oma suku ei tule katsomaan vastasyntynyttä
Vanhempani ja sisarukseni perheineen asuvat 240 km päässä minun perheestäni. Eli matkaa kuluu reilut 3 tuntia yhteen suuntaan. Onko teistä outoa, että nämä sukulaiseni eivät ole tulleet katsomaan vastasyntynyttä vauvaani (ei kuopusta, eikä aikanaan esikoistakaan) kuin vasta ristiäisiin? Jotenkin tuntuu pahalta tämä asia! Onko muilla samanlaisia sukulaisia ja mitä fiiliksiä herättää teissä muissa tällainen?
Kommentit (50)
Täysin ok. Mulla on käynyt korkeintaan lähellä asuvia sukulaisia, eikä aina niitäkään, paitsi mieheni äiti. Kukaan kauempana asuva (kaikki minun sukulaisia) ei ole koskaan käynyt neljän lapseni synnyttyä. Enkä tosiaan olisi odottanut. Ehtiihän vauvan näkemään myöhemmin.
No onhan tuo nyt aika pitkä matka. En itsekään lähtisi. Tulevat sitten ristiäisiin. Ja hyvä niin. Olet hormonihuuruissa.
No ei ole minusta mitenkään outoa. Matka on pitkä ja varmaan ajattelevat että haluatte olla perheenä ihan rauhassa. Ja let's face it, ei se nukkuva/huutava vauva ole kenestäkään niin kiinnostava että pitäisi monta tuntia matkustaa sitä katsomaan. Mun siskonlapsetkin muuttuivat mielenkiintoisiksi vasta siinä kolmen-neljän vuoden ikäisinä, kun kunnolla puhuvat ja niiden kanssa voi jo leikkiä. Mulla sama matka siskon luokse enkä mennyt katsomaan varta vasten sen lapsia. Ristiäisissä näin toisen ekan kerran, toisen näin n. Kk ikäisenä ensimmäisen kerran.
No, tuon välimatkan takia nähdään noin 2-3kk välein. Vanhempiini välit eivät ole mitenkään kovin lämpimät, mutta kovin kiinnostuneita on kyllä minun lapsistani ja viestillä kyselevät kuulumisia jne. Äitini on vielä kaiken lisäksi tosi tarkka aina sukulaisten muistamisista, että kuka muisti ja mitenkä yms. Sitten itse ei kuitenkaan tule katsomaan vastasyntyneitä lapsenlapsia?! -AP
Onko sun vanhemmat vielä työelämässä? Viikonloppuna tuskin ennättävät kuin piipahtaa ja lähteä takaisin. Eikä niitä vapaapäiviä työelämästä noin vain oteta.
Monet äidit ovat ensimmäisinä kuukausina synnytyksestä ja vauvan hoidosta väsyneitä.
Kuulostaa ihan tavalliselta, että vasta ristiäisissä nähdään vauva eka kertaa.
Ne ristiäisethän ovat niin pian syntymän jälkeen, että ei kai siinä välissä nyt monen sadan kilometrin päästä ihmiset jouda tulemaan?! Minä en ainakaan edes haluaisi ensimmäisinä viikkoina ketään ylimääräisiä hengaamaan.
Äitini on työelämässä, isäni ei. Viikonloput ovat aina vapaalla. Vauvani on tosi kiltti ja helppo enkä ole lainkaan väsynyt. Ja porukat tietävät kyllä tämän asian. Kun kysyin synnytyksen jälkeen koska tulevat vauvaa katsomaan, niin vastasivat heti, että ristiäisiin tulevat. -AP
Vierailija kirjoitti:
No, tuon välimatkan takia nähdään noin 2-3kk välein. Vanhempiini välit eivät ole mitenkään kovin lämpimät, mutta kovin kiinnostuneita on kyllä minun lapsistani ja viestillä kyselevät kuulumisia jne. Äitini on vielä kaiken lisäksi tosi tarkka aina sukulaisten muistamisista, että kuka muisti ja mitenkä yms. Sitten itse ei kuitenkaan tule katsomaan vastasyntyneitä lapsenlapsia?! -AP
Äh, anna olla. Niin kuin jo sanottiin, ei ne pikkuvauvat ole kamalan kiinnostavia muista kuin sen äidistä ja isästä. Olisit tyytyväinen että saatte olla rauhassa.
Ristiäisissä ehtii hyvin näkemään. Sen jälkeen meneekin monta vuotta, että lapsi on muiden mielestä kiinnostava.
On täysin normaalia, ettei kukaan tuppaudu kylään.
En minä ainakaan haluaisi yhtään ylimääräistä ihmistä tuomaan mitään flunssia tai ties mitä sairauksia perheelle ja vauvalle. Olisin asiasta siis helpottunut. Keskittyisin olennaiseen, eli lasten hoitamiseen ja unohtaisin tuollaiset turhuudet. Ja voittehan te lomalaiset lähteä helpommin sinne, teillä on vain aikaa.
