Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten ihmeessä joku saa tuosta Lildin paistopisteen mainostunnarista kaksimielisen?

Vierailija
20.02.2016 |

Lapsetkin olivat laulaneet sitä päiväkodissa yhdessä. Kuinka sairaita ihmiset ovat nykyään, kun kaikesta pitää vääntää jotenkin kaksimielistä?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kylhän kaikki tietää mistä se biisi oikeesti kertoo, vanha juttu. Osottaa mainostoimistolta ammattitaidottomuutta ja huonoa makua. Ja sit viä se miten se lauletaan...

Päinvastoin, hyvä ystävä, päinvastoin.

Mainostoimisto osoittaa huikeaa ammattitaitoa tässä mainoksessa.

Popedan renttuja kosiskeleva renkutus on tässä mainoksessa muutettu herkäksi iskelmäksi, mikä toimii upeasti.

Osoitus siitä, että se toimii on havaittavisa täälläkin. Tästä mainoksesta on avattu lukemattomia paheksuvia aloituksia, kun ihmiset ihan ensi kertaa kuuntelevat laulun sanat ja vihdoin ymmärtävät kappaleen kaksimielisyyden.

Mainostoimisto on saavuttanut työllään sen, mistä kaikki mainostoimistot haaveilevat. Asiasta puhutaan ja se jää mieleen.

Olet oikeassa siinä, että he ovat onnistuneet herättämään huomiota ja keskustelua ja sen, että juttu jää ihmisten mieleen - mikä valtavassa mainostulvassa on ensisijaisen tärkeää.  Kappale on tarttuva se jää soimaan ihmisten mieleen. Toisaalta kun inhokynnys on liikaa, kuten tässä - moni laittaa heti toisen kanavan tai äänettömälle kun mainos tulee. Porukka alkaa tietoisesti torjumaan mainosta. Silloin mainos kääntyy itseään vastaan ja asia alkaa suututtamaan jo siinä määrin, että tietoisesti ei mene lidliin sen takia kun on se pirun ärsyttävä mainos.

Mutta he aivan varmasti tietävät, että Lidlissä on paistopiste. Sitä ei varmaan kauhean moni sellainen tiennyt, jotka eivät käy muuten Lidlissä. Tarkoitettu muuttamaan mielikuvaa siitä, että Lidl on kauppa, jossa ei ole mitään tuoretavaraa, vaan kaikki on tuotu Saksasta. Kanavan vaihtaminen ei haittaa Lidliä, katsojahan on tiedostanut että "eiiih, taas toi Lidlin mainos".

Lidlillä on muuten hyvä mainostoimisto. Itse en pidä tästä kyseisestä(mutta tiedän ja muistan, että Lidlissä on tuoreita leivonnaisia), mutta se vänkäävä ukko ja sen vaimo oli hyviä. Onnistunutta itseironiaa.

Pakastepullat ja -leivät on tuoretuotteita? Tuskin.

Siitähän ei tässä keskusteltu, vaan mielikuvista. Viimeksi kun katsoin, niin ei ne Citymarketinkaan paistopisteen systeemit ihan omin kätösin leivotuilta vaikuttaneet. Eikä S-Marketin, eikä Siwan. Mutta niin niitäkin mainostetaan että "täällä tänään leivottu".

Mainos on todellakin täyttänyt tehtävänsä, tässäkin keskustelussa on jo kolme sivua (ja keskusteluja löytyy googlaamalla lisää) ja kaikki keskustelijat tietävät, että Lidlissä on paistopiste, vaikkeivät ole koskaan kuulleet bändistä nimeltä Popeda ja jos ovatkin kuulleet, eivät ole ikinä kuulleet tätä bändin yhtä kuulisimpaa biisiä. Eivätkä kaveritkaan olleet kuulleet, kun yhdessä telkkua katseltiin ja keskusteltiin mainoksesta, että onpas metkat sanat tuossa Lidlin mainoksessa, kukahan ne on keksinyt. Että heitän hiivat tosta vaan. Hmmm... jännästi sanottu, en ole koskaan kuullut moista ilmausta! Kun eihän niitä hiivoja oikein voi taikinaan "heittää". Onpas hyvät sanat, ehdotankin, että meidän päiväkodissa otetaan tuo käyttöön leipomisbiisinä lapsille!

