Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen köyhä mutta tyytyväinen elämääni!

Vierailija
20.02.2016 |

Päätin kirjoittaa tämän, koska ärsyttää muiden köyhien valitus aiheesta.

Olen minimieläkkeellä sairauden vuoksi, vaikka olenkin työikäinen. Olen ollut jo vuosia. Omaisuutta ei käytännössä ole, mutta ei ole myöskään velkoja. Olen tyytyväinen elämääni ja mahdollisuuksiini vaikuttaa siihen itse. En ole sitä mieltä että minimieläkettä pitäisi korottaa juurikaan tai että köyhä on aina uhri.

Minulla jää vuokran omavastuuosuuden (eli asumistuen jälkeen tuleva osuuteni vuokrasta) jälkeen käteen noin 550€/kk. Lääkkeet haukkaavat tästä 30€, netti kympin, puhelinliittymä toisen kympin. Jää 500€. Ruokaan menee n. 150€/kk (ja sillä syödään paljon muutakin kuin puuroa tai soppaa, syön mm. päivittäin lihaa tai kalaa sekä rahkaa paljon), jää 350€/kk. Tuolla rahalla ostaa mukavasti vaatteensa alesta tai kirpparilta, käy juomassa teetä lähikaupungin teehuoneella ja tapaa ystäviä ravintolassa. Saan myös säästöön vähän, ja harrastan kaikkea ilmaista kuten kirjastossa käymistä, luonnossa kävelyä sekä musiikinkuuntelua. Lehdet luen päivittäin tietokoneellani, minulla on läppäri joka maksoi uutena reilun satasen. Koen, että elämäni on oikein rikasta ja hyvää. Mitä vielä voisin kaivata?

(Ensi kesänä lähden 200km päähän junamatkalle, yövyn yhden yön hotellissa samalla. Lisäksi teen toisen matkan 100km päähän ja yövyn ystäväni luona viikonlopun ajan. Ei siis jää matkustaminenkaan välistä, ja eläkeläisalennuksella se onkin mukavan hintaista. )

Kirjoitukseni olkoot vastapainoksi sille ainaiselle "yhyy me köyhät eläkeläiset"-valitukselle, jota on ikävä lukea. Minä en valita! Saan sairauksiini hoitoa yhteiskunnalta, olen kiitollinen. Yhteiskunta antaa minulle käyttörahaa ja antaa minun elää sievässä yksiössä turvallisesti lähellä palveluita. Sinä, joka maksat veroja: kiitos sinulle tästä kaikesta!

Ystävällisesti, toisenlainen eläkeläinen. :)

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä yksin köyhänä pärjää mutta lapsiperheenä se on vaikeampaa vaikka on vain yksi lapsi.

Ei ole. Sitä vaan helposti kuvittelee, että lapsilla täytyisi olla yhtä sun toista mitä niiden kavereillakin on, mikä aiheuttaa turhia paineita. Köyhäkin lapsuus voi olla erittäin hyvä lapsuus.

Vierailija
22/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä yksin köyhänä pärjää mutta lapsiperheenä se on vaikeampaa vaikka on vain yksi lapsi.

Mulle on käynyt täysin päin vastoin. Köyhä elämä tuntui kamalalta kun olin sinkku ja kurjalta kun olin lapsettomassa parisuhteessa. Nyt kun meillä on lapsia, köyhyyttä jaksaa paljon paremmin, koska lapset tekee köyhästäkin elämästä niin paljon mielekkäämpää. Rahaa jää selvästi vähemmän käteen per nuppi ja kaikesta täytyy nipistää jopa selvästi enemmän kuin ennen, mutta lasten takia jaksaa venyä vaikka mihin... Ja hyvin nuo lapsetkin pärjää, köyhistä olosuhteista huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minimieläkkeellä sairauden vuoksi, vaikka olenkin työikäinen. Olen ollut jo vuosia. Omaisuutta ei käytännössä ole, mutta ei ole myöskään velkoja. Olen tyytyväinen elämääni ja mahdollisuuksiini vaikuttaa siihen itse. En ole sitä mieltä että minimieläkettä pitäisi korottaa juurikaan tai että köyhä on aina uhri.

Minulla jää vuokran omavastuuosuuden (eli asumistuen jälkeen tuleva osuuteni vuokrasta) jälkeen käteen noin 550€/kk. Lääkkeet haukkaavat tästä 30€, netti kympin, puhelinliittymä toisen kympin. Jää 500€. Ruokaan menee n. 150€/kk (ja sillä syödään paljon muutakin kuin puuroa tai soppaa, syön mm. päivittäin lihaa tai kalaa sekä rahkaa paljon), jää 350€/kk. Tuolla rahalla ostaa mukavasti vaatteensa alesta tai kirpparilta, käy juomassa teetä lähikaupungin teehuoneella ja tapaa ystäviä ravintolassa. Saan myös säästöön vähän, ja harrastan kaikkea ilmaista kuten kirjastossa käymistä, luonnossa kävelyä sekä musiikinkuuntelua. Lehdet luen päivittäin tietokoneellani, minulla on läppäri joka maksoi uutena reilun satasen. Koen, että elämäni on oikein rikasta ja hyvää. Mitä vielä voisin kaivata?

