Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vilpittömiä kysymyksiä Helluntailaisuudesta

Vierailija
22.02.2016 |

Osaisiko joku ystävällinen ihminen vastata kysymyksiini.
- Voinko kuulua Helluntaiseurakuntaan ja evlut-seurakuntaan molempiin?
- Minne helluntailaiset haudataan?
- kun kuolen, voinko pyytää, että minut haudataan evlut-kirkkomaahan, vaikka olen myös hellari?
- miten hellarit eroavat evlut-uskovista käytännön elämässä?
- mistä saisin uskovia ystäviä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee hellarien kokoukseen. Ne on aika avoimia ihmisiä yleensä. Tavalliseen kirkkomahan varmaan. Hellareihin on kai (vapaaehtoinen?) maksu, joten kai siksi monet eroo taviskirkosta, ettei maksa kahteen?

Ehkä joku osaa vastata paremmin.

Mun mielestä niiden kokouksissa ollaan liian karismaattisia. Siis rukoillaan näyttävästi polviatuen yms hihhulointia. Tykkään jäykemmästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt monesti kokouksissa, mielestäni siellä on ihanaa, saan hyvää hengenravintoa ja pyhän hengen kosketusta, siksi mietinkin liittymistä. Ongelma vain tuo, että muu perhe evlut,  ja siksi haluaisin pysyä evlut-kirkossakin, sekä tulla haudatuksi puolisoni viereen.

Vierailija
4/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellareilla ei ole varsinaista jänenrekisteriä, joten hyvin voit kuulua luterilaiseen kirkkoon ja käydä hellareissa.

Vierailija
5/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmat vastaukset saat, kun olet yhteydessä suoraan kyseisen seurakunnan pastoriin tai toimistoon. :) Käytännöt vaihtelee hieman seurakunnittainkin esim. tuohon kahteen kirkkoon kuulumiseen, mutta pääkäytäntö taitaa olla, että täytyy valita mihin kuuluu. Kokouksissahan saa käydä ja toimintaan osallistua, mutta uskovien kasteen kautta liitetään seurakuntaan ja kirjat siirretään toisesta seurakunnasta uuteen. Mutta tosiaan, saattaa poiketa käytännöt joten ole rohkeasti näiden kysymysten kanssa yhteydessä paikallisseurakuntaasi.

Vierailija
6/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä tietääkö joku, voinko palvella seurakunnassa, vaikka en olisi liittynytkään, esim. lasten jutuissa? Sekin kiinnostaisi. En haluaisi mennä pastorin puheelle, koska pelkään tuputtamista.. haluan itse tehdä päätöksen faktojen pohjalta.

Vierailija
7/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Voinko kuulua Helluntaiseurakuntaan ja evlut-seurakuntaan molempiin?

Todennäköisesti et.

- Minne helluntailaiset haudataan?

Kirkkomaalle aivan niin kuin luterilaisetkin.

- kun kuolen, voinko pyytää, että minut haudataan evlut-kirkkomaahan, vaikka olen myös hellari?

Kyllä sen pitäisi onnistua. Käytännön järjestelyt voit kysyä vaikka helluntaiseurakunnan toimistolta.

- miten hellarit eroavat evlut-uskovista käytännön elämässä?

Eivät välttämättä mitenkään. Riippuu aina yksilöstä, seurakunnasta, paikkakunnasta jne. mutta siis en keksi nyt yhtään konkreettista eroa käytännön elämässä evlut-uskovan ja hellari-uskovan välillä. Samaan Raamattuun uskovat kuitenkin. Kaste on selkein ero opissa, joten käytännön elämässä se näkyy esim. vain siten, että lasta ei kasteta, vaan hänet ainoastaan siunataan nimenannon yhteydessä hellareilla.

- mistä saisin uskovia ystäviä?

Seurakunnasta, helluntaiseurakunnan muista tapahtumista tai esimerkiksi yhteiskristillisistä tapahtumista. Parhaiten toisiin tutustuu, kun lähtee vapaaehtoiseksi johonkin työmuotoon, joka itseä kiinnostaisi.

Vierailija
8/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

entä tietääkö joku, voinko palvella seurakunnassa, vaikka en olisi liittynytkään, esim. lasten jutuissa? Sekin kiinnostaisi. En haluaisi mennä pastorin puheelle, koska pelkään tuputtamista.. haluan itse tehdä päätöksen faktojen pohjalta.

Todennäköisesti voit mennä. Useimmissa helluntaiseurakunnissa seurakuntaan kuulumatonkin voi olla palvelutehtävissä, mutta esimerkiksi työmuodon johtotehtävässä ei, tai vaikkapa ylistyksen johtajana. Kuitenkin taas voi olla jotain poikkeuksia riippuen seurakunnasta, koska ei ole mitään yhteistä sääntökirjaa, kuin vain Raamattu.

Missä seurakunnassa olet muuten käynyt. :)

Vierailija
9/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupungissa asut? Mulla samanlaisia ajatuksia, ajattelin jos ollaan kiinnostuttu samasta seurakunnasta.

Vierailija
10/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Kysyisin vielä, oletko kokenut ennakkoluuloja kertoessasi, että olet hellari? Olen aina ollut uskossa, jonkin asteisessa, nyt kokenut, että on etsikkoaikani, ja olen löytänyt kodin helluntaiseurakunnasta. Olen aika räväkkä ihminen, ts. monet eivät varmasti edes usko, jos sanon olevani hellari:) itselläkin oli ennakkoluuloja, että hellarit jotain hihhuleita, nyt huomannut, että ihan tavallisia ihmisiä he ovat, jotka vain haluavat iloita uskossaan, ylistää ja kunnioittaa Jumalaa koko elämässään.

Vierailija
11/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellarit on ihan sekoja. Tuu kattoo vaikka kaksplussalle sitä yhtä palstahellaria. Siinä on kyllä todella lähimmäisenrakkautta täynnä oleva ihminen. Not. 

Vierailija
12/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Suomessa..

-ap

Vierailija
13/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen, että Jumala on tehnyt minussa jo paljon työtä tänä lyhyenä aikana, olen mm. lopettanut kiroilun aivan itsestään, sekä ei enää tee mieli lähteä "juhlimaan", eli vetää kännejä. En ole asioita mitenkään tietoisesti työstänyt, ne vain tapahtuivat.

-ap

Vierailija
14/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin länsi-Suomessa, Turku. Osuiko samaan?

Vierailija
15/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Kysyisin vielä, oletko kokenut ennakkoluuloja kertoessasi, että olet hellari? Olen aina ollut uskossa, jonkin asteisessa, nyt kokenut, että on etsikkoaikani, ja olen löytänyt kodin helluntaiseurakunnasta. Olen aika räväkkä ihminen, ts. monet eivät varmasti edes usko, jos sanon olevani hellari:) itselläkin oli ennakkoluuloja, että hellarit jotain hihhuleita, nyt huomannut, että ihan tavallisia ihmisiä he ovat, jotka vain haluavat iloita uskossaan, ylistää ja kunnioittaa Jumalaa koko elämässään.

Kuten itselläsikin, niin varmasti jokaisella niitä ennakkoluuloja on. Minä en henkilökohtaisesti ole kokenut kuitenkaan mitään negatiivista kenenkään suunnalta helluntailaisuuttani kohtaan. Päin vastoin jotkut ovat sanoneet ennakkoluulojensa murtuneet, kuten sinullakin oli käynyt. :) Mielestäni tässä on hieman itsestä kiinni, minkälaista kohtelua saa. Minä en ainakaan ajattele olevani yhtään parempi tai huonompi kuin kukaan ei-uskovainen tai ei-hellari, enkä siksi tee uskosta tai helluntailaisuudesta mitään numeroa enkä myöskään häpeä niitä. Suhtaudun niihin vähän samalla tavalla kuin vaikka siihen, että olen tamperelainen: "Tampere on huippu kaupunki, vaikka on siinä omat vikansakin, mutta oon silti onnellinen siitä, että saan asua just täällä." :D

Vierailija
16/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu lähellä Turkua, paljon pienemmässä paikassa, en viitsi tässä mainita sen tarkemmin.

Uskosta ja kokouksissa käynneistä on tullut tärkeä osa elämääni, tähän asti en ole niistä puhunut kuin uskoville ystävilleni sekä tietenkin puolisolleni. En halua, että minut leimataan sen vuoksi. Toisaalta haluaisin vapaasti puhua itselleni tärkeäksi tulleesta asiasta, en siis tuputtaa jne, vaan ihan vain kertoa, jos joku esim. kysyy, mitä tein viikonloppuna. Pelkään vain ihmisten reaktioita, tai että he muuttavat suhtautumistaan minuun, vaikka olen täysin sama ihminen, kuin ennenkin, vain onnellisempi ja tasapainoisempi :) enkä todellakaan tuomitse muiden elämäntyyliä.

-ap

Vierailija
17/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu lähellä Turkua, paljon pienemmässä paikassa, en viitsi tässä mainita sen tarkemmin.

Uskosta ja kokouksissa käynneistä on tullut tärkeä osa elämääni, tähän asti en ole niistä puhunut kuin uskoville ystävilleni sekä tietenkin puolisolleni. En halua, että minut leimataan sen vuoksi. Toisaalta haluaisin vapaasti puhua itselleni tärkeäksi tulleesta asiasta, en siis tuputtaa jne, vaan ihan vain kertoa, jos joku esim. kysyy, mitä tein viikonloppuna. Pelkään vain ihmisten reaktioita, tai että he muuttavat suhtautumistaan minuun, vaikka olen täysin sama ihminen, kuin ennenkin, vain onnellisempi ja tasapainoisempi :) enkä todellakaan tuomitse muiden elämäntyyliä.

-ap

Mielestäni rehellisyydellä pääset pitkälle. Jos joku säikähtää sitä, että olit viikonloppuna helluntaiseurakunnassa, niin sitten on sen ihmisen oma ongelma! Luultavasti hän kuitenkin pian huomaa, ettei sinua tarvitsekaan pelätä sen takia ja sitten suhtautuu taas normaalisti.

Vierailija
18/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kavereita voisi muuten ehkä löytää lisää täältä: http://www.wupdreams.fi

Jos ei pääse paikalle ja haluaa vain kuulla opetukset, niin tänne tulee tapahtuman puheet: https://www.youtube.com/channel/UCQz_yliRGZ9tSulZfdgnIVg

Sieltä löytyy myös kahden edellisen vuoden puheita, jotka ovat siis Ted Talks idealla lyhyitä ja inspiroivia, eivät niinkään saarnoja.

Vierailija
19/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä kavereita voisi muuten ehkä löytää lisää täältä: http://www.wupdreams.fi

Jos ei pääse paikalle ja haluaa vain kuulla opetukset, niin tänne tulee tapahtuman puheet: https://www.youtube.com/channel/UCQz_yliRGZ9tSulZfdgnIVg

Sieltä löytyy myös kahden edellisen vuoden puheita, jotka ovat siis Ted Talks idealla lyhyitä ja inspiroivia, eivät niinkään saarnoja.

Kiitos vinkistä, Tampereelle parin tunnin ajomatka, pitääpä pistää mietintään:)

-ap

Vierailija
20/21 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö vielä tietoa/kokemuksia?

-ap