Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapailemani miehen mielestä kirosanat eivät kuulu naisen suuhun

Vierailija
20.02.2016 |

En itse kiroile. Olimme syömässä ja viereisessä pöydässä oli kiroileva pariskunta. Kun he lähtivät, mies sanoi "Aika kiusallista olisi olla tuon miehen paikalla, kirosanat ei kuulu naisen suuhun ollenkaan"

Kysyin että onko se sitten miesten kohdalla jotenkin fiksumpaa ja vastasi "No ei fiksua, mutta sen voi vielä ymmärtää"

Miten palautan tuo tälle vuosisadalle? 40-vuotiaasta henkilöstä kyse.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sooperilainen kirjoitti:

Makunsamenettäjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kirosanat särähtävät pahasti korvaan naisten suusta. En halua olla seksistinen, mutta mielestäni kiroilevasta naisesta tulee mieleen, että on on hieman jätkämäinen, köyhä eikä välttämättä hirveän kouluttautunut (alempi sosiaaliluokka). Vastaavasti miehistä ei aivan samanlaista vaikutelmaa tule, mutta riippuu tosiaan siitä, hallitseeko tilannetajun kiroilun suhteen.

Mielikuvat ovatkin mielikuvia, ja kannattaa aina välillä tarkistuttaa, pitävätkö paikkansa. Itse olen akateemisessa koulutuksessa ja koko lähisuku myös akateemisesti koulutettuja. Kiroilen todella paljon, varmaan enemmän kuin keskiverto kolmeakymppiä lähenevä nainen. Ainakin kiroilen enemmän kuin mieheni. Äiti ja tämän isä kiroilevat myös paljon. Meidän kohdalla ei siis ainakaan johdu huonosta koulutuksesta. Ulkonältäni kuvailisin itseäni klassiseksi kaunottareksi, vaikken mikään missi olekaan, joten en istu jätkämäiseen stereotypiaasi.

Ymmärrän kyllä, että monien mielestä kiroilu on ruma tapa, mutta mulle kirosanoissa on sellaista ilmaisun voimaa, jota muissa äidinkielemme sanoissa ei ole. Kirosanojen viljely ja puhetapani on myös olennainen osa persoonaani. Olen aika voimakas luonne, mikä näkyy myös "jämerässä puhetavassani". Monet sanovatkin, ettei puhetyylini sovi ulkonäkööni. No, jokaisella on oikeus mielipiteeseen.

Mä olen aina ajatellut, että kirosana tulee kun muut sanat loppuvat. Kun ottaa esim. niin pannuun, että vain kirosanalla voi sen ilmaista. Mutta tavallisessa puheessa en kyllä ymmärrä, miksi pitää käyttää. Jos sanavarasto on suppea? Tai on jotain kielellisiä vaikeuksia? Tai ajattelun hitautta, että saa lisäaikaa sanojen hakemiseen kun kiroaa välillä? Vai onko se niinkuin änkytys, että se tulee vain?

Mä oon miettinyt ihan samaa, joillakin tuntuu tosiaan jokainen lause alkavan v*tulla. Ja sitä sitten viljellään vielä surutta sanojen sekaan niin, että miltei joka toinen sana on v*ttu.

"Voi v*ttu, arvaatsä v*ttu mitä? V*ttu tiätsä, mä olin v*ttu niinku ihan v*tun kännissä.. " Änkyttäjältä tuo mun mielestä kuulostaa. Änkyttävältä autistilta.

Vierailija
42/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä aina unohdan olevani vähän vanhempi, sori. Pitäisihän minun muistaa, että täällä av:llakin pyörii nykyään se nais- ja äiti-sukupolvi, jolle jo nuoruudesta lähtien vittu sanana on luonnollinen, puhekielessä pilkun korvaava välimerkki. Eihän se teille tietystikään kuulosta täysin ruokottomalta ja todella rumalta sanalta niinkuin minun sukupolvelleni.

Terveisin vuosimalli -67"

- Miten minusta tuntuu, että olen syntynyt väärällä vuosikymmenellä, ellen peräti vuosisadalla. - olen sinua yli kymmenen vuotta nuorempi ja jos nuorempana olisin vanhempien kuullut käyttänyt vittua, kuin välimerkkiä,  niin en uskalla edes ajatella, mikä olisi ollut vanhempieni rangaistus. - Vähemmästäkin saatettiin huomauttaa, että jollen poista tai lakkaa käyttämästä sitä tai tätä kirosanaa, joita joskus pahaisna teininä saatoin käyttää huomautettiin - niin seurauksena saattaisi olla suunpeseminen saippualla.  Ei minulla ole tuosta tokaisusta, mitään traumoja ole jäänyt. Eikä ole vanhempanakaan isompaa tarvetta ollut v-tuilla. Miksi ihmeessä pitäisi? On paljon parempiakin tapoja korostaa sanomistaan. Tai en ainakaan vielä ole keksinyt milloin v:n käyttö olisi itselle, jotenkin luontevaa. Ja hieman surkuhupaisaa onkin kuulla kun mm. teinit käyttävät :v:tä miten sattuu. Uskaltaisin olla melko varma, ettei läheskään kaikki edes tiedä, mitä se, ainakin joskus maailman aikaan tarkoitti. - Ja ainakin minulle se on edelleen muuta kuin pilkun synonyymi.      

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,hitto soikoon ja lempo vieköön , sano  sille että sitten et kiroile sinäkään.

Vierailija
44/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jatkaisi tapailua. Tuolla miehellä on varmaan muitakin mielipiteitä siitä, mitä naisen on sopivaa tehdä ja mitä ei.

Tämä! Ihan mun mies. Hänellä on paljon mielipiteitä siitä, millainen mun pitäisi olla. Puri kieltään häihin asti ja alkoi sitten puhua vapaasti, kun "kuulun nyt hänelle".

Vierailija
45/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoisstandardi muissakin asioissa - miehille (ja siten hänelle itselleen) on sallittu asoitoita joita nainen ei saa tehdä.

Vierailija
46/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän offtopic, mutta missä ihmeessä te pyöritte jos kaikki ympärillänne kiroilee koko ajan?? Itse en ole törmännyt tähän ilmiöön. Joo ihmiset kiroilee, mutta kukaan tuntemani ihminen ei hoe sitä vittusaatanaa koko ajan. Ja olen kuitenkin nuori ihminen.

Vierailija
47/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miehillä on monia idioottimaisia ja sivistymättömiä tapoja, joita naisilla ei perinteisesti ole ollut. Onko jotenkin negatiivista, että tämä mies näkee naiset tältä osin fiksumpina kuin miehet?

Olen itse eri mieltä kun muistelen omaa lapsuuttani. Silloin myös kiroilevia miehiä pidettiin roskajoukkona ja pohjasakkana, "tukkujätkänä". Esim. mun isoisä ei ollut lainkaan koulutettu mies, ja oli erämies ja asui pienellä paikkakunnalla Itä-Suomessa. Silti hänen käsityksensä siitä minkälainen oli kunnollinen mies oli siististi parturoitu, siistisi puettu, hyvin käyttäytyvä, naiset huomioonottava ja todellakin sivistyneesti puhuva. Heikosta koulutuksestaan huolimatta isoisä myös luki kirjoja ja tietysti oli hyvin uskonnollinen. Humalassa ei ollut koskaan, saati että olisi esiintynyt humalassa julkisesti.

Sanoisin, että suurin osa hänen ikätovereistaan omasi saman käsityksen miehen roolista. Se ei tarkoita sitä, että kaikki olisivat käyttäytyneet odotusten mukaan, mutta jokainen kiroileva ja humalassa esiintyvä miehenköriläs tiesi käyttäytyvänsä huonosti.

Nykyinen käsitys mieheydestä on uusi ja poikkeava, siinähän nimenomaan korostetaan miehen "alkukantaisuutta" ja "eläimellisyyttä", verrataan miestä "luolamieheen" ja tavat ja ulkoasu vastaa juuri sitä alaluokkaista ronttia, joka isoisän aikaan edusti juuri kunnon miehen vastakohtaa. Eli miehen ihanne on juuri se mikä ennen oli huono mies.

Mielenkiintoista on se, että monilla miehillä ja ehkä naisillakin on kuitenkin säilynyt hyvin tiukka moraalinen arvio naisia kohtaan: naisten pitäisi edelleen käyttäytyä samoin kuin naisten isoisäni aikana, kun miehille ei ole mitään rajaa, vaan kaikenlainen sikailu on okei.

Kuulostaa mun isältä :) Mun isä vaan ei ole tippaakaan uskonnollinen ja työ on eri. Täysin duunarihommaa ikänsä tehnyt, mutta aina pukeutuu todella hyvin ja siististi, lukee paljon ja on kiinnostunut kulttuurista ja maailman menosta. Ja tosiaan ei kiroile (enkä itsekään kiroile isän kuullen) ja kohtelee naisia (ja miehiä) hyvin. Erittäin kohtelias ja sivistynyt ihminen kaiken kaikkiaan. Ja hyvä isä :)

Itse tosiaan kiroilen jonkin verran, mutta yritän kyllä tietoisesti vähentää, koska eihän se kaunista ole, kenenkään suusta.

Vierailija
48/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselta on kamala kuulla sellasta puhetta jossa joka toinen sana v***u.

Osoittaa kyllä wt-tasoa. Näin se vaan on.

Vierailija
49/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän offtopic, mutta missä ihmeessä te pyöritte jos kaikki ympärillänne kiroilee koko ajan?? Itse en ole törmännyt tähän ilmiöön. Joo ihmiset kiroilee, mutta kukaan tuntemani ihminen ei hoe sitä vittusaatanaa koko ajan. Ja olen kuitenkin nuori ihminen.

Pyörin yläkoulussa. Ihmettelen, jos et siellä tähän törmännyt: V-alkuinen välimerkki kun on nykyisin noin kymmenen kertaa yleisempi kuin esim. tilkesanat öööö, tota, tiätsä tai niinku.

Vierailija
50/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katos, minusta kirosanat eivät kuulu kenenkään suuhun julkisella paikalla.

Se täytyy kyllä sanoa, että itse en kiroile lainkaan, koskaan, kun en ole siihen oppinut. Mies kuulema kiroilee joskus yksin autossa tai wc:ssä. Kyllähän se ajatus on hiukan miehekäs :-).

Vierailija
51/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eksä sano samaa.

Erottiin, kun mies paljastui naistenhakkaajaksi.

Samoin kävi minulle.

Vierailija
52/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitun saatanan perkeleen helvetin kyrvän pillun persereiän estyneet mulkut ja mulkuttaret!Kiroilu on ihan vitun vapauttavaa !Hajotkaa keskiluokkaiseen ahtauteenne!Ugh.intiaanipäällikkö kiroileva vulva on puhunut.

Vierailija
53/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan mahtavaa kiroilla.On jännä,miten joissakin sanoissa on yhä voimaa herättää närkästystä ja paheksuntaa.Elämme maailmassa,jossa tuhannet lapset kuolevat nälkään,tulo-ja varallisuuserot kasvavat ym..ja herranterttusia pikku poroporvareita järkyttää jokunen kirosana.Mikä vitsi!Tosin huono sellainen.Hankkikaa elämä!terv tekniikan tohtori,kahden lapsen äiti ja kova kiroilija

Vierailija
54/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ilmeisesti myös työtön, johtuneeko suusta?

Vierailija
55/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan mahtavaa kiroilla.On jännä,miten joissakin sanoissa on yhä voimaa herättää närkästystä ja paheksuntaa.Elämme maailmassa,jossa tuhannet lapset kuolevat nälkään,tulo-ja varallisuuserot kasvavat ym..ja herranterttusia pikku poroporvareita järkyttää jokunen kirosana.Mikä vitsi!Tosin huono sellainen.Hankkikaa elämä!terv tekniikan tohtori,kahden lapsen äiti ja kova kiroilija

Kiroilemalla et sitä nälkää saa poistumaan, tuloerot esimerkiksi sinun ja minun välillä vain kasvaa, kun työnantaja kaipaa muutakin kuin kiroilevaa mörrimöykkyä nurkkiinsa. Ja mulla on ainakin elämä, enkä polje paikallani kiroillen. Lapsillenikin olen opettanut käytöstavat, hekään eivät kiroile. Tulet varmaankin kohtaamaan kivoja hetkiä omiesi kanssa... Jatka toki sinä linjallasi, me muutkin teemme samoin.

Vierailija
56/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuuluuko tämä nyt ihan samaan kategoriaan, mutta on myös miehiä jotka ikään kuin vähättelevät naisen kiroilua. Kerran yksi tyyppi matki minua sanoen PETKELE ja eräs toinen väitti (eri tilanteessa) että naisen suuhun sopii paremmin S****NA ja miehelle P****LE. 

Vierailija
57/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuuluuko tämä nyt ihan samaan kategoriaan, mutta on myös miehiä jotka ikään kuin vähättelevät naisen kiroilua. Kerran yksi tyyppi matki minua sanoen PETKELE ja eräs toinen väitti (eri tilanteessa) että naisen suuhun sopii paremmin S****NA ja miehelle P****LE. 

P.S. Kiroilen todella vähän

Vierailija
58/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiroileva olisi työtön?Hyvin mulla menee,palkkakin viitisen tonnia kuussa.Hajotkaa siihenkin pikkusievät toimisto-tiinat!Ei kai kukaan nyt koko ajan kiroile,mutta väliäkö tuolla jos toisinaan päräyttää.

Vierailija
59/62 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiroileva olisi työtön?Hyvin mulla menee,palkkakin viitisen tonnia kuussa.Hajotkaa siihenkin pikkusievät toimisto-tiinat!Ei kai kukaan nyt koko ajan kiroile,mutta väliäkö tuolla jos toisinaan päräyttää.

Nyt pääsee kyllä kirosana..... Hitto! Tohtorin tutkinnolla viisi tonnia? Ja mulla vanhan ajan insinöörillä reilusti yli kuusi. Ei ihme että sinua kiroiluttaa. Mutta kyllähän tuossa noista tuloeroista olikin jo jotain juttua ;)

Vierailija
60/62 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole miehen syy jos ei ole hänen kanssaan samaa mieltä, välttelen itsekin niin kiroilevia naisia kuin miehiä. Jos ei osaa pitää ääniä mahassaan on mielessä jotain vaikeuksia, joka taas voi heijastua myöhemmin persoonassa epämieluisasti.

Seurustelun tarkoitus kuitenkin lienee todeta mahdollisen kumppanin kypsyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi