YTK ja kalenteriviikko
Jäin työttömäksi ja aloin laskeskella täyttyykö minulla ansiosidonnaiseen tarvittavat vaatimukset.
Lainaus YTK:n sivuilta: "Ansiopäivärahaoikeuden saamiseksi sinun tulee täyttää tiettyjä lakisääteisiä edellytyksiä. Perusedellytyksenä on se, että olet työttömyyskassan jäsen ja jäsenyytesi aikana olet täyttänyt palkansaajan työssäoloehdon. Perustilanteessa tämä tarkoittaa sitä, että olet ollut työttömyyskassan jäsen vähintään 26 viikon ajan, ja jäsenaikanasi olet työskennellyt vähintään 26 kalenteriviikkoa viimeisen 28 kuukauden aikana palkansaajan työssäoloehdon täyttävässä työssä (työaika vähintään 18 tuntia viikossa)."
Miten tulkitaan, kun työsopimus loppui perjantaina, mutta olin kuitenkin tehnyt 40-tuntisen viikon? Lasketaanko tämä viikko siis noihin 26 kalenteriviikkoon, kun työssäoloehto kerran täyttyy?
Auttakaa! Minulla tulee juuri 26 viikkoa täyteen, jos tuo viimeinen viikko lasketaan mukaan...
Eikö kukaan tiedä? Kauhea paniikki päällä, kun mietin, että jääkö oikeasti tuosta viikonlopusta vajaaksi mun ansiosidonnainen, vaikka ko. työssä ei edes viikonloppuisin töitä tehty.