haluaisin neuvoja,vinkkejä kauppareissulle
Meillä siis 3 kk:n ikäinen pienokainen joka hermostuu kamalsti kun puetaan ulkovaatetta. Emme ole käyneet kaupoissa hänen kanssaan, mutta olisi kivaa mennä. Mahtaako siellä hermoilla, vai kannattaako mennä kun vauva nukkuu vaunuissa, eli päväunien aikaan? Mutta tuleeko sitten kamala hiki vaunuissa. taidan olla aika arka menemään kauppaan vauvan kanssa?heh. Mitä kandeis tehdä,,,
Kommentit (12)
usein niin, että neiti nukkuu vaunuissa, johtuen ehkä niin että hän nukkuu oikeastaan aina liikkuvissa vaunuissa =) Olen aina avannut vähän vaatetta tai makuupussia ja ottanut tarvittaessa vaikka hattua pois. Meillä tyttö on nukkunut siis koko ajan, mikä on helpottanut omia tekemisiäni aika paljon ja jos on herännyt niin on nukahtanut aina uudelleen kun ollaan lähdetty liikkeelle.
Sitten toinen hyvä vaihtoehto on kantoliina, jos sellaista olet käyttänyt. Siinä saa puettu vauvalle yleensä sopivasti vaatetta, niin ettei tulo ulkona kylmä tai sisällä kuuma. Ottaa vaan hattua ja töppöstä pois sisällä. Lisäksi siinä vauva on lähellä, helppo hyssyttää omalla liikkeellä ja meidän unikeko nukkuu siinäkin ;))
Mutta rohkeasti vaan liikkeelle vauvan kanssa. Aluksi minuakin jännitti, että mitä jos rupeaa huutamaan esim. bussissa, mutta niin kuin vanhemmat ja viisaammat ovat minulle usein sanoneet, niin kyllä tähän maaimaan ääntä mahtuu ;))
maaly ja Ida-neiti vajaa 5kk
Mä olin kanssa melko arka (tai lieneekö tuo oikea sana) menemään pienen vauvan kans kauppoihin. En muutenkaan tykännyt ideasta, että pientä vauvaa roudataan kaupoissa, kun shoppailureissut pystyi tekemään itsekseenkin. =) Normaalit kauppareissut tein kyllä vauvan kanssa päiväuniaikaan, mutta meidän vaavi oli sen verran herkkäuninen, että jos kaupassa vierähti kauemmin ja ennätti tulla kuuma niin heräsi varmasti huutamaan. Jos olisin harrastanut liinailua, niin olisi varmaan ollut helpompi tehdä kauppareissuja, mutta vaunujen kans se on hieman hankalampaa. Kun ikää oli n. 5-6 kk, jaksoi vaavi jo vähän katsella ympärilleen, ja siitä lähtien kauppareissut on tehty valveilla. Nyt ikää on jo vähän yli vuosi, joten ei oo niin kiirusta pois kaupasta, kun hereilläolojaksot on paljon pidempiä. =)
Ei kannata turhaan stressata siitä, että vauvaa " pitäisi" kuljettaa joka paikkaan mukana. Ei se vauva siitä osaa vielä nauttia, ja jos itsestä tuntuu epämukavalta, niin varmasti ennätät shopata ja kierrellä myöhemminkin. Jos taas vauva on sopeutuvaista sorttia ja itse tykkää kierrellä, niin siitä vaan! =)
Tyttö on nyt vähän vajaa 4kk. Neljästi ollaan käyty hänen kanssaan kaupassa ja joka kerta on huutanut aivan mielettömästi :(
Liikenteeseen lähdetään kun olen syöttänyt hänet ja on hänen päiväuniaikansa. Normaalisti nukkuu jotain 3 tuntia hyvin (siis päivällä, olemme käyneet lauantaisin). Autossa nukkuu nätisti, mutta kun ollaan oltu max 5 minuuttia kaupassa, huuto alkaa. Ei auta tutti ei mikään :( Varmasti rauhoittuisi sylissä ilman toppavaatetta, mutta empä niitä ala siellä riisumaan. Olen yrittänyt ottaa syliin ulkovaatteissa, mutta ei auta. Sitä olen vähän manannutkin, että kumpa olisi syntynyt kesällä. Olisi niin paljon helpompaa ilman paksuja vaatteita.
Kun ollaan takaisin autossa, nukahtaa uudelleen vähän ajan päästä.
Ymmärrettävästi en ole mitenkään innoissani lähdössä tytön kanssa kauppaan... Ja bussiin en tosiaankaan uskalla lähtä ennen kuin ehkä joskus keväällä.
Jouluostoksilla oltiin mies, minä ja lapsi 1,5 kk pariin otteeseen. Vaunussa nukkui ihmeen hyvin. Välillä syötin pullosta kahvilassa (muuten imetän). Marketissa otettiin kärryt, jossa on vauvanistuin. Jotenkin miehen kanssa oli rohkeempi liikkuu vaikka vauva olikin mukana. Nykyisin kun vauva on 3,5 kk ei olla käyty kun pikaisilla ruokaostoksilla vauvan nukkuessa vaunuissa. Yleensä heräilee kun ollaan oltu siellä 5-10 min. joten vähän stressaavaa se on. Sitten välillä on sellanen olo, että kassaneidit ajattelee, että koitanko varastaa jotain vaunujen kätkössä. Onko muille tullu sellanen mieleen? Mieluiten shoppailen itekseni tai sitten saa olla mieskin mukana jos vauva on kans. Onnistuu kassarumbakin paremmin.
LISÄKYSYMYS: Kuinka pieniin kauppoihin otatte vaunut mukaan? Me ollaan oltu lähinnä marketissa tai keskikokoisessa ruokakaupassa. Kerran jopa ostoskeskuksen divarissa ja Dressmannissa.
Olen käynyt nyt 3kk ikäisen pojan kanssa kaupungilla useita kertoja. Poika nukkuu vaunuissa 3-4h jonka jälkeen herää syömään. Yleensä syötän samalla kun käymme itse kahvilla/syömässä. Poika saa ruokansa pullosta. Poika takaisin vaunuihin ja liikkeelle. Ja uni tulee yleensä uudelleen tai sitten katselee vaunuleluaan vaunuissa. Liikenteessä ollaan lähes tulkoon aina linja-autolla ja kaupungissa 1-2krt viikossa. Sen takia, että itsellä säilyy järki. En jaksaisi vain olla kotona. Tämän lisäksi käydään 2-4krt kaupassa ruokaostoksilla päivällä, jälleen nukkuu vaunuissa.
Avaan peittoja ja haalaria kaupassa, pipo ja tumput pois jos ollaan sisällä. Vaunujen kanssa ollaan käyty Veromodassa, lindex, seppälät, stokka, apteekit, pankit yms. kaikki mihin on asiaa ollut.
Hri,
kyllä maailmaan ääntä mahtuu :-) eli ei se niin kamalaa ole, jos vauva vähän itkee. Kun taot tämän päähäsi, voit suhtautua koko shoppailuun/asiointiin rennommin. minä käyn 3-vuotiaani ja 8-kuiseni kanssa kaupungissa asioila suunnilleen kerran kahdessa viikossa, ja joka viikko käydään automarketissa kerran tai kaksi.
1. pukeutuminen
varmista, että vauvalla ei ole liian kuuma. Laita sellaiset vaatteet, että niitä on helppo avata vauvaa herättämättä. hattuina ennemmin solmittavat kuin pään yli vedettävät, takki ennemmin kuin villapaita... äitiiyspakkauksen makuupussi on hyvä, sen saaa helposti suojaamaan kun siirtyy kaupasta toiseen
2. etukäteissuunnittelu
onko vauvasi rauhallisempi aamu- vai iltapäivällä? lähde silloin ostoksille
kysy kaverelita, missä on vauvanhoitohuomeita, missä liuskia poratidne lisäksi, mistä kahvilasta heitetään imettäjä pellolle yms
3. kulkupeli
olen muuten liinaihminen, mutta en kauppareissuilla. Liina on hyvä kesällä, mutta ei välttämättä talvella - sinua vasten, takkisi alla on hiki! on mulla usein kangareppu mukana niitä hetkiä varten, kun vauva ei kerta kaikkiaan halua olla muualla kuin sylissä. vaunuissa voi vaihtaa vaipankin, jos ei ole vauvanhoitohuonetta lähellä
4. viihdytysarsenaali
tärkein on imetyspaita, että saat helposti tisuteltua! mutta myös vesipullo on mun kahdelle täysimetetylle ollut hyvä olla mukana, jos just on oltu kassajonossa tai olen ollut sovittamassa jotain vaatetta niin kaupantäti on voinut juottaa.
vähän isommalle olen ottanut mukaan maissinaksuja ja kiinnittänyt jonkin lelun turvakaareen
" Autossa nukkuu nätisti, mutta kun ollaan oltu max 5 minuuttia kaupassa, huuto alkaa. Ei auta tutti ei mikään :( Varmasti rauhoittuisi sylissä ilman toppavaatetta, mutta empä niitä ala siellä riisumaan. Olen yrittänyt ottaa syliin ulkovaatteissa, mutta ei auta. "
Ihmettelen vain, että miksi et voi riisua? laita sellaiste vaatteet, joita on helppo ottaa pois - joko kaksiosainen puku, tai haalari jossa kaksi vetoketjua. Harmittaa nähdä kaupoilla täysissä talvitamineissa vauvoja huutamassa kuumuudesta. Kyllähän aikuisetkin avaa kaupassa takkinsa ja ottaa päähineen pois!
Siis tottakai aukaisen vaatteita jne., mutta en RIISU. Tuo aukaisu ei auta mitään, ilmeisesti haluaisi kaikki ulkotamineet pois. Ainakin kun otan päikiltä sisään, meillä on mieletön huutokonsertti siihen saakka kunnes olen riisunut ulkovaatteet ja nostan tytön syliin. Sitten huuto loppuu kuin seinään. Meillä on pukemiset ja riisumiset yhtä huutoa aina. Ja tuttikaan ei pysy suussa, se voisi vähän rauhoittaa. Mutta eipä se kyllä tuttikaan auta kaupassa.
En kyllä tiiä miksi huutoa on aina ulkovaatteiden kanssa. Bodyn ja potkareiden vaihto on kuitenkin jotain tosi ihanaa :)
niin ja siksikään en ala enempää riisumaan, koska tyttö satavarmasti herää siihen (kokeiltu on useita kertoja, ei kylläkään kaupassa) ja alkaa itkemään jos ei pääse syliin.
yleensä koko perhe yhdessä ja tyttö istuu turvaistuimessa. Siinä on helppo aukaista toppapukua ja riisua myssyä. Usein tyttö nukahtaa jo autoon ja turvaistuin on helppo siirtää kärryihin tytön heräämättä.
Nyt, kun hän on jo 6kk niin ympäristö kiinnostaa sen verran, että viihtyy hyvin kauppareissuilla ja on mukava soppailla tytön kanssa. Usein otan sen verran pukua pois, että saa näprättyä vaikkapa tuttia turvaistuimessa ollessa.
Vaunuilla ollaan myös käyty kaupoissa, mutta aikasta pikaisesti, koska ei viihdy siellä jos herää, mutta silloin jos mies on mukana hän kantaa sylissä sen aikaa, että ollaan saatu ostokset tehtyä.
Ihan on pakko vastata, koska kuulostaa niiiin tutulta.
Meillä tyttönen vihaa ulkovaatteiden pukeamista myöskin. Syynä se, että tyttö on todellatodella kuumaverinen. -15 asteen pakkasillakaan ei suostu ottamaan vaatetta päälleen, vaan huuto jatkuu niin kauan, kunnes vähennän vaatetta.
Olenkin pukenut tytölle sisävaatteiden päälle ainoastaan haalarin, pipon ja tumput. Huopaa sitten vain päälle jos on kamalan kylmä.
Meillä kauppareissut ovat sujuneet hyvin, vaikka kotona onkin kiukuteltu :0)!
Lähdetään saman ikäisen tytön kanssa kauppaan kun hän on juuri syönnyt. Teemme yleensä samalla pienen kävelylenkin jolloin tyttö yleensä nukkuu koko kauppa reissun. Avaan aina toppapuvun vetoketjua että ei tulisi kuuma. Joskus kyllä hän on hereillä mutta silloin vain ihmettelee ja katselee ympärilleen. Pari kertaa on tullut itku mutta se on tullut onneksi silloin kun ollaan jo tekemässä lähtöä pois kaupasta. Rohkeasti vain ostoksille. Minulle oli aluksi vaikeaa lähteä kun jännitin että miten menee ja mitä jos tyttö itkee. Tein aluksi pienen reissun kauppaan ja nyt uskallan lähteä pidemmäksikin aikaa ostoksille.