Opettaja suosittelee ekaluokkalaiselle ekaluokan kertausta, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon päätöstä tehdessä?
Lapsi oppi syksyn puolella lukemaan, sujuvuutta pitäisi saada ja matikka sujuu tosi hyvin.
Lapsella on motorisia ongelmia johtuen nivelten yliliikkuvuuden takia ja ranteissa ja sormissa on pahimmat mitkä vaikuttavat kirjoittamiseen.
Lapsi on valitellut koulussa et väsyy kun nuo kirjoittamiset ottavat lujille ja opettaja on antanut pitää taukoja.
Mutta miten paljon nuo muut voi vaikuttaa siihen, että pitäisi tuo eka käydä uusiksi?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut kenenkään muun kommenttia asiaan kuin lapsen oman opettajan, myöskään mitään lausuntoja yms ei ole.
Tukitoimina on tuo pienryhmä? Ja toimintaterapia.
Olemme Keski-suomesta
ap
Ihan järkyttävää :( Nyt asia etenemään, noin isoja päätöksi ei voi tehdä vain luokanopettajan näkemyksen varjossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut kenenkään muun kommenttia asiaan kuin lapsen oman opettajan, myöskään mitään lausuntoja yms ei ole.
Tukitoimina on tuo pienryhmä? Ja toimintaterapia.
Olemme Keski-suomesta
ap
Ihan järkyttävää :( Nyt asia etenemään, noin isoja päätöksi ei voi tehdä vain luokanopettajan näkemyksen varjossa.
Pienryhmää todennäköisesti opettaa erityisopettaja, tai vähintään erityispedagogiikkaa opiskellut luoka opettaja?
Vierailija kirjoitti:
Kaveripiiri muuttuu kokonaan.
Niin se muuttuu tuon ikäisellä jo muutenkin usein luokkia jaettaessa. Jos koulunkäynti on vaikeaa, on parempi aikaisemmin jäädä heidän kanssaan, joiden kanssa jatkaa sitä pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut kenenkään muun kommenttia asiaan kuin lapsen oman opettajan, myöskään mitään lausuntoja yms ei ole.
Tukitoimina on tuo pienryhmä? Ja toimintaterapia.
Olemme Keski-suomesta
ap
Ihan järkyttävää :( Nyt asia etenemään, noin isoja päätöksi ei voi tehdä vain luokanopettajan näkemyksen varjossa.
Pienryhmää todennäköisesti opettaa erityisopettaja, tai vähintään erityispedagogiikkaa opiskellut luoka opettaja?
Ehkä. Tai sitten ei. Kertaamispäätöstä ei kuitenkaan missään nimessä tehdä yhden opettajan suosituksesta, vähintään koulupsykologin täytyy olla mukana prosessissa.
Ekaluokan kertaaminen on todella järkevää joissain tapauksissa ja yksikin tämmöinen loppuvuoden poika on nyt hyvällä keskiarvolla yläkoululainen. Oli vaan nuorempi kuin muut ja hirveän lapsellinen. Kertaaminen perustuu aina siihen, että uskotaan tuon vuoden kasvattavaan vaikutukseen ja ongelmat on pitkälti hoidettavissa sillä.
Ap:n juttu kuulostaa kyllä tuolla tiedolla TODELLA oudolta. Onko tuossa oikeasti se syy? En voi uskoa tai sitten ope on ihan pihalla. Vai onko jostain lausunto, että nivelvaivat menee vuodessa ohi ja ongelma ratkeaa sillä? En siis tiedä, jos nuo onkin sellaisia ohimeneviä vaivoja. Sinänsä se on ongelma, jos lapsi ei jaksa kirjoittaa siinä kuin muut ja alkaa sen takia jäämään jälkeen. Mutta ei se nyt tuolla ratkea mun järjen mukaan, vaikken mikään lääkäri olekaan.
t: ekaluokkaa nytkin opettava
Oudoltapa hyvinkin kuullostaa koko tämä juttu!
Juttelin juuri lapsen terapeutin kanssa, ja hyvin yllättynyt esityksestä oli hänkin. Ja ihmetteli, että onko opettaja unohtanut, ettei nuo lapsen motoriset ongelmat tule häviämään ekaluokan kertauksella mihinkään.
Ja tukitoimia sanoi, että pitää saada lapselle.
Saa nyt sit nähä mitä edessä tulee kun hiihtoloman jälkeen pidetään palaveri.
ap
Minäkin ihmettelen tätä kertausta tässä vaiheessa. Itse katsoin aina rauhassa alkuopetuksen ja vasta 2.luokan aikana mietin onko oppilaalla valmiuksia toimia 3.lla luokalla, jolloin tulee uusia aineita ja oppiminen muuttuu selkeästi haasteellisemmaksi. Mielestani pienryhmä on paljon parempi vaihtoehto kuin luokan kertaus.
Erityisluokanopettaja alkuopetuksessa
Lapsen terapeutti oli myöskin hyvin ihmeissään tuosta ekan kertaamis ehdotuksesta. Pohti kovasti onko opettaja unohtunut, ettei nuo lapsen motoriset ongelmat muutu tuolla kertaamisella mihinkään. Vaan tarvii tehostettuja tukitoimia sanoi terapeutti.
Meillä on nyt loman jälkeen palaveri missä on tuo ope, laaja-alainen erityiopettaja, terapeutti ja minä.
En tiedä miksi opettaja katsoo, että kakkosta ei kannattaisi pienryhmässä käydä?
Peruskoulun alussa on paras paikka kerrata luokka, jos siihen on todellinen tarve. Sosiaalinen lapsi saa kyllä kavereita. Murrosiässä tilanne on paljon vaikeampi.
Mutta todellinen tarve on tässä tietysti selvitettävä, kannattaisi varmaan pyytää moniammatillisen ryhmän kokoontumista, missä mukana olisi ope, terapeutti, pienryhmäope, psykologi ja vanhemmat nyt ainakin, ja puhua auki asia, niin että kaikki ymmärtävät, mitä toiset ajattelevat.
En ole kuullut kenenkään muun kommenttia asiaan kuin lapsen oman opettajan, myöskään mitään lausuntoja yms ei ole.
Tukitoimina on tuo pienryhmä? Ja toimintaterapia.
Olemme Keski-suomesta
ap