Vierailija
42/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa joillakin olla onneton elämä jos ei voi edes pullien paistoa mainita ilman että on mieli pahoitettu ja lasten elämä pilalla. Otan osaa :(

???

Tässä nyt vain tapellaan näköjään siitä, että osa ymmärtää laulun kaksimielisyyden ja osa tulkkaa sitä kirjaimellisesti.  Mitään haittaa ei kuitenkaan laulusta ole lapsille, koska he kehitystasonsa mukaan todennäköisesti ymmärtävät se ihan kirjaimellisesti leipurilauluna kuten hieman naivi aikuinenkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitettu muuttamaan mielikuvaa siitä, että Lidl on kauppa, jossa ei ole mitään tuoretavaraa, vaan kaikki on tuotu Saksasta.

Niin, Saksasta tuotuja raakapakasteita, jotka vain paistetaan Suomessa. Ei kovin tuoretta oikeasti, tuoretta pelkästänä se paisto.

Vierailija
44/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kylhän kaikki tietää mistä se biisi oikeesti kertoo, vanha juttu. Osottaa mainostoimistolta ammattitaidottomuutta ja huonoa makua. Ja sit viä se miten se lauletaan...

Popedan renttuja kosiskeleva renkutus on tässä mainoksessa muutettu herkäksi iskelmäksi, mikä toimii upeasti.

Osoitus siitä, että se toimii on havaittavisa täälläkin. Tästä mainoksesta on avattu lukemattomia paheksuvia aloituksia, kun ihmiset ihan ensi kertaa kuuntelevat laulun sanat ja vihdoin ymmärtävät kappaleen kaksimielisyyden.

Mainostoimisto on saavuttanut työllään sen, mistä kaikki mainostoimistot haaveilevat. Asiasta puhutaan ja se jää mieleen.

Olet oikeassa siinä, että he ovat onnistuneet herättämään huomiota ja keskustelua ja sen, että juttu jää ihmisten mieleen - mikä valtavassa mainostulvassa on ensisijaisen tärkeää.  Kappale on tarttuva se jää soimaan ihmisten mieleen. Toisaalta kun inhokynnys on liikaa, kuten tässä - moni laittaa heti toisen kanavan tai äänettömälle kun mainos tulee. Porukka alkaa tietoisesti torjumaan mainosta. Silloin mainos kääntyy itseään vastaan ja asia alkaa suututtamaan jo siinä määrin, että tietoisesti ei mene lidliin sen takia kun on se pirun ärsyttävä mainos.

Täällä on niin paljon periaatteesta Lidliä vastaan olevia ihmisiä, että mikä tahansa, mitä Lidl tekee, aiheuttaa aina paskamyrskyn.

Jos tämä mainos oikeasti ylittää inhokynnyksen, on kuulijan mieli leimautunut ja tämä mainos houkuttelee heitä julkisesti paheksumaan vihaamaansa kauppaketjua.

Yksikään Lidlissä asioinut asiakas ei lopeta ko. kaupassa käyntiä tämän mainoksen takia.

Jos joku paheksuttava asia pitää kauppojen mainonnasta löytää, on S:n "hintojen halpuutus" sellainen. Tällä mainoskampanjalla S kertoo asiakkailleen kusettaneensa heitä vuosikausia ja nyt Lidl on vihdoin pakottanut heidät tarkistamaan hinnoitteluaan. Tämä siis esimerkkinä negatiivisesta vaikutelmasta ja tämä on syy siihen, että minä olen lopettanut kusettajien tukemisen omalta osaltani.

No en nyt kuulu minkään kauppaketjun fanaattiseen kannattaja- tai vastustajaryhmään. Mainoksia sen sijaan vältän aktiivisesti, jos tiedän ennalta, että on tulossa jokin pitkä renkutus tai tarina . Paras mielikuva syntyy sellaisesta mainoksesta, joka on lyhyt ytimekäs ja hieman hauska. Esimerkkinä se automainos, jossa sanotaan että perhe on rankka laji, mutta paras.

