Tunnetko monta amis-akateeminen paria?
Äitini on psykiatri ja isäni sähköasentaja. Itse olen lähihoitaja (aikomuksena jatkokouluttautua ensihoitajaksi) ja tapailen tällä hetkellä miestä, joka opiskelee fysiikkaa yliopistossa.
Millaisia amis-akateeminen pareja tunnette?
Kommentit (28)
En yhtään, mutta yhden akateeminen-peruskoulu-parin tunnen
Proviisori + kirvesmies pariskunta.
Tunnen kaksi tällaista paria. Toisessa mies on professori ja vaimo lähihoitaja. Toisessa vaimo tekee nyt väitöskirjaa ja mies on putkimies.
Itse olen koulutukseltani filosofian maisteri, ammatilani opettaja. Mieheni taasen on sähköasentaja, ammatiltaan yrittäjä. Meillä synkkaa tosi hyvin: huumorintajumme on samanlainen ja voimme keskustella oikeastaan ihan mistä tahansa. Pitää vielä mainita, että mieheni taitaa olla meistä kahdesta se yleissivistykseltään fiksumpi - on nääs aina tykännyt seurata maailmaa, lukea jne. jne. :)
Mitä väliä koulutuksella on parisuhteen kannalta?
En tiedä, ei kiinnosta ihmisten koulutukset vaan heidän persoonansa.
Olen sinkku, mutta olen sekä amis että akateeminen :) Olen itseasiassa siellä amiksessa parasta aikaa.
Tunnen. KTM+lähihoitaja, luokanope+lastenohjaaja, FM+sähkömies, lääkäri+lähihoitaja, lääkäri+muusikko jne jne.
Yhden ilmiön olen näissä pareissa huomannut. Jos mies on se vähemmän koulutettu, tämä parin nainen haluaa aina korostaa, että "kyllä se pekka on meistä se fiksumpi ja sivistyneempi".
Muuta merkille pantavaa en ole huomannut, kivoja ja yhteen sopivia pareja.
Tunnen yhden lastentarhanopettaja-lastenhoitaja-parin. Luokkaero on iso ongelma heidän suhteessa, ja kiinnostuksenkohteet ja yleissivistys ihan eri planeetalta. Lastenhoitajalla (nainen) kiinnostus kohdistuu kaikkeen hömppään ja seiskalehtijuttuihin ja lastentarhanopettaja (mies) taas on kiinnostunut mm. tähtitieteestä.
Vierailija kirjoitti:
sairaanhoitaja - DI on paljon
Tässähän kysyttiin amis-akateeminen -pareja.
Joo joitakin. Jos mies on akateeminen, ja nainen amis, niin perhe on ns. akateeminen perhe ulospäin. Jos taas mies on amis ja nainen akateeminen, ei nainen vaikuta "akateemiselta", paitsi toki tutkinnoltaan.
Sisko juristi ja tämän aviomies rekkakuski/yrittäjä. Alkoivat seurustella jo yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden lastentarhanopettaja-lastenhoitaja-parin. Luokkaero on iso ongelma heidän suhteessa, ja kiinnostuksenkohteet ja yleissivistys ihan eri planeetalta. Lastenhoitajalla (nainen) kiinnostus kohdistuu kaikkeen hömppään ja seiskalehtijuttuihin ja lastentarhanopettaja (mies) taas on kiinnostunut mm. tähtitieteestä.
Kai tää oli vitsi? Luokkaero lastentarhanopen ja lastenhoitajan välillä??? :D No joo, eiköhän ollut vitsi. Sori hitauteni.
Olen ihan kohta kandi, mies ei ole käynyt mitään peruskoulun jälkeen. Nyt aloittanut avoimessa AMK:ssa sen alan opintoja, jolta hänellä on jo paljon työkokemusta. Eipä tää ero paljoa näy, ainakaan negatiivisesti.
Mieheni on fiksu tyyppi, toisin kuin muinoin amiksen kesken jättänyt eksäni, joka ei tiennyt mistään mitään ja ei mikään kiinnostanut. Hänen amiskaveri muun muassa väitti etten naisena tiedä talvisodasta mitään ja Suomen voittaneen tämän kyseisen sodan. :D Olivat toki myös nuoria, emmä halua mollata kaikkia suomalaisia amiksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Mistä lähtien sairaanhoitajasta on tullut akateemis taustainen?
Mistä lähtien DI (Diplomi Inssi) ei ole ollut akateemis taustainen?
Okei okei, jos on oikein vanha sairaanhoitaja niin on opiskellut ennen AMK:ta, mutta nykytilanne huomioon ottaen terveydenhuoltoalan oppilaitokset taitavat kaikki kuulua johonkin AMK:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Mistä lähtien sairaanhoitajasta on tullut akateemis taustainen?
Mistä lähtien DI (Diplomi Inssi) ei ole ollut akateemis taustainen?
Okei okei, jos on oikein vanha sairaanhoitaja niin on opiskellut ennen AMK:ta, mutta nykytilanne huomioon ottaen terveydenhuoltoalan oppilaitokset taitavat kaikki kuulua johonkin AMK:n.
Sairaanhoitaja ei ole akateeminen, mutta ei myöskään amis.
Täällä myös yksi, nainen filosofian maisteri, mies trukkikuski. Omassa lähipiirissäni on enemmänkin tällaisia pareja ja nimenomaan niin päin, että nainen on korkeammin koulutettu.
Näissä keskusteluissa muistetaan aina mainita, että se pariskunnan amislainen on fiksumpi, tiedostavampi ja lukeneenpi kuin kumppaninsa. En epäile, mutta ihmettelen miksi sitä pitää erikseen alleviivata. On aika vähän elämää nähnyt, jos olettaa akateemisuuden tarkoittavan laajaa yleissivistystä. Tai sitten akateemisen täytyy huonon itsetunnon takia todistella asiaa.
45+ ikäluokasta useita, ellei suurin osa.