haluaisi pakottaakkaan. Lääkkeistä luin, mutta ei sekään tunnu hyvältä vaihtoehdolta. Onneksi tyttö ei itse tunnu "nolostuvan" ja pahoittavan mieltään tästä, on vain harmissaan kun sänky on märkä ja unet keskeytyy.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (2)
Kiitos vastauksesta. Minulla on neuvolan lääkäriaika onneksi pian, niin otan sitten siellä puheeksi, mitä hän on mieltä.
Ap
Ehkä voisitte käydä lääkärissä. Tokihan sitä kuivaksi oppimisen taantumista voi tulla elämänmuutosten myötä, mutta jos lapsi siis pissaa vaikka ihan unissaan joskus jo piankin nukahtamisen jälkeen, niin ehkä niitä lääkkeitä voisi kokeilla, jos lääkäri suosittelee? Meidän lapsemme sai ne vasta 6-vuotiaana ja lääkäri sanoi, että olisi ne voinut aloittaa aiemminkin. Minusta ne ovat olleet hyvät. Minirinissä täytyy vaan muistaa se, että syöminen ja juominen täytyy lopettaa tunti ennen kuin ottaa lääkkeen ja kyllähän se jotenkin jännitti alussa, että entä jos lapsi juo vahingossa tms. mutta kyllä olen tyytyväinen, että lääkkeet aloitimme. Nyt lapsi on 8-vuotias ja tarvitsee edelleen lääkkeet. No siis lääkärihän sen tietysti päättää, ovatko lääkkeet teillä edes aiheelliset, mutta itse kyllä suosittelisin. Tarvitsette nyt ja pian voimavaroja vähän muuhunkin kuin lapsen herättelyyn pitkin yötä. Jos taustalla on vaikka jotain psyykkistä, niin kyllähän se siitä selviää ja lääkkeiden tarvekin loppuu. Siis välillä täytyy joka tapauksessa pitää kokeiluja, että tarvitseeko lääkettä enää vai ei.