Vierailija
45/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa joillakin olla onneton elämä jos ei voi edes pullien paistoa mainita ilman että on mieli pahoitettu ja lasten elämä pilalla. Otan osaa :(

???

Tässä nyt vain tapellaan näköjään siitä, että osa ymmärtää laulun kaksimielisyyden ja osa tulkkaa sitä kirjaimellisesti.  Mitään haittaa ei kuitenkaan laulusta ole lapsille, koska he kehitystasonsa mukaan todennäköisesti ymmärtävät se ihan kirjaimellisesti leipurilauluna kuten hieman naivi aikuinenkin?

:D Mun mielestä tässä ei kerrankin oikeastaan tapella ollenkaan, mikä on ihme.

Vaan vastataan ap:n kysymykseen: "Siis miten ihmeessä joku saa tuosta Lildin paistopisteen mainostunnarista kaksimielisen?".  No siten, että se alkuperäinen, erittäin tunnettu laulu kertoo panemisesta, eikä pullan leipomisesta.

Se, ken biisiä ei tiedä (lapset, ap ja tämä yksi kavereineen, joka lehdestä oli lukenut, että Popedan biisi) ei sitä varmaan kaksimieliseksi koe. Ne jotka tietävät, naureskelevat, että mitä hittoa mä just näin ja kuulin. Kenenkään elämä ei ole pilalla, eikä kenelläkään toivottavasti ole paha mieli!

Vierailija
46/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitettu muuttamaan mielikuvaa siitä, että Lidl on kauppa, jossa ei ole mitään tuoretavaraa, vaan kaikki on tuotu Saksasta.

Niin, Saksasta tuotuja raakapakasteita, jotka vain paistetaan Suomessa. Ei kovin tuoretta oikeasti, tuoretta pelkästänä se paisto.

Saksa on paska maa ja Lidl on vielä paskempi! Nih!

Karjalanpiirakat on varmaan Saksassakin Lidl:n suosituin lämmitetty raakapakastetuote...

Vierailija
47/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta he aivan varmasti tietävät, että Lidlissä on paistopiste. Sitä ei varmaan kauhean moni sellainen tiennyt, jotka eivät käy muuten Lidlissä. Tarkoitettu muuttamaan mielikuvaa siitä, että Lidl on kauppa, jossa ei ole mitään tuoretavaraa, vaan kaikki on tuotu Saksasta. Kanavan vaihtaminen ei haittaa Lidliä, katsojahan on tiedostanut että "eiiih, taas toi Lidlin mainos".

Lidlillä on muuten hyvä mainostoimisto. Itse en pidä tästä kyseisestä(mutta tiedän ja muistan, että Lidlissä on tuoreita leivonnaisia), mutta se vänkäävä ukko ja sen vaimo oli hyviä. Onnistunutta itseironiaa.

Pakastepullat ja -leivät on tuoretuotteita? Tuskin.

Siitähän ei tässä keskusteltu, vaan mielikuvista. Viimeksi kun katsoin, niin ei ne Citymarketinkaan paistopisteen systeemit ihan omin kätösin leivotuilta vaikuttaneet. Eikä S-Marketin, eikä Siwan. Mutta niin niitäkin mainostetaan että "täällä tänään leivottu".

Mainos on todellakin täyttänyt tehtävänsä, tässäkin keskustelussa on jo kolme sivua (ja keskusteluja löytyy googlaamalla lisää) ja kaikki keskustelijat tietävät, että Lidlissä on paistopiste, vaikkeivät ole koskaan kuulleet bändistä nimeltä Popeda ja jos ovatkin kuulleet, eivät ole ikinä kuulleet tätä bändin yhtä kuulisimpaa biisiä. Eivätkä kaveritkaan olleet kuulleet, kun yhdessä telkkua katseltiin ja keskusteltiin mainoksesta, että onpas metkat sanat tuossa Lidlin mainoksessa, kukahan ne on keksinyt. Että heitän hiivat tosta vaan. Hmmm... jännästi sanottu, en ole koskaan kuullut moista ilmausta! Kun eihän niitä hiivoja oikein voi taikinaan "heittää". Onpas hyvät sanat, ehdotankin, että meidän päiväkodissa otetaan tuo käyttöön leipomisbiisinä lapsille!

