Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka ei enää uppoakaan hyvin! -Gallup-

17.02.2006 |

Kiinteät aloitettiin 6kk-ikäisenä, vauva nyt pian 7,5kk ja tähän asti kiinteät maistuivat tosi hyvin. Nyt pari päivää sitten alkoi syöttötuolissa heiluminen, " protestointi" ja jopa itkeminen. Usein syöttöaikana tulee kakkakin, joka häiritsee syömistä. Olen kokeillut imettää ja jatkaa syöttämistä, ei auttanut. Tyytyväinen oli vasta, kun pääsi lattialle leikkimään.

Alkoi harmittamaan tämä takapakki, vaikka se varmaan on ihan tavallista. Onneksi rintamaito maistuu! Kertokaahan omista kokemuksista:

1. Onko muilla samanlaista? Kiinteiden uutuuden viehätys ehkä katoaa? Tai ehkä uudet taidot (meillä istuminen) kiinnostavat enemmän, kuin ruoka?

2. Kun vauva niskuroi, (tai jopa kakoo ruokaa, mutta avaa silti välillä suutansa ruoalle) lopetatteko syöttämisen siihen, vai koitatteko saada edes hieman ruokaa menemään?

3. Jos joku ruoka ei maistu, pidättekö päivien taukoa kyseisen ruoan kanssa vai koitatteko heti seuraavana päivänä uudestaan?

4. Kuinka monen päivän välein annatte uuden maun 1,5kk kiinteitä syöneelle, jo n. 7,5kk ikäiselle? (Itse olen syöttänyt samaa makua 4pv, sitten uutta)

5. Omenaa ja päärynää koitin eilen, mutta ei mennyt alas, varmaan banaaniin verrattuna erilainen rakenne ei ollut kiva. Mitäs teette samassa tilanteessa: koitatte uudestaan ihan samaa hedelmää/marjaa myöhemmin, soseutatte sen (miten?) vai ostatteko saman hedelmän/marjan purkissa?

6. Muita neuvoja?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kiinteiden syönti on ollut alusta asti taistelua, nyt alkaa helpottamaan. Kiinteät siis aloitettiin 7kk iässä.

Oletko yrittänyt antaa sormiruokaa samalla, meillä poika syö paljon paremmin, jos saa samalla jotain omaan käteen. Nyt hittinä on ollut vesipullo, josta on oppinut juomaan.

Voiko olla, ettei vauvalla ole nälkä, jos ei maistu ota vauva pois tuolista ja koita myöhemmin. Jos hän esim. hakee uutta rytmiä tms.

Minä olen antanut soseena ison osan uusista mauista ja myöhemmin käteen esim.omenan palan.

Tässäpä jotain vinkkejä

Vierailija
2/8 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskaseiska:

Kiinteät aloitettiin 6kk-ikäisenä, vauva nyt pian 7,5kk ja tähän asti kiinteät maistuivat tosi hyvin. Nyt pari päivää sitten alkoi syöttötuolissa heiluminen, " protestointi" ja jopa itkeminen. Usein syöttöaikana tulee kakkakin, joka häiritsee syömistä. Olen kokeillut imettää ja jatkaa syöttämistä, ei auttanut. Tyytyväinen oli vasta, kun pääsi lattialle leikkimään.

Alkoi harmittamaan tämä takapakki, vaikka se varmaan on ihan tavallista. Onneksi rintamaito maistuu! Kertokaahan omista kokemuksista:

1. Onko muilla samanlaista? Kiinteiden uutuuden viehätys ehkä katoaa? Tai ehkä uudet taidot (meillä istuminen) kiinnostavat enemmän, kuin ruoka?

*** Meillä ei vielä ainakaan ole samanlaista, mutta veikkaan, että olet aika oikeassa tuossa, että uudet taidot viehättää enemmän kuin vanha juttu eli syöminen ;-)

2. Kun vauva niskuroi, (tai jopa kakoo ruokaa, mutta avaa silti välillä suutansa ruoalle) lopetatteko syöttämisen siihen, vai koitatteko saada edes hieman ruokaa menemään?

*** Minä tarjoan kolme kertaa, jos sitten ei kiinnosta, nostan lattialle, vaikkei olisi syönyt yhtään mitään. Seuraavalla ruoka-ajalla sitten seuraavan kerran ruokaa. Rintamaitoa saa silloin kun tarvii. Näin toimimme esikoisen kanssakin. Itseasiassa edelleen. Jos ei syö, on syömättä. Seuraava ruoka tarjotaan sitten kun sen aika on. Ei mitään erityisvälipaloja tai erityisruokia, jos edellinen sapuska ei ole kelvannut. Esikoinen nyt 4v.

3. Jos joku ruoka ei maistu, pidättekö päivien taukoa kyseisen ruoan kanssa vai koitatteko heti seuraavana päivänä uudestaan?

*** En pidä taukoa, mutta jos kolmen päivän sisällä ei maistu ko. ruoka pidän taukoa. Meidänkin soseensyöjä on nyt 7½kk. En yleensä anna mitään ruokia, paitsi hedelmiä, sellaisenaan, vaan keskenään sekoitettuna. Esim. tänään oli päiväruoksi liha-peruna-maissi-kukkakaalisekoitus.

4. Kuinka monen päivän välein annatte uuden maun 1,5kk kiinteitä syöneelle, jo n. 7,5kk ikäiselle? (Itse olen syöttänyt samaa makua 4pv, sitten uutta)

*** Miten milloinkin. Yleensä pidän kolmen päivän tauon ennen uutta, joskus on mennyt vain pari päivää väliä. Vähän sen mukaan, mitä kotona sattuu olemaan. Tänään juuri mietin tätä.

5. Omenaa ja päärynää koitin eilen, mutta ei mennyt alas, varmaan banaaniin verrattuna erilainen rakenne ei ollut kiva. Mitäs teette samassa tilanteessa: koitatte uudestaan ihan samaa hedelmää/marjaa myöhemmin, soseutatte sen (miten?) vai ostatteko saman hedelmän/marjan purkissa?

*** Tarjoan uudestaan. Esim. päärynää syötin raastettuna puuron seassa. Hyvin upposi. No tämä kuopus on muutoinkin hyvä syömään. Esikoinen aikanaan oli turhauttava syötettävä, kun hyvälläkin syöntikerralla upposi maksimissaan viisi teelusikallista ruokaa... Minä varmaan tarjoaisin pari kertaa samaa hedelmää, sitten jättäisin. Tai no en tiedä. Ostan myös päärynää purkissa. Itse olen allerginen lähes kaikille hedelmille, joten meillä käytetään paljon purkkihedelmiä (siis noita pilttiversioita). Niitä kun pystyn maistamaan, tuoreita en.

6. Muita neuvoja?

*** Minä olen pitänyt tärkeänä, ettei lasta pakoteta syömään. Siis esikoinenkin syö sen mitä syö. Ja siitä mitä lautasella on, saa syödä just sen mitä haluaa. Toisina päivinä pelkkä liha, toisina pelkät potut tai salaatin. Ainoa jolloin pitää olla syönyt reippaasti ja maistanu kaikkea on jälkiruokapäivä. Jos ei jaksa ruokaa, ei jaksa jälkkäriäkään. Mutta silloinkaan ei tarvitse syödä kaikkea lautaselta, pitää vain olla reipas ruoka-aikaan. Ja maito on juotava.

Minä olen tästä vääntänyt kättä isovanhempien kanssa, kun ne pyrkii uhkaileen ja kiristään ja lahjoon syömään. Minusta tyttäreni ei tarvitse syödä kuin se, minkä hän jaksaa. Pientä houkuttelua en pidä pahana, mutta kaikenlainen vetoaminen siihen, että " se ja se syö, mikset sinä" tai " sinä olet jo iso tyttö syö nyt" , raivostuttaa minua yli kaiken. Tyttö syö aivan varmasti, kun hänellä on nälkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi mukava kuulla teidän syöttöhetkistä!

Niin eilen tuon omenan ja päärynän raastoin ihan pieneksi raastimella, muttei tosiaan uponnut. Aika höttöä se kyllä on minunkin makuuni.

Vierailija
4/8 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan samaan aikaan, kun alkoi kitinä syöttötuolissa, alkoi myös tosi kova venkoilu vaippaa vaihtaessa. Joten jotain " oman tahdon esiintulemista" (?) tms on nyt ilmassa varmaan.

Vierailija
5/8 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On koko ajan ollut kranttu ruuan suhteen, mutta se mistä on tykännyt on uponnut suht hyvin. Puuroa aamuin illoin on mennyt pari desiä ja lisäksi 2 pientä purkillista soseita. Näin siis siihen asti kun alettiin antamaan sormiruokaa tuossa reilu 8 kk iässä. Sen jälkeen omaa tahtoa on tuntunut löytyvän ja lusikka ei enää tahdokaan kelvata... Tyttö tahtoo syödä itse ja välillä olen ollut ihan epätoivoinen, kun sose ei uppoa sitten millään vaan pää kääntyy aina kun lusikkaa yritän tarjota ja samalla sormiruokakin lentää kaaressa lattialle... Puuroa on sentään syönyt koko ajan - tosin ei sitäkään ihan kahta desiä enää. Lisäksi meidän tyttö on tosi hoikka (lähentelee jo -20 käyrää) ja ruokaa pitäisi senkin tähden saada alas, ei voi luovuttaa liian helposti. Nyt on viikon verran ruoka maistunut taas paremmin (siis muukin kuin sormiruoka), ehkä sen tähden kun ollaan siirtymässä samaan ruokaan kuin muut.

Tässä vastaukseni seiskaseiskan kysymyksiin:

* Meillä selvästi tyttö huomasi että hänhän pystyy syömään itsekin, miksi turhaan ottaa lusikasta. Muutenkin muut asiat tuntuvat koko ajan kiinnostavan enemmän kuin syöminen, meillä syödään yleensäkkin kirjoja lukien mutta välillä sekään ei auta....

* Kun tyttö kakoo ja yökkäilee, olen kerran vielä tarjonnut ja sen jälkeen lopettanut. Kerran nimittäin oksensi kaaressa ruuat pois kun oli ensin kakonut. Luulen että on siinä vaiheessa jo täysi kun yökkäily alkaa tai sitten se kyseinen ruoka ei yksinkertaisesti maistu.

* Pidän päivien tauon. Ei mene seuraavanakaan päivänä, olen kokeillut. Joitakin uusia makuja tosin sillon heti 6 kk jälkeen annoin pienen maistiaisen joka päivä jotta tottui makuun. Sanotaanhan että nirso vauva vaatii 10 kertaa maistaa uutta makua ennen kuin tottuu siihen.

* Tuossa iässä meillä ei enää katsottu mikä oli uusi maku ja mikä ei vaikka ehkä olisi pitänyt... Ei ole ollut allergioita onneksi.

* Joskus annoin samaa hedelmää aina lusikallisen puuron seassa ja kas, jossain vaiheessa se alkoi maistumaan jo vähän paremmin. Meidän tyttö on ollut kovin valikoiva myös hedelmien suhteen, mutta nyt nekin on alkaneet maistua.

6. Muita neuvoja?

[/quote]

Jos ruoka ei tunnu maistuva, ota vauva pois syöttötuolista ja kokeile esim. puolen tunnin päästä uudestaan. Meillä tämä tepsii usein. Oikea ajoitus on tärkeä, pitää olla tarpeeksi nälkä mutta ei liian nälkä. Näin siis meillä. :0)

Vierailija
6/8 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää, että maissinaksuja meidän tyttö syö silloin pöydän ääressä, kun me vanhemmat syödään illalla. Joka päivä siis omatoimista syömistä sen verran edes. Ja mukava hetki, kun koko perhe syö yhdessä.

Nämä auttaa tosi hyvin miettimään, miten tulen toimimaan tämän asian kanssa, joten lisää vaan kokemuksia kiitos! :)

Vierailija
7/8 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme nyt siis 7 kk. Vaikuttaisi siltä että poika on vaan keksinyt että ruoasta voi kieltäytyäkin. Puurot, hedelmäsoseet ja vauvajogurtit kyllä menevät. Usein kun alan ruokasosetta syöttämään niin poika pitää suunsa visusti kiinni. Olenkin sitten huijannut häntä niin että otan lusikkaan ruokaa ja uitan lusikan kärjen sitten hedelmäsoseessa (semperin sokeroimattomat hedelmäsoseet meillä käytössä). Tällöin poika avaa suunsa ja syö koko lusikallisen hyvällä ruokahalulla. Seuraaviin lusikallisiin en laitakaan sitten muuta kuin ruokasosetta. Sitten kun suu taas pysyy kiinni, otan lusikan kärkeen hieman hedelmäsosetta, ja taas menee. Näillä syöttökerroilla meillä menee siis noin 3 tl hedelmäsosetta 1,5 dl ruokasosetta kohden.

Vierailija
8/8 |
18.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin nyt, että tyttö haluaa ruokailussa enemmän omatoimisuutta. Jos hän ottaa lusikasta kiinni, avaa hän suunsa ja työntää lusikkaa (jossa ruokaa) suuhun. Sehän sopii! :) Lisäksi annoin syödä maissinaksua ja samalla välillä annoin ruokaa suuhun, hyvin meni. Tein omenasta sosetta ja sekin meni vähän paremmin jo tänään. Kai se tästä...