Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen köyhä mutta tyytyväinen elämääni!

Vierailija
20.02.2016 |

Päätin kirjoittaa tämän, koska ärsyttää muiden köyhien valitus aiheesta.

Olen minimieläkkeellä sairauden vuoksi, vaikka olenkin työikäinen. Olen ollut jo vuosia. Omaisuutta ei käytännössä ole, mutta ei ole myöskään velkoja. Olen tyytyväinen elämääni ja mahdollisuuksiini vaikuttaa siihen itse. En ole sitä mieltä että minimieläkettä pitäisi korottaa juurikaan tai että köyhä on aina uhri.

Minulla jää vuokran omavastuuosuuden (eli asumistuen jälkeen tuleva osuuteni vuokrasta) jälkeen käteen noin 550€/kk. Lääkkeet haukkaavat tästä 30€, netti kympin, puhelinliittymä toisen kympin. Jää 500€. Ruokaan menee n. 150€/kk (ja sillä syödään paljon muutakin kuin puuroa tai soppaa, syön mm. päivittäin lihaa tai kalaa sekä rahkaa paljon), jää 350€/kk. Tuolla rahalla ostaa mukavasti vaatteensa alesta tai kirpparilta, käy juomassa teetä lähikaupungin teehuoneella ja tapaa ystäviä ravintolassa. Saan myös säästöön vähän, ja harrastan kaikkea ilmaista kuten kirjastossa käymistä, luonnossa kävelyä sekä musiikinkuuntelua. Lehdet luen päivittäin tietokoneellani, minulla on läppäri joka maksoi uutena reilun satasen. Koen, että elämäni on oikein rikasta ja hyvää. Mitä vielä voisin kaivata?

(Ensi kesänä lähden 200km päähän junamatkalle, yövyn yhden yön hotellissa samalla. Lisäksi teen toisen matkan 100km päähän ja yövyn ystäväni luona viikonlopun ajan. Ei siis jää matkustaminenkaan välistä, ja eläkeläisalennuksella se onkin mukavan hintaista. )

Kirjoitukseni olkoot vastapainoksi sille ainaiselle "yhyy me köyhät eläkeläiset"-valitukselle, jota on ikävä lukea. Minä en valita! Saan sairauksiini hoitoa yhteiskunnalta, olen kiitollinen. Yhteiskunta antaa minulle käyttörahaa ja antaa minun elää sievässä yksiössä turvallisesti lähellä palveluita. Sinä, joka maksat veroja: kiitos sinulle tästä kaikesta!

Ystävällisesti, toisenlainen eläkeläinen. :)

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu. Sinunlaisesi köyhät ovat yhteiskuntarauhan kannalta erittäin tärkeitä. Kaikkea hyvää sinulle.

t. hyväosainen

Vierailija
2/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä tarvitaan yhteiskuntaan varoitukseksi työssäkäyville: tämä voisi tapahtua sinullekin. Se edesauttaa kiitollisuutta ja pitää ahneuden kurissa. Tulee etuoikeutettu olo, kun nostaa karvan alle kolmen tonnin liksaa kivasta ja suhteellisen vähän stressaavasta työstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat todella fiksulta. Hienoa! Itse olen perheen äiti, kaikilla mittareilla kuulumme 5 % köyhimpien joukkoon Suomessa. Toimeentulotukeen olisi oikeus muutaman kympin verran, muttemme ole vaivautuneet. Erinäisten syiden takia kumpikaan meistä ei ole tällä hetkellä työelämässä, muttei myöskään sairaslomalla. Tämä on ollut oma arvovalintamme, johon pienet lapset ovat "syynä". Suoraan sanottuna ärsyttää muiden köyhien valitus omasta ns. köyhyydestään. Mitkään tuet eivät riitä mihinkään, ei ole varaa ostaa edes kunnon ruokaa jne. Meillä riittää rahat varsin hyvin kaikkeen, puutteessa ei todellakaan tarvitse elää! Käymme myös ulkomaanmatkoilla säännöllisesti. Tämä tosin vaatii hyvää rahankäyttötaitoa, tiedostan kyllä sen, ettei kaikilla ole kykyä samaan. Olen erittäin kiitollinen yhteiskunnalle tästä mahdollisuudesta, en ymmärrä miten joku voi olla tyytymätön käytännössä ilmaiseen ylläpitoon. Olkaa kiitollisia sen ainaisen valittamisen sijaan! :)

Vierailija
4/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallinnakin on ulkomaa.

Vierailija
5/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kirjotus. Kaikkea hyvää sulle toivotan.

Vierailija
6/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno tarina. Tottahan se on, että onnellisuuden pitäisi tulla muualta kuin rahasta tai materiasta ja sinä olet hienosti tämän oivaltanut. Itselle jää laskujen jälkeen n. 80e / kk elämiseen (enkä ole edes opiskelija). Olisin ehkä onnellisempi jos tilanne olisi hiukan parempi, mutta tiedostan kyllä että alakuloni kumpuaa muista jutuista kuin varsinaisesti rahasta.

Kiitos avauksesta, tykkäsin ja se antaa voimia jaksaa eteenpäin.

Vierailija
7/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tuossa voi kaivata kun mihinkään arvokkaampaan ei ole varaa saati että saisi kerättyä mitään pahan päivän varalle. Itselle jää lainan ja muiden kulujen jälkeen muutama satanen enemmän käteen kuukaudessa jos en törsää mihinkään ylimääräiseen. Jouduin ostamaan uuden mokkulan a150 € niin se veikin sitten sen kuukauden melkein nollatulokseen. Kun katselin otetta kertyneestä eläkkeestä niin  kun se päivä koittaa kun en jaksa käydä töissä toivon että on olemassa vielä leipäjonoja ja matkalla sinne kadunvarressa olisi oikein paljon tyhjiä pantillisia tölkkejä ja pulloja. Yksin kyllä tulee toimeen joten kuten mutta kun haluaisin joskus perheenkin.

Vierailija
8/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että olet tyytyväinen elämääsi! :)

Minäkin olen "köyhä", eli opiskelija. Tulot kokonaisyydessaan ~450€/kk, josta suurin osa menee vuokraan, veteen ja sähköön. Toivon, että köyhyys lähtee samalla kun valmistun...

Vierailija
9/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen köyhä mutta tyytyväinen elämääni. Opiskelen ja teen satunnaisia keikkatöitä alle kympin tuntipalkalla. Viime vuonna käteen jäi asumismenojen jälkeen keskimäärin 308 €/kk, ja siitä jäi keskimäärin 100 €/kk säästöön.

Toki se helpottaa, että suurin osa kavereistani on myös köyhiä opiskelijoita, jotka elää vaatimatonta elämää.

Vierailija
10/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tallinnakin on ulkomaa.

Ei ole. Tallinna on kaupunki eikä maa.

Vierailija
11/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 euroa yhden ihmisen kuluihin asumiskustannusten jälkeen on iso raha. Ei monella pienipalkkaisella työssä käyvälläkään jää noin paljon rahaa käytettäväksi yhteen ihmiseen. Sehän tarkoittaisi nelihenkisen perheen kohdalla, että asumiskulujen jälkeen jäisi vielä pari tonnia röpöttelyyn. Olen sitä mieltä, että noin asioiden pitää ollakin, että kaikilla on riittävästi rahaa että säilyy hengissä ja pystyy jotain mukavaakin tekemään, mutta mitenkään pieni summa tuo ei ole.

Vierailija
12/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi köyhä opiskelija. Ei ole herkkua kun vuokran jälkeen käyttöön jää 110e/kk, vaikka asun kämäsessä solussa (ja toinen nykyisistä solukämppiksistä on ihan mahdoton sottapytty)... Ilman leipäjonoa olisi pakko ottaa lainaa elämiseen, kun en ole saanut töitä yrityksistä huolimatta. En silti valita, vaan olen kiitollinen siitä että mulla on katto pään päällä, suht toimiva terveydenhoito, puhdasta juomavettä jne. ja kaiken lisäksi mahdollisuus opiskella.

Vierailija
13/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea vaihteeksi tällaista ainaisen valituksen sijaan. :)

Vierailija
14/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap :) Itsekin olen köyhä, siivoustyötä tekevä yhden lapsen yh-äiti. En tosin koe elämää köyhäksi koska ei meiltä mitään elintärkeää puutu, onnellisia ja tyytyväisiä ollaan.

Vierailija
15/60 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös köyhä JA onnellinen!

Meillä on pieni ja viehättävä koti pienellä paikkakunnalla, jonne muutimme miehen sairastuttua vakavasti. Hengenhätää ei ole, mutta molemmat olemme työelämän ulkopuolella terveyden vuoksi, vaikka ikää ei ole kuin rippaan 30.

