Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen työsuhde, voiko työnantaja merkitä työtodistukseen päättymisen syyksi "oma pyyntö"?

Vierailija
21.02.2016 |

Jos siis kieltäydyn sopimuksen jatkamisesta?

Olen työskennellyt 8 kuukautta saman työnanantajan palveluksessa pätkäsopimuksilla. Seuraava soppari päättyisi pian ja työnantaja on ilmaissut halukkuutensa jatkaa taas työsuhdetta (eli tehdä jälleen uuden ja lyhyen määräaikaisen sopparin). En jaksaisi enää tätä pelleilyä ja haluan lopettaa ko. paikassa.

Olen kuitenkin vielä melko kokematon näissä duuni/ansiopäiväraha-asioissa - voiko työnantaja siis ylläolevan perusteella jotenkin kieroilla mulle karenssin ja merkitä työsuhteen päättymisen mun syyksi vai täytyykö todistukseen merkitä vain, että määräaikainen suhde päättyy?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi merkitä työtodistukseen työsuhteen päättymisen syyksi mitäön muuta kuin että kyseessä oli määräaikainen työsuhde.

MUTTA jos on kusipää, voi soittaa tai mailata työkkäriin ja kertoa tarjonneensa sulle uutta työpaikkaa ja sanoa että olet kieltäytynyt siitä.

Vierailija
2/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi merkitä työtodistukseen työsuhteen päättymisen syyksi mitäön muuta kuin että kyseessä oli määräaikainen työsuhde.

MUTTA jos on kusipää, voi soittaa tai mailata työkkäriin ja kertoa tarjonneensa sulle uutta työpaikkaa ja sanoa että olet kieltäytynyt siitä.

En tiedä onko ihan noin kusipää, toisaalta eihän sitä koskaan tiedä. Sairasta jos joku työnantaja kokee tarpeelliseksi olla noin pikkumainen ja hankaloittaa minimipalkkaisen pätkätyöläisen elämää entisestään.

- Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano pomolle, että asia korjataan, jos olet jo työtodistuksen saanut.

Vierailija
4/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen sopimus päättyy sovittuna ajankohtana, eikä sille ilmoiteta mitään erillistä syytä. Jos työnantajasi haluaa sinun jatkavan samoissa töissä, tulisi hänen tarjota sinulle vakituista työtä, ei pakottaa uuteen määräaikaisuuteen. 

Vierailija
5/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :) en ole todistusta vielä saanut mutta halusin vain varmistusta asiasta, esimies on toisinaan hankala tyyppi. -ap

Vierailija
6/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi tulee jos et itse suostu jatkamaan työsuhdetta jota tarjotaan. Sama kuin sinulle tarjottaisiin työkkäristä työsuhdetta. Voit tietenkin kieroilla niin, että työnantaja haluaa antaa sinulle potkut, mutta olet vähän ajastasi myöhässä jos sopimus on jo umpeutumassa.

Sinkkumies

Vierailija
7/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ei voi tehdä,määräaikaisia ei saa ketjuttaa.Voi tarjota vain vakituista ja työsuhteen päättyminen on vain ja ainoastaan siten määräaikaisuus.Simple as this.

Vierailija
8/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla merkattiin omasta pyynöstäni, kun vaihdoin toiseen pidempään työsuhteeseen.

Vierailija
9/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis kieltäydyn sopimuksen jatkamisesta?

Olen työskennellyt 8 kuukautta saman työnanantajan palveluksessa pätkäsopimuksilla. Seuraava soppari päättyisi pian ja työnantaja on ilmaissut halukkuutensa jatkaa taas työsuhdetta (eli tehdä jälleen uuden ja lyhyen määräaikaisen sopparin). En jaksaisi enää tätä pelleilyä ja haluan lopettaa ko. paikassa.

Olen kuitenkin vielä melko kokematon näissä duuni/ansiopäiväraha-asioissa - voiko työnantaja siis ylläolevan perusteella jotenkin kieroilla mulle karenssin ja merkitä työsuhteen päättymisen mun syyksi vai täytyykö todistukseen merkitä vain, että määräaikainen suhde päättyy?

Jos kieltäydyt töistä, niin miksi mielestäsi olet oikeutettu tukiin?

