Sisaristuin vai tuplarattaat
Lapsille on tulossa ikäeroa 1v 2kk.
Hankinnassa siis olisi joko tuplarattaat (vierekkäinistuttavat) tai sisaristuin. Onko kellään vinkkejä valinnan tekemiseen, kummat olisivat kätevämmät/hyödyllisemmät, asumme kaupungissa, liikumme julkisilla ja autoon ei tarvitse mahtua.
Kommentit (14)
Miellä esikoinen nukkui tuolloin vielä päiväunia (molemmat siis nukkuivat kun kävin kävelyllä ja bussimatkoilla jne.) ja ei ole ollut ongelmia julkisilla kulkemisessakaan. Miltei kaikkiin busseihin mahtuu samoin meidän käyttämiin ratikoihin yleensä. Kaupoissa ei ole ollut ongelmia. Meillä olisi myös tuo 15 kilon painoraja tullut täyteen ennen vaunujen käytön loppua ja edelleen, kun menen kaupungille istuvat lapset rattaissa vaikka muulloin vanhempi yleensä käveleekin. Ja myös kiukuttelun yllättäessä on kiva, kun saa lapsen laitettua rattaisiin, kun on pakko jatkaa matkaa. Nyt lapset ovat 2v 10 kk ja 1 v 4 kk ja tuplat ovat edelleen käytössä vaikka esikoinen yleensä käveleekin.
Eli meillä en olisi voinut kuvitellakaan elämää ilman tuplarattaita (meillä on Emmaljungan vierekkäin istuttavat rattaat).
Mitkä Emmaljungan rattaat teillä on? Meillä tulossa pikkukakkonen kesällä ja ikäeroa n 2v2kk ja pohditaan tuplaceroxeja rattaiksi, mutta tuo leveys vain arveluttaa hieman..se toinen malli taisi olla hieman kapeampi mutta himottaisi tuo he3ittoaisa...*unelmoi*
Meillä lapsilla ikäeroa 1v ja alle 2 kk ja tuplarattaat välttämättömät!
välillä olen lasten kanssa niin paljon menossa,että ilman niitä en pärjäis,, minulla oli ensin emmaljungan twin cerox malliset,,mutta vaihdoin nyt x-adventuren todella käteviin ja kapeisiin rattaisiin,,
Olen ollut juuri kääntyvään etupyörään erittäin tyytyväinen.... menee niin helposti ja kääntyy pienessäkin tilassa=)
ja paljon edullisemmat=)
Tosin ikäero suurempi kuin teillä - 2 vuotta, joten esikoinen ei enää nukkunut rattaissa jos missään muuallakaan.
Meillä on Emmaljungan Cannon One, en tiedä onko sitä mallia enää kaupassa olemassakaan. Joka tapauksessa rattaan istumakorkeus on matala ja sen vuoksi myös sisaristuimen painopiste tulee niin alas ettei ratas ole kiikkerä, varsinkaan ilmapyörien kanssa. Yhtään ei ole tarvinnut varoa keikkaamista.
Minusta systeemin paras puoli on kapeus, mahtuu mihin vaan eikä ikinä tarvitse miettiä sitä. Mielestäni tuplat tuntuivat painavilta ja kömpelöiltä tuohon verrattuna. Vauva-aikana oli käytössä kantokassi, sittemmin kun en enää jaksanut nostella isosiskoa sisaristuimeen, vaihdettiin niin päin että nykyisin pikkusisko istuu sisaristuimessa ja isompi kiipeää itse " takapenkille" . Ja sitten kun isompi ei enää rataskyytiä tarvitse, on sisaristuin helppo irrottaa.
ma81ma:
Meillä lapsilla ikäeroa 1v ja alle 2 kk ja tuplarattaat välttämättömät!
välillä olen lasten kanssa niin paljon menossa,että ilman niitä en pärjäis,, minulla oli ensin emmaljungan twin cerox malliset,,mutta vaihdoin nyt x-adventuren todella käteviin ja kapeisiin rattaisiin,,
Olen ollut juuri kääntyvään etupyörään erittäin tyytyväinen.... menee niin helposti ja kääntyy pienessäkin tilassa=)ja paljon edullisemmat=)
Juuri meinasin laittaa näistä aiheista aloitusta.
ma81ma, mitkä x-adventuret teillä on? Peräkkäin vai vierekkäin istuttavat?
Puhveli, itsekin mietin juuri olisiko Emmaljungan Classic runkoisiin (vm2003) sisarusistuin hyvä. Kiva kuulla, että niitä on ollut hyvä ja kevyempi työntää eivätkä tunnun kiikkeriltä.
Meillä isompi täyttää kesällä jo kolme mutta pelkkä seisomalauta on osoittautunut huonoksi ideaksi. Ei vain jaksa lapsi kävellä yhtään pitempiä matkoja eikä lauta riitä vaan haluaa istua. En viitsisi kuitenkaan ostaa kalliita tuplia kun käyttöaika ei varmaan kovin pitkä tule olemaan ja koska tykkään noista meidän emmaljungista tosi paljon. Saako niihin vielä ostettua sisarusistuimia? Esim Lastentarvikkeen nettisivuilla niitä ei ole enää. Pitääkö etsiä käytetty?
Poikasenäiti, minä tykkään kans Emmaljungista. Ovat kyllä hintansa väärtejä pelejä. Ja jos teillä vähintään vuosikin vielä ratasaikaa esikoisella niin kannattaa satsata hyviin tupliin. Itse en tykkää heittoaisoista koska se tekee rattaistta heppoisemman tuntuiset. Ja jos esim rattaita täytyy nostella bussiin tai rappusissa niin aisa irtoaa helposti runkosta. Itse valitisin kiinteän aisan. Missä tilanteissa heittoaisa edes kovin ylivertainen on? Itse en aikanaan sille käyttöä keksinyt ;)
Alkuperäiselle kysymykseen vielä kommentoisin, että ehdottomasti suosittelen tuplien ostamista noin pienellä ikäerolla.
Jääkarhuäiti
X-Adventureista; meillä on vierekkäin istuttavat ja tyytyväisiä ollaan oltu. Ovat helpot liikutella, kapeat (mahtuu ovista yms.), kasautuvat " pieneen tilaan" ja ovat suht kevyet (eli kykenen itse nostamaan ne autoon ja pois).
Meillä ei siis ole Classic-runkoisia Emmaljungia vaan yksinkertaisempi kevytkuomuratas, jota on ennen myyty muistaakseni ainakin Husky ja EC1 ja Cannon One- nimisenä. Se on siis pienempi, kevyempi ja matalarunkoisempi kuin Classic eikä istuinosaa saa irrotettua/käännettyä. Olen kerran kokeillut Classic-runkoisiin Emmaljungiin asennettua sisaristuinsysteemiä, ja minusta se valitettavasti oli aika huteran tuntuinen koska se istuin tuli niin korkealle ja koska vaunujen jousitus oli huomattavasti pehmeämpi kuin meidän Cannon Oneissa.
Mutta kyllähän sen istuimen niihin Classiceihin kuitenkin voi laittaa, tottakai. Hyvä puoli on ainakin se että Classicissa takanaistujalle jää enemmän tilaa - meidän rattaissa siskolla on aika ahtaat paikat siellä takana varsinkin jos selkänoja on yläasennossa, mitä se meillä ei kyllä koskaan ole..
Ja käytettyjä sisaristuimia on varmasti kirpputorit pullollaan jossei niitä uutena enää saisikaan. Katsoo vaan että on sopivat kiinnityssysteemit.