Talvisin käydään miehen kanssa pilkkimässä kun jäät kestää, harrastetaan ilmaista liikuntaa, osallistutaan erilaisiin ilmaisiin tapahtumiin (ja niitä on paljon), tavataan ystäviä ja lähisiä, osallistutaan erilaisiin hyväntekeväisyysjuttuihin, luetaan läjäpäin kirjoja ja tehdään paljon itse kaikkea kotona. Kesäisin kasvatellaan itse ruokaa pihalla, kalastetaan ja on meillä pari kanaakin sekä kukko. Syksyllä säilötään ruokaa koko vuodeksi ennen seuraavaa satoa. On muuten hyvää ja terveellistä ruokaa! Mitään ei puutu sellaista, jonka puutteeksi kokisi. Meillä on todella pienet tulot, vaan niin on menotkin ja niistä vähistä kuitenkin säästetään niin, että joka vuosi päästään 2 viikoksi aurinkoon talvella. 

Elämä on niin pitkälti sitä millaiseksi sen tekee, niissä olosuhteissa, jotka eteen tulee. Myös onnellisuus on usein kiinni siitä, mitä valitsee tehdä onnensa eteen. Valittamalla onni ei ainakaan tule. Koskaan ;)

Vierailija
16/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun välttämättömät perustarpeet on turvattu, elämänlaatu on pitkälti asenteesta kiinni.

Vierailija
17/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli luultavasti jonkun kokoomuslaisen kirjoittama. Jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla, eläkkeistä napsaistaisiin vielä puolet pois. Itse olen köyhä, mutta tyytymätön. Rahat riittävät jos istun kotona, enkä tee mitään. Sitähän tässä olenkin harrastanut, mutta kaverit ovat jättäneet minut, koska tietävät etten ikinä lähde minnekään, sillä kaikki maksaa. En mene elokuviin, en matkustele bussilla enkä junalla. Nyt säästän rahaa uuteen pesukoneeseen. Olen laskenut että puolen vuoden päästä minula on siihen varaa.

Vierailija
18/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli luultavasti jonkun kokoomuslaisen kirjoittama. Jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla, eläkkeistä napsaistaisiin vielä puolet pois. Itse olen köyhä, mutta tyytymätön. Rahat riittävät jos istun kotona, enkä tee mitään. Sitähän tässä olenkin harrastanut, mutta kaverit ovat jättäneet minut, koska tietävät etten ikinä lähde minnekään, sillä kaikki maksaa. En mene elokuviin, en matkustele bussilla enkä junalla. Nyt säästän rahaa uuteen pesukoneeseen. Olen laskenut että puolen vuoden päästä minula on siihen varaa.

Elämän realiteetteja:

1. Raha on rajallista. Kaikki mikä annetaan yhdelle on muilta pois.

2. Kaikki ei tee töitä, eikä kaikkien työtätekevien panos ole yhtä arvokas.

Olisihan se kivaa, jos kaikille saataisiin kaikkea mitä kaikki tahtoo, mutta kun ei saada. Olen sitä mieltä, että reiluuden vuoksi työtätekemättömille suomalaisille maksettavia tukia pitäisi pikemminkin vähentää kuin lisätä. Vain sillä tavalla työtätekevät saisi oikeudenmukaisemman korvauksen työstään.

Niin ja en ole mikään kokoomuksen kannattaja, rikas tai muutenkaan hyväosainen. Olen köyhä opiskelija, tuleva lastentarhanopettaja, ja odotettavissa oleva palkkani jää selvästi suomalaista keskipalkkaa pienemmäksi. Ja siitäkin pienestä palkasta joudun maksamaan yli 2 000 € opintolainaa pois... Jouduin nimittäin elämään koko viime kesän (3 kk) pelkän opintolainan turvin, koska töitä ei löytynyt eikä opiskelijoille myönnetä toimeentulotukea (ellei opintolaina lopu kesken).

Vierailija
19/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana aloitus, kiitos ap. Minä en ole köyhä, mutta pienituloinen. Olen huomannut, että kaupoissa alkaa jotenkin ahdistaa, tuntuu että muut voi ostella surutta kaikkea, itse en voi. Tämä erityisesti siis vaatekaupoissa, ruokakaupassa ei muutenkaan mulla mene paljon rahaa, käyn enimmäkseen lidlissä enkä välitä kalliimmista ruoista kuten kokolihasta. Itse pyrin myös säästämään rahastoon, niitä on joka pankilla. Itsellä nordnetissa. Käytän paljon kirppareita, ne on oikeastaan ihan harrastus, rentoudun paremmin siellä kuin jossain stockmannilla :D Vapaa-aikana viihdyn mainiosti kotona. Tupakkaa en polta, saunakaljat juon kyllä, rahapelejä tai veikkausta en harrasta.

Vierailija
20/60 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä yksin köyhänä pärjää mutta lapsiperheenä se on vaikeampaa vaikka on vain yksi lapsi.