Vaikka sanoista ei lapsille hirveästi haittaa olekaan, en nyt laittaisi sitä lastentarhan kestosuosikkilistalle, koska sanat ymmärretään yleisesti kaksimielisinä. Lapsetkin sen sitten tajuavat myöhemmin ja ihmettelevät, että tarhan tädit intopinkeinä laulattivat meillä sellaista laulua...?

Vierailija
48/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua rupee aina panettaan kun se mainos tulee... Sais joku tulla tunkeen taikinamöykyn mun uuniin ja heittään hiivat perään. Tai pullien päälle, ihan sama, kunhan vaan pääsis vähän leipoon!

Vierailija
49/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee aina tästä mieleen se kun Tehosekotin esiinty joskus jossain puhdas elämä lapselle -konsertissa, tms. huumeiden vastasessa jutussa. Ne esitti kappaleen lentää lentokonetta joka siis kertoo ihan täysin jostain happojen vetämisestä. Järjestävällä taholla kukaan ei tätä tajunnu vaan oli vaan onnellisia kun pojat esitti kivan lentsikkabiisin lasten keikalla. Ei kaikki ihmiset vaan tajua sanojen piilomerkityksiä vaikka haluais, toisille elämä on kirjaimellista ja mustavalkoista.

Vierailija
50/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin myös, että jos mainostoimisto olisi halunnut alleviivata biisin kaksimielisyyttä, niin se olisi käyttänyt alkuperäisesittäjän versiota. Uudella sovituksella kaksimielisyys jää kuulijan vastuulle.

Vierailija
51/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pate kun sen laulaa niin kaikki tyhmimmätkin ymmärtää ettei siinä lauleta leipomisesta :)

Siinä laulussa nimenomaan lauletaan leipomisesta! Mistä muusta siinä voitaisiin muka laulaa, jos siinä kerran mainitaan esim. se että on mestarileipuri jne.?

Vierailija
52/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhot pöllähtää = mällit roiskahtaa

Vierailija
53/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aivan sama mistä alkuperäisteos kertoo, koska sanoma muuttuu heti, kun se tuodaan eri kontekstiin. Tässä tapauksessa lauletaan leipomisesta ja näytetään leivonnaisia --> sanomasta tulee hyvin viaton.

Vierailija
54/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tuntisin myötähäpeää, kun av-mamman muksu hoilais tota biisiä täydessä ratikassa.

Vierailija
55/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aivan sama mistä alkuperäisteos kertoo, koska sanoma muuttuu heti, kun se tuodaan eri kontekstiin. Tässä tapauksessa lauletaan leipomisesta ja näytetään leivonnaisia --> sanomasta tulee hyvin viaton.

Sellaiselle, joka ei ole kuullut alkuperäistä versiota - kyllä. Kenellekään, joka tietää alkuperäisen - ei.

Ja onhan niissä sanoissa nyt sellaisia vakiintuneita kliseitä, jotka viittaavat ihan muuhun kuin leipomiseen: "heitän hiivat tosta vaan".

Vierailija
56/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suhteesi mainokseen muuttunut, kun nyt tiedät biisin alkuperäisen merkityksen?

Vierailija
57/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaako tää sulle yhtään sitä biisiä?

Pullat pystyyn taikina nousee (Pullat=rinnat, taikina=kulli)

beibi nyt leivotaan (leipominen=panemista)

Olen kaupungin tavoitelluin ukkomies

heitän hiivat tosta vaan (hiivat=mällit)

Munaa tarttee pullien päälle

laittaa kun ne paistetaan (Paistaminen=panemista)

Mahtava tuoksu uunista nousee (uuni=pillu)

se ilmassa haistetaan

Hei tyttö olen matkalla Alabamaan

Mennään yhdessä leipomoon.

Olen matkalla Alabamaan

kas mestarileipuri oon,mestarileipuri oon (mestarileipuri=mestari panemisessa)

Jee jee jee.

