Miten oppia sosiaalisemmaksi?
Mä oon niin awkward sosiaalisesti. Vaikea keksiä mitään puhuttavaa: toisinsanoen small talkissa olen erittäin huono. Ja koen small talkin aika turhaksi... Ja sosiaaliset tilanteet on aika kuluttavia. Sitten en myöskään osaa nauraa seurassa (paitsi erittäin läheisten seurassa)! Hyvinkin usein tunnistan tilanteet joissa "kuuluisi naurahtaa" mutta en vaan saa sitä naurua ulos tai jos saan niin teen sen vaan sosiaalisen paineen vuoksi. Ja sosiaaliset tilanteet vähän jännittää, saatan huomata esim. yhtäkkiä vaa jännittäväni jotain lihasta... tai että pidän kättä nyrkissä sen jännityksen vuoksi...
Kommentit (2)
Oletko aina ollut tuollainen, vai masennuksen myötä vasta?
Onko sinua koskaan tutkittu, olisiko tuo neurologista eli autismikirjoa? Älä hermostu, kysyn siksi, että naisilla autismikirjon häiriö on helposti alidiagnosoitu, ja sitä voi olla hyvin lievääkin. Olennaista on kumminkin sosiaalisten taitojen heikkous.
No, vaikka ei olisikaan tuota, niin toki voi olla ujo, introvertti ja sosiaalisesti kömpelö muutenkin.
Kai noita tilanteita oppii lähinnä vaan harjoittelemalla. Autismikirjon häiriöihinkään ei ole spesifiä terapiaa, jos ei nyt neuropsykiatrista kuntoutusta tai coaching-terapiaa sellaiseksi laske. Mutta paljon vaan sosiaalista olemista ja oman jännityksen purkua.
Jos voit, sano niille kavereille, että jännität sosiaalisia tilanteita, ja voit siksi käyttäytyä joskus kömpelösti, mutta että tykkäät heidän seurastaan ja sinulle voi sanoa suoraan, jos joku käytöksessäsi hämmentää, niin voit yrittää opetella paremman tavan.
Toki tuo edellyttää jo jonkinasteista luottamusta, mutta jos voit, niin kerro suoraan. Se vähentää paineitasi "käyttäytyä oikein" joka tilanteessa. Mitä vähemmän jännität, sitä luontevammin opit reagoimaan.
Tsemppiä, useimmat eivät tarkkaile koko ajan kriittisesti muiden käytöstä ja etsi siitä piilomerkityksiä ja kritisoitavaa. Vaikka av-palstaa lukiessa joskus vähän sellainen tunne tuleekin ;-)
Vinkkejä? Olen ollut myös masentunut ja sekin on kai tehnyt minusta hiljaisemman ja varautuneemman. En näe syytä miksi puhua ihmisille.