Kyllä tuo on aika pitkä matka tulla piipahtamaan vauvaa katsomaan. Ei pikkuvauvataloon kehtaa jäädä yöksi ja päiväreissuksi tuo on talvikelillä aika pitkä. Loukkaannut nyt vähän turhaan. Ei ole mitään loukkaantumista. Nauti vauvastasi.
Ristiäiset pidetään kuitenkin yleensä viimeistään kun se lapsi on parikuinen, ei tuo mielestäni ole outoa ettei lähdetä erikseen ajamaan. Meillä sukulaiset kävivät katsomassa esikoista ennen ristiäisiä, mutta muita lapsia sitten ei käynyt kauempana asuvista kukaan katsomassa kuin vasta ristiäisissä, ja kaikki eivät edes sinne vaivautuneet. Toisaalta saipahan olla rauhassa ja tutustua vauvaan. En todellakaan olisi jaksanut edes vaihtaa maitoläikkäisiä rytkyjä johonkin ja kestitä noita sukulaisia.
Äitini aloitti hyvissä ajoin lastenlasten vinkumisen. "Ei olis kiva kuolla vielä, kun ei ole niitä lastenlapsiakaan nähnyt." Kyseessä viiskymppinen ihminen. Omaan aikatauluumme tulin raskaaksi ja vauva syntyi. Isäni ja siskoni ajoivat parin tunnin matkan vauvaa katsomaan. Äitini ei tullut. Tuli vasta ristiäisiin (vauva oli 2 1/2kk ikäinen). Sama linja on kyllä jatkunut. Ei tule synttäreille eikä viime kesänä tullut rippijuhliinkaan. Yrittää paikata rahalla, mutta olen todella loukkaantunut hänen käytöksestään.
Ei mun tai vaimoni vanhemmat ole ikinä tulleet piipahtelemaan kun asuttiin tuollaisen välimatkan päässä. Oiskohan molemmat käyneet noin kerran pari 10 vuoden aikana. Eikä kyllä ikinä tulleet katsomaan yhtään vauvaa. En ole pitänyt sitä mitenkään outona. Jotenkin tuntuu luonnolliselta, että lapset käyvät vanhempien luona eikä toisinpäin.
Kyllä mä toisaalta ymmärrän, etenkin kun en ainakaan itse halua yövieraita heti alkuun, niin päiväreissuksi tosiaan pitkä matka. Oma äitini ja moni sukulaiseni asuu suunnilleen saman matkan päässä ja esikoisemme syntyy pian... Uskon, että äitini on todennäköisesti ainoa, joka voisi tulla vauvaa katsomaan ennen ristiäisiä. En minä sitä kyllä muilta kuin isovanhemmilta edes "odottaisi" ja en heiltäkään siis siten, että oikeasti pahastuisin jos eivät tulisikaan, enemmän siis niin että yllättyisin jos joku muu kuin isovanhempi jaksaisi tuon matkan kulkea päiväseltään.
Vähän luulen, että oma äitini tuleekin (ensimmäinen lapsenlapsi) mutta en kyllä tosiaan kauheasti pahastu vaikka ei tulisikaan jos pitää matkaa liian pitkänä. Tosin veikkaan että hän saattaisi ottaa vaikka hotellinkin ja tulla silti yön yli kestävälle reissulle vaikkei meillä yöpyisikään.
Ajattelin kommentteja lukiessani että muistan väärin ja kyse oli n. 500 km matkasta. Kyllä normaali ihminen voi ajaa 3h, olla 3h kylässä ja ajaa kotiin 3h. Olisin todellakin pettynyt jos vanhempani eivät tulisi katsomaan lastani heti. Itse menin katsomaan 1,5 vk ikäistä siskoni lasta 200 km päähän ja aika tuntui pitkältä, mutta en päässyt aiemmin. Vanhempani ovat tulleet aina jo sairaalaan katsomaan samana päivänä. Ristiäiset meillä on ollut jopa 3,5 kk vauvalle, olisi ollut outoa jos joku perheeni jäsen olisi nähnyt vauvan vasta sitten.
Kun olisikin noin päin. Meillä ihan kaikki kummin kaimasta mummon serkkuun on tunkemassa meille. Siis mikä hitto siinä on että ei voida antaa omaa tilaa tutustua uuteen perheenjäseneen rauhassa???
Ethän sä voi olettaa että joku ajaisi 500km katsomaan pariksi tunniksi itkevää rusinan näköistä möykkyä? :D
Joku akka on levittänyt jalkansa miehella ja nyt koko suvun pitäisi palvoa toisena päivätyönään hänen aikaan saannostaan. Vauvoja on syntynyt kautta aikojen ja tulee syntymään niin ei niissä vauvoissa ole mitään ihmeellistä, että niiden eteen pitäisi nähdä noin paljon vaivaa. Ei se autossa istuminen mitään kevyttä ole, että sitä tunnin tähden lähtee ajelemaan sairaalaan ja koti on hyvä rauhoittaa vauvan ollessa pieni, eikä rikkoa rutiineja, joita vauva enemmän tarvitsee kuin sukuaan.
Hmm paha sanoa riippuu varmaan väleistä? Oletteko paljon tekemisissä?