(Ensi kesänä lähden 200km päähän junamatkalle, yövyn yhden yön hotellissa samalla. Lisäksi teen toisen matkan 100km päähän ja yövyn ystäväni luona viikonlopun ajan. Ei siis jää matkustaminenkaan välistä, ja eläkeläisalennuksella se onkin mukavan hintaista. )

Kirjoitukseni olkoot vastapainoksi sille ainaiselle "yhyy me köyhät eläkeläiset"-valitukselle, jota on ikävä lukea. Minä en valita! Saan sairauksiini hoitoa yhteiskunnalta, olen kiitollinen. Yhteiskunta antaa minulle käyttörahaa ja antaa minun elää sievässä yksiössä turvallisesti lähellä palveluita. Sinä, joka maksat veroja: kiitos sinulle tästä kaikesta!

Vierailija
24/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt täysin päin vastoin. Köyhä elämä tuntui kamalalta kun olin sinkku ja kurjalta kun olin lapsettomassa parisuhteessa. Nyt kun meillä on lapsia, köyhyyttä jaksaa paljon paremmin, koska lapset tekee köyhästäkin elämästä niin paljon mielekkäämpää. Rahaa jää selvästi vähemmän käteen per nuppi ja kaikesta täytyy nipistää jopa selvästi enemmän kuin ennen, mutta lasten takia jaksaa venyä vaikka mihin... Ja hyvin nuo lapsetkin pärjää, köyhistä olosuhteista huolimatta.

Joo, no mä olen itse köyhästä perheestä lähtöisin ja haluan antaa paremman lapsuuden lapselleni. Siksi kynsin hampain pyrin köyhyydestä poispäin. Lapsilukukin jätettiin yhteen juuri siksi kun tulot eivät nousseet.

Vierailija
25/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aika rikas verrattuna tällaiseen 400€/kk opintotuella elävään opiskelijaan, jolla nuo vuokra, netti ja puhelin syö 300€ tuloista, opintolainaa ei saa, velkaa on ja niinä kuukausina, kun sossu ei myönnä tukea, syödään kuun lopussa sitä, mitä roskiksesta löytyy.

Eläisin tooosi leveästi, jos vuokran päälle jäisi 550€ rahaa elämiseen. Sehän on jo enemmän kuin opintotuki täyden asumislisän kanssa ylipäätään on!

Kiva kuitenkin, että olet tyytyväinen elämääsi ja sulla menee hyvin. :)

Halusin vain tuoda esiin, ettei monella mene taloudellisesti noinkaan hyvin kuin sulla. Anteeks, et valitan välillä. :/

Vierailija
26/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin hyväkuntoinen ihminen edes on eläkkeellä? Vai onko toimintakyky parantunut eläkkeelle päästyä?

Vierailija
27/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija kirjoitti:

Olet aika rikas verrattuna tällaiseen 400€/kk opintotuella elävään opiskelijaan, jolla nuo vuokra, netti ja puhelin syö 300€ tuloista, opintolainaa ei saa, velkaa on ja niinä kuukausina, kun sossu ei myönnä tukea, syödään kuun lopussa sitä, mitä roskiksesta löytyy.

Eläisin tooosi leveästi, jos vuokran päälle jäisi 550€ rahaa elämiseen. Sehän on jo enemmän kuin opintotuki täyden asumislisän kanssa ylipäätään on!

Kiva kuitenkin, että olet tyytyväinen elämääsi ja sulla menee hyvin. :)

Opiskelijat unohtavat aina että heidän ei tarvitse tehdä elääkseen usein hyvinkin raskasta ja likaista fyysistä työtä. On aivan eri asia notkua yliopistolla kun sattuu huvittamaan kuin seisoa 8 t tai siivota pölyn ja paskan keskellä jollakin raksalla. Lisäksi opiskelijoilla on paljon alennuksia ja muita etuisuuksia kun töissä olevat maksavat kaiken itse.

Halusin vain tuoda esiin, ettei monella mene taloudellisesti noinkaan hyvin kuin sulla. Anteeks, et valitan välillä. :/

Vierailija
28/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin hyväkuntoinen ihminen edes on eläkkeellä? Vai onko toimintakyky parantunut eläkkeelle päästyä?

?

Vierailija
29/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan köyhyys on väliaikaista ja on nostetta kohta saada hyvät.tulot.

Masentavaa olla pysyvästi köyhä. Ei riitä rahat mihinkään, mitä kaverit ostavat tai tekevät. Kohta ovat entisiä kavereita, kun olen rahankäytöltä niin rajoittunut.

Vierailija
30/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki eivät saa työtä, on oikein, että työssäkäyvät maksavat hyvän elämän myös työttömille.

Vielä parempi olisi, että tulisi 6 tunnin työpäivät, jolloin työtä riittäisi useammalle.

Automaatio on vienyt työpaikat.

Vierailija
31/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhiä tarvitaan yhteiskuntaan varoitukseksi työssäkäyville: tämä voisi tapahtua sinullekin. Se edesauttaa kiitollisuutta ja pitää ahneuden kurissa. Tulee etuoikeutettu olo, kun nostaa karvan alle kolmen tonnin liksaa kivasta ja suhteellisen vähän stressaavasta työstä.

Ajatteles vähän mitä puhut.  Olen käynyt töissä ja silti olen köyhä.  Näinhän kovasti jotkut soisivat eriarvoisuutta, köyhät jotenkin surkuteltavia.  Totuus on että ap tuloilla pärjää ihan siedettävästi.

Vierailija
32/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tulot, vaan menot.

Vierailija
33/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi opiskelijoilla on paljon alennuksia ja muita etuisuuksia kun töissä olevat maksavat kaiken itse.

Opiskelijoiden köyhyyttä kritisoivat unohtavat aina, että pelkän opintorahan ja asumislisän varassa kärvistelevillä opiskelijoilla ei ole juurikaan varaa hyödyntää opiskelija-alennuksia ja muita etuisuuksia. Miten ihmeessä voisikaan, jos käteen jää vuokran jälkeen esim. 100 € eikä siitä riitä muuhun kuin kaikkein välttämättömimpään? Ruoka, vaatteet, hygieniatarvikkeet, kirjoitusvälineet, polkupyörä yms. ei maksa opiskelijakortilla yhtään sen vähempää kuin muillekaan.

Esim. opiskelijalounas maksaa 2,60 €, mikä on tietysti halpa hinta jos sitä vertaa työpaikkalounaisiin. MUTTA miten opiskelijalla olisi varaa edes alelounaaseen, jos koko päivän ruuat täytyy saada 3 €:lla? Hyvänen aika, täytyyhän sitä nyt muutakin syödä kuin pelkkä lounas! Sitä paitsi 2,60 €:lla ostaa kilon kuivattuja herneitä, litran maitoa ja kilon kaalia/lanttua/punajuurta/appelsiineja/tms., joista voi valmistaa koko viikon lounaat. Ihan ilman mitään opiskelija-alennuksia, joista nauttiminen jää köyhimmille opiskelijoille vain haaveeksi.

Vierailija
34/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä hyvä, viisas ja tyytyväinen ihminen!

Mukavaa tekstiä. Kivaa ja kannustavaa luettavaa.

Voi kun ihmiset todella valittaisivat vähän vähemmän ja olisivat tyytyväisempiä ja kiitollisempia.

Kaikkea hyvää sinulle sinne! <3

Vierailija
35/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tulot, vaan menot.

Aivan. Isokin mies pärjää alle 20 eurolla kuussa jos syö pelkkää kaurapuuroa, asuu sillan alla, pukeutuu rääsyihin, peseytyy yleisissä vessoissa eikä harjaa hampaitaan.

Vierailija
36/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän minimieläke esim ruokaan yms voi riittää, mutta ei välttämättä sairauden hoidon kustannuksiin . Esim psykoterapiaan voi mennä useampi satanen kuukaudessa kun julkiselta ei välttämättä eikä useinkaan psykoterapiaa saa vaan sairaanhoitajan keskusteluapua vain.

Vierailija
37/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että sä kävelet rakennukseen viikottain lainaamaan kirjoja ei ole harrastus.

Vierailija
38/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän minimieläke esim ruokaan yms voi riittää, mutta ei välttämättä sairauden hoidon kustannuksiin . Esim psykoterapiaan voi mennä useampi satanen kuukaudessa kun julkiselta ei välttämättä eikä useinkaan psykoterapiaa saa vaan sairaanhoitajan keskusteluapua vain.

Suomi olisi konkurssissa, jos kaikille jotka kokee tarvitsevansa kallista psykoterapiaa maksettaisiin sellainen.

Vierailija
39/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi olisi konkurssissa, jos kaikille jotka kokee tarvitsevansa kallista psykoterapiaa maksettaisiin sellainen.

Mutta kun kyse ei ole siitä, että joku vain kokisi tarvitsevansa sitä vaan ihan tosiasiallisesti tarvitsee sairautensa hoitoon. Moni ei oikein ymmärrä, kuinka huonosti psykoterapiaa saa, vaikka olisi hyvinkin sairas ja sitä tarvitsisi. Itse olen esim ollut julkisella puolella ja siellä on ihan lääkärin ja hoitajan toimesta yritetty saada minulle psykoterapiaa mutta kun sitä saa niin nihkeästi eikä julkisen resurssit siihen itsellä riitä. Psykoterapia on ihan välttämätön juttu, että joistakin vaikeista sairauksista voi parantua.

Vierailija
40/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinhan ajatella, että köyhien syöpäpotilaiden sairautta ei tartte hoitaa jos ei psyykkisiä sairauksia......Psykoterapia on tärkeä psyykkisten sairauksien hoitokeino.