Itse pidän makeista munkeista (Munkit on vissiinkin rinnat)

tule tyttö leipomaan (tule tyttö panemaan)

heitän hiivat tosta vaan (heitän mällit tosta vaan)

Vaivaan vaivaan taikinaa (taikina=kulli)

vain jauhot pöllähtää (jauhoista en ihan osaa sanoo että mitä tarkoitetaan)

ja kuumassa uunissa aikansa muhii (edelleen uuni on pillu ja taikinamöykky on se kulli)

taikinamöykky tää.

Hyvänen aika! Sai Leipuri Hiiva -laulu aivan uusia ulottuvuuksia. "Kumpu" tie ja kauniiden "kakkujen" "leipominen". Huhhuh.

Vierailija
58/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaako tää sulle yhtään sitä biisiä?

Pullat pystyyn taikina nousee (Pullat=rinnat, taikina=kulli)

beibi nyt leivotaan (leipominen=panemista)

heitän hiivat tosta vaan (hiivat=mällit)

Munaa tarttee pullien päälle

laittaa kun ne paistetaan (Paistaminen=panemista)

Mahtava tuoksu uunista nousee (uuni=pillu)

se ilmassa haistetaan

Hei tyttö olen matkalla Alabamaan

Mennään yhdessä leipomoon.

Olen matkalla Alabamaan

kas mestarileipuri oon,mestarileipuri oon (mestarileipuri=mestari panemisessa)

Jee jee jee.

Itse pidän makeista munkeista (Munkit on vissiinkin rinnat)

tule tyttö leipomaan (tule tyttö panemaan)

heitän hiivat tosta vaan (heitän mällit tosta vaan)

Vaivaan vaivaan taikinaa (taikina=kulli)

vain jauhot pöllähtää (jauhoista en ihan osaa sanoo että mitä tarkoitetaan)

ja kuumassa uunissa aikansa muhii (edelleen uuni on pillu ja taikinamöykky on se kulli)

taikinamöykky tää.

Hyvänen aika! Sai Leipuri Hiiva -laulu aivan uusia ulottuvuuksia. "Kumpu" tie ja kauniiden "kakkujen" "leipominen". Huhhuh.

Ajatella!

Työnnän pullat uunihin (Pullat uunissa)

Vedän valmiit takaisin (Ulosveto, kun on valmista)

Näen piipusta kun savu kohoaa (Laukeamisen jälkeen nousee piipusta savu)

...

Vierailija
59/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta he ovat aivan yhtä mustavalkoisia, jotka eivät näe tässä mitään muuta kuin panemislaulun. Ei ole mitään yhtä oikeaa tulkintaa kappaleesta. Itsekin olen kappaleen monta kertaa kuullut ja ymmärsin heti laulun kaksimielisyyden, mutta sen voi myös tulkita viattomana leipurilauluna. Kaikki tulkinnat ovat ihan yhtä oikeita.

Vierailija
60/83 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta he ovat aivan yhtä mustavalkoisia, jotka eivät näe tässä mitään muuta kuin panemislaulun. Ei ole mitään yhtä oikeaa tulkintaa kappaleesta. Itsekin olen kappaleen monta kertaa kuullut ja ymmärsin heti laulun kaksimielisyyden, mutta sen voi myös tulkita viattomana leipurilauluna. Kaikki tulkinnat ovat ihan yhtä oikeita.

Tämähän tässä on just tarkoituksena.

Aivan tarkkaan harkittu veto (hihhhiii) mainostoimistolta ja Lidliltä. Nostan hattua ideatiimille ja Lidlin ennakkoluulottomuudelle.

Ne, jotka laulun tietävät, ovat että mitä v...ua, ei voi olla totta! Laulusta on tarkoituksella tehty tuollainen hönkäilevä muuunaaaa tartteee pullieeeeen pääälleeee aaaah, aah, uuh, -versio, että kiinnittää huomion.

Tarttuu lasten päähän ja he rallattavat että "munaa tarttee pullien päälle" ja aikuiset punastuvat bussissa. Ja sitten on se porukka aikuisia, jotka eivät tiedä laulua ja heille se on yksinkertaisesti leipomisesta kertova laulu, jossa mies paistaa pullaa, heittää hiivaa ja voitelee munalla ja on menossa Alabamaan. Hetken he miettivät, että mistä toi Alabama nyt tohon tuli, mutta se siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi