Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko ujosta ja epävarmasta lapsesta aina myös sellainen aikuinen?

Vierailija
23.02.2016 |

Voiko persoonallisuus muuttua iän myötä? Kokemuksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Harjoitus ja altistaminen auttavat.

Vierailija
2/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan musta tullut. Lapsena olin tosi arka ja hiljainen. Teininä niin epävarma, kaiken otin itseeni.

Työelämään päästyäni olen muuttunut valtavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli. Vasta lähes kolmekymppisenä pääsin eroon pahimmasta ujoudesta. Tosin minun "aito" luonteeni ja temperamenttini ei ole tuollainen, muutuin ujoksi ja epävarmaksi vasta n. 4-6- vuotiaana traumatisoivien kokemusten jälkeen.

Vierailija
4/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan musta tullut. Lapsena olin tosi arka ja hiljainen. Teininä niin epävarma, kaiken otin itseeni.

Työelämään päästyäni olen muuttunut valtavasti.

Minkä asioiden koet muuttaneen luonnettasi? Onko se työ josta saat tyydytystä?

Vierailija
5/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatus ja kasvuympäristö vaikuttaa.

Vierailija
6/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule, meillä oli ala-asteella tyttö, joka oli todella arka. Nykyisin kolmikymppisenä todella sosiaalinen ja itsevarma, "menestyjätyypin" oloinen

Vierailija
7/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina. Itselläni nuo ujous ja epävarmuus katosivat parikymppisenä.

Vierailija
8/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee jos hän saa koko ikänsä kuulla olevansa liian ujo ja epävarma ja hiljainen, ja että hänen tulisi muuttua toisenlaiseksi.

Jos hän taas saa kokea olevansa yhtä arvokas ihmisenä kuin reippaammatkin ihmiset, niin ei hänestä ainakaan epävarmaa tule.

Vierailija
9/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. En oikeasti ollut ujo enkä epävarma, vaikka sitä minulle tolkutettiin ja sanottiin aina kuinka ujo olen. Olen introvertti. Se, että en halua olla ihmisten seurassa ei tarkoita sitä, että "ujostelisin" muita.

Vierailija
10/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Jos lapsi saa olla vapaasti ujo ja epävarma, hän löytää ajan myötä ne  omat tavat toimia, ja saa itsevarmuutta. Ylipäänsä on paljon ihmisiä, joille tää maailma on liian nopeatempoinen ja pirstaleinen. Jatkuva muuttaminen, jatkuvat uudet ihmiset, työyhteisöt, naapurit, jatkuva rutiinien  rikkoontuminen  ja nopeatempoinen työtehtävien muuttuminen jne. pistää jossain vaiheessa koetukselle sen sosiaalisemman ja itsevarmemmankin ihmisen. Ujo lapsi hyötyy siitä että kykenee tunnistamaan oman ympäristönsä toimintamekanismit ja hahmottamaan ihmisten väliset ihmissuhteet. Hän tarvitsee usein käytöksensä tueksi sitä ympäristön mallintamista.

Vierailija
11/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olin tosi rohkea ja arastelematon lapsi, tykkäsin myös  esiintyä. Teini-iässä kaikki muuttui ja musta tuli maailman epävarmin ja arastelen vielä nykyäänkin kaikkia :( En esiintyisi enää mistään hinnasta. Olen kohta 30.

Vierailija
12/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei epävarmasta lapsesta välttämättä kasva mitään erityisen rohkeaa aikuista. Jotkut asiat vaan ovat syvällä siellä perustemperamentissa.

Vierailija
13/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Itse olin lapsena todella ujo ja epävarma ja lähes pelkäsin vieraita ihmisiä. Ensimmäinen työpaikkani oli 18-vuotiaana ja kyseessä oli asiakaspalvelutyö, joten siellä oli pakko karistaa ujous ja ihmispelko. Nykyään näin nelikymppisenä olen sellainen ns. normaalitapaus, eli en syöksy suuna päänä juttelemaan kaikille vieraille ympärilläni, mutta en myöskään välttele keskusteluita ja joskus yllätän itseni olemalla sosiaalisesti aktiivinen.

Vierailija
14/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujo j epävarma tarvitsee aikuisen tukea enemmän, että kokee ympäristön turvalliseksi. Jonkun pitää kulkea mukana ja opettaa toimintamallit ja luottamus. Sitten se lapsi pärjää jo yksinkin. Introvertti on eri asia kuin epävarma. Introvertti ei vaan innostu sosiaalisista jutuista, ainakaan jos se tarkoittaa ihmispaljoutta. Epävarma ehkä haluaisi mukaan, mutta ei osaa tai uskalla

Vierailija
15/15 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisinpäin kirjoitti:

Itse taas olin tosi rohkea ja arastelematon lapsi, tykkäsin myös  esiintyä. Teini-iässä kaikki muuttui ja musta tuli maailman epävarmin ja arastelen vielä nykyäänkin kaikkia :( En esiintyisi enää mistään hinnasta. Olen kohta 30.

Sama täällä, vaikka olen perusluonteeltani introvertti (=voimaantuu yksin olosta), en ole koskaan ollut ujo tai arasteleva. Huonot kotiolot ja koulukiusaaminen taas aikaansaivat sosiaalisten tilanteiden pelon, joten olen lähes koko aikuisikäni yrittänyt vältellä ihmiskontakteja niin paljon kuin mahdollista. N47