Ulosotossa 30 000, mitä mun pitää tehdä?
Tästä kun pääsen töihin, niin tietysti aletaan ottamaan palkasta. Minähän makselen tuota summaa lopun ikääni. Luin, että mahdollisuus päästä yksityishenkilön velkasaneeraukseen, mutta pitääkö siinä ensin maksaa jonkinaikaa ja sitten hakea sitä, vai voiko hakea suoraan ja sitten maksaa se tietty aika velkaa?
Kommentit (9)
Mulla on asuntolainaa 150000 ja laina maksettu jonkun 20 vuoden päästä.
Viimeistään sitten otan mökkilainaa ja vaikka mitä muuta.
Jos saat töitä, ei 30000 ole mitään - kunhan kyse ei ole esimerkiksi kulutusluotosta törkeällä korolla.
Ilmeisesti uo-miehen kanssa on jo selvitetty, ettei ole mitään omaisuutta ulosmitattavaksi?
Varaa aika velkaneuvojalle. Saatat päästä sinne nopeasti tai voi kestää viikkoja. Joka tapauksessa aloita lyhennyserät uo-miehen kanssa sovitusti heti. Jos epäilet, että sinulla on velkoja, jotka eivät vielä ole uo:ssa mutta ovat hoitamatta, hanki kaikista niistä ajankohtaiset tiedot (summa, velkojan nimi, käyttötarkoitus). Tarvitset niitä velkaneuvojan luona.
Velkaneuvoja osaa arvioida mahdollisuutesi päästä velkasaneeraukseen. Minulle hän sanoi, että eduksi on jos maksaa etukäteen ulosottoon suurimman mahdollisimman määrän, eli että käteen jää vain suojaosuus (noin 500 e/kk). En itse koskaan lähtenyt kuitenkaan prosessiin, koska siihen aikaan saneeraus olisi kestänyt neljä vuotta (nyt se on kai kolme tai viisi) enkä olisi tullut toimeen suojaosuudella. Mutta oikeus siis päättää pääsetkö saneeraukseen vai et, prosessi kestää jonkin aikaa ja silloinkin sinun siis pitää/kannattaa jo maksaa mahdollisimman suurta lyhennystä.
Itse maksan kolmannesta nettopalkastani lopun ikääni, tai ainakin vielä kymmenisen vuotta.
Mulla oli ulosotossa 13 tuhatta, pieniä velkoja moneen paikkaan. Hain yhden lainan, jolla maksoin kaikki velat pois ja nyt lyhennän vain lainaa. Arvioitu maksuaika noin 2 vuotta. Toukokuussa olen nollilla :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on asuntolainaa 150000 ja laina maksettu jonkun 20 vuoden päästä.
Viimeistään sitten otan mökkilainaa ja vaikka mitä muuta.
Jos saat töitä, ei 30000 ole mitään - kunhan kyse ei ole esimerkiksi kulutusluotosta törkeällä korolla.
Kasvaa se summa korkoa ulosotossakin, ja kovaa vauhtia kasvaakin. Olen lyhentänyt 44 000 euron ulosottoa nyt viitisen vuotta, 700-750 e/kk eli noin 7000 e/vuosi. Jäljellä on silti pitkälti yli 30 000 euroa. Kohtuutonta, sanoisin.
Linkin takaa neuvoa. Tai sitten otat yhteyttä toimeentulotuen sosiaalityöntekijään, eikös heillä ole myös neuvontavelvollisuus, ainakin ennen oli. Ja tietenkin ulosottoviranomainen osaa neuvoa ja tietenkin kannattaa olla heihin yhteydessä ja tehdä vaikka sopimus miten toimia ennenkuin saat ajan velkaneuvojalle.
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Maksut-laskut-perinta/talous--ja-ve…
Tärkein jäi kysymättä. Mitä tämä velka on? Pikavippejä?
Hullut tekee velkaa maksukyvyttöminä
Hae ihmeessä velkajärjestelyä. Mulla oli 34000€ velkaa ulosotossa ja pääsin 3 vuoden velkajärjestelyyn. Ulosotossa toi summa kestää maksaa niin kauan, kun kasvaa korkoa.