Vierailija
10/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin ei voi tehdä,määräaikaisia ei saa ketjuttaa.Voi tarjota vain vakituista ja työsuhteen päättyminen on vain ja ainoastaan siten määräaikaisuus.Simple as this.

Koska olet vimeksi ollut töissä?

Vierailija
11/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikainen sopimus päättyy sovittuna ajankohtana, eikä sille ilmoiteta mitään erillistä syytä. Jos työnantajasi haluaa sinun jatkavan samoissa töissä, tulisi hänen tarjota sinulle vakituista työtä, ei pakottaa uuteen määräaikaisuuteen. 

Jos määräaikaisuuden syy vaihtuu voi niitä olla useita.

Vierailija
12/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kieltäydyt töistä, niin miksi mielestäsi olet oikeutettu tukiin?" - Mikä saa sinut olettamaan, että Ap olisi halukas vaihtamaan tilanteensa tuilla elämiseen? 

Vierailija
13/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi epäilet, että työnantajasi kirjoittaisi syyksi "oma pyyntö"? Pitäisi olla selvää, että päättymissyy on määräaikaisuus. Jos näin ei käy, niin pyydät työnantajaa korjaamaan asian. Jos alkaa nitkuttamaan voit hyvin sanoa, että etsit pidempiaikaista työsuhdetta ja kehut miten mukava on ollut työskennellä ao. firmassa. Työkkäriä ajatellen onhan sinulla tietenkin olemassa työsopimus, josta käy ilmi sinun olleen määräaikaisessa työsuhteessa? Nyt etsit pika pikaa paremman työpaikan, että ei tarvitse tukiaisilla tai määräaikaisuuksissa kitkutella.

Vierailija
14/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Työsuhde päättyy siksi että se oli määräaikainen.

Vierailija
15/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos kieltäydyt töistä, niin miksi mielestäsi olet oikeutettu tukiin?" - Mikä saa sinut olettamaan, että Ap olisi halukas vaihtamaan tilanteensa tuilla elämiseen? 

Ei halua uutta työsuhdetta ja on murheissaan siitä, mikä merkitään työsuhteen päättymissyyksi. Jos on muuta työtä tiedossa, niin noilla ei olisi merkitystä.

-ohis

Vierailija
16/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muussa tapauksessahan sillä ei olisi väliä, mitä työnantaja kirjoittaa työsuhteen päättymisen syyksi tai ilmoittaako tämä siitä työkkäriin.

Vierailija
17/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikka siitä että hän on huolissaan voiko työnantaja järjestää hänelle karenssin. Mistä muusta karenssi olisi tulossa kuin työkkärirahoista?

Vierailija
18/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on työsopimus määräaikaisesta tyosuhteesta välillä xx-xx.xx.xx määräaikuisuuden syyn kanssa? Eikö? eihän sinne työkkäriin/liittoon ole pakko sitä työtodistusta edes toimittaa , riittää työsopimuksen kopio jossa selkeästi näkyy että kyseessä on ollut määräaikainen työsuhde. sulla toivottavasti on jokaisesta määräaikaisuudesta työsopimus, tai edes näistä edellisistä pätkistä työtodistus?  

Vierailija
19/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla merkattiin omasta pyynöstäni, kun vaihdoin toiseen pidempään työsuhteeseen.

Tämä on ihan ok. Työntekijä voi itse ehdottaa määräaikaista sopimusta, ja työnantaja puolestaan joko suostuu siihen tai on suostumatta. 

(Jos työvoiman tarve on pysyvämpi, määräaikaisten jatkuva vaihtuminen aiheuttaa lisäkustannuksia. Siksi kaikki työntantajat eivät suostu määräaikaisiin sopimuksiin.)

Mutta tällaista pyyntöä työnantaja ei missään nimessä saa jälkikäteen lisätä työsopimukseen, varsinkaan jos se ei ole työntekijän tahto. 

Vierailija
20/33 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monta työtodistusta, joiss lukee, että irtisanouduin omasta pyynnöstäni. Niin teinkin ja on ihan ok että se siellä lukee: mullahan oli sis parempi työpaikka valmiina odottamass, enkä tarvinnut mitäön tukia.

Aapeen tilanne lienee toinen.

Tosin mun työpaikat on myös aina olleet määräaikaisia, joten en oikein käsitä, miksi se aapeen mielestä on pelleilyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän