Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja suosittelee ekaluokkalaiselle ekaluokan kertausta, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon päätöstä tehdessä?

Vierailija
22.02.2016 |

Lapsi oppi syksyn puolella lukemaan, sujuvuutta pitäisi saada ja matikka sujuu tosi hyvin.
Lapsella on motorisia ongelmia johtuen nivelten yliliikkuvuuden takia ja ranteissa ja sormissa on pahimmat mitkä vaikuttavat kirjoittamiseen.
Lapsi on valitellut koulussa et väsyy kun nuo kirjoittamiset ottavat lujille ja opettaja on antanut pitää taukoja.

Mutta miten paljon nuo muut voi vaikuttaa siihen, että pitäisi tuo eka käydä uusiksi?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ope taida tajuta tilannetta. Jos on löysät nivelet tai jopa EDS, niin ei siinä aika tai luokalle jättäminen mitään auta. Kun kerran osaa äikän ja matikan, niin ei kannata jäädä luokalleen.

Vierailija
22/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kertausta tarvitsevat ovat jo nyt tiedossa. Osa oli jo viime vuoden puolella.

Luulen, ettei ap nyt kerro meille ihan kaikkea. Pelkän motoriikan vuoksi ei luokkia kerrata. Jotain muutakin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin. Taas se nähtiin. Sitä tiedoissa ja taidoissa muista jäänyttä ei millään haluta jättää luokalleen. Omaa kultamussukkaa! Todellisuudelta suljetaan aina silmät. Tyhmiä lapsia ei ole olemassa.

Vierailija
24/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen sain viestiä mukavasti sunnuntai iltaan tuosta ekan kertaamisesta. Ja se tuli ihan puskista, luulin että niitä katotaan myöhemmin vasta.

Perinnöllisyys selvityksiin ollaan jonossa, en tiiä mitä nyt sit pitäisi tehdä.

Lapsi ei ole ollenkaan innoissaan ajatuksesta, että joutuisi uudestaan ekan käymään.

Jotenkin se opettaja ajattelee että lapsi jaksaisi paremmin tuolla koulussa, en tiiä mikä sen sitten muuttaisi.

ap

Vierailija
25/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsien huono motoriikka haittaa muitakin aineita kuin kirjoittamista. Kaikki mahdollinen käsillä tehtävä kuviksesta käsitöiden kautta liikuntaan kärsii, jos lapsen käsien motoriikka ei toimi kunnolla. Tabletti voi nopeuttaa kirjoittamista, mutta samalla estää kuntoutumisen ja haitat muissa aineissa lisääntyvät.

Lapsi tarvitsee hyvin toimivia käsiä myös aikuisuudessa, joten siihen kuntoutumiseen pitäisi panostaa paljon.

Samaa mieltä, että kaikkensa on tehtävä. Sinänsä tuo ekaluokan kertaaminen ei tähän asiaan auta yhtään mitään, ja mielestäni siihen ei pitäisi suostua. Se voi vaikuttaa lapsen käsityksiin itsestään. Osaa lukea ja laskea, mutta jää luokalle, koska käsissä on motoriikkaongelma. Ja teini-ikäisenä sekä nuorena aikuisena tuo lapsi on vuotta luokkalaisiaan vanhempi vain tuon asian takia... Ei hyvä juttu!

Vierailija
26/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä tokalla ole merkittävästi fyysisesti rasittavampaa kuin ekalla. Ja kun vaiva ei edes parane, niin miksi hyödyttäisi tuplata. Olisi sitten vaan aina jäljessä ikätovereista.

Liikkaan ehkä pitää hankkia vapautuksia joistain lajeista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos akateemiset- ja sosiaaliset taidot on iänmukaisia niin ei missään nimessä kertausta!!! Kaikki muu on järjestettävissä koulun tukitoimin.

Joko ap ei nyt kerro kaikkea tai sitten lapsella on todella epäpätevä opettaja.

Kouluneuvottelu on nyt paikallaan, sinne open lisäksi erityisope, koulupsykologi, rehtori ja toimintaterapeutti. Koulun on tämä järjestettävä jos vanhempi niin haluaa, saat lain mukaan itse määrittää vielä ketkä haluat monialaiseen ryhmään ottaa mukaan.

Vierailija
28/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä käsitä näiden tietojen perusteella ekan kertaamista. Tabletti käyttöön kirjoittamisiin, jos ei saa muuten niin Voittehan te kotoa hankkia. Matikan voi hoitaa normaalisti. Kässää ja kuvista ne pari tuntia viikossa, todella pienestä tuntimäärästä kyse. Liiksaan toki helpotuksia myös. Tehostettu tuki siis käyttöön motoriikassa. Onko koulun erityisope muka kertaamisen kannalla ja millä perusteella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerrankin tekisi oikean valinnan ja jättäisi sen toisista jälkeen jääneen pennun luokalleen. Lähes kaikki vanhemmat huutavat ja uhoavat ja uhkailevat, että heidän vähemmän oppinut toukkansa on kyllä ihan yhtä hyvä koulussa kuin muutkin, ja se pitää siirtää luokaltaan. Ja sitten se siirretään. Ja tietysti tällaisilla päätöksillä on katastrofaalisia seurauksia.

Tänne tulee tuhansittain aikuisia mehiä jotka eivät osaa sen vertaa kuin nuo ekalukkalaiset. Eivät osaa edes kirjaimia tai puhua kieltä. Tuskin jonkun satunnaisen ekaluokkalaisen pikkuongelmat ovat mitään tämän rinnalla? Oppii se ne tokaluokallakin tai sitten kotona neuvotte.

Vierailija
30/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen sain viestiä mukavasti sunnuntai iltaan tuosta ekan kertaamisesta. Ja se tuli ihan puskista, luulin että niitä katotaan myöhemmin vasta.

Perinnöllisyys selvityksiin ollaan jonossa, en tiiä mitä nyt sit pitäisi tehdä.

Lapsi ei ole ollenkaan innoissaan ajatuksesta, että joutuisi uudestaan ekan käymään.

Jotenkin se opettaja ajattelee että lapsi jaksaisi paremmin tuolla koulussa, en tiiä mikä sen sitten muuttaisi.

ap

Onko neurologi tutkinut lapsen? Entä koulupsykologi? Tokaluokka on vähän ekan kertaamista mutta pitääkin ajatella pidemmälle. Kolmannella luokalla tulee mm. englanti lisää. Kirjoittaminen lisääntyy ihan huomasti kolmannella luokalla, enemmän kuin osaat edes arvella. Onko lapsi vuoden päästä valmis kohtaamaan kolmannen luokan haasteet? Jos ei ole, on kertaaminen paikallaan.

Ja päätökset kertaamisesta tehdään jo nyt. Luokkajaot, opetussuunnitelmat yms. pitää olla ajoissa selvillä. Ei mitään päätöksiä tehdä enää toukokuussa. 

Minun lapsi kertasi ekan luokan eikä ole päätös kaduttanut. Lukemisen kanssa oli ongelmia ja kertaamisella ehti saavuttaa hyvän lukutaidon ennen kuin peruskoulu muuttui haastavammaksi (3. luokka).  Lapsesi luokka/kaverit tulee vaihtumaan joka tapauksessa jos nyt on pienluokalla ja ensi syksyllä normiluokalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on toiminut tähän asti eriyttäminen, tehostettu tuki ja erityisopetus (liikunta, käsityöt?)?

Vierailija
32/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi luokka pitäisi kerrata näistä mainitsemistasi syistä.

Jos pienluokka on jo tuttu juttu niin sitten varmaan myös koulunkäynnin ohjaajat?

Itse näkisin järkevänä, että lapsi saisi siirtyä 2.luokalle ja hänellä olisi (pien-)luokassa ohjaaja avustamassa. Tokaluokka on kuitenkin helppo, vain lukutaidon vahvistamista ja kertotaulujen ulkoa opettelua ja muuta. Kolmosluokka onkin sitten jo haastava.

Todella erikoinen tilanne. Onko opettaja ihan pätevä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä idiootteja saa koskaan jättää luokalleen?

Vierailija
34/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta pidä sheivata vielä tuossa iässä. Karvat kuuluu ihan siihen normaaliin kehittymiseen ja ovat luonnollinen asia. Oletko koittanut puhua hänelle asiaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motoriikan haasteet eivät todellakaan ole mikään syy jättää luokalle. Siellä taidetaan nyt vältellä tukitoimien järjestämistä hiki hatussa. Voit ihan kysyä, että mitä ne sitten oli ajatelleet tehdä, kun se nivelsairaus ei ole vuoden päästäkään korjaantunut?

Jos lapsi on kognitiivisesti jäljessä, niin silloin on perusteltua ja lapsen edun mukaista kerrata se eka luokka.

Vierailija
36/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eskarista suositeltiin ja saitte pienluokka paikan? 

Vaihtoehtona siis ilmeisesti normaali ekalle tai 2 luokka yhä pienryhmässä? eikö näistä olisi tuo ykkönen normiryhmässä ihan hyvä vaihtoehto? Saisi lapsikin olla jossain hetken hyvä ja laittaa kaiken energian siihen motoriikkaan. 

Vierailija
37/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa...harvoin vanhempi pystyy ajattelemaan että juuri hänen lapsensa on huonompi kun muut. Oudoltahan se tietysti tuntuu ainakin minusta että sen käsien väsymyksen vuoksi luokalleen jää jos asiat kumminki osaa. Itsellä poika tuplasi ekan luokan kun sairastui migreeniin ja oli niin paljon poissaoloja. Oli hyvä ratkaisu kumminkin se tuplata ettei sitten toka luokka ollut kohtuuttoman vaikea ja olis sit menny vähä koko ajan perässä muista pitkään. Parempi se oli tuplata alussa ku sitte esim. vaik kutos luokkaa myöhemmin. Vaikeita asioitahan ne tollaiset on.

Vierailija
38/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Olen opettanut ekaluokkalaisia useita vuosia. Lapsesta ei tule "parempi" vuoden kertaamisella. Ja kaiken lisäksi: toinen luokka on oikein helppo-useita asioita kertaillaan. Eteneminen on paljon rauhallisempaa kuin ekalla.  Itse muistan omasta lapsuudestani tytön, joka jäi luokalleen, ja edelleenkin tuo muisto hänestä vallitsee aina kun tapaamme.  Vaikka hän on menestynyt elämässään.

Vierailija
39/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä koulupsykologi ja erityisopettaja ovat asiasta?

Mitä tukitoimia teillä nyt on käytössä?

Vierailija
40/50 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olevan valossa kertaaminen ei tunnu mielekkäältä.

Aikaraja on lähellä, maaliskuun loppuun on oltava ehdotukset kunnalla erityiskuvioihin jne.