Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen auttanut alkoholisoitunutta siskoani ostamalla ruokaa, nyt ei enää kelpaa

Vierailija
20.02.2016 |

Sisareni on ryypännyt parikymmentä vuotta välillä rajummin ja välillä vähemmän, kuitenkin pisin alkoholiton aika putkeen on ollut viikko. Olen ostanut hänelle ruokaa ja adoptoinut hänen kissansa (jo n.10 vuotta sitten) Nyt hän ei kuitenkaan viimeksi huolinut tuomaani ruokakassia vaan vaati rahaa. Tuntuu pahalta olla antamatta koska hänellä ei ole enää muita kuin minut. Oli todella humalassa ja heitteli ostamani appelsiinit ja maidot pitkin rappua. Haukkui minut itsekkääksi paskaksi jonka pitäisi alkaa sossun akaksi. Alan olla aivan loppu tähän ja taas koko päivän itkenyt. Miten voisin jaksaa vielä auttaa häntä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et auta etkä ainakaan anna rahaa. Jos annat rahaa, annat mahdollisuuden jatkaa juomista.

Vierailija
2/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mahdollista etä hän haluaisi ruoan sijasta alkoholia ja sen takia haluaa rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vain, että voit olla tukena silloin kun hänellä on halua raitistua.  Rahaa ei kannata antaa, koska senhän tietää mihin menee.  Ehdota katkaisuhoitoa.

Tarkalleen ottaen ruokakassien vieminenkin tavallaan mahdollistaa juomisen.  Voi ryypiskellä kaikki rahansa ja silti joku kuskaa ruokaa ilmaiseksi.

Vierailija
4/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et auta rahalla etkä ruoalla häntä. Mahdollistat niillä hänen juomistaan.

Vierailija
5/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna rahaa. Ostaa sillä vain viinaa. Suosittelisin ottamaan välimatkaa ja antaa siskon olla hetken omissa oloissaan. Jos vaikka havahtuisi siihen, että hänellä ei ole enää ketään.

Vierailija
6/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko tyyppi! Poista elämästäsi. Kun et voi auttaa tai parantaa hänen elämää. Miksi pilata oma? 

Vierailija
8/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.al-anon.fi/al_anon_auttaa

Tuolta sivuilta vois löytyä tietoa miten menetellä tilanteessasi joka on varmasti raskas sinulle. Avainkysymys ei ole se miten voit auttaa siskoasi vaan miten voit auttaa itseäsi!

Vierailija
9/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaresi on sairas ja se oli sairaus nimeltä alkoholismi, joka riehui. Olet ap ollut hyvä sisko, mutta jos toinen ei halua parantua, ei ole oikein mitään tehtävissä. Katkaise välit ja anna hänen vajota pohjalle. Ehkä lopulta havahtuu. Älä anna rahaa.

Vierailija
10/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko vaan mitä edellä on sanottu. Sinä et auta siskoasi viemällä ruokaa tai rahaa vaan olet näin osa syyllinen hänen juomiseensa. Voit sanoa siskolle, että selvinpäin voi tulla luoksesi syömään ja juttelemaan muuten tämä oli tässä. Julmaa, mutta pakollista.

Vierailija
11/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis silloin auttanut häntä kun hänen tukirahansa ovat loppuneet. En ole itsekään mikään rikas ja ohjasin hänet nyt kaupunkinsa ruoka-apuun. Se oli hänelle kova pala kun on halunnut kuitenkin pitää ns. julkisivun kunnossa. Yrittänyt joskus ruokaa viedessä kaiken maailman tekosyitä miksi apu pitäisi antaa rahana. No kun hän haluaa tiettyjä ruokia ja ostan vääriä, hän ei halua olla vahdittavana kuin pikkukakara... Näitä riittää. En ole silti antanut rahaa.

Vierailija
12/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap ihana sisko ja toiminnallasi halunnut vain hyvää. Päihteidenkäyttäjien läheisiä riipoo usein syyllisyys ja pelko.

Tiedät varmasti, että rahaa ei kannata antaa koska hän ostaa niillä ihan varmasti alkoholia.

Syrjäytynyt alkoholisti, joka on sosiaalituen varassa saa Suomessa sen verran rahaa, että hänellä on varmasti varaa ostaa myös omat ruokansa. Lisäksi on kaikenlaisia ruoka-avustuksia. Tavallaan olet ruoan viemisellä mahdollistanut hänen juomistaan, koska sitten hän on voinut juoda omat ruokarahansa.

Valitettavasti et voi tehdä mitään, ennen kuin siskosi itse haluaa raitistua. Ole sitten hänen tukenaan, jos ja kun näin tapahtuu.

Pidä nyt huolta itsestäsi, ettet sairastu löheisenä itse. Sitä tapahtuu usein. Voimia <3

Ja muista että ne haukut ja pahat puheet ja kamalat teot on se alkoholi joka siskossasi puhuu, se oma sisko on siellä jossain sairauden takana kyllä.

Vierailija
13/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka vaan samaantapaan, vaikka muut kehoittaakin sut sisaresi hylkäämään, minä en kuitenkaan siihen lähtisi, ellei sun omat voimat ole täysin lopuillaan jo.

Koska viimeksi hän on ollut työelämässä?

Vierailija
14/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka vaan samaantapaan, vaikka muut kehoittaakin sut sisaresi hylkäämään, minä en kuitenkaan siihen lähtisi, ellei sun omat voimat ole täysin lopuillaan jo.

Koska viimeksi hän on ollut työelämässä?

Ei se ole hylkäämistä, jos ei enää avusta alkoholin juomista. Tukena voi yrittää olla muillakin tavoin. Valitettavasti päihdeongelmaiset ei koe samalla tavalla ja saattavat raivostua, kun yhtäkkiä joutuukin ostamaan omilla rahoillaan ruokansa ja viinansa.

Eihän kukaan muutenkaan ostele ruokia ja anna rahojaan vaikka ihan ns. normaalille läheiselleen? Miksi siis alkoholistille?

Vierailija
15/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ymmärrän näitä jotka sanovat, että ala vie ruokaa, mutta tuskin se sisko alkaa ruokaa ostamaan vaan juo siten vain alkoholia mikä on pahempi kuin jos on alkoholisti ja syö välillä.

ehkä kannattaa ajoittaa vierailut krapula ajankohtiin.

en kyllä näe tässä hyvää ratkaisua paitsi jos sisko tajuaa ongelmansa tai jotenkin saadaan pakkohoitoon

Vierailija
16/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa ap, että olet auttanut siskoasi!

Mutta älä vain anna hänelle rahaa, hän saattaa käyttää sen vain alkoholiin. Ruokaakaan älä vie "liian usein", koska kun viet hänelle ruokaa, hänellä jää enemmän rahaa ostaa itselleen alkoholia. Niin kurjalta kuin se kuulostaakin.

Olet selvästi hyvä ihminen :)

Vierailija
17/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samahan se on, antaako ruokaa vai rahaa. Jos antaa ruokaa, niin jää enemmän omia varoja alkoholiin. 

Kyllä alkoholistikin jotain syö, vaikkakin yleensä hyvin vähän. 

Mutta mieuummin nyt tietysti ruokaa viet. Vie vain silloin kun on selvinpäin. Kai sen puhelimessa kuulee ainakin jos on ympäripäissään. 

Vierailija
18/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että voi soittaa kun raitistuu ja tarvii apua. Ja rahaa et koskaan anna. Tuet nytkin ryypiskelyä kun kotihuolto on toiminut, olen pahoillani, mikään muu kun hän itse rivoilla pelastaa enää tuosta suosta

Vierailija
19/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis silloin auttanut häntä kun hänen tukirahansa ovat loppuneet. En ole itsekään mikään rikas ja ohjasin hänet nyt kaupunkinsa ruoka-apuun. Se oli hänelle kova pala kun on halunnut kuitenkin pitää ns. julkisivun kunnossa.

Eli nimenomaan olet mahdollistanut hänen riippuvuuttaan. Hän tietää että voi juoda rahansa, koska sinä tuot ruokaa. Hän tietää että voi juoda rahansa, ja pitää julkisivunsa kunnossa, koska sinä tuot ruokaa. Sinä mahdollistat siskosi ongelmakäyttäytymistä. Et voi auttaa häntä lopettamaan juomista, et millään lailla. Mutta voit lopettaa sen mahdollistamisen.

Vierailija
20/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit, miten voisit jaksaa vielä auttaa häntä. Pidä itsesi kunnossa, huolehdi ensisijaisesti omasta voinnistasi, niin saat jaksamista auttaa muita. Minulle jaksamista ja lohdutusta kaikkiin tilanteisiin on tuonut yhteys Jumalaan ja seurakuntaan. Voit pyytää rukousapua: rukoile sisarellesi voimia hänen sairautensa voittamiseksi ja itsellesi voimia tilanteen jaksamiseksi ja johdatusta, että osaisit ja jaksaisit auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä