Onko hyväksyttävää, että välittäjä toimittaa kauppakirjan asunto-osakeyhtiön hallitukselle ostajalta mitään kysymättä?
Vai onko tämä jokin alan vakiintunut käytäntö. Itse ajattelen niin, että kauppakirja ja siinä olevat tiedot (mm. kauppahinta) on ostajan ja myyjän välinen asia, mikä ei kuulu muille. Osakekirjojen siirtyminen voidaan todentaa muutoinkin.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Mitä se hallitukselle kuuluu? 😃
Onhan se kiva tietää markkinahinnoista ja ostajan teettämistä kuntotarkastuksista yms. siltä varalta, että itsekin olisi jossain vaihteessa myymässä.
Kyseessä on kuitenkin YHTIÖN hallitus. Voidaan ajatella asiaa esim. siitä näkökulmasta, että hallituksen on hyvä tietää miten yhtiön osakkeita arvostetaan eli kuinka hyvässä kunnossa yhtiö on. Olisi vähän erikoista, jos metallipajan hallitus ei saisi tietää, että kuka on myynyt yhtiön osakkeita kenelle ja mikä on ollut kauppahinta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se hallitukselle kuuluu? 😃
Hallitus käsittelee kokouksessaan osakesiirrot. Joissain yhtiöissä on rajoituslausekkeita ja muuten katsotaan, että voidaan siirtää virallisesti osakkaiden ja hallinnan oikeus. Isännöitsijähän (tai isännöitsijän asiantuntija) nuo on oikeasti asiasisällöllisesti jo tarkistanut, mutta hallitus vielä käy osakesiirrot läpi kokouksessaan.
Osituskirjat ym toimitetaan isännöitsijälle, joka tekee merkinnät / muutokset talonkirjaan. Ei me ainakaan niitä hallitukselle toimitettu.
Ei se käsittääkseni kyllä välittäjän asia ole toimitella niitä kauppakirjoja yhtään mihinkään. Kauppakirja on ostajan ja myyjän välinen sopimus ja välittäjä on vain välittäjä, eikä paperissa ole hänen nimeään. Toki se kauppakirja on toimitettava taloyhtiölle, mutta ei se välittäjän asia mielestäni ole.
Kyllä se vaihto käsitellään aina hallituksen kokouksessa ja merkintä tulee pöytäkirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko tämä jokin alan vakiintunut käytäntö. Itse ajattelen niin, että kauppakirja ja siinä olevat tiedot (mm. kauppahinta) on ostajan ja myyjän välinen asia, mikä ei kuulu muille. Osakekirjojen siirtyminen voidaan todentaa muutoinkin.
Kyllähän esim. lunastuslausekkeen kautta kuuluu. Eikö välittäjälle kuulu provikka ja eikö se kauppahinta ole myös välittäjän meriitti? Ja eikö ihan yleisesti tiedetä mm. alueen toteutuneet kaupat, jotta osataan arvioida hintatasoa?
Vierailija kirjoitti:
Osituskirjat ym toimitetaan isännöitsijälle, joka tekee merkinnät / muutokset talonkirjaan. Ei me ainakaan niitä hallitukselle toimitettu.
Juuri näin. Ja isännöitsijä toimittaa hallitukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ja isännöitsijä toimittaa hallitukselle.
Itse osakekirjaan merkitään omistuksessa tehdyt muutokset eli osakesiirrot. Näyttämällä tämän todistuksen taloyhtiön osakasluetteloa ylläpitävälle omistussiirto voidaan todentaa. Ei siinä kauppahintaa tarvitse kertoa.
Öö, no, kelle se sitten kuuluu, jos ei hallitukselle?
Vierailija kirjoitti:
Öö...olisikohan sopimuksen osapuolille eli ostajalle ja myyjälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu, ostaja ja myyjä eivät omista asuntoa vaan taloyhtiö. Yhtiön hallitus päättää merkitä yhtiön osakkeenomistajat osakasluetteloon.
Itse olen pitänyt sitä hyvänä palveluna, kun välittäjä on toimittanut automaattisesti kyselemättä paperit taloyhtiölle talonkirjojen muutoksien tekemistä varten. Nyt yllätyinkin kun ihmettelin miksei vastikelaskua kuulunut ja soitin taloyhtiöön niin sanoivat, ettei papereita ole toimitettu ja minun ostajana täytyy toimittaa ne itse. Eihän siinä mitään, toki toimitin paperit samantien, mutta tosiaan olin aiemmin jopa olettanut, että niiden toimittaminen kuuluisi välittäjän työnkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakeyhtiössä jokainen osakas omistaa palan isommasta kokonaisuudesta. Kun ostat tai myyt osan tuosta, niin myyt osan yhteisestä. Osapuolina on pieni osa osakeyhtiöstä ja ostaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakeyhtiössä jokainen osakas omistaa palan isommasta kokonaisuudesta. Kun ostat tai myyt osan tuosta, niin myyt osan yhteisestä. Osapuolina on pieni osa osakeyhtiöstä ja ostaja.
Ei kyllä näin mene. Kaupan kohde on se yksittäinen osake ja sillä ei ole kuin yksi omistaja, entinen tai nykyinen. Taloyhtiön asia ei ole vahtia millä hinnoilla ja ehdoilla näitä osakkeita myydään, ellei tätä ole sitten erikseen yhtiöjärjestykseen kirjattu (esim. lunastuslauseke). Sillä ei ole merkitystä, onko tämä osake suurempi tai pienempi osa yhtiöstä.
Täältä löytyy miksi taloyhtiön hallitus niitä papereita syynää. http://www.kiinteistoklubi.fi/asuminen/419-asukasluettelot-ja-henkiloetietolaki
Siellä on, että taloyhtiön hallituksella on vastuu siitä että osakasluettelo on oikein. Tosin hallitus voi vastuun siirtää myös isännöitsijälle.
Se, kuka vie paperit hallitukselle tai isänöitsijälle on sovittavissa, tämä asia olisi pitänyt kysyä myynti/ osto tilanteessa. Pitäähän oikealle ihmiselle osoittaa vastikemaksut.
Useimmiten taitaa välittäjä hoitaa asian, kuuluu hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy miksi taloyhtiön hallitus niitä papereita syynää. http://www.kiinteistoklubi.fi/asuminen/419-asukasluettelot-ja-henkiloetietolaki
Siellä on, että taloyhtiön hallituksella on vastuu siitä että osakasluettelo on oikein. Tosin hallitus voi vastuun siirtää myös isännöitsijälle.
Juuri näin. Osakkeiden kauppahinta ei kuulu tiedonantovelvollisuuden piiriin.
Vakiintunut käytäntö. Vielä ahdistavampaa on se, että perukirjat ja avioeron ositukset toimitetaan myös, koska niistä selviää koko omaisuus.