Oman äidinkielen opetuksen ryhmäkoko on 3 oppilasta - A2 kielen ryhmäkoko on 22 oppilasta
Onko mielsestäsi oikein?
Eli jos kaupungista löytyy kolme irakilaista tai somalialaista tai japanilaista lasta, heille etsitään opettaja ja tilat tämän äidinkielen opetukseen. Minimikoko ryhmälle on 3 oppilasta. Opetus on luonnollisesti täysin maksutonta.
Jos koulussa on hakijoita vaikkapa ranskan A2 -kielen opetukseen ja ryhmäkoko (22-23 oppilasta) jää edes yhden oppilaan vajaaksi, ei ryhmää synny. Tästä ei jousteta yhtään.
Luonnollisesti myös ruotsinkieliset ovat tässä erityisasemassa, mutta se kai ei enää ole kenellekään yllätys.
Onko rasistista ajatella, että tässä pikkuisen syrjitään suomalaisia lapia?
Kommentit (36)
Niin siis syrjintää olisi se, jos suomalaisille ei opetettaisi äidinkieltä mutta muunmaalaisille kyllä.
Ei varmaan löydy sellaista asiaa, josta AV-mammat eivät olisi mamuille kateellisia...
Jopa yhteismajoitus 10 hengen huoneissa sekä laitosruoka herättävät mammoissa kateutta ja kaunaa.
Mamut menee kaiken edelle. Suomalaisille jää maksajan rooli. On tää monikulttuurisuus niin ihanaa.Not!
Äidinkielen hyvä hallinta vaikuttaa tosi paljon muuhunkin oppimiseen, puhumattakaan tunne-elämän kehityksestä. Ei näitä voi verrata! Varsinkaan kustannuksia ei voi laskea, koska maksettavaa tulee, jos lapsi ei handlaa äidinkieltään.
Tietenkin pitää tukea maahanmuuttajien omia juuria. Se auttaa kotoutumisessa.
Suomalaiset lapset saavat opiskella peruskoulussa useaa kieltä myöskin. Miten se on joltain pois, että turvapaikanhakijat esimerkiksi opiskelevat omaa äidinkieltään? Heillä ei ole ollut helppoa kotimaassaan ja siksi ovat paenneet.
Tyhmää verrata ryhmäkokoja. Tietenkin pitää taata oman äidinkielen opetus kaikille.
Äidinkielen oppiminen on perusta kaikelle oppimisille ja mielestäni se pitäisi järjestää jotenkin, vaikka sitten skypen kautta, yhdellekkin oppilaalle.
Pitäisikö oman äidinkielen opetus siis ap:n mielestä lopettaa? Vai pitäisikö se lopettaa vain vieraskielisiltä? Se ei ilmeisesti olisi syrjintää sitten?
Vierailija kirjoitti:
Mamut menee kaiken edelle. Suomalaisille jää maksajan rooli. On tää monikulttuurisuus niin ihanaa.Not!
Miten ne mamut menevät kaiken edelle? Jos mamuja ei olisi niin ap:n tilanteessa A2-kielen ryhmäkoko olisi pienempi?
Äidinkielen oppiminen on määrättömästi tärkeämpää kuin vieraan kielen oppiminen. Siinä luodaan perusta kaikelle oppimiselle, ajattelulle ja vuorovaikutukselle.
t. äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
Tässä muuten kannataa pikkuisen taktikoida!
Kukaan ei tarkasta, mikä on tausta tietylle kielelle. Lapsen voi laittaa vaikkapa kiinan ryhmään, vaikkei hänellä olisi minkäänlaista taustaa Kiinaan. Kiina tietty kaukaa haettu, mutta omassa kaupungissamme siellä on mm.paljon adoptoituja tyttöjä, joille suomalaiset vanhemmat ovat halunneet antaa taustaa kiinalaisuuteen. Kukaan siellä ei osaa suurinpiirtein sanaakaan kiinaa.
Mutta esim. jos ei tule saksan ryhmää A2 -luokalle, niin opiskelemaan saksan oman äidinkielen ryhmään. Helposti saa kolme kaveria kasaan ja sitten se on vaan järkättävä.
Ap ei näe äidinkielessä ja valinnaisessa kielessä mitään eroa? Anna mun kaikki kestää.
Missä kaupungissa noin on?
Kävin lukion Helsingissä melko pienessä koulussa ~150 oppilasta ja meillä järjestettiin monta kurssia niin että ryhmäkoot ei tullut täyteen. Saksan ryhmässä meitä oli 5, pitkä fysiikka 3, pitkä kemia 6...
Onko Ranskaan tai Saksaan muutyaville suomalaislapsille.äikän opetusta suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Tässä muuten kannataa pikkuisen taktikoida!
Kukaan ei tarkasta, mikä on tausta tietylle kielelle. Lapsen voi laittaa vaikkapa kiinan ryhmään, vaikkei hänellä olisi minkäänlaista taustaa Kiinaan. Kiina tietty kaukaa haettu, mutta omassa kaupungissamme siellä on mm.paljon adoptoituja tyttöjä, joille suomalaiset vanhemmat ovat halunneet antaa taustaa kiinalaisuuteen. Kukaan siellä ei osaa suurinpiirtein sanaakaan kiinaa.
Mutta esim. jos ei tule saksan ryhmää A2 -luokalle, niin opiskelemaan saksan oman äidinkielen ryhmään. Helposti saa kolme kaveria kasaan ja sitten se on vaan järkättävä.
What? Ei ihmisellä nyt koulunkaan papereissa useampaa äidinkieltä voi olla. Eli jos ilmoitat kiinan lapsesi äidinkieleksi, niin se on sitten äidinkieli. Se on kyllä totta, ettei sitä tarkasteta, joskus varsinkin maahanmuuttajavanhemmat rastittavat lapsensa äidinkieleksi suomen, koska ajattelevat että se helpottaa lapsen polkua elämässä. Ajattelitko, että lapsesi opiskelisi sitten suomea S2-kielenä?
Meidän kunnan A2-kieliryhmän koko on 12 lasta. Jos ryhmää ei muodostu omalle koululle niin sitä kieltä, jota on eniten valittu voidaan opiskella toisella koululla.
Tosin lapseni koululle se muodostui A2-ryhmä vaikka lapsia oli vähemmän kuin 12, koska muuten olisivat joutuneet kuljettamaan lapset toiselle koululle. Ja nyt ryhmästä on poistunut jo kaksi lasta (toinen lopetti ja toinen muutti pois) eli oppilaita on enää yhdeksän.
Tää kaikki on pakkoruotsin syytä aivan ehdottomasti!! :)
Vierailija kirjoitti:
Ap ei näe äidinkielessä ja valinnaisessa kielessä mitään eroa? Anna mun kaikki kestää.
Ehkä taustalla on huoli koulutuskustannuksista. Nythän Suomi on lirissä esim. valtionvelkansa kanssa, joka on yli 100 miljardia euroa. Yksi miljardi on siis tuhat miljoonaa. Velkataakka vaan kasvaa ja siirtyy nuorillemme. Nyt sitten kuluja yritetään leikata mm. huonontamalla vanhustenhoitoa (räikeitä heitteillejättöjä on jo olemassa), vammaispalveluja, terveydenhoitoa, sairaalaverkostoa, opiskelijoiden asemaa, päivähoitoa, turvallisuutta jne.
Kaikki tällainen hienojakoinen palvelu maksaa varsinkin nykytilanteessa. Kuka on halukas maksamaan enemmän veroja, jotta voisimme säilyttää saman palvelutason?
Mistä maksaja? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei näe äidinkielessä ja valinnaisessa kielessä mitään eroa? Anna mun kaikki kestää.
Ehkä taustalla on huoli koulutuskustannuksista. Nythän Suomi on lirissä esim. valtionvelkansa kanssa, joka on yli 100 miljardia euroa. Yksi miljardi on siis tuhat miljoonaa. Velkataakka vaan kasvaa ja siirtyy nuorillemme. Nyt sitten kuluja yritetään leikata mm. huonontamalla vanhustenhoitoa (räikeitä heitteillejättöjä on jo olemassa), vammaispalveluja, terveydenhoitoa, sairaalaverkostoa, opiskelijoiden asemaa, päivähoitoa, turvallisuutta jne.
Kaikki tällainen hienojakoinen palvelu maksaa varsinkin nykytilanteessa. Kuka on halukas maksamaan enemmän veroja, jotta voisimme säilyttää saman palvelutason?
Siitä että säästetään äidinkielen opetuksessa tulee vaan lisää syrjäytyneitä ja lisää kuluja.
En ajattele, että kolme oppilasta olisi sopiva ryhäkoko vaikka A2 ryhmälle, mutta kyllä Suomessa ollaan aivan järkyttävän sinisilmäisiä näissä asioissa! Ei varmasti missään muualla maailmassa järkättäisi suomalaisille lapsille maksutonta suomen opetusta!!! Itseasiassa tästähän on ihan käytännön esimerkkejä. Melkein kaikissa maissa, joissa on enemmän kuin kymmenen suomalaista lasta, toimii Suomi-koulu. Maksullinen koulu, joka saa kyllä valtionapua oppilasmäärän perusteella, mutta vanhemmat maksavat opetuksesta valtaosan.
Tottakai oman äidinkielen opetus on tärkeää, siksihän Suomi-koulutkin maailmalla toimivat. Luultavasti vain ja ainoastaan Suomessa ajatellaan, että tämän opetuksen pitää olla täysin maksutonta.
No öh tuota, kyse on oman äidinkielen/toisen kotikielen opetuksesta. Ymmärrät kai eron valinnaiseen kieltenopiskeluun? Luonnollisesti peruskouluopetus on kaikille maksutonta.