Kerätään tähän lista henkilöistä, jotka kaikkien pitäisi tietää!
Eli sano siis ainakin yhden henkilön nimi, kenen itseään sivistyneeksi kutsuvan ihmisen pitäisi tietää. Sit kun kaikki ei kuitenkaan tiedä kaikkia, niin sit voidaan googlailla niitä ja sitten kohta ollaankin Suomen sivistynein yhteisö, jee! :D
Mä aloitan!
Leonardo da Vinci.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tämän ketjun nimistä ei vaadi kummoistakaan sivistystä. Kuka nyt ei tiedä Gandhia tai Mozartia ainakin nimeltä.
Voi olla, mutta mun mielestä näitä on ollu tosi mielenkiintonen googletella, koska ainaki mun päässä kaikki tieto on "mössöytyny" niin että kyseisten henkilöiden meriitit ovat painuneet unholaan. Nimi on saattanut olla tuttu, mutta ainoa mitä on osannu sanoa on joku tietty kategoria mihin sijoittaa kyseinen henkilö (esim. "se oli joku säveltäjä/taitelija/tiedemies tms.). Plus että tässä ketjussa on tullu paljon esille sellasia tuntemattomampiakin nimiä, joita googletellessa on tullu sellanen tyhmä olo, "miten mä en tästä muka oo mitään kuullu" (näin kävi esimerkiks Leena Peltonen-Palotien kohdalla...).
Ja sen lisäks oon kokenu useita ahaa-elämyksiä näistä tyypeistä tietoa etsiessäni. Mun on pakko myöntää etten oo tajunnu esimerkiks muotisuunnittelija Stella McCartneyn olevan Paul McCartneyn tytär, mutta tääki asia nyt vihdoin ja viimein selkeni mulle kun googlettelin Beatlesin jäsenistä. :D
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ketju! :)
Martin Luther Kingin ja Martti Lutherin ero olis suotavaa tietää. Ei oo kaikille ihan itsestään selvää.
Kaikkien ?
Siis päättelisitkö, että joltain srilankalaiselta tai vaikka sitten italialaiselta puuttuisi kokonaan ns. yleissivistys,mikäli hän ei tuntisi 1950-luvulla ennätyksiään tehneen suomalaisen hiihtäjän nimeä ja vaikka hän siis olikin silloin 1956 mukana Cortina-d'Ampezzossa,eli juurikin Italiassa siis . Siiri 'Äitee' Rantanen on kylläkin suomalaisille,urheiluhistoriastamme kiinnostuneille, tuttu nimi mutta tuskin enää kenellekään muille maailmassa,eikä siis Suomessakaan tuttu enää kaikille ...
Vierailija kirjoitti:
Osama Bin Laden
Miksi kenenkään tarvitsisi enää tuota nimeä muistaa, tai muistella? Tekikö hän mielestäsi jotain suurta ja merkittävää ihmiskunnalle ?
Minusta riittää hyvin,kun tietää että hänet on jo eliminoitu,eli siis poistettu elävien kirjoista . ( ...siis tiedän toki uutisista aikanaan kuka hän oli mitä hän teki ja juuri sen vuoksi hänestä näin sanonkin)
Olavi Virta, Tauno Palo, A I Virtanen, Mannerheim,
John Lydon