Sisaristuimen painoraja on 15 kg mutta eihän siitä mitään ongelmaa välttämättä tule. Meillä ainakin pikkusisko oppi suht varhain istumaan sisaristuimessa ja matkustikin siinä paljon mieluummin - siitähän on huippunäkymät. :)
Puhveli:
Meillä ei siis ole Classic-runkoisia Emmaljungia vaan yksinkertaisempi kevytkuomuratas, jota on ennen myyty muistaakseni ainakin Husky ja EC1 ja Cannon One- nimisenä. Se on siis pienempi, kevyempi ja matalarunkoisempi kuin Classic eikä istuinosaa saa irrotettua/käännettyä. Olen kerran kokeillut Classic-runkoisiin Emmaljungiin asennettua sisaristuinsysteemiä, ja minusta se valitettavasti oli aika huteran tuntuinen koska se istuin tuli niin korkealle ja koska vaunujen jousitus oli huomattavasti pehmeämpi kuin meidän Cannon Oneissa.Mutta kyllähän sen istuimen niihin Classiceihin kuitenkin voi laittaa, tottakai. Hyvä puoli on ainakin se että Classicissa takanaistujalle jää enemmän tilaa - meidän rattaissa siskolla on aika ahtaat paikat siellä takana varsinkin jos selkänoja on yläasennossa, mitä se meillä ei kyllä koskaan ole..
Ja käytettyjä sisaristuimia on varmasti kirpputorit pullollaan jossei niitä uutena enää saisikaan. Katsoo vaan että on sopivat kiinnityssysteemit.
Okei. Nyt muistan mistä rattaista on kyse. Niissä tosiaan sisarusituin vaikuttaa hyvältä. Mutta oletko varma, että ne ovat kevyemmät kuin Classicit? Minulla sellainen muistikuva, että ovat painavat. Classiceissa muuten jousituksen voi säätää kolmelle eri asennolle.
Soitin Lastentarvikkeeseen ja sisarusistuimia ei enää tosiaan valmisteta ollenkaan. Täytyy etsiä käytettynä.
Ei kellään olisi myytävänä mustan väristä?
Jääkarhuäiti
Taisinkin silti sekoittaa malliin toiseen. Eli onhan ne kevyemmät kuin Classicit.
Ne ovat vaarallisia juuri tuon vaunujen kaatumisherkkyyden takia ja siksi niiden myynti kiellettiin. Käytettyjä voi tietysti löytyä vielä jostain, mutta miksi vaarantaisi lapsien terveyden.
Ihan jo siitäkin syystä, että esim. emmaljungan cannon onet on tosi ahtaat jos niissä on sisaristuin. Aika hankala sitten laittaa vauvaa sinne nukkumaan. Meillä oli alkuun tuplarattaat, mutta sitten kun vauva oli jo isompi eikä nukkunut enää koko ulkoilua niin vaihdetiiin noihin cannon oneihin. Niissäkin tehtiin niin, että vauva istui sisaristuimessa ja isompi lapsi alhaalla (puoli makaavassa asennossa, sillä täysistuen meinaa ahdistua sisaristuimen taakse.). Puistokäytössä ja muilla pikku matkoilla sisaristuin on ihan pätevä, mutta en kyllä millekään hupikävelylle lähtis niillä ; ) Ja tosiaan iso lapsi ei mahdu sisaristuimeen, ainakaan toppapuvussa.
Kiitos kaikille vastanneille, taidamme hankki tuplarattaat. :)
Nostan vielä jos jollakulla olisi vinkkejä :)
Meillä tuplarattaat olivat ehdottoman tärkeät, vaikka ikäeroa lapsilla 2 vuotta. Kuljettiin paljon kävellen ja monesti molemmat lapset nukkuivat yhtäaikaa rattaissa. Äiti sai tehtyä ostoksia rauhassa =)
Ja meidän kuopus olis sellainen rääkyjä alkuun, että olisi tosi hankalaa ollut jatkuvasti laittaa rattaisiin ja ottaa pois, jos olisi ollut sisaristuin siinä päällä.