Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat
Millaisia oireita teillä on ollut?
Saitteko apua julkisesta terveydenhuollosta vai täytyikö teidän kääntyä yksityisen puoleen?
Kiitos, jo etukäteen. :)
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Apatia, väsymys, lihominen, hiusten lähtö ja kuivuminen, turvotus, reuman oireet, korvien kohina noin ainakin ens alkuun.
En saanut apua julkiselta taholta, vaikka se nimenomaan TYKSissä huomattiin (vahingossa), vaan menin sitten työterveyteen.
Lääkitystä 4v kohta ja nyt vasta alkaa hieman parempi olemaan, väsymystä lukuunottamatta.
Millaista väsymyksesi oli?
Minä olen ihan poikki koulupäivän jälkeen, vaikka nukun kunnon yöunet. Ja sitten iskee myös aivan järjetön horkka.
-Ap
Ei oireita, vajis löydettiin sattumalta. Lääkitys on ollut n. 5 vuotta, mutta en osaa sanoa onko auttanut ja mihin olisi pitänyt auttaa, muuten kuin arvoihin. Kunnallisella hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apatia, väsymys, lihominen, hiusten lähtö ja kuivuminen, turvotus, reuman oireet, korvien kohina noin ainakin ens alkuun.
En saanut apua julkiselta taholta, vaikka se nimenomaan TYKSissä huomattiin (vahingossa), vaan menin sitten työterveyteen.
Lääkitystä 4v kohta ja nyt vasta alkaa hieman parempi olemaan, väsymystä lukuunottamatta.
Millaista väsymyksesi oli?
Minä olen ihan poikki koulupäivän jälkeen, vaikka nukun kunnon yöunet. Ja sitten iskee myös aivan järjetön horkka.
-Ap
Mulla on vähän sitä, että en saa nukuttua öisin kunnolla, niin se väsyttää entisestään. Mutta enemmänkin se on sitä, että päiväunet pitää ottaa ja ei jaksa tehdä mitään muuta kuin maata sohvalla. Vilu vaivaa myös. Lääkityksen jälkeen tosin öisin nukun mielelläni ikkuna auki.
Hiustenlähtö (oli pakko leikata pitkät hiukset ihan lyhyeks, nyyh), kynsien halkeilu, akne, jatkuva voimakas kylmäminen, väsymys/uupumus, lihasheikkous, nivelkivut, ihon kuivaminen ja pintaverisuonten katkeilu, silmien kuivaminen ja näön huononeminen... Kaikkein pahinta oli se kylmyys, se lamaannutti ihan täysin. Huulet ja sormet sinerti, eikä siinä auttanut lämmittelyt.
Sain apua tk:sta, asiaa oli seurattu jo vuosia, kunnes sit kilppari sano ittensä irti ja arvot hyppäs yhtä-äkkii pilviin.
Pitää varmaan uhrata rahojaan ja mennä yksityiselle oirelistani kanssa.
Tk:ssa ottivat vaan kaksi arvoa ja ne olivat viitearvojen alarajoilla. Pahinta on palelu, väsymys ja ruokahaluttomuus.
Ilmeisesti nuori ihminen ei voi olla sairas tai jos on, niin masentunut.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Tk:ssa ottivat vaan kaksi arvoa ja ne olivat viitearvojen alarajoilla. Pahinta on palelu, väsymys ja ruokahaluttomuus.Ilmeisesti nuori ihminen ei voi olla sairas tai jos on, niin masentunut.
-Ap
Viitearvothan on vain suuntaa-antavia. Jos on rajoilla ja oireet täsmää, voidaan aloittaa lääkitys. Aika pienillä riskeillä voi testata, onko siitä apua. Jos ei oo, nii sit purkaa lääkitys pois.
- 5
Itse olen kuulemma ahdistunut ja stressaantunut vaikka epäilen että kilppari tekee kaikki nämä oireet minulle. Väsymys, anemia, kuukautishäiriöt, päänsärky, nivelien särky, lihominen, kipeät silmät ja välillä on vaan jotenkin hölmö olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tk:ssa ottivat vaan kaksi arvoa ja ne olivat viitearvojen alarajoilla. Pahinta on palelu, väsymys ja ruokahaluttomuus.Ilmeisesti nuori ihminen ei voi olla sairas tai jos on, niin masentunut.
-ApViitearvothan on vain suuntaa-antavia. Jos on rajoilla ja oireet täsmää, voidaan aloittaa lääkitys. Aika pienillä riskeillä voi testata, onko siitä apua. Jos ei oo, nii sit purkaa lääkitys pois.
- 5
Juu. Tk:ssa tosiaan melkein nauroivat ovesta ulos.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApViitearvothan on vain suuntaa-antavia. Jos on rajoilla ja oireet täsmää, voidaan aloittaa lääkitys. Aika pienillä riskeillä voi testata, onko siitä apua. Jos ei oo, nii sit purkaa lääkitys pois.
- 5
-Ap
Mitäs oireita sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kuulemma ahdistunut ja stressaantunut vaikka epäilen että kilppari tekee kaikki nämä oireet minulle. Väsymys, anemia, kuukautishäiriöt, päänsärky, nivelien särky, lihominen, kipeät silmät ja välillä on vaan jotenkin hölmö olo.
Pakko lisätä vielä tähän että rytmihäiriöitä on ollut, syke on aika alhainen ja paniikkikohtauksiakin olen saanut. Kokoajan ilmaantuu jotain oireita lisää. Hiuksiakin lähtee urakalla. Huomenne olen menossa otattamaan sen t4v kokeen ja toivottavasti asiat sitten selviävät.
Vierailija kirjoitti:
Hiustenlähtö (oli pakko leikata pitkät hiukset ihan lyhyeks, nyyh), kynsien halkeilu, akne, jatkuva voimakas kylmäminen, väsymys/uupumus, lihasheikkous, nivelkivut, ihon kuivaminen ja pintaverisuonten katkeilu, silmien kuivaminen ja näön huononeminen... Kaikkein pahinta oli se kylmyys, se lamaannutti ihan täysin. Huulet ja sormet sinerti, eikä siinä auttanut lämmittelyt.
Sain apua tk:sta, asiaa oli seurattu jo vuosia, kunnes sit kilppari sano ittensä irti ja arvot hyppäs yhtä-äkkii pilviin.
Nämä oireet ovat niin yksilöllisiä, minulla on tässä luetellut oireet ja mittaustulosten mukaan kilpirauhasen liikatoiminta aiheutti oireet. Tai silmät eivät ole kuivat, vesi valuu aamuisin ja iltaisin, kun on väsynyt, mutta muuten ihan samat oireet kuin vajaatoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 5
-ApMitäs oireita sulla on?
Väsymys, palelu, ruokahaluttomuus, käsien ihon kuivuus (etenkin sormissa), hiustenlähtö (harjatessa syliin/vaatteisiin jää kauhea läjä hiuksia), käsien nivelkivut, väsyneet silmät, löysä vatsa, aikaan saamattomuus ja tuntuu niin kuin olisin jotenkin hitaampi (ei älyllisesti, vaan tekeminen on hitaampaa) ja syke tuntuu olevan silloin tällöin aika kiivas. Olikohan vielä jotain muuta... ehkä ne on siinä.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Laitatko ne arvot, ap?
1,45
12,7
-Ap
Hei mitä mieltä olette tästä arvosta, ths 3,14? Viitteet 0,4 - 4.
Olen tuo nro 11.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko ne arvot, ap?
1,45
12,7-Ap
T4V on kyllä hieman alakanttiin.
Rauta-arvot olisi hyvä myös tsekata, monella ollut niissä häikkää (sitä ei näe hb:sta).
Vierailija kirjoitti:
Hei mitä mieltä olette tästä arvosta, ths 3,14? Viitteet 0,4 - 4.
Olen tuo nro 11.
Vai oliko se tsh! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 5
-ApMitäs oireita sulla on?
Väsymys, palelu, ruokahaluttomuus, käsien ihon kuivuus (etenkin sormissa), hiustenlähtö (harjatessa syliin/vaatteisiin jää kauhea läjä hiuksia), käsien nivelkivut, väsyneet silmät, löysä vatsa, aikaan saamattomuus ja tuntuu niin kuin olisin jotenkin hitaampi (ei älyllisesti, vaan tekeminen on hitaampaa) ja syke tuntuu olevan silloin tällöin aika kiivas. Olikohan vielä jotain muuta... ehkä ne on siinä.
-Ap
Sinulla on sekaoireet, osa on suoraan vajaatoiminnan yleisimmistä oireista ja loput liikatoiminnan yleisistä oireista. Tarvitsisit tarkemmat tutkimukset kuin tk:ssa tehtävät verikokeet. Mene yksityiselle (sisätautien erikoislääkärille), saat sieltä lähetteen julkisen puolen tutkimuksiin, koska oireesi voivat johtua jostakin muustakin kuin kilpirauhasesta tai sinulla on epätyypillinen